Výpočetní technika a řízení
Řízení
námořní dopravy, zejména pokud ji provozuje tuzemský subjekt bez
přímého přístupu k moři a nadto ještě v podmínkách
centrálního plánovaného hospodářství byl poměrně složitý proces.
Samotné lodě představují složitý investiční celek a ČNP se
v rámci existujících podmínek vždy snažila držet krok
s existující technikou a technologií v námořní dopravě.
Přes určitá omezení daná výběrem teritoria stavby byly lodě
stavěny pod dohledem světového registru (Lloyd´s Register of
Shipping) a případně dovybaveny moderním zařízením, především pro
navigaci a komunikaci.
V počátcích činnosti ČNP jako samostatného
podniku byly v ústředí používány dostupné prostředky
výpočetní techniky, z počátku ruční a poté elektrické
kalkulačky tuzemské i zahraniční (především z tuzemska a
SZ), kterým rychlostí konkurovaly čínští pracovníci svými „sčoty“
(ruční počítadlo obdobné systému dětských kuličkových počítadel),
nezbytnou součástí výpočetní techniky byl čtverečkový papír.
Velkým pokrokem v šedesátých létech byl účtovací stroj
ASTRA, a elektrické kalkulačky Rheinmetal z NDR (na mechanickém principu, ale již
s možností třídění) i první kalkulačky s elektronikou a
displayem Sharp. Vrcholem v té době bylo dávkové zpracování
některých agend systémem děrných štítků v MÚZO (Mechanizační
ústředna zahraničního obchodu), zejména účetních agend. Vybavení
administrativních prací výpočetní technikou na lodích bylo
obdobné, spojení s loděmi bylo telefonické, rádiové a
následně i telexem a později i faxem.
V roce
1974
byla schválena „Projektová úloha budování ASŘ
v ČNP, podle níž byly postupně realizovány tyto
subsystémy:
- JEP (jednotná
evidence pracujících) A (námořníci) a B (ústředí
- fakturace námořního
dopravného –
- kompletace
posádek
- předběžné
kalkulace
- veškeré účetnictví z
oblasti nákladů, výnosů a dodavatelsko-odběratelských
vztahů
- průzkumné
kalkulace
- zásobování
- plánování
–
Předpokladem, který představoval současně i
kvalitativní zvrat v možnostech zpracování, bylo zakoupení
počítače Basic Four v roce 1975 (sálový počítač s nízkými
parametry-operační paměť 56kB, vnější paměť 2 diskové jednotky po
4MB, pouze 2 uživatelské terminály- v současné době zcela
nepochopitelnými i pro práci jednoduchých PC), na nějž byla
převedena řada agend, postupně vzájemně propojených, ale do
celého systému nebyly zapojeny lodě.
V roce
1980
byla schválena „Koncepce dalšího rozvoje ASŘ“.
Při předpokládaném rozšíření počtu provozovaných lodí další
rozvoj předpokládal
1. postupné dopracování
a propojování jednotlivých subsystémů
a) skladové účetnictví, zásobování a normování
zásob
b) finanční účetnictví a plánování
c)
mzdové účetnictví a JEP
2. rozšíření působnosti
systémů na lodě, který obsahoval tyto oblasti: provozu
lodí:
d) navigace
e) údržba a prohlídky
f)
náhradní díly a inventář
g) spotřeba paliva
h)
bezpečnostní a záchranné zařízení
i)
nakládka
j)
údaje posádce
k)
komunikace s ústředím
Cílem bylo vytvoření
integrovaného systému ASŘ, spolu s přechodem dosavadního
dávkového zpracování vstupních dat na průběžné s vytvořením
systému přenosu informací mezi ústředím a loděmi v obou
směrech.
Další zkvalitnění práce
výpočetního střediska bylo podmíněno obnovou technického
vybavení na vyšší úrovni (z
hlediska současnosti rovněž směšných parametrů)
- v ústředí
centrální jednotka 256-512 KB, disková paměť 2x100-120 MB,
propojená s 6-8 terminály na jednotlivých
pracovištích)
-na lodích počítače
s centrální jednotkou 32 KB a diskovou jednotkou 10
MB
Spojení s loděmi
předpokládalo 2 způsoby
a) na lodi je již počítač – vazba přímou komunikací
prostřednictvím vysílače
b) na lodi není počítač- spojení pomocí dálnopisu
prostřednictvím děrné pásky
Počítač na lodi sloužil
k
a) telekomunikaci – přenosu kódově zajištěných informací mezi
lodí a ústředím
b) obsluze uživatelských programů
S dodávkou se
počítalo z tuzemska či SZ (SSSR , NDR, Maďarsko) řad
SMEP a JSEP), případně KS (IBM,
Siemens, Hewlet Packard, Wang a další)
Nákup nového počítače
nebyl realizován (složité schvalovací řízení, omezené možnosti
získání potřebné devizových prostředků ad.), takže byl postupně
v osmdesátých letech modernizován stávající počítač
s rozšířením konfigurace a zlepšením jeho
parametrů.
V roce
1987
se začala rodit nová koncepce integrovaného
řízení provozu podniku a lodí. Ve světě došlo mezitím
k dalšímu pokroku a nástupu osobních počítačů, lodě (jejichž
počet dále rostl) byly vybavovány automatikou řízení lodního
provozu a nároky na rychlé
zpracování a vzájemnou komunikaci mezi loděmi a ústředím nesmírně
vzrostly. Současně rostla kvalifikace příslušných pracovníků
v ústředí i na lodích (obsluha automatizovaných lodních
systémů a přímý kontakt s výpočetní technikou
v přístavech) a proto ve druhé polovině
osmdesátých let došlo
k posílení útvaru ASŘ a výpočetního střediska (později i k
jejich sloučení do jednoho útvaru OA) kvalifikovanými pracovníky
a současně k názorovému boji o další cestu vývoje mezi zastánci
silné centrální jednotky (sálový počítač s řadou teminálů) a
přívrženci řešení prostřednictvím osobních počítačů, společná
byla nutnost řešení rychlé a moderní komunikace mezi ústředím a
loděmi.
Z počátku byl
zvolen kompromis, s uvolnění režimu devizových nákupů a
v důsledku rychlého technického vývoje osobních počítačů
tento směr převládl ve vybavení lodí i ústředí (místo terminálů,
přestože rozsáhlejší agendy byly nadále zpracovány na centrálním
počítači).
V devadesátých
letech se práce na osobních počítačích a rychlé satelitní spojení
mezi loděmi a ústředím staly zcela samozřejmou a nezbytnou
součástí činnosti pracovníků ústředí i lodí.
Tento nejednoduchý
proces popisuje ing.Jiříček v článku „Nové směry
automatizace v ČNP“ v roce 1987 a výsledky pak ve
vzpomínce „Jaké to bylo“ z roku 2003.
|