Organizační struktura
Stanovil základní
principy organizace a řízení společnosti, její vnitřní strukturu,
působnost a vztahy k vnějším řídícím orgánům i partnerům a
specifikoval i počet, pracovní náplň a odpovědnost každého
funkčního místa. Základní vztahy a
struktura jednotlivých útvarů z hlediska podřízenosti byly
přehledně znázorněny v organizačním schematu.
První organizační řád
ČNP byl vydán s účinností od 1.7.1961:
Organizační řád je
základní normou, která upravuje organizaci a způsob řízení
společnosti, obsahuje působnost jednotlivých jejích útvarů,
stanoví odpovídající pracovní funkce a vymezuje jejich
odpovědnost.
Organizační řád je vydáván po projednání se ZV
ROH, ZO KSČ, ZO ČSM, ministerstvem zahraničního obchodu a Svazem
zahraničního obchodu ÚV ROH.
Každý zaměstnanec v
ústředí společnosti, jakož i na lodích, v pobočkách atd., je
povinen dokonale se seznámit s obsahem organizačního řádu.
.
Československá
námořní plavba, mezinárodní akciová společnost, Praha, byla
zřízena státním povolením č.j.233/1959-018, jež vydalo
ministerstvo zahraničního obchodu v dohodě se Státním úřadem
plánovacím dne 21. února 1959 ve smyslu ustanovení § 4 , zákona
č. 243/49 Sb. .0 akciových společnostech".
Tímto povolením byly
současně schváleny stanovy společnosti. Na základě zmíněného
státního povolení byla dne 27. března 1959 svolána ustavující
valná hromada, na které bylo přijato usnesení o založení
společnosti. Současně bylo zvoleno šest členů představenstva
společnosti, na jehož schůzi týž den byl ustaven do funkce
ústřední ředitel, jeho náměstek a
kolektivní prokuristé.
Československá
námořní plavba je samostatnou právnickou osobou, má vlastní
právní subjektivitu a samostatnou majetkovou odpovědnost, tj.
neodpovídá za závazky akcionářů a akcionáři neodpovídají za
závazky společnosti nad hodnotu akcií, jež
vlastní.
Stát neručí za
jednání a závazky společnosti. Společnost neručí za pohledávky
proti státu, jeho orgánům nebo organizacím, ani za pohledávky
proti jiným organizacím nebo. podnikům.
Základní ustanovení o
společnosti jsou obsažena v zákoně č. 243/1949 Sb., ve stanovách
společnosti a ve vyhlášce ministra zahraničního obchodu č. 133
Ú.l. z 3. července 1959.
Bližší předpisy o
předmětu podnikání, orgánech společnosti, právech a povinnostech
těchto orgánů, jejich jednání, usnášení se, o akciovém kapitálu,
ročních uzávěrkách, likvidaci a dozoru nad společností obsahují
stanovy společnosti schválené ministerstvem zahraničního
obchodu.
Společnost náleží do
působnosti ministerstva zahraničního obchodu.
Předpisy o
hospodaření, :financování, platebním styku a peněžní kontrole
společnosti vydává ministr financí v dohodě s ministrem
zahraničního obchodu.
Československá
námořní plavba, mezinárodní akciová společnost, Praha, je zřízena
na dobu neurčitou.
Československá
námořní plavba je samostatnou právnickou osobou a samostatně
hospodařící společností podle zásad podnikového chozrasčotu; v
rámci daného pověření je oprávněna provozovat námořní plavbu,
jakož i veškerou činnost s ní související, nakupovat, prodávat
nebo pronajímat námořní lodě s příslušenstvím, vystrojením a
zařízením. Do působnosti společnosti patří
zejména:
a)
na základě mezinárodní dělby práce, potřeb
národního hospodářství a průzkumu konjunktury vypracovávat a
zabezpečovat hlavní směry rozvoje plánované činnosti společnosti,
a to jak v ročních, tak i ve výhledových plánech,
b)
b) v rámci vzájemné hospodářské pomoci se zeměmi
socialistického tábora podle směrnic daných plánem provádět
dohodnutá opatření,
c)
zajišťovat a kontrolovat plnění provozně
finančního plánu společnosti ve všech jeho částech i
ukazatelích,
d)
vytvářet podmínky soustavného a všestranného
rozvoje společnosti podle potřeb národního hospodářství v souladu
se zásadami úzké spolupráce se zeměmi socialistického tábora,
zvláště s Čínskou lidovou republikou,
e)
zajišťovat dobrou informovanost o stavu
mezinárodní dopravy, předávat tuzemským dopravním podnikům
podněty ke zlepšení technické úrovně jejich služeb, a tím ke
zvýšení úrovně přepravy pro námořní plavbu a celého našeho
zahraničního obchodu,
f)
pečovat o dodržování socialistické zákonnosti a
státní discipliny, trvale prohlubovat politickovýchovnou práci,
kontrolní a revizní činnost, a pečovat o bezpečnost při
práci,
g)
vytvářet vhodné podmínky pro nejširší účast
pracujících na řízení společnosti,
h)
ve spolupráci s odborovou organizaci pečovat o
rozvoj socialistického soutěžení, o zlepšovatelské hnuti a výměnu
zkušeností nejlepších pracovníků, prosazovat nové pracovní
metody, jakož i zlepšovat organizaci práce.
Hlavní těžiště
činnosti společnosti záleží v řízení provozu námořních lodí.
Proto je organizační struktura společnosti uzpůsobena tak, aby
tato hlavni činnost byla plně zajištěna.
Organizačním spojením
funkcí obdobné povahy a obdobného zaměření vznikají organizační
útvary, které provádějí veškerou činnost společnosti. Útvary
obdobného zaměření jsou seskupovány do úseků. Nesourodé útvary se
zásadně do skupin neslučují. Proto také v organizační struktuře
společnosti jsou samostatná oddělení, popřípadě samostatné
referáty.
Vzájemné vztahy
podřízenosti a nadřízenosti jednotlivých útvarů vyjadřuje
organizační schéma společnosti, přičemž vzájemné vztahy
podřízenosti a nadřízenosti funkcí v útvarech vyplývají ze
schémat útvarových.
Orgány společnosti
jsou: představenstvo, dozorčí rada, valná hromada, ústřední
ředitel a jeho náměstci. Náměstci ústředního ředitele zastupují
ústředního ředitele v plném rozsahu. Mimo to jsou. pověřeni
řízením, koordinací a kontrolou útvarů v úseku své činnosti
v ústředí i na lodích.
V Československé
námořní plavbě jsou zřízeny zásadně tyto úseky:
1.
organizační,
2.
ekonomický,
3.
dopravně provozní,
4.
technickoprovozní,
5.
pobočky společnosti,
6.
dopravní delegáti společnosti a
7.
námořní lodě společnosti.
Tento úsek podléhá
přímo ústřednímu řediteli společnosti a má tato
oddělení:
a) sekretariát ústředního ředitele,
b) organizační,
c)
právní,
d) politickovýchovné
e) podnikové kontroly a
f)
referát .ZÚ/ZO.
Uvedené útvary
pomáhají ústřednímu řediteli plnit jeho řídící
funkce.
řídí ekonomický
náměstek ústředního ředitele; tento úsek se členi
takto:
a) oddělení plánovací a finanční,
b) evidence a mechanizace,
c)
práce a mezd,
d) referát cenově konjunkturní
a
e) oddělení administrativně hospodářské.
Ekonomický úsek je
zaměřen na zjišťování a posuzování efektivnosti provozu lodi, k
ekonomické kontrole a působí ke zvyšování
efektivnosti hospodaření
společnosti.
řídí dopravně
provozní náměstek ústředního,ředitele; tento úsek se člení
takto:
a) oddělení přepravní,
b) dispečerské a
c)
vyúčtovací a tarifní.
Dopravně provozní
úsek zajišťuje co nejhospodárnější využití provozovaných
námořních lodí.
řídí technicko
provozní náměstek ústředního ředitele; tento úsek se člení
takto:
a) oddělení palubní,
b) strojní,
c)
hospodářské,
d) materiálně technického zásobováni lodí,
e) havarijní a
f)
referát pro stavbu a nákup lodí.
Tento úsek se přímo
účastni na plnění plánu námořní dopravy tím, že zajišťuje
udržování lodí v dobrém technickém a použitelném stavu, pečuje o
technické prostředky, o materiál a proviant, odpovídá za
hospodaření s nimi a zabezpečuje stavby a přejímky
lodí.
jsou zřizovány mimo
sídlo společnosti. K jejich zřízení je třeba souhlasu
ministerstva zahraničního obchodu. Jejich hlavním úkolem je
bezprostředním osobním stykem zaměstnanců poboček a delegatur a
jejich okamžitými zásahy zabezpečovat plnění plánu námořní
dopravy. Jejich rozsah a působnost je stanovena zvláštními
předpisy.
Jejich úkolem je
zejména zajišťování dostatečného množství zboží. jednání s
přístavními agenty i se všemi ostatními přístavními orgány o
zkracování doby-postojů lodí v přístavech, jednání týkající se
plného vytížení lodí, zajišťování lodního materiálu a proviantu,
štauerského materiálu, podkladů k havarijním a jiným škodám,
zajišťování služeb expertů. a kontroly agentských
smluv,
Činnost vedoucích
poboček i dopravních delegátů řídí a kontroluje dopravně provozní
náměstek ústředního ředitele.
Provozem námořních
lodí je zajišťována a prováděna přeprava zboží a příležitostně i
osob. Mají tato oddělení:
a) palubní
b) b) strojní a
c)
hospodářské
Kromě zmíněných
lodních odděleni je na lodi ještě:
d) důstojník radio-elektrické služby
e) lodní lékař.
Námořní lodě řídí
ústřední ředitel a jeho náměstkové, a ti také musí schvalovat
všechny záležitosti zásadního rázu, týkající se řízení
lodí.
Velitelé lodí musí
plnit všechny příkazy vedení společnosti a jsou odpovědni za
odbornou výchovu členů. lodních posádek.
V čele lodní posádky
je velitel lodě, který kromě práva povinností, jež vyplývají z
titulu jeho funkce, pečuje též o zkrácení prostojů lodě v
přístavech nakládacích a vykládacích, o zkrácení průjezdních dob
kanály, o případné zajištění doplňkového nákladu a o plné
vytížení lodě, jakož i prostorové využití všech lodních
prostorů.
Velitelé lodi
odpovídají za jejich správu včetně jejich nautického vedení, za
zajišťování bezpečné plavby a pořádku.na lodi. Musí se řídit
platnými předpisy, pravidly i zvyklostmi; jež jsou všeobecně
uznávané v námořní plavbě, jakož i směrnicemi provozovatele lodi
k zajišťování plnění úkolů všech prací na lodích,
Organizační vztahy,
povinnosti a práva členů. lodních posádek a vnitřní vztahy mezi
jednotlivými lodními odděleními jsou upravené řádem pro službu na
československých námořních lodích.
Při řízení
společnosti uplatňují se mezi útvary a jednotlivými zaměstnanci
dva základní druhy organizačních vztahů a sice:
a) vztah přímé nadřízenosti a podřízenosti a
b) vztah odborné příslušnosti.
Přímá podřízenost
U vztahu přímé
nadřízenosti a podřízenosti je vedoucí pracovník oprávněn vydávat
příkazy přímo podřízeným zaměstnancům.
Každý vedoucí v
ústředí i na lodích dává zásadně .příkazy pouze svým
bezprostředním podřízeným. Stane-li se, že v neodkladných
případech je nutno se odchýlit od této zásady, je ten, kdo příkaz
dostal, povinen uvědomit o tom co nejdříve svého bezprostředního
nadřízeného. Povinností toho, kdo takový příkaz dával,- je také
tohoto nadřízeného ihned informovat.
U příkazů.
ministerstva zahraničního obchodu, pokud nejsou předávány
prostřednictvím ústředního ředitele, dodržuje ten, kdo příkaz
dostal, obdobný postup. Organizační útvary, mezi nimiž není vztah
nadřízenosti, vyřizují záležitosti mezi sebou
přímo.
V organizačním útvaru
je nutno stanovit takový počet přímých podřízených pracovníků,
aby je vedoucí stačil řídit a kontrolovat.
Je však nutné
vytvářet tak veliké útvary, aby jejich vedoucí byli pracovně
zcela vytíženi vlastními řídícím1 pracemi a z výkonných prací jen
těmi, které jsou v přímé souvislosti s pracemi
řídícími.
Odborná příslušnost
Ve vztahu odborné
příslušnosti nejsou vedoucí odborných útvarů ani jejich
pracovníci oprávněni dávat .příkazy vedoucím ani jiným
pracovníkům ostatních odborných útvarů, avšak usměrňují jejich
činnost po odborné stránce, jsou povinni být s nimi ve styku a
pomáhat jim. V oboru své působnosti vydávají metodické pokyny,
přičemž musí zajistit aby tyto pokyny byly řádně
zkoordinovány.
Nepřítomného
pracovníka zastupuje v plném rozsahu povinností i odpovědnosti
Jeho bezprostřední nadřízený, není-li organizačním řádem nebo
písemnou dispozicí vedoucího útvaru stanoveno
jinak.
Zástupce i
zastupovaný jsou povinni při předáváni funkce se navzájem
informovat o průběhu a stavu hlavních nedokončených prací i o
jiných důležitých okolnostech. Vedoucí jsou povinni vytvářet
systematicky zastupitelnost ve všech funkcích svého útvaru
postupným zaškolováním zaměstnanců a využívat k tomu všech
možností socialistických závazků i podnikového školení.
Rozhodnutí o zvlášť důležitých otázkách si může zastupovaný
vyhradit, nebo je zástupce může odsunout, jestliže to je možné,
do návratu zastupovaného. Není-li to možné, naváže spojení se
zastupovaným, popřípadě se obrátí na vyššího
nadřízeného.
U stálých zástupců
není třeba zvláštního souhlasu nadřízeného při zastupování
vedoucího útvaru.
Náměstkové ústředního
ředitele se ve věcech statutární povahy zastupují navzájem, a to
podle rozhodnutí ústředního ředitele.
V otázkách
nestatutární povahy mohou být rozhodnutím ústředního ředitele
pověřeni zastupováním náměstků ústředního ředitele vedoucí
podřízených útvarů.
Každý vedoucí je
povinen určit zástupce při nepřítomnosti jemu podřízeného
zaměstnance, a to podle konkrétních podmínek nutnosti zastupování
i s ohledem na druh funkce. Zastupování uvnitř malých útvarů řeší
zpravidla vedoucí tak, že dočasně pozmění dělbu
práce.
Podle ustanovení
zákona č. 243/1949 Sb. a zákona č. 119/1948 Sb., vykonává dozor
nad společností v záležitostech obchodně provozních ministerstvo
zahraničního obchodu.
Příkazy společnosti
je oprávněn udělovat pouze ministr zahraničního obchodu a jím
pověřený náměstek. Vedoucí odborných útvarů ministerstva
zahraničního obchodu nejsou oprávněni vydávat příkazy
zaměstnancům společnosti. Vydávání písemných příkazů a
metodických pokynů celosektorové povahy se děje výhradně ve
Věstníku ministerstva zahraničního obchodu. V oboru své
působnosti po odborné stránce usměrňují a kontrolují odborné
útvary společnosti příslušné odborné útvary ministerstva
zahraničního obchodu, a ty také provádějí rozbory činnosti
odborných útvarů společnosti a navrhují opatření k odstranění
zjištěných závad.
Kromě příslušného
náměstka ministra a odborných útvarů. ministerstva zahraničního
obchodu kontroluje činnost společnosti odbor resortní kontroly
ministerstva zahraničního obchodu. Ústřední ředitel je povinen
zajistit kontrolním orgánům přístup ke všem potřebným
dokladům.
Kromě řízení
společnosti ministerstvem zahraničního obchodu, přísluší též
ministerstvu dopravy a spojů podle ustanovení § 2., zákona č.
61/1952 Sb. "O námořní plavbě" dozírat, aby se námořní plavba pod
československou vlajkou provozovala v souladu s ustanoveními
citovaného zákona a v souladu s příslušnými předpisy.
Ministerstvo dopravy a spojů vydává proto příkazy i zákazy a
popřípadě provádí i jiná vhodná opatření.
K zajištění soustavné
koordinovanosti, přesnosti, spolehlivosti a úplnosti zpráv i
informací, jež společnost dává ústředním úřadům a orgánům, určuje
výnos ministerstva zahraničního obchodu č. 54 z 28.12.1958 tyto
zása4y:
a) PZO jsou oprávněny obracet se na ústřední úřady a orgány
mimo sektor ministerstva zahraničního obchodu jen prostřednictvím
náměstka ministra zahraničního obchodu, v jehož působnosti PZO
je
b) v případech, kdy ústřední úřady a orgány samy požádají PZO o
zprávu o určité otázce, nebo o sdělení některých údajů o
činnosti, lze požadované zprávy nebo informace poskytnout jen se
souhlasem ústředního ředitele, který je povinen zajistit pečlivé
prověření jejich úplnosti a správnosti a o obsahu podané zprávy
nebo sdělení informovat příslušného náměstka ministra
zahraničního obchodu.
c)
v případech, které jsou výslovně uvedeny ve
zvláštních předpisech, ústřední ředitel a.vedoucí pracovníci
společnosti jsou oprávněni k přímému jednání s. ústředními úřady
a orgány mimo sektor zahraničního obchodu. O obsahu takových
jednání jsou ústřední ředitel a vedoucí pracovníci společnosti
povinni neprodleně informovat příslušného náměstka ministra
zahraničního obchodu.
Podle zákona č.
243/1949 Sb. a § 6, Stanov má společnost tyto statutární
orgány:
Představenstvo
společnosti se skládá ze šesti členů; jsou voleni a uvolňováni z
funkcí valnou hromadou. Jsou voleni na dobu dvou let. Členové
představenstva mají tato práva a povinnosti:
1.
jmenovat do funkce a zprošťovat z funkce
ústředního ředitele a stanovit jeho odměny,
2.
schvalovat návrhy ústředního
ředitele:
a) na udělení prokury nebo její zrušení,
b) na zřízení zastupitelství nebo poboček anebo na jejich
zrušení,
3.
schvalovat plán finančního hospodářství a
investiční výstavby a stanovit hospodářskou a obchodní
politiku_společnosti,
4.
schvalovat zprávu ústředního ředitele pro
valnou. hromadu za uplynulá období o hospodářství, finanční
situaci a návrhy roční uzávěrky společnosti,
5.
rozhodovat o návrzích ústředního ředitele ve
věcech nabývání, vlastnění a převodu nemovitostí a
lodí,
6.
schvalovat opatření předsedy i místopředsedy
představenstva, která byla učiněna v mezidobí mezi schůzemi
představenstva,
7.
předkládat valné hromadě návrh na rozdělení
zisku či .na krytí ztrát.
O svolávání, jednání,
usnášení se a zápisech ze schůze představenstva jsou podrobná
ustanovení ve statutu společnosti.
Představenstvo -
složení
rok
|
předseda
|
organ.
|
od
|
do
|
|
členové
|
|
od
|
do
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1959
|
Kohout
|
FMZO
|
1959
|
1962
|
|
Beránek
Jiří
|
FMZO
|
1959
|
1962
|
1959
|
Ju Mei
|
ČLR
|
1959
|
1964
|
|
Fong Yu Ju
|
ČLR
|
1959
|
1962
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1962
|
Mareš
|
FMZO
|
1962
|
1964
|
|
Průša Petr
|
FMZO
|
1962
|
1964
|
|
|
|
|
|
|
Phon Zhi Jian
|
ČLR
|
1962
|
1964
|
1964
|
Honusek
|
FMZO
|
1964
|
1967
|
|
Vaněk
Adolf
|
Čechofracht
|
1964
|
1967
|
1964
|
Tao Chi
|
ČLR
|
1964
|
1967
|
|
Zhang Zhi
|
ČLR
|
1964
|
1967
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1990
|
Podlena
Vladimír
|
ČNP
|
1990
|
1992
|
|
Masák
Milan
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1990
|
|
|
|
|
|
Krátký
Jan
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1990
|
|
|
|
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1990
|
1992
|
1990
|
|
|
|
|
|
Vlček
Jan
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
1990
|
|
|
|
|
|
Bastl
Zdeněk
|
ČNP
|
1990
|
1991
|
1990
|
|
|
|
|
|
Kubát
Lumír
|
ČNP
|
1991
|
1992
|
1990
|
|
|
|
|
|
Valášek
Jaromír
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1992
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Masák
Milan
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1992
|
|
|
|
|
|
Krátký
Jan
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1992
|
|
|
|
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1990
|
1992
|
1992
|
|
|
|
|
|
Kubát
Lumír
|
ČNP
|
1991
|
1992
|
1992
|
|
|
|
|
|
Vlček
Jan
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Valášek
Jaromír
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Hrach
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Podobský
Jiří
|
ČNP
|
1992
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1993
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Hrach
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1993
|
1993
|
|
|
|
|
|
Podobský
Jiří
|
ČNP
|
1992
|
1993
|
1993
|
|
|
|
|
|
Vlček
Jan
|
|
1990
|
1993
|
1993
|
|
|
|
|
|
Valášek
Jaromír
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
1993
|
|
|
|
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1993
|
1996
|
1993
|
|
|
|
|
|
Fišer
Miroslav
|
Spořitelní
IS
|
1993
|
1995
|
1993
|
|
|
|
|
|
Chudoba
Jiří
|
Č.
pojišťovna
|
1993
|
1995
|
1993
|
|
|
|
|
|
Ptáčník
Jiří
|
První invest.
|
1993
|
1995
|
1993
|
|
|
|
|
|
Suchánek
Jan
|
YSE-Profit
|
1993
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1994
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1993
|
1996
|
1994
|
|
|
|
|
|
Fišer
Miroslav
|
Spořitelní
IS
|
1993
|
1995
|
1994
|
|
|
|
|
|
Chudoba
Jiří
|
Č.
pojišťovna
|
1993
|
1995
|
1994
|
|
|
|
|
|
Ptáčník
Jiří
|
První invest.
|
1993
|
1995
|
1994
|
|
|
|
|
|
Suchánek
Jan
|
YSE-Profit
|
1993
|
1996
|
1994
|
|
|
|
|
|
Valenta
Jiří
|
FINOP
|
1993
|
1994
|
1994
|
|
|
|
|
|
Adamec
Ladislav
|
FINOP
|
1994
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1995
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1993
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Fišer
Miroslav
|
Spořitelní
IS
|
1993
|
1995
|
1995
|
|
|
|
|
|
Chudoba
Jiří
|
Č.
pojišťovna
|
1993
|
1995
|
1995
|
|
|
|
|
|
Ptáčník
Jiří
|
První invest.
|
1993
|
1995
|
1995
|
|
|
|
|
|
Suchánek
Jan
|
YSE-Profit
|
1993
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Adamec
Ladislav
|
FINOP
|
1994
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Petr
Jan
|
Č.
pojišťovna
|
1995
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Stehlík
Miroslav
|
Spořitelní IS
|
1995
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1996
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1993
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Adamec
Ladislav
|
FINOP
|
1994
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Petr
Jan
|
Č.
pojišťovna
|
1995
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Stehlík
Miroslav
|
Spořitelní IS
|
1995
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Suchánek
Jan
|
YSE-Profit
|
1993
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Pužejová
Eva
|
FINOP
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Resch
Radko
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Pužej
Lubomír
|
HARVARD
|
1996
|
1999
|
1996
|
|
|
|
|
|
Bubeníček
Milan
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Gromus
Pavel
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1997
|
Trnka
Pavel
|
ČNP
|
1993
|
1997
|
|
Pužej
Lubomír
|
HARVARD
|
1996
|
1999
|
1997
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
Pužejová
Eva
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
|
|
|
|
|
Resch
Radko
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
|
|
|
|
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
|
|
|
|
|
Bubeníček
Milan
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
|
|
|
|
|
Gromus
Pavel
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
|
|
|
|
|
Černý
Luděk
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1998
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
Pužej
Lubomír
|
HARVARD
|
1996
|
1999
|
1998
|
|
|
|
|
|
Černý
Luděk
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1999
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
Pužej
Lubomír
|
HARVARD
|
1996
|
1999
|
1999
|
|
|
|
|
|
Ziegler
Drahomír
|
HARVARD
|
1999
|
|
1999
|
|
|
|
|
|
Černý
Luděk
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2000
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
Ziegler
Drahomír
|
HARVARD
|
1999
|
|
2000
|
|
|
|
|
|
Černý
Luděk
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
Vostrý
Boris
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
|
Ziegler
Drahomír
|
HARVARD
|
1999
|
|
2001
|
Abery
Helena
|
COS-BULK
|
2001
|
|
|
Černý
Luděk
|
HARVARD
|
1997
|
2001
|
2001
|
|
|
|
|
|
Winkler
Miroslav
|
ČNP
|
2001
|
|
Dozorčí rada
společnosti se skládá ze dvou členů a dvou náhradníků, kteří jsou
voleni a zprošťováni z funkcí valnou hromadou. Jsou voleni na
dobu dvou let. .
Povinností dozorčí
rady je dozírat na plnění plánu finančního hospodářství a plánu
investičního, i na dodržování hospodářské i obchodní politiky
společnosti, kontrolovat uvedené plány i obchodní politiku
společnosti a zkoumat roční uzávěrky. Členové dozorčí rady jsou
oprávněni kdykoliv nahlížet do knih i zápisů a zjišťovat stav
pokladny. O svých revizích podávají zprávy představenstvu. Valné
hromadě navrhují udělení absolutoria.
Dozorčí rada -
složení
rok
|
předseda
|
|
od
|
do
|
|
členové
|
|
od
|
do
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1990
|
Pohůnek
Miloš
|
Čechofracht
|
1990
|
1992
|
|
Kühnl
Vlastislav
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1990
|
|
|
|
|
|
Synek
Vladimír
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1992
|
Pohůnek
Miloš
|
Čechofracht
|
1990
|
1992
|
|
Pohůnek
Miloš
|
Čechofracht
|
1992
|
1993
|
1992
|
Valenta
Jiří
|
FINOP
|
1992
|
1993
|
|
Kühnl
Vlastislav
|
FMZO
|
1990
|
1992
|
1992
|
|
|
|
|
|
Synek
Vladimír
|
ČNP
|
1990
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Brožová
Nataša
|
FINOP
|
1992
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Mach
Stanislav
|
Čechofracht
|
1992
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Krenk
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1996
|
1992
|
|
|
|
|
|
Valenta
Jiří
|
FINOP
|
1992
|
1993
|
1992
|
|
|
|
|
|
Brožová
Nataša
|
FINOP
|
1992
|
1993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1993
|
Brožová
Nataša
|
FINOP
|
1993
|
1996
|
|
Krenk
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1996
|
1993
|
|
|
|
|
|
Ivasienko
Michal
|
ČNP
|
1993
|
1996
|
1993
|
|
|
|
|
|
Jeřábek
Milan
|
ČNP
|
1993
|
1995
|
1993
|
|
|
|
|
|
Plandorová
Helena
|
HZ
|
1993
|
1996
|
1993
|
|
|
|
|
|
Štél
Zdeněk
|
První invest.
|
1993
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1994
|
Brožová
Nataša
|
FINOP
|
1993
|
1996
|
|
Krenk
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1996
|
1994
|
|
|
|
|
|
Ivasienko
Michal
|
ČNP
|
1993
|
1996
|
1994
|
|
|
|
|
|
Jeřábek
Milan
|
ČNP
|
1993
|
1995
|
1994
|
|
|
|
|
|
Plandorová
Helena
|
HZ
|
1993
|
1996
|
1994
|
|
|
|
|
|
Štél
Zdeněk
|
První invest.
|
1993
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1995
|
Brožová
Nataša
|
FINOP
|
1993
|
1996
|
|
Krenk
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Ivasienko
Michal
|
ČNP
|
1993
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Jeřábek
Milan
|
ČNP
|
1993
|
1995
|
1995
|
|
|
|
|
|
Plandorová
Helena
|
HZ
|
1993
|
1996
|
1995
|
|
|
|
|
|
Štél
Zdeněk
|
První invest.
|
1993
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
Babulík
Petr
|
FINOP
|
1995
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1996
|
Kalina
Jan
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
|
Krenk
Pavel
|
ČNP
|
1992
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Ivasienko
Michal
|
ČNP
|
1993
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Plandorová
Helena
|
HZ
|
1993
|
1996
|
1996
|
|
|
|
|
|
Bednář
Jiří
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Kalinová
Alena
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Králíček
Jan
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1996
|
|
|
|
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
1996
|
|
|
|
|
|
Chramosta
Zdeněk
|
ČNP
|
1996
|
1999
|
1996
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1997
|
Kalina
Jan
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
|
Bednář
Jiří
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1997
|
Kalinová
Alena
|
HARVARD
|
1997
|
1999
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
1997
|
|
|
|
|
|
Chramosta
Zdeněk
|
ČNP
|
1996
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1998
|
Kalinová
Alena
|
HARVARD
|
1997
|
1999
|
|
Bednář
Jiří
|
HARVARD
|
1996
|
1997
|
1998
|
|
|
|
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1999
|
Beránek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
|
Podzimek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
1999
|
|
|
|
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2000
|
Beránek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
|
Podzimek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
2000
|
|
|
|
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2001
|
Beránek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
|
Podzimek
Jiří
|
HARVARD
|
1999
|
2001
|
2001
|
Podzimek
Jiří
|
HARVARD
|
2001
|
|
|
Kotouček
Jindřich
|
ČNP
|
1996
|
2001
|
2001
|
|
|
|
|
|
Vrtiška
Stanislav
|
COS-servis
|
2001
|
|
2001
|
|
|
|
|
|
Zoubková
Jana
|
COS-servis
|
2001
|
|
Valná hromada je
řádná i mimořádná. Řádná valná hromada se musí konat jednou
ročně. Řádnou i mimořádnou valnou hromadu svolává představenstvo.
Mimořádná valná hromada se musí konat, požádají-li o svolání
akcionáři vlastnící 30 % akcií. Kromě toho může být mimořádná
valná hromada svolána, rozhodne-li o tom představenstvo na žádost
dozorčí rady nebo ústředního ředitele.
Valná hromada má tato
práva a povinnosti:
1.
schvalovat:
a) návrhy změn stanov společnosti,
b) roční uzávěrky společnosti,
2.
udělovat:
a) absolutorium
představenstvu na návrh dozorčí rady,
b) souhlas k převodu
akcií,
3.
rozhodovat:
a) o použití čistých zisků a o krytí ztrát za předcházející
rok,
b) o odvolání představenstva nebo jeho členů před uplynutím
funkčního období,
c)
o likvidaci společnosti,
d) o výši odměn pro členy představenstva.
Práva a povinnosti
ústředního ředitele:
1.
vést záležitosti obchodního a technického
provozu společnosti a provádět všechna opatření a rozhodnutí ve
správě společnosti, pokud nejde o působnost vyhrazenou stanovami
představenstvu nebo ostatním orgánům- společnosti,
2.
provádět plán finančního hospodářství a
investiční plán, jakož i provádět hospodářskou a obchodní
politiku společnosti,
3.
3. jmenovat a odvolávat úředníky společnosti a
stanovit odměny pro ně, podávat představenstvu návrhy na udělení
prokury,
4.
podávat představenstvu zprávy o hospodářství a
finanční situaci společnosti, jakož i roční zprávy o působnosti a
o ročních uzávěrkách společnosti,
5.
pečovat o hospodářský rozvoj a provádět
organizační opatřen:ž společnosti,
6.
rozhodovat o nabývání a převodu nemovitosti i
movitosti Jménem společnosti, a to až do hodnoty Kčs 1 000 000,-.
Pokud jde'o hodnotu vyšší, předkládá představenstvu návrh ve
smyslu § 10., odst.6. Stanov, .
7.
vyjadřovat se ke všem návrhům ZV ROH a
projednávat s nim všechny důležité otázky vyplývající ze zákona
č. 37/1959 Sb. "O postavení závodních výborů základních
organizací Revolučního odborového hnutí" .
Management -
složení
rok
|
ústř./gen.ředitel
|
od
|
do
|
|
náměstek
|
od
|
do
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1959
|
Navrátil
František
|
1959
|
1963
|
|
Böhnel
Miroslav
|
1959
|
1962
|
|
Wang Fu Lin
|
1959
|
1963
|
|
Jian Fo
|
1959
|
1963
|
|
|
|
|
|
Majer
František
|
1962
|
1963
|
|
|
|
|
|
Merta
Bedřich
|
1961
|
1970
|
|
|
|
|
|
Zhou Yun Yu
|
1959
|
1963
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1963
|
Majer
František
|
1963
|
1978
|
|
Tyll
Ladislav
|
1964
|
1984
|
|
Zheng Men Qi
|
1963
|
1967
|
|
Ku Xin Wu
|
1963
|
1967
|
|
|
|
|
|
Shao Jun Xian
|
1963
|
1967
|
|
|
|
|
|
Beránek
Miroslav
|
1970
|
1980
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1978
|
Kapr
Karel
|
1978
|
1983
|
|
Tyll
Ladislav
|
1964
|
1984
|
|
|
|
|
|
Vokoun
Karel
|
1980
|
1982
|
|
|
|
|
|
Vlček
Jan
|
1982
|
1991
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1983
|
Sokolík
Antonín
|
1983
|
1990
|
|
Tyll
Ladislav
|
1964
|
1984
|
|
|
|
|
|
Stránský
Jaroslav
|
1984
|
1991
|
|
|
|
|
|
Vlček
Jan
|
1982
|
1991
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1990
|
Podlena
Vladimír
|
1990
|
1992
|
|
Bastl
Zdeněk
|
1991
|
1992
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1992
|
|
|
|
|
funkce byla
zrušena
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1993
|
Trnka
Pavel
|
1993
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1999
|
funkce byla
zrušena
|
|
|
|
|
|
|
Ústřední ředitel
vykonává svou pravomoc buď přímo nebo prostřednictvím svých
náměstků. Náměstky jmenuje na návrh ústředního ředitele
představenstvo společnosti.
Náměstkové zastupují
ústředního ředitele v době jeho nepřítomnosti nebo zaneprázdnění
v plném rozsahu jeho povinnosti, práv i odpovědnosti, pokud si
ústřední ředitel v určitých případech nevyhradil výjimky.
Náměstkové zastupují ústředního ředitele v pořadí stanoveném
ústředním ředitelem. Náměstkové řídí práci jim podřízených útvarů
přímo.
Zmocněnci společnosti
jsou z titulu svých funkcí ústřední ředitel a jeho náměstkové,
kteří podle stanov jsou oprávněni každý jednotlivě uzavírat pro
společnost právně závazná jednání. Na návrh ústředního ředitele
uděluje představenstvo společnosti pracovníkům společnosti v
jednotlivých případech obchodní i jinou plnou moc, anebo jmenuje
vedoucí pracovníky společnosti prokuristy s kolektivní prokurou.
Ústřední ředitel je oprávněn udělovat pracovníkům společnosti
dispoziční oprávnění k bankovním nebo pokladním operacím. Rozsah
tohoto oprávnění je stanoven podpisovým řádem
společnosti.
Kolektivní prokuru
mohou vykonávat vždy jen dva prokuristé společně; ti listiny
podepisují s uvedením povahy svého zmocnění.
Právoplatnost udělené
prokury je podmíněna zápisem do podnikového rejstříku u lidového
soudu civilního v Praze.
Pracovníci
společnosti, kterým byla udělena kolektivní prokura, nemohou práv
vyplývajících z prokury použit k právně závažným jednáním v
záležitostech, které podle příslušných interních předpisů patři
do výhradní kompetence ústředního ředitele, náměstků ústředního
ředitele, popřípadě vedoucích organizačních nebo odborných
útvarů.
Právní listiny
podepsané prokuristy s kolektivní prokurou jsou však ve vztazích
mimo společnost právně závazné, i kdyby prokuristé v příslušném
právním jednáni svou pravomoc překročili. Proti zmocněncům, kteří
překročili pravomoc vymezenou jim interními předpisy společnosti,
mohou být vyvozeny kárné důsledky.
Širší posouzení
závažných otázek a vytvoření předpokladů pro správné rozhodování
zajišťují poradní orgány ústředního ředitele; jsou
to:
a) ředitelská porada
b) technicko-ekonomická rada,
c)
odborné komise a
d) pracovní porady.
a) Ředitelská
porada
Ředitelskou poradu
zřizuje a svolává ústřední ředitel. Jejími členy jsou náměstkové
ústředního ředitele a další jim jmenovaní zaměstnanci
společnosti.. K projednání zvláště důležitých otázek jsou
přizváni zpravidla též vedoucí těch útvarů, jichž se projednávaná
záležitost týká.
Úkolem ředitelské
porady je zejména posuzovat otázky řízení společnosti,
sestavování plánu, jeho rozpisu a kontroly, hodnocení plněni v
kvalitativních i kvantitativních ukazatelích, dále pak posuzovat
otázky organizační, technicko-ekonomická, obchodní i
provozní.
Program ředitelských
porad je naplánován předem na celé čtvrtletí. Písemný materiál se
členům ředitelských porad předkládá nejpozději dva dny před
zasedáním. V den ředitelské porady odpadají veškeré operativní
porady na všech stupních řízení.
O úkolech, usneseních
a závěrech jsou pořizovány zápisy. Závěry a usnesení ředitelské
porady nabývají platnosti schválením ústředního ředitele.
Kontrolu uložených úkolů provádí ústřední ředitel a jeho
náměstci.
b)
Technicko-ekonomická rada
Úkolem
technicko-ekonomické rady je zajistit širokou účast pracujících
na řízení společnosti a pomáhat ústřednímu řediteli při řešení
zásadních ekonomických, technických, organizačních i provozních
otázek. Předsedou TER je ústřední .ředitel společnosti; ten
jmenuje a odvolává její členy po předchozím projednání se ZV ROH,
ZO KSČ a ZO ČSM. .
Členy TER jsou
vedoucí pracovníci společnosti, zkušení ekonomové, organizátoři,
zlepšovatelé, novátoři, funkcionáři stranické, odborové i
mládežnické organizace a je-li třeba též odborníci z řad mimo
společnost. TER má zpravidla nejvýše 15 členů a její působnost je
vymezena jejím statutem a jednacím řádem.
c) Odborné
komise
K řešení složitých
úkolů, týkajících se více útvarů, anebo ke komplexnímu posouzení
otázek určitého druhu z mnoha hledisek současně, zřizuje ústřední
ředitel podle svého uvážení odborné komise, kterým vytyčuje
konkrétní úkoly, určuje dobu jejich trvání, jmenuje předsedy i
členy těchto komisí a popřípadě schvaluje i jednací řád, kterým
se řídí jejich činnost. Usnesení odborných komisí nabývají
platnosti schválením ústředního ředitele.
d) Pracovní
porady
Pracovní porady
zajišťují komplexnost při řešení úkolů a kromě toho zajišťují
vyloučení takových opatření, která by nebyla ve vzájemné potřebné
shodě. Svolávat pracovní porady mohou kromě ústředního ředitele a
jeho náměstků pouze vedoucí odborných útvarů společnosti. Program
těchto porad musí být předem řádně připraven a účastníkům včas
oznámen. Každý účastník porady je povinen vyžádat si případné
pokyny svého nadřízeného, kterého informuje o výsledku porady.
Vedoucí odborných útvarů jsou povinni konat se svými podřízenými
pravidelné pracovní porady, na kterých se ukládají a kontrolují
úkoly. O těchto pracovních poradách se pořizují záznamy, které se
předkládají nadřízenému pracovníkovi ke kontrole .Ústřední
ředitel stanoví dny i hodiny pro konání pracovních porad tak, aby
nepřítomností pracovníků na pracovištích byla co nejméně narušena
spolupráce s ostatními útvary.
Jednotlivé podniky,
společnosti a organizace ministerstva zahraničního obchodu jsou
mezi sebou ve vztahu vzájemné spolupráce, což znamená, že mezi
nimi není vztah podřízenosti a nadřízenosti, pokud není
zvláštními předpisy stanoveno jinak. Hlavní zásadou těchto vztahů
je účinná spolupráce v zájmu oboustranného plnění úkolů ve
prospěch celého národního hospodářství.
Tyto vztahy jsou
upraveny platnými zákonnými předpisy o hospodářských vztazích
mezi socialistickým organizacemi, a týkají se zejména dodávek pro
ústředí společnosti a pro její námořní lodě. Konkretizace těchto
vzájemných vztahů se provádí zvláštními hospodářskými
smlouvami.
Tyto vztahy ,jsou
kromě všeobecně platných právních předpisů upraveny zvláštními
předpisy a směrnicemi společnosti, vydávanými ústředním
ředitelem, popřípadě vedoucími útvarů podle věcné příslušnosti se
souhlasem ústředního ředitele. Podrobnosti vyplývají z pracovních
náplní jednotlivých funkcí a z pracovních postupů jednotlivých
útvarů.
Příkazy dlouhodobým
delegátům společnosti je oprávněn vydávat ústřední ředitel a jeho
náměstci. Z jejich pověření mohou mít přímý styk s dlouhodobými
delegáty v otázkách týkajících se celé společnosti, např. v
otázkách dopravně i technicko provozních, jakož i v případech
zajištění plynulého provozu lodí, též vedoucí jednotlivých
provozních útvarů prostřednictvím svých nadřízených náměstků,
kteří musí být o všem náležitě informováni.
Působnost delegátů a
jejich vztah k obchodním oddělením čs.zastupitelských úřadů v
zahraničí stanoví organizační a pracovní řád pracovníků čs.orgánů
v zahraničí.
Krátkodobí delegáti
společnosti jsou během trvání své zahraniční služební cesty
podřízeni ústřednímu řediteli nebo jeho náměstkům podle věcné
příslušnosti. Vedoucí jednotlivých útvarů mohou mít přímý styk s
krátkodobými delegáty za stejných podmínek jako s delegáty
dlouhodobými.
Za přípravu
krátkodobých delegátů, za dokonalé využití jejich služebních cest
i koordinaci úkolů, je odpovědný příslušný vedoucí útvaru, ze
kterého je krátkodobý delegát vysílán. Podrobnosti jsou stanoveny
v příslušném instrukčním bloku.
Rejdařství v Čechofrachtu
Před vznikem ČNP byla
v Metransu v souvislosti s rozhodnutím o
nákupu lodi vytvořena skupina sestávající z tehdejší zástupkyně
ředitele plavebního odboru I.Křehlíkové-Chocholoušové,
kpt.B.Klose a.ing.M.Skřivánka, která měla zahájení plavby
připravit.
V souvislosti s
koupí lodi "Republika" bylo zřízeno v Metransu oddělení "vlastní
Ioď", jehož vedením byl pověřen ing.Skřivánek. Až do roku 1954
pracovalo ve dvoučlenném obsazeni. Po I.Křehlíkové-Chocholoušové
sem přišel V.Biedermann, pozdější vedoucí odd.mezinárodních
přeprav Motokovu.
K 2.2.1955 je
zaznamenáno schema rejdařství (spadalo pod náměstka M.Böhnela)
v Čechofrachtu (do května měly být obsazeny zbývající
funkce):
funkce
|
osoba
|
neobsazeno
|
celkem
|
|
|
|
|
vedoucí
|
Skřivánek
|
|
1
|
|
|
|
|
korespondentka
|
Tolarová
|
|
1
|
|
Špalová
|
|
1
|
|
|
|
|
hlavní
dispečer
|
Biedermann
|
|
1
|
druhý
dispečer
|
|
neobsazeno
|
1
|
|
|
|
|
hotelový
hospodář
|
Šafařík
|
|
1
|
nákupní
referent
|
|
neobsazeno
|
1
|
|
|
|
|
hlavní
superintendant
|
|
neobsazeno
|
1
|
hlavní
inženýr
|
Huraj
|
|
1
|
technický
inspektor
|
|
neobsazeno
|
1
|
|
|
|
|
celkem
|
6
|
4
|
10
|
Většina
pracovníků skupiny rejdařství přešla v roce 1959 do nově
vzniklého podniku ČNP a tvořila jeho základ.
Dne 1. dubna 1959
byla založena mezinárodní akciová společno3i ČESKOSLOVENSKÁ
NÁMOŘNÍ PLAVBA se sídlem Praha 1, Na můstku 11, s uděleným
oprávněním k provozu námořní plavby. V té době převzala námořní
lodě provozované dosud PZO Čechofracht: Republiku, Julius Fučík,
Lidice, Dukla a Mír.
Na ústředí zahájilo
činnost 30 pracovníků. Ústředním ředitelem byl jmenován František
Navrátil, náměstkem ing.Miroslav Böhnel a ředitelem rejdařství
ing.Miloš Skřivánek.
V sekretariátu vedení
podniku pracoval tajemník JUDr.František Preisler, dvě sekretářky
– Jana Říhová a Libuše Špitzlová a čínsko-česká překladatelka
Věra Sýkorová.
Celkový provoz
námořních lodí zajišťovalo na ústředí několik oddělení:
ti
1.
technické
hlavní inženýr Alfred
Frühauf,
nautický inspektor
kpt. Josef Horčic, strojní inspektor Jan Ptáček
Toto oddělen!
zajišťovalo technický provoz námořních lodí, jejich údržbu,
opravy, dokování a rekonstrukce. Dále pak schvalování projekční a
výrobní dokumentace novostaveb, stavební dozor, garanční provoz a
vystavováni seznamů posádek.
2. dispečerské
-
vedoucí oddělení
Vladimír Biedermann
referenti: Jan
Hajzner, Alena Tolarová, Hana Špálová, Rudolf Krbek a Zdena
Kolářová
Oddělení mělo stejnou
náplň jako dnešní OSNP (obchodní skupina námořních přeprav)
včetně komerční politiky.
3. zásobovací
-
vedoucí Miroslav
Šafařík, referentka Helena Piková.
Oddělení zajišťovalo
stejné úkoly jako dnešní ODZL (oddělení zásobování
lodí)
4. pojišťovací
-
Ing. Viktor Pines.
'
Pracovní náplň byla
pojištění lodí, nákladů, posádky a likvidace veškerých
škod.
5.
ekonomické
vedoucí Vladimír
Hovorka,
referenti Jaroslav
Jiránek, Zdena Langšádlová, Jindřich Kramoliš, Jaroslava
Škvorová, Marcela Kovalová a Irena Beniaková.
Toto oddělení mělo
stejné úkoly jako dnešní ekonomický úsek.
6.
osobní
vedoucí František
Mužík, referenti: Marie Bišková, Květa Vávrová.
7. správu budovy měl
na starosti J. Roman a
telefonní ústřednu
obsluhovala Božena Plocarová.
K zajištění provozu
námořních lodí bylo připraveno cca 180 námořníků, včetně najatých
cizinců (PLR, BLR, ČLR). Část důstojníků absolvovala námořní
školy v BLR, PLR, SFRJ a SSSR, část byla absolventy strojní
fakulty a vyšších průmyslových škol strojních. Ostatní posádka
byla vybírána podle potřebných profesí u plavebních společností,
ČSA a ve výrobních závodech.
Při této příležitosti
nelze nevzpomenout alespoň na část základních kádrů, kteří
zajišťovali prvopočáteční provoz námořních lodí a vyškolovali
další členy posádky:
1.
velitelé:
kpt. Bohumil Klos,
kpt. Jan Hakl, kpt. Jakub Frey, kpt. Josef Horčic, kpt. Cibík, a
kpt.František Makový
2.palubní
důstojníci:
Vladimír Benda, Oleg
Harna, Antonín Kantner, František Kopečný, Milan Rusňák, Antonín
Fojtů, Joseř Šimek, Petr Kadlečík, Jiři Kudrna, Karel Žebrák,
Karel Pešek, Tlbor Búci, Jiří Materna, Jan Hobza, Jan Hošek,
František Černohorský, Pavel Trnka, Vlastimil Bednařík, Radomír
Novotný, Rudolř Smětal, Vladimír Podlena, Pavel
Nevečeřal.
3.strojní
důstojníci:
Václav Munzar, Václav
Šícha, Bohumil Sokol, Adolř Nováček, Ing. Daniel Huraj, Viktor
Wiedermann, Miroslav Radovnický, Milan Blažek, Bohumir Holý,
Vladimír Kožíše.k, Ing. František Hlavatý, Jiří Padevět, Miroslav
Spurný, František Lesný, Oldřich Černík, Aleš Tůma, Rudolf Dub,
Ing. Pavel Opletal, Ing. Pavel Hrádek, Ing Jindřich Znamenáček,
Karel Válek, Dalibor Čada, Jiří Komárek, Jaroslav Kotouš,
lng.Oldřich Novák, Bedřich Hubáček, František
Kalivoda.
4.
elektrodůstojníci:
František Mareda,
Vladimír Sucháček, Jiří Jiřina, Josef Michálek, Leopold Zernan,
Bláha, Jindřich Hypša, Ing. Vladimír Říha, Josef
Dub.
5.
radiodůstojníci:
Miloslav Rejthar,
František Nohýnek, Hekrle, Jiří Pazourek, Jiří Dejmek, Jaroslav
Kelnar, Antonín Bačina, Ivo Fišer, Ivo Bílek
6. lodní
hospodáři:
Ján Pospíšil, Zdeněk
Škrla, Milan Matiášek, Ing. Bohumil Novák, Izidor Blšťák, Václav
Janeček, Josef Kořínek, Ing. Ivo Belka, Milan Friedrich, Miroslav
Šaravec, Křivánek.
7. ostatní
posádka:
Jiří Bartovský,
Jaroslav Půhoný, Josef Půhoný st., Joseř PŮhoný ml., Jití Půhoný,
Josef Kozmík, Jaroslav Růzha, R.Fučík, Jan Burián., Josef
Jirkovský, Vilém Klein, Josef Radlička, Josef Krčma, František
Topinka, Jan Pavlišín, Jaroslav Kubelka, Karel Maršálek, Václav
Kotrbatý, Karel Řehák, František Slavíček, Jaroslav lfřka,
Oldřich Novák, Jiří Šetena, Karel Válek, Dalibor Berka, Jan
Komárek, Jilří Souček, Milan Všetička, Jan Vašíček, Ladislav
Pytlík, Bohouš Lukeš, Miroslav Jebavý. Bedřich Kadlec, Alois
Kavalír a další. .
Pokud byl někdo
vynechán, nejde o zlý úmysl. Bohužel, původní seznamy posádek již
nejsou k dispozici.
Při ustanovení
mezinárodní akciové společnosti část akcií vlastnila ČLR, a proto
také na ústředí pracovalo několik čínských
pracovníků:
1. ústřední
ředitel
Wang Fu Lin
(1959-1963), Zheng Men Qi (1963-1967)
2. provozní
náměstek
Jian Fo (1959-1963),
Ku Xin Wu (1963-1967)
3. ekonomický
náměstek
Zhou Yun Yu
(1959-1963), Shao Jun Xian (1963-1967)
4. technický
ředitel
Zhou Yeng Jin
(1959-1963), Cheng Yun Xien (1963-1967)
5. vedoucí
sekretariátu
Coo Shen Jun
(1959-1963), Xu Gong Xiao
(1963-1967)
6. strojní
inspektor
Wang S" Xin
(1959-1963, Chao Xian (1963-1967)
7. zásobovací
oddělení
Jian Jin
Yin
8. osobní
oddělení
Cao
Zhong
Do představenstva
byli zvoleni:
za českou
stranu:
předsedové: náměstek
ministra ZO Kohout (1959); Mareš (1962) a Honusek
(1964)
členové: Jiří Beránek
(1959), Petr Průša . (1962), Adolř Vaněk (1964)
za čínskou
stranu
předsedové: Ju Mei
(1959-1964), Tao Chi (1964-1967)
členové: Fong Yu Ju
(1959-1962), Phon Zhi Jian (1962-1967), Zhang Zhi
(1964-1967)
Na lodích Julius
Fučík, Lidice, Orava a Dukla byli naloděni čínští námořníci
podílem cca jedné poloviny posádky.
Zajištění provozu
našich námořních lodí v padesátých letech nebylo jednoduché.
Chyběli odborníci, nebyly zkušenosti s námořním provozem a
všichni jsme se museli učit studiem zahraniční literatury a
přebírat většinu námořních zvyklostí a zkušeností u jiných
rejdařů, zvláště v PLR, odkud jsme zpočátku převzali i některé
jejich předpisy.
Ubytování na starých
lodích bylo podstatně složitější, (bez klimatizace). Ve
strojovnách dosahovaly teploty y některých oblastech 40 - 50 C. V
tropických pásmech byla v kajutách taková vedra, že námořníci
raději volili přenocování na palubě. Podstatně menší styk byl s
rodinami. Cesty na Dálný východ byly podstatně delší a nebyly
výjimkou. Tak např. Ioď Kladno v roce 1961 vyplula z přístavu
Hamburg a její návrat do Evropy (Itálie) se uskutečnil přes
Indonésii, ČLR, Japonsko a Austrálii za 12 měsíců.
Přes všechny tyto
nedostatky byla na lodích větší soudržnost, navzájem se pěstovalo
„fandovství" k námořnímu řemeslu. Námořníci, i když, jejich
domovem byl vnitrozemský stát, se chtěli prosadit v konkurenci
přímořských států s dlouholetou tradicí.
Dnes se dá bez
nadsázky říci, že naše námořní lodě jsou známé v celém světě a
odbornost našich námořníků je dobře hodnocena.
Závěrem alespoň
několik vybraných skutečností. V roce 1966 loď Lidice zachránila
na volném moři italského trosečníka Bruno Rota, který byl na moři
několik neděl bez jakékoliv pomoci. Loď Košice v roce 1965 jako
první československá loď obeplula zeměkouli. V roce 1978 loď
Praha obeplula největší mys Jižní Ameriky Hornův, kde snad jsou
nejhorší povětrnostní a navigační I podmínky.
Autor:
Jan Ptáček (1925)
vedoucí oddělení rozvoje
floty
uveřejněno
v časopise Maják - jubilejní vydání/89
podniku se od jeho
vzniku v roce 1959 výrazněji neměnila, vyvíjely
se
a) názvy jednotlivých útvarů tak, aby lépe vystihovaly jejich
náplň a odpovídaly i názvům pro platové zařazení do příslušné
třídy
b) struktura jednotlivých útvarů z hlediska
dělení
- podniku na úseky a
odbory
- úseků a odborů na
oddělení a referáty
- stupňů přímého řízení
oddělení a samostatných referátů vedoucím útvaru
c)
u některých oddělení se měnilo jejich zařazení
pod jednotlivé útvary
Období
1959-1990
období
|
1961
|
1971
|
1980
|
|
skupina
|
skupina
|
skupina
|
|
oddělení
|
oddělení
|
oddělení
|
úsek
|
referát
|
referát
|
referát
|
organizační/štábní
|
|
|
|
ústřední
ředitel
|
generální
ředitel
|
generální
ředitel
|
|
|
|
|
|
sekretariát
|
sekretariát
|
sekretariát
|
|
organizační
|
R organizace a řízení
|
|
|
právní
|
|
právní a
organizační
|
|
politicko
výchovné
|
politicko
výchovné
|
|
|
podnikové
kontroly
|
podnikové
kontroly
|
kontroly
|
|
R
ZÚ/ZO
|
R obrany a
stát.tajemství
|
obrany a
zvláštní
|
dopravně
provozní/obchodní
|
|
|
|
|
dopravně provozní
náměstek
|
obchodní
náměstek
|
|
|
|
|
|
|
R
konjunkturní
|
kom.pol. a
integrace
|
|
|
R
právní
|
|
|
|
zásobování
|
|
|
|
hospodářská
správa
|
|
dopravně
provozní
|
|
|
|
dopravně provozní
náměstek
|
obchodně provozní
ředitel
|
ředitel OS námořních
přeprav
|
|
|
|
|
|
přepravní
|
liniové
dopravy
|
liniové
dopravy
|
|
dispečerské
|
trampové
dopravy
|
trampové
dopravy
|
|
vyúčtovací a
tarifní
|
tarifní
|
námořních
tarifů
|
|
|
technicko
ekonomické
|
R obchodně
technický
|
technicko
provozní
|
|
|
|
technicko provozní
náměstek
|
technicko provozní
ředitel
|
ředitel OS lodního
provozu
|
|
|
|
|
|
palubní
|
palubní
|
nautického provozu
lodí
|
|
strojní
|
strojní
|
údržby
lodí
|
|
hospodářské
|
R
hospodářský
|
R hosp.provozu
lodí
|
|
R pro stavbu a nákup
lodí
|
R pro nákup a prodej
lodí
|
technického rozvoje
floty
|
|
MTZ (zásobování
lodí)
|
|
dovozu a nákupu
lod.potřeb
|
|
havarijní
|
|
|
|
|
|
lodních
posádek
|
ekonomický
|
|
|
|
ekonomický
náměstek
|
vedoucí
EÚ
|
ekonomický
náměstek
|
|
|
|
|
|
plánovací a
finanční
|
plánovací a
finanční
|
plánovací a
cenové
|
|
|
|
devizové a
finanční
|
|
evidence a
mechanizace
|
národohosp.evidence
|
informační
soustavy
|
|
práce a
mezd
|
práce a
mezd
|
ekonomiky
práce
|
|
R cenově
konjukturní
|
|
|
|
adm.hospodářské
|
adm.hospodářské
|
tech.a hosp.správy a
inv.
|
|
|
R
telekomunikační
|
|
|
|
|
analýzy a
proj.syst.řízení
|
kádrový/personální
|
|
|
|
|
ved.kádr.odboru
|
ředitel
kádr.pers.úseku
|
|
|
|
|
|
|
kádrový
|
pro práci s
kádry
|
|
|
školský
|
výchovu a průpravu
kádrů
|
|
|
R organizace
posádek
|
pers.práci a péči o
pracující
|
|
|
|
politické práce na
lodích
|
námořní
lodě
|
|
|
|
námořní
lodě
|
námořní
lodě
|
námořní
lodě
|
|
|
|
|
|
palubní
|
palubní
|
palubní
|
|
strojní
|
strojní
|
strojní
|
|
hospodářské
|
hospodářské
|
hospodářské
|
|
|
|
|
stavební
dozor
|
|
|
|
stavební
dozor
|
stavební
dozor
|
stavební
dozor
|
pobočky a
delegáti
|
|
|
|
pobočky a
delegáti
|
pobočky a
delegáti
|
pobočky a
delegáti
|
majetkové
účasti
|
|
|
|
majetkové
účasti
|
majetkové
účasti
|
majetkové
účasti
|
Období
1991-1998
období
|
1991
|
1993
|
1997
|
|
skupina
|
skupina
|
skupina
|
|
oddělení
|
oddělení
|
oddělení
|
úsek
|
referát
|
referát
|
referát
|
|
|
|
|
organizační/štábní
|
generální
ředitel
|
generální
ředitel
|
generální
ředitel
|
|
náměstek
|
|
|
|
|
sekretariát
|
sekretariát
|
|
|
právní
|
právní
|
|
|
|
námořní
bezpečnost
|
|
|
vnitřní
audit
|
|
|
|
|
R
personalistiky
|
|
|
|
organizační
|
|
|
|
majetkové
účasti
|
|
|
|
|
informatiky
a adm.
|
ředitel informatiky
a adm.
|
ředitel
informatiky
|
|
|
|
|
|
obchodní
|
obchodní
ředitel
|
obchodní
ředitel
|
ředitel obchodního
odboru
|
|
|
|
|
technický
|
technický
ředitel
|
technický
ředitel
|
ředitel technického
odboru
|
|
|
|
|
ekonomický
|
ekonomický
ředitel
|
ekonomický
ředitel
|
|
|
|
|
ředitel finančního
odboru
|
|
|
|
|
personální
|
personální
ředitel
|
personální
ředitel
|
|
|
|
|
|
námořní
lodě
|
námořní
lodě
|
námořní
lodě
|
námořní
lodě
|
|
palubní
|
palubní
|
palubní
|
|
strojní
|
strojní
|
strojní
|
|
hospodářské
|
hospodářské
|
hospodářské
|
|
|
|
|
stavební
dozor
|
stavební
dozor
|
stavební
dozor
|
stavební
dozor
|
|
|
|
|
pobočky a
delegáti
|
pobočky a
delegáti
|
pobočky a
delegáti
|
pobočky a
delegáti
|
|
|
|
|
majetkové
účasti
|
majetkové
účasti
|
majetkové
účasti
|
majetkové
účasti
|
Stabilní zůstal
název
a) ekonomického úseku, v čele s vedoucím úseku, od
roku 1980 vedl úsek ekonomický náměstek
b) obchodního úseku, vedeného náměstkem s dělením
na
ba) dvě obchodní
skupiny
-
obchodně- provozní a
-
technicko-provozní
v čele
s řediteli a
bb) dva samostatné
útvary:
-
oddělení zásobovací (později přešlo pod obchodně
technický úsek) a .
-
odbor komerční politiky a
integrace
c)
kádrový odbor se změnil na kádrově-personální
úsek v čele s vedoucím.
d) útvary řízené přímo generálním ředitelem střídaly název
organizační úsek nebo štábní útvary.
Ústřední (později
generální) ředitel řídil přímo
a) sekretariát,
b) kontrolu a zvláštní/obrany,
c)
většinou též organizační a právní (někdy spojené
s organizačním, jindy s pojišťovacím, 1971 pod
náměstkem),
d) z počátku i odd.politicko výchovné (přešlo do
kádr.pers.úseku)
e) přechodně odd.pro výstavbu (přešlo do ekonomického úseku
)
Náměstek (provozní)
řídil obchodní skupiny
a) dopravně (později obchodně) provozní i
b) technicko provozní a v sedmdesátých letech
i
c)
zásobovací odd., které v osmdesátých letech
přešlo pod technicko provozní skupinu
d) odbor komerční politiky a integrace, který
v devadesátých letech přešel pod obchodně provozní
skupinu
Dopravně (obchodně)
provozní skupina se po roce 1966 členila na
oddělení
a) liniové dopravy
b) trampové dopravy
c)
tarifní (a vyúčtovací)
d) technicko-ekonomické (kontrolu disbursementů)
a
e) komerční politiky a integrace (od konce osmdesátých
let)
Technicko provozní
skupina se po roce 1966 členila na oddělení
a) palubní (nautického provozu)
b) strojní (údržby lodí)
c)
hospodářské (hospodářského
provozu)
d) pro nákup a podej lodí (rozvoje floty)
e) dovozu a nákupu lodních potřeb (od osmdesátých
let)
Ekonomický úsek se
členil na oddělení
a) plánovací (a finanční, cenové)
b) evidence a mechanizace (národohospodářské evidence, účtáren,
informační soustavy)
c)
práce a mezd (ekonomiky práce)
d) administrativně hospodářské
(tech.hosp.správy)
e) analýzy a projekce řízení (od 1980)
Kádrový/personální úsek
vznikl až po roce 1966 a členil se na oddělení
a) kádrové (pro práci s kádry)
b) školské (přípravu/průpravu a výchovu kádrů)
c)
personální (pers.práci a péči o
pracující)
d) posádek (většinou v personálním oddělení, v roce 1980
přechodně v OSLP)
e) politické práce na lodích
Od samého počátku
podniku se ve schematech objevují útvary
a) sklad lodních potřeb (původně situovaný v Horních
Počernicích, později ve vlastním vybudovaném objektu ve
Štěchovicích), podléhající vedoucímu zásobovacího
oddělení
b) stavební dozory, ustavené pro stavbu jednotlivých (případně
série) lodí, podléhajících řediteli technicko provozní
skupiny
c)
pobočky a delegatury, spadající pod obchodního
náměstka nebo ředitele obchodně provozní skupiny a odborně řízené
útvarem komerční politiky a integrace
d) námořní lodě, řízené generálním ředitelem (a jeho náměstky),
odborně vedené jednotlivými podnikovými útvary v rámci
jejich odborného zaměření
Organizace námořních
lodí je upravena Řádem pro službu na československých námořních
lodích a nijak výrazně se
neměnila
Velitel lodi řídil
přímo
a) palubní oddělení vedené 1.palubním
důstojníkem
dále 2.a 3.palubní
důstojník, a palubní mužstvo (složené námořníků 1. a 2.třídy a
lodníků, vedené loďmistrem)
b) strojní oddělení vedené 1.strojním
důstojníkem
dále 2.,3. a 4.strojní
důstojník a strojní mužstvo (složené z motorářů 1. a
2.třídy, vedené strojmistrem)
c)
hospodářské oddělení vedené lodním
hospodářem/ekonomem, dále kuchaři a stewardi
d) důstojníka radioelektrické služby
e) lodního lékaře
Počet nezbytných
pracovníků, potřebných pro zajištění provozu lodi (navigaci,
přístavní operace s lodí a nákladem, údržbu a opravy,
zajišťované vlastními silami, administrativu, stravování a
ubytování posádky) byl stanoven v systemizaci, navíc byli
naloďováni pracovníci na zácvik do předpokládaných
funkcí.
Zatímco v období do
roku 1989 je uváděna podrobná struktura vč.členění úseků na
oddělení, po roce 1990 je k dispozici pouze hrubé schema
dělení podniku na úseky, které se rozšířily o úsek
a) informatiky a administrativy (1991-94)
b) finanční 1995-1997 v roce 1997 nahradil ekonomický
odbor)
V roce 1990 byl ve
schematu pouze
a) náměstek pověřovaný řízením útvarů a další činností dle
rozhodnutí GŘ (funkce zrušena 1992),
b) ředitelé úseků, řízení přímo GŘ
V devadesátých
letech se začínají vytvářet tuzemské dceřinné
společnosti
a)
COS-servis, kam se v roce 1993 začleňuje
technicko hospodářská správa včetně autoprovozu
b)
COS Crew Management, kam přechází v roce
1996 péče o posádky a jejich střídání
V roce 1995 se ve
schematu objevují dva útvary řízené přímo GŘ:
a)
sekretariát majetkových účastí v souvislosti se
zakládáním dceřinných společností v zahraničí
b)
oddělení námořní bezpečnosti lodí
v souvislosti se zavedení systému ISM (International Safety
Management)
V roce 1997 se už
ve schematu neobjevuje
a) ekonomický úsek (zbytek po delimitaci do COS-servisu
přechází do finančního)
b) personální úsek (zbytek personalistiky po delimitaci do COS
Crew Managementu přechází pod GŘ)
|