Režijní náklady
Režie zahrnuje náklady na provoz řídícího a správního
aparátu ústředí a vyvíjela se v závislosti na počtu
provozovaných jednotek, z kterého se odvíjel i počet
pracovníků, zejména v útvarech obchodního a technického
provozu, částečně redukovaný výkonnější výpočetní technikou.
Rozdíly jsou i v cenové úrovni (do roku 1966 včetně ceny bez
VRCV-i když by se týkaly pouze menší části položek, od roku 1991
obecné úpravy cen vnitřního trhu. Ani z hlediska metodiky
není srovnání dokonalé, měnilo se nejen uspořádání a názvy
jednotlivých titulů, ale i jejich zařazení do jednotlivých skupin
nákladů (markantní zejména v roce 1994). Proto ve srovnání
struktury je použitelné především období 1967-1990, kde zkreslení
není tak výrazné.
Vývoj režijních nákladů
|
měrná
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skupina
|
jedn.
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
55,0
|
85,0
|
148,9
|
209,4
|
463,0
|
467,9
|
540,2
|
802,5
|
2288,0
|
režie
celkem
|
mil.Kč
|
0,7
|
1,4
|
3,3
|
1,5
|
9,1
|
14,2
|
16,7
|
24,4
|
90,0
|
% z
výkonů
|
%
|
1,3
|
1,7
|
2,2
|
0,7
|
2,0
|
3,0
|
3,1
|
3,0
|
3,9
|
Při absolutním růstu
celkových nákladů i většiny položek v důsledku zvyšování
počtu provozovaných jednotek i inflace se pohybuje podíl režie
v rozmezí do 5% a v průměru okolo 3% z dosažených
výkonů.
|
měrná
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skupina
|
jedn.
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mzdové
náklady
|
tis.Kčs
|
289
|
576
|
2029
|
2344
|
3396
|
4683
|
6041
|
6083
|
20052
|
cestovné
|
tis.Kčs
|
64
|
66
|
280
|
382
|
689
|
1354
|
1766
|
2957
|
5782
|
poštovné a
spoje
|
tis.Kčs
|
193
|
287
|
371
|
435
|
845
|
939
|
1797
|
2888
|
3116
|
odpisy
|
tis.Kčs
|
22
|
50
|
63
|
91
|
1034
|
1413
|
616
|
2546
|
|
školení
|
tis.Kčs
|
15
|
37
|
|
|
|
747
|
1292
|
2152
|
1702
|
autoprovoz
|
tis.Kčs
|
|
|
93
|
161
|
274
|
497
|
588
|
1091
|
521
|
zastoupení v
zahraničí
|
tis.Kčs
|
42
|
172
|
312
|
224
|
348
|
1628
|
609
|
992
|
|
ext.služby
|
tis.Kčs
|
|
1
|
207
|
706
|
1469
|
558
|
349
|
768
|
|
celkem
|
tis.Kčs
|
625
|
1189
|
3355
|
4343
|
8055
|
11819
|
13058
|
19477
|
31173
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
materiál
|
tis.Kčs
|
19
|
32
|
120
|
227
|
207
|
384
|
414
|
585
|
1570
|
bankovní
výlohy
|
tis.Kčs
|
12
|
4
|
12
|
7
|
14
|
179
|
413
|
528
|
|
přepravné
|
tis.Kčs
|
3
|
15
|
93
|
76
|
456
|
148
|
202
|
409
|
|
kulturní
|
tis.Kčs
|
|
|
19
|
46
|
88
|
45
|
68
|
409
|
773
|
fin.náklady
|
tis.Kčs
|
5
|
|
|
13
|
11
|
-52
|
175
|
339
|
1598
|
údržba a
opravy
|
tis.Kčs
|
25
|
67
|
158
|
136
|
313
|
176
|
293
|
265
|
1680
|
spotř.energie,plynu,vody
|
tis.Kčs
|
|
|
24
|
28
|
83
|
144
|
218
|
236
|
487
|
pojistné
|
tis.Kčs
|
29
|
61
|
13
|
29
|
183
|
115
|
288
|
188
|
1232
|
DKP/PPS
|
tis.Kčs
|
|
5
|
79
|
17
|
281
|
264
|
39
|
176
|
2011
|
pohoštění a
dary
|
tis.Kčs
|
6
|
15
|
33
|
63
|
132
|
89
|
82
|
98
|
412
|
nájemné
|
tis.Kčs
|
|
|
167
|
286
|
190
|
348
|
73
|
36
|
306
|
ostatní
srovnatelné
|
tis.Kčs
|
99
|
199
|
718
|
928
|
1958
|
1840
|
2265
|
3269
|
10069
|
|
tis.Kčs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
srovnatelné
celkem
|
tis.Kčs
|
724
|
1388
|
4073
|
5271
|
10013
|
13659
|
15323
|
22746
|
41242
|
kontrola
|
tis.Kčs
|
724
|
1388
|
4073
|
5271
|
10013
|
13659
|
15323
|
22746
|
41242
|
ostatní
nesrovnatelné
|
tis.Kčs
|
10
|
24
|
6
|
24
|
161
|
1212
|
1387
|
1728
|
48736
|
|
tis.Kčs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
režijní
náklady celkem
|
tis.Kčs
|
734
|
1412
|
4079
|
5295
|
10174
|
14871
|
16710
|
24474
|
89978
|
Proti roku 1967
rostou nejrychleji náklady (u všech samozřejmě i v důsledku
pohybu cen a růstu počtu provozovaných
jednotek))na
-
odpisy (vybavení podniku novým nábytkem a
zařízením v důsledku stěhování do vlastní budovy v roce
1975, rozšiřování autoprovozu o nová vozidla, zejména autobusy
pro přepravu posádek, nová výpočetní a spojová
technika)
-
autoprovoz (více vozidel v intenzivním
provozu)
-
cestovné (především zahraniční akviziční cesty
za komerčními partnery, inspekční cesty technické na
lodě)
-
školení (zvyšování kvalifikace pracovníků
ústředí i lodí-v rámci přípravy na zkoušky na vyšší funkci,
školení učňů v učilišti ČSPLO)
-
pojištění
-
spotřeba energie,plynu a vody
což se odráží i ve
zvyšování podílu těchto položek na celkových srovnatelných
režijních nákladech.
Z hlediska
metodiky je třeba upozornit na náklady na zahraniční zastoupení
(kde vedle přímého financování vlastních poboček a afilací jsou
zahrnuty i příspěvky podniku na zahraniční síť FMZO) a přepravné
(které do roku 1975 zahrnuje i přepravné na lodě, později
zahrnované do pevných nákladů lodí).
Podíl na srovnatelných nákladech
|
měrná
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skupina
|
jedn.
|
1960
|
1965
|
1967
|
1970
|
1975
|
1980
|
1985
|
1990
|
1994
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mzdové
náklady
|
%
|
39,9
|
41,5
|
49,8
|
44,5
|
33,9
|
34,3
|
39,4
|
26,7
|
48,6
|
cestovné
|
%
|
8,8
|
4,8
|
6,9
|
7,2
|
6,9
|
9,9
|
11,5
|
13,0
|
14,0
|
poštovné a
spoje
|
%
|
26,7
|
20,7
|
9,1
|
8,3
|
8,4
|
6,9
|
11,7
|
12,7
|
7,6
|
odpisy
|
%
|
3,0
|
3,6
|
1,5
|
1,7
|
10,3
|
10,3
|
4,0
|
11,2
|
|
školení
|
%
|
2,1
|
2,7
|
|
|
|
5,5
|
8,4
|
9,5
|
4,1
|
autoprovoz
|
%
|
|
|
2,3
|
3,1
|
2,7
|
3,6
|
3,8
|
4,8
|
1,3
|
zastoupení v
zahraničí
|
%
|
5,8
|
12,4
|
7,7
|
4,2
|
3,5
|
11,9
|
4,0
|
4,4
|
|
ext.služby
|
%
|
|
0,1
|
5,1
|
13,4
|
14,7
|
4,1
|
2,3
|
3,4
|
|
celkem
|
%
|
86,3
|
85,7
|
82,4
|
82,4
|
80,4
|
86,5
|
85,2
|
85,6
|
75,6
|
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
materiál
|
%
|
2,6
|
2,3
|
2,9
|
4,3
|
2,1
|
2,8
|
2,7
|
2,6
|
3,8
|
bankovní
výlohy
|
%
|
1,7
|
0,3
|
0,3
|
0,1
|
0,1
|
1,3
|
2,7
|
2,3
|
|
přepravné
|
%
|
0,4
|
1,1
|
2,3
|
1,4
|
4,6
|
1,1
|
1,3
|
1,8
|
|
kulturní
|
%
|
|
|
0,5
|
0,9
|
0,9
|
0,3
|
0,4
|
1,8
|
1,9
|
fin.náklady
|
%
|
0,7
|
|
|
0,2
|
0,1
|
-0,4
|
1,1
|
1,5
|
3,9
|
údržba a
opravy
|
%
|
3,5
|
4,8
|
3,9
|
2,6
|
3,1
|
1,3
|
1,9
|
1,2
|
4,1
|
spotř.energie,plynu,vody
|
%
|
|
|
0,6
|
0,5
|
0,8
|
1,1
|
1,4
|
1,0
|
1,2
|
pojistné
|
%
|
4,0
|
4,4
|
0,3
|
0,6
|
1,8
|
0,8
|
1,9
|
0,8
|
3,0
|
DKP/PPS
|
%
|
|
0,4
|
1,9
|
0,3
|
2,8
|
1,9
|
0,3
|
0,8
|
4,9
|
pohoštění a
dary
|
%
|
0,8
|
1,1
|
0,8
|
1,2
|
1,3
|
0,7
|
0,5
|
0,4
|
1,0
|
nájemné
|
%
|
|
|
4,1
|
5,4
|
1,9
|
2,5
|
0,5
|
0,2
|
0,7
|
ostatní
srovnatelné
|
%
|
13,7
|
14,3
|
17,6
|
17,6
|
19,6
|
13,5
|
14,8
|
14,4
|
24,4
|
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
srovnatelné
|
%
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
podíl na
celkových nákl.
|
%
|
98,6
|
98,3
|
99,9
|
99,5
|
98,4
|
91,8
|
91,7
|
92,9
|
45,8
|
ostatní
|
%
|
1,4
|
1,7
|
0,1
|
0,5
|
1,6
|
8,2
|
8,3
|
7,1
|
54,2
|
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
režijní
náklady celkem
|
%
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Největší podíl
zaujímají mzdové náklady (v důsledku nižšího tempa růstu
pracovníků i přes zvyšování průměrné mzdy jejich podíl však
trvale klesá, skok nahoru je až po roce 1990), cestovné, poštovné
a spoje, odpisy a školení.
|