Námořní školy
Pracovníci námořních lodí pocházeli z řad absolventů
vysokých i středních škol nebo z odborných učilišť. Zatímco
palubní důstojníci museli absolvovat námořní školu
v zahraničí, strojní důstojníci a důstojníci elektro byli
absolventy převážně tuzemských škol (Vysoké učení technické,
převážně fakulty strojní a elektro, průmyslovek případně
učňovských škol), část však absolvovala i námořní školy v
zahraničí.
Palubní důstojníci
absolvovali vysoké školy v Polsku (Štětín, Gdynia),
Bulharsku (Varna), Sovětském svazu (Oděsa, ale i Leningrad a
Kaliningrad), minimum v NDR (Rostock), část předválečných
důstojníků absolvovali školu v Jugoslavii (Bakar, Koper,
Dubrovník).
Strojní důstojníci
byli absolventy jak zahraničních námořních škol, tak převážně
tuzemských vysokých nebo průmyslových škol strojního zaměření,
část byla pouze vyučena v oboru.
Rovněž část lodních
ekonomů (hospodářů) měla vysokoškolské vzdělání na VŠE, větší
část pocházela z osvědčených kuchařů a stewardů (s hotelovou
školou nebo výučním listem)..
Ostatní členové
posádky pocházely ze středoškolsky vzdělaných pracovníků,
především průmyslových škol a dále odborných učilišť (část těchto
pracovníků pocházela z odborného učiliště Československé
plavby labsko-oderské v Děčíně, specializovaného na provoz
lodí)
Pracovníci
v důstojnických funkcích museli, kromě požadovaného
vzdělání, absolvovat určitou délku praxe a poté zkoušky, které po
studiu a různých kurzech provádělo ministerstvo dopravy, které
poté vystavilo i příslušné doklady, opravňující k vykonávání
všech stupňů důstojnické činnosti včetně kapitána dálné plavby,
jako oprávnění velet námořní lodi (pověření velením lodi bylo
v kompetenci podniku).
Ostatní členové
posádek měly rovněž k dosažení vyšší kvalifikace předepsánu
určitou délku praxe a poté zkoušky na podnikové
úrovni.
malý
sympatický přístav s nábřežím pro jednu středně velkou loď –
tak si ho někteří pamatujeme od svého posledního setkání před
patnácti roky. Tentokráte nás při nočním příjezdu přivítal
nejdříve vysoký komín nové koksovny, převyšující reliéf okolních
kopců a fakule hořících odpadních plynů plápolala do noci jako
pochodeň. Na druhé straně zálivu rudné překladiště
s mostovými jeřáby a soustavou transportních pásů, kolejové
zázemí a u nábřeží velká obludná loď se sto tisíci tunami rudného
kamení. To všechno je zde nové dílo rozpínavé civilizace, která
na úkor přírodního životního prostředí dobývá a transportuje
stále větší množství surovin pro svou existenci. Samozřejmě, že
místní obyvatelé mají nejmenší radost z této přeměny.
Koksové baterie chrlí oblaka hutné bílé páry, uhelný prach a
popílek a kdysi azurově modrou vodu v zálivu vystřídá za
deště černý a červený kal. Městečko samotné už se nemá kam
rozpínat a zůstalo stejné jako před patnácti, nebo před šedesáti
roky, kdy zde začínali svou námořní kariéru někteří naši, dosud
žijící, současníci. Bakarská námořní škola oslavila v roce
1974 125. výročí založení a k tomuto jubileu byla vydána
pamětní kniha. Se školometskou
pečlivostí jsou v ní, jako v třídní knize, zapsáni
všichni absolventi závěrečných ročníků a nacházíme zde i jména
naší první námořní generace: 1925 – Frey Jakub, 1926 – Klos
Bohumil, 1927 – Prchal Bohumil, 1929 – Benda Klement, Makový
Ladislav, Raba Karel, Sochor Antonín a v dalších ročnících
jsou to Dresler Leonard z Ostravy, Šmíd, Veselý, Stožický,
Horváth, Chlomecký …Jako poslední je v roce 1941 zapsán
Živný Slavimír
z Prahy.
V létech
1927 až 1970 – tj. plných 43 roků – přednášel na této škole,
obchodní exploataci lodí a námořní právo, pan profesor Alberto
Sporer. Dnes, ve věku 82 roků, už mu příliš neslouží sluch, aby
mohl zpovídat našprtané žáky. Pokud nemá zapnutý zesilovač
naslouchátka neslyší hlomoz a rachot tohoto světa a
v naprostém tichu může vzpomínat. Obracíme listy v té
pamětní knize a ke každému jménu se z hlubin jeho dlouhodobé
paměti vybavuje tvář studentíka, který uměl, nebo neuměl, haagská
pravidla, či ženevskou konferenci. Paní Elza Sporerová – rozená
Forempoche – je tou nejpovolanější, kdo do toho má také co říci.
Dědeček Forempoche byl před mnoha léty ředitelem prvního
námořního učiliště v Bakaru a celý její život probíhal
v těsné blízkosti školy, která zde stojí dnes. Když jí bylo
čtrnáct, přicházeli právě z Československa naši první adepti
námořního umění a některé současnice paní Sporerové s nimi
prožily své první lásky – jedna se dokonce vdávala k nám do
Čech, ve věku čtrnácti let. Jaká to bývala nádhera, když školní
loď VILA VELEBITA (Víla velebitských hor) vyplouvala, nebo se
vracela ze školní plavby a všechna ráhna jejího, 36 metrů
vysokého stožáru byla obsazena těmi námořnickými fešáky, rovnými
jako svíčka a tvrdými jako pěst. Když Bakar okupovali Italové,
odvlekli Vílu velebitských hor a později byla
potopena.
Staré
fotografie zežloutly, ale vzpomínky zůstávají stále svěží. Káva a
sklenička rakije na návštěvě u Sporerových jsou vypity a nezbývá
než se rozloučit s tou dávnou minulostí s kterou jsme
se náhodou setkali. Pan profesor ve výslužbě a paní Elza vzkazují
pozdravení všem těm bývalým študentíkům, kteří ještě existují a
kterým dosud říkají něco jména: Sporer, Forempoche, nebo Naďa
Mikulič – jedna z jejich tehdejších
obdivovatelek.
Autor:
František
Ptáček(*1930)
absolvent námořní školy v polské
Gdyni,
palubní
důstojník na řadě našich námořních
lodí
z knihy
Modré
vzpomínky
Abych o moři aspoň něco věděl, kapitán Horčic
mne seznámil se základními pojmy. Vysvětlil mi, že námořní míle
je rovna 1852 metrů, že tato je odvozena od zemských poledníků.
Je to jedna minuta zeměpisné délky měřena na rovníku. Každý
stupeň má šedesát minut a stupňů je třista šedesát. Slyšel jsem
však i nový pojem uzel. Co to znamená? Uzel je mírou rychlosti
plavby lodi – nikoli vzdálenosti. Když námořní loď má rychlost 10
uzlů, znamená to, že urazila vzdálenost 10 námořních mil za
hodinu. Přiznám se, že to nebylo jednoduché vše okamžitě
pochopit, bylo lépe počkat na školu, tam nám to všechno jistě
řádně vysvětlí.
Ve škole mne polští přátelé přijali velmi pěkně.
K mému nemilému překvapení po usednutí do školní lavice jsem
stále slyšel od přednášejícího slovo statek. Byl jsem již na
pochybách, zda jsem se omylem nedostal namísto do námořní školy
na školu zemědělskou. Chybou bylo, že jsem se nepodíval do
slovníku, jak se řekne loď polsky. Statek je loď a tak jsem
trefil do správné školy. Polský jazyk jsem se učil docela rychle,
nejdříve to byly nadávky, pak nepříliš spisovná slova a nakonec
ten správný jazyk. Byl jsem přece mezi námořníky! Polští kolegové
měli již za sebou několikaměsíční kandidátku, takže pro mne to
byli již ostřílení mořští vlci. Já seděl ve škole od září do
velikonoc, aniž bych viděl moře. Štětín je od něho vzdálen asi 80
km a vypravit se k moři jen tak na výlet s prázdnou
kapsou nebylo možné a času také nebylo nazbyt. Náš ročník musel
školu zvládnout za dva roky, protože se připravovala školská
reforma. Délka studia ze tří let se měla prodloužit na pět. Aby
nevzniklo vakuum ve vyřazování absolventů, byla krácena doba
studia našich ročníků. Učební osnovy však zkráceny nebyly,
vyžadovalo to od studentů i profesorů značnou dřinu. Na
velikonoce roku 1949 mne vzal spolužák Niegolewski s sebou
domu do Kolobřehu. Těšil jsem se, že konečně uvidím moře. Prvý
pocit nedovedu popsat slovy, nemám zřejmě dar vyjádřit některé
vyjímečné pocity.
Rodiče mého spolužáka měli vilku na pobřeží
několik desítek metrů od moře. Přijeli jsme tam pozdě večer.
Felek otevřel okno a řekl: „Antek, sluchaj moře!“. Byla tichá,
tmavá noc a příboj vln narážejících na pobřeží mne okouzlil.
Napadají mne při tom slova jedné námořnické písničky: „Vítr láká,
na moře volá – poslechni ho jen! Vítr a vlny život ti změní
v krásný sen“.
Krásný sen se stal tvrdou realitou. Nemohl jsem
se dočkat rána. Hned za svítání jsem vzbudil přítele a požádal
ho, aby mně šel moře ukázat. Nedivil se, vždyť jsem měl za sebou
skoro celý ročník námořní akademie a nevěděl jsem, jak moře
vypadá. To byla ve škole svým způsobem kuriozita. Právě vycházelo
slunce nad obzorem, ta rudá koule jakoby se vynořovala přímo
z vody. Připadal jsem si jako někde na jiném světě. U nás na
Valašsku se slunce probouzelo za modrými horami. Byl jsem dojat,
že i takový synek z valašských hor se může stát námořníkem –
i když v našich žilách nekoluje krev dobyvatelů širých
vodních plání. Zde v Kolobřehu jsem se připoutal k moři na
čtyři desetiletí.
V roce 1947 byla námořní akademie rozdělena
na dvě školy. Strojní obor zůstala v Gdyni, navigační byla
převezena do Štětína. Ředitelem štětínské školy byl jmenován
legendární kapitán Maciejewicz, který byl dlouho velitelem školní
plachetnice Dar Pomorza. On to byl, jež vyhledal vhodnou budovu
v rozvalinách Štětína. Až po několika letech pochopili
studenti jak myslel na všechno, než se rozhodl pro tu pravou
budovu a lokalitu. Naše škola si postupně vybudovala krásné
hřiště, měla velkou tělocvičnu, několik bytových jednotek pro
učitele a internát pro studenty – to vše pod jednou střechou. V
poválečných časech bylo třeba nejdříve odklidit trosky, aby se
mohlo stavět nové.
Ve škole každý z nás dostal uniformu
s kompletním příslušenstvím a pohodlné ubytování. Jídlo bylo
kvalitní a hodnotné. Na den vycházelo až půl kilogramu masných
výrobků. Školní pomůcky byly také zdarma. Na námořnické čepici
byla stužka s nápisem „Państwowa Szkola Morska“; tento nápis
většina našich lidí doma četla škola – Moskva nebo škola Norská.
Zajímavé, že málokdo pochopil slovo morska jako
námořní.
Ještě jsem se ve škole pořádně ani nezabydlel a
už na mne připadla služba ve třídě. Byl jsem na začátku abecedy,
takže to bylo asi třetí týden po zahájení vyučování. Jednou ze
základních povinností bylo zavelet třídě, když dovnitř vstoupil
přednášející a podat mu hlášení o připravenosti k vyučování.
Povel pozor se polsky řekne Bačnošč! V praxi to chlapci
křikli nějak jako Baauš! Asi jako u nás slyšíme ..zor! Nikdy jsem
tomuto povelu nevěnoval pozornost, vstával jsem do pozoru zároveň
s jinými a spekulovat nad tím, co kolega křiknul nebylo ani
času, měl jsem daleko důležitější starosti. Když však na mne
přišla služba, o které jsem se dověděl v pondělí na začátku
prvé hodiny vyučování, nebyl už čas na nic. Ke dveřím třídy se
blížil profesor a já taktak stačil včas zavelet – a jak vlastně –
vylítlo ze mne ani nevím jak – slovo A už! Všichni vstali, já na
půl česky, na půl polsky podal hlášení a vše bylo v pořádku.
Ještě celý den jsem bláhově myslel že se velí „a už“ proto, že „a
už“ to začíná. Až u oběda se mne jeden kolega optal, co prý jsem
to vlastně dnes dával za povel. Když jsem se snažil podat své
vysvětlení, bylo čemu se zasmát!
V tu dobu, co jsem začal ve škole studovat,
bylo tam Čechoslováků asi deset. Postupně však školu
z různých příčin řada chlapců opustila. Prvým absolventem
byl o ročník starší Franta Homolka a o půl roku později jsme
skončili: Fojtů A. ( to je já ), Kantner a Rusňák M. obor
navigační. Franta Lesný absolvoval strojní školu v Gdyni
součastně s námi v roce 1950. Na strojní školu odešel
proti své vůli ze Štětína, když při lékařské prohlídce zjistili u
něho snížení zrakové schopnosti. Já jsem byl ve třídě sám
cizinec, ale mohu říci, že se moji spolužáci dobře o mne starali.
V učení mi pomáhali, často se stalo, že jsem při zkoušce
dostal lepší známku než ten spolužák, co mne předmět doučoval.
Měli jsme velmi přísného profesora, ale dobráka, na matematiku.
Když mne vyvolal k tabuli, tak třída ve snaze mně pomoci
sborově pronesla: „To Čech, to Čech“ Pan profesor Laure
s úsměvem a mírným úklonem podotkl pěkně, že ho to moc těší
a vzápětí zvolal hlasitě: „Matematika je stejná jak
v Polsku, tak v Čechách, prosím
počítejte!“.
Během studia jsme s Rusňákem naučili polské
spolužáky zpívat české písničky, hlavně pochodové.
Nejpopulárnější se stala píseň „Pluku zdar!“. Byla pěkně
melodická a líbila se všem. Když jsme při její melodii
pochodovali ulicemi Štětína, podivovali se někteří lidé tomu,
kolik to těch Čechoslováků zde studuje, vždyť našich ani
nevidíme, samý Pepíček a moře nemají. Píseň „Pluku zdar!“ zněla
ještě po nějaký čas i ve vojenské flotile, kde polští absolventi
nastoupili povinnou zkrácenou službu.
Spolu s námi studovala i dvě děvčata. Jedna
toto povolání brzy po škole vzdala. Zůstala jen Danka Kobylinská,
která se dopracovala až do funkce nejvyšší – kapitána lodi.
Začátky děvčata neměla lehké. Povolit ženám vykonávat řemeslo,
které odjakživa patřilo mužům, bylo považováno při nejmenším za
revoluční. Argumentů proti bylo dost na všech instancích. Jednoho
rána jsme nastoupili celá škola jako obvykle k vztyčení
vlajky na ulici před školní budovou. Najednou jsme pozorovali
neobvyklý rozruch mezi důstojníky, kde byl i ředitel školy.
Všichni se tohoto ceremoniálu dle možností zúčastňovali. Až
posléze jsme si všimli, že někdo dopsal před nápis na budově
školy slovo k o e d u k a č n í. Stali jsme se tak
dívčí a chlapeckou námořní školou. Není třeba zdůrazňovat, jaký
byl z toho poprask. Viník nebyl nikdy nalezen, tak jsme to
odskákali všichni kromě děvčat. Měli jsme zaražené vycházky asi
na dva týdny.
Ve škole bylo veselo, jak už to mezi mladými
chodí. Když však začalo před vánočními svátky postupné prosévání
studentů podle dosavadního prospěchu, ve škole zavládlo napětí,
neklid, jako kdyby začal foukat severák. Chlapců, kteří se učit
nechtěli, mnoho nebylo, ale ne všichni zvládli učební látku, ač
se sebevíce snažili. Možnost studia byla dána širšímu okruhu
uchazečů a další výsledky měl ukázat čas, hlavně do vánoční
dovolené. Mezi studenty byla celá řada sotva sedmnáctiletých
chlapců, kteří měli několik válečných vyznamenání a prožili
nezapomenutelné válečné tragedie ve válce nebo ve svých rodinách.
To ještě hrůzy války žádnému z nás nevymizely z paměti
a zpustošená polská země nám to stále připomínala. Náš ředitel
měl pro všechny studenty opravdu velké pochopení, ale kde padlo
rozhodnutí pedagogické rady, o odchodu ze školy tam se nedalo nic
dělat. Ta loučení bývala vždycky moc smutná – chlapci neradi
opouštěli pobřeží, obávali se, že když se vrátí zase hluboko do
vnitrozemí, kdoví kdy opět moře uvidí!
Vychováváni jsme byli k tvrdé
službě na moři. Ředitel
Maciejewicz, studenty zvaný Macaj, nám všem byl opravdovým
vzorem. Snažil se nám vštěpit ten správný poměr teorie a praxe,
bez obojího se námořní důstojník neobejde. Jde skutečně jen o ten
opravdový poměr obojího dohromady. Jak se v pozdějších
letech ukázalo, právě to se stalo hlavní hodnotou dobré pověsti
polské námořní školy. Námořní důstojník – to neměla být jen pěkná
modrá uniforma s bílými rukavicemi, ale také tvrdé ruce a
kombinéza. Náš milovaný „Macaj“ byl zkušeným mořeplavcem,
pedagogem a vzácným člověkem. To bych rád doložil několika
legendami z celé řady, jenž se o něm dodnes vyprávějí
v jídelnách a klubovnách lodí, kde se plaví jeho bývalí
žáci. Svoji kariéru Macaj začínal v carském válečném
námořnictvu. V roce 1917 dokázal zachránit pět svých druhů
z potopené ponorky, která po
zaplavení několika prostorů dosedla na dno přístavní rejdy. Sám
se zachránil jako poslední. Jeho počínání a způsob záchrany byly
velmi promyšlené. V hlášení, které bylo pak čteno na všech
carských ponorkách stálo, že starší důstojník Maciejewicz
projevil při záchraně posádky mimořádnou odvahu, soudnost a
chladnou krev až do úspěšného konce.
Jako velitel polských školních lodí, nejdříve
Lwowa a následně Daru Pomorza, si získal své svěřence. Mohl třeba
být v bílé slavnostní uniformě a očekávat vzácné hosty na
palubě, což se v přístavech, kam loď připlouvala, pravidelně
dělo; neváhal chytnout za lano a ukázat každému, jak si má
správně počínat, bylo-li to zapotřebí. Každý věděl, že to, čemu
studenty učí, sám ovládá perfektně. Když jsme občas chodili
pomáhat odklízet trosky v ulicích Štětína nebo vypomáhat do
přístavu při překládacích pracích, vždy sám kontroloval, abychom
byli řádně oblečeni; v zimním období musel být navařen horký
čaj a připravena sauna. Vydatné jídlo není ani třeba vzpomínat,
to bylo samozřejmostí. Vyžadoval od nás a také nám dokázal dát,
co bylo třeba. Ve škole se cítil jako na lodi, nic neušlo jeho
pozornosti. Ranní budíček začínal prvým zvoněním, kdy jsme museli
všichni vstát a po pěti minutách oznamovalo druhé zvonění nástup
na ranní rozcvičku na hřišti. Často si sám přivstal, aby
zkontroloval, jak to všechno ráno běží. Jestliže se mu zdálo, že
nástup k rozcvičce je pomalý, neprobíhá v poklusu, jak
to bylo na škole zvykem, rozkřičel se. Bylo slyšet jeho známé
rčení „cholera!“ a pak „Oni ještě spí!“. Mezi námi hned proběhlo
echo „Pozor – dole Macaj!“ a hned jsme se řítili jako lavina po
schodech dolů. Macaj se spokojeně usmíval a údajně si
pobroukával: „Tak přece se mě bojí, to je dobře – chlapci moji“.
Snažil se být přísný, často si zakřičel. Z očí mu však
vyzařovala dobrota, proto jsme jeho vyhrožování a „cholerování“
příliš vážně nebrali. Připadalo nám, jako by byl jedním
z nás.
Vždy na jeho jmeniny uspořádali studenti malou
slavnost, na které účinkovala i hudební skupina naší školy.
Ředitel přišel mezi nás a pozorně naslouchal veršům na jeho
počest složeným. Bylo již tradicí, že mu hudebníci zahráli jeho
oblíbenou La Palomu. Po očku jsme pozorovali jak si nenápadně
utírá slzy nejdříve rukávem uniformy a pak dlaní jako nezbedné
dítě, které před námi všemi stálo. Ten tam byl tvrdý mořský vlk,
rukou nám děkoval a ukláněl se a my jsme prožívali zvláštní
pocity součastně s ním. Snad to vzájemné vzrušení má něco
v sobě z moře, proto jsme se kapitánským slzám
nedivili.
Jednou si přišli stěžovat do školy podezřele
vyhlížející muži, že se s nimi někde popral náš student.
Jednomu z nich snad zlomil ruku. Ředitel si nechal dotyčného
zavolat a začalo vyšetřování. Když se zeptal postižených, zda se
sním bili oba, odpověděli, že ano. Tu Macaj povyskočil a vykřikl:
„Cholera! Vy jste se bili a to dva na jednoho, jak to tak?“
Obrátil se ke studentovi a řekl: „Dobře ses bil, takový hubeňour,
dva na něho a nedal se, bude z tebe námořník“. Šetření se
skončilo.
Nedaleko naší školy bylo dívčí gymnázium a jeho
ředitelka střežila své studentky před našimi chlapci. Měla snad
vrozenou averzi vůči námořníkům a z těchto důvodů se možná
neměli příliš v oblibě ani s naším ředitelem.
Jednou přednesla Macajovi
stížnost, že jeho studenti se vodí s děvčaty gymnázia po
starém hřbitově, který byl nedaleko školy. Byl rozlehlý, se
vzrostlými stromy a vzácnou zelení. Sloužil jako městský park. „Pane řediteli“,
řekla, „vždyť oni chodí s mými děvčaty po hřbitově, to je
přece hrozné, co na to řeknete?“. Náš Macaj s dobráckým
klidem odpověděl: „Víte, život se někde končí a někde
začíná“.
Zavedl na škole tradici velkolepých bálů, jaké
sám zažil u své vojenské posádky v Petrohradu. O ples naší
školy byl zájem nejen ve Štětíně, ale v celém Polsku.
Organizace i dekorace byla pověstná. Například v hlavním
tanečním sále byla postavena příď školní plachetnice od skutečné
nerozeznatelná. Třídy byly upraveny jako přístavní krčmy rybářů,
podloudníků a podobně. Škola se proměnila na tu jednu noc
v pohádkovou říši. My studenti jsme se považovali za
hostitele. Na příkaz Macaje všichni studenti co měli
v posledním měsíci před plesem nějaký trest, dostali
zvláštní službu. Velitel skupiny měl na starosti hlídat dceru
ředitele a postarat se, aby v určenou hodinu odešla domů.
Ostatní měli za úkol bavit všechny ženy, s kterými nikdo
netancoval buď pro jejich věk nebo vzhled. Zkrátka vše bylo
pečlivě připraveno, organizace klapala a musela klapat. Musím
ještě připomenout, že tito žigolové měli příkaz být nanejvýš
galantní, nešetřit komplimenty a milými úsměvy. Prý to lehká
služba nebyla, postěžoval si jeden z potrefených. Ples
končíval nad ránem v neděli a v pondělí byla opět škola
školou, jen v ovzduší bylo cítit pach tabákového kouře a
rozlitého alkoholu. Dlouho pak bylo ve Štětíně o čem
povídat.
Studium na námořní škole probíhalo od října do
dubna. V letních měsících se pak odbývala praxe na školní
plachetnici Dar Pomorza. Můj ročník skončil vyučování na škole na
jaře 1950 závěrečnými teoretickými zkouškami. Čekala nás ještě
čtyřměsíční plavba na školní lodi, během které složíme zkoušky
praktické. Se školou ve Štětíně jsme se rozloučili. Zůstaly nám
jen vzpomínky na krásné dva roky, na dobrého Macaje – našeho tátu
a kapitána kapitánů. Když pak v roce 1972 odešel na svoji
poslední vachtu, jak my námořníci nazýváme strážní službu na
lodi, rozezvučely se lodní sirény na lodích kotvících ve
Štětínském přístavu a vlajky polských lodí byly toho dne na půl
žerdi. Tak vzdávali poslední čest námořníci jednomu
z nejvýznamnějších pracovníků moře v dějinách polského
obchodního námořnictva.
Existují dohady, zda v atomovém věku a
v době superlodí je správné používat jako školní lodě
plachetnice. Tato diskuse vyvrcholila po katastrofě západoněmecké
školní lodi Pamir která se dostala na Atlantiku do uragánu při
plavbě z Jižní Ameriky do Německa. Zahynula celá posádka až
na pět nebo šest studentů. Než byli zachráněni, stačili
zešedivět. Údajně se vrátili opět na moře. Staří námořníci tvrdí,
že plachetnice dá tu správnou průpravu kandidátovi na
důstojnickou funkci, spoutá ho s mořem a větrem. Říká se, že
moře žádá lidi silné a odvážné. Kdo dokázal překonat všechny
potíže, které práce na moři skýtá, vracel se zpět na loď silnější a zkušenější. Proto i západní
Německo postavilo novou školní loď a opět
plachetnici.
Já jsem se na školní plachetnici moc těšil. Po
skončení prvého ročníku akademie jsme dostali asi dva týdny
dovolené, ze které jsme se vraceli již do Gdyně přímo na loď.
Když jsem přijel do přístavu, nebylo těžké loď najít, její stěžně
bylo vidět zdaleka. Ještě jsem se ani pořádně nezahlásil jejímu
veliteli a už jsem se ocitl na stožáru, kde bylo potřeba pomáhat
při zavěšování plachet. Přiznám se, že mně moc dobře nebylo, když
jsem poprvé v životě lezl na stožár po provazovém žebříku,
ale zahanbit jsem se přece nemohl nechat. Brzy jsem si zvykl.
Horší byla práce na stožárech při plavbě na moři, když se loď
kolébala na vlnách a většina z nás ještě navíc trpěla
zpočátku mořskou nemocí. To byly galeje! Napadlo mě při takové
situaci, že ten, kdo složil slova na La Palomu, kde se zpívá
„moře, pohádko má“, jistě se na školní plachetnici neplavil. Ale
i na takovou situaci jsme si postupně zvykli, nic jiného nám
nezbývalo. Kdo by to všechno – co se od něj žádá nedokázal –
musel by se školy vzdát. Namísto ranní rozcvičky jsme všichni
museli na stožáry a zpět druhou stranou. Na strach času nebylo,
za sebou jsme měl další kolegy, bylo třeba lézt a nezdržovat.
Někdy se stalo, že mně šlápl na ruku ten, co lezl přede mnou,
nebo když některý z chlapců trpěl mořskou nemocí, vyprázdnil
obsah svého žaludku, co nás pak třeba pěkně pokropilo. Na lodi
nás bylo kolem stovky, nebylo proto možné, abychom měli každý
svou kóji. Spávali jsme v tzv. hamakách, to jsou plátěné
houpačky, podobné zahradním sítím, které se uvazují mezi stromy.
Kanadským žertíkem bylo uříznout u nohou provaz uprostřed
nejlepšího spánku. Hamaka byla zavěšena u stropu. Spící pak
přistál do sedící polohy, jako racek na vodu. Pachatel se lehce
mezi tolika zavěšenými hamakami ztratil.
Abychom skutečně poznali, že život na školní
lodi není rekreace, o to se postarala stálá posádka. My jsme byli
jen studenti, oni byli námořníky. Nás měli na starosti loďmistři,
po našem bocmani a instruktoři, kteří byli absolventy námořní
akademie. Paluba se asi jednou za dva měsíce drhla pískem pomocí
cihel. Dřevo se posypalo pískem a cihlou se rajblovalo pěkně
místo vedle místa. Byla to opravdová dřina. Po vydrhnutí byla
paluba jako z cukru. Nejtěžší pro nováčka bylo naučit se
znát názvy celého lanoví, kterého bylo na délku asi 15 km. Každé
lano mělo svoji funkci a mělo své místo, kde bylo zavěšeno,
složeno nebo uvázáno. Jedno natáčelo ráhno, druhé ráhno zvedalo,
jiné pak zase drželo cípy plachet a tak podobně. Nejhorší bylo,
že názvy těchto lan byly velmi složité. Pocházely z dob
plachetnic křížících světové oceány. Například bylo nutné si
zapamatovat názvy: bras gurnego marsla grota, gejtava bombramfoka
a jiné stejně komplikované. Dokud jsme se nenaučili, kde které
lano je, nedostali jsme vycházky na břeh. Já jsem měl pocit, že
mohu být na lodi i rok a na pevninu nevkročím. Bylo mně do pláče.
Věděl jsem ze školy, že postupně vejde všechno do krve, ale zde
času nebylo. Po vyplutí lodí jsme najížděli pěkné přístavy a
nepodívat se do města, to by bylo nepříjemné. Najížděli jsme
přístavy Göteborg, Antverpy, Alžír, Neapol a řadu dalších. Moji
nešťastnou náladu rozptýlil starší kolega, který mně tajně
poradil: „Antek, až se tě bude důstojník ptát na jména lan, abys
mu je ukázal, neváhej, sebevědomě chytni za první po ruce a
hlavně rychle pusť, než se zorientuje. On na to nemyslí, to je
osvědčené, to projde”. Prošlo to! Jak plynul čas, poznal jsem i
ta prokletá jména všech lan, že bych je mohl komukoliv ukázat i
dnes.
Na školní lodi se dá prožít tolik, že zážitků
stačí na celý život. Kormidlovali jsme u velkého kormidelního
kola na otevřené palubě. Kormidelní kola byla dvě za sebou. Když
bylo bouřlivé počasí, kormidlovali jsme čtyři. Všichni byli
připoutáni, aby nás nesmetla vlna. Jednou se mému společníkovi u
kola udělalo nevolno a oběd musel ven. Usměrnit to moc nemohl
když byl přivázán, a proto část pokryla kompas. Velitel lodi
často kontroloval kurs na hlavním kompasu, který stál opodál
kormidelního. Šlo o zjištění rozdílu stupňů mezi oběma kompasy.
Každý kompas má totiž jinou úchylku. Vždy se zeptal: „Co leží na
kompase?”. A my jsme museli nahlásit přesně kurs na našem
kompasu, na kterém v tom čase právě loď byla. Stále se kurs
měnil, když se loď zmítala na vlnách. Můj nešťastný kolega
vykřikl namísto počet stupňů: „Zupa grochova!” (což je hrachová
polévka) - ta tam opravdu byla. Velitel se na nás přísně povídal
a odešel.
Skutečně veselý případ se stal jednomu
důstojníkovi. V Antverpách si koupil bílé boty k letní uniformě.
Když jsme za krásného letního dopoledne připlouvali k Neapoli, jal se dávat do
náležitého glancu. Míjeli jsme ostrov Capri a v dálce
před přídí se bělala jako na dlani krásná Neapol, pod vrcholem vyhaslé zkázonosné sopky Vesuv,
která v sedmdesátémdevátém roce
n.l. přikryla popelem a žhavou lávou celé město Pompeje. Před
přídí se nám objevila rybářská loďka a bylo jí nutno dát
výstražné znamení lodní sirénou. Naše houkačka pocházela z
německého křižníku Gneisenau, který skončil svoji slávu jako vrak
u vjezdu do gdyňského přístavu. Měla tak silný zvuk, že se třásla
celá loď. Milý parádník se tak ulekl, že botu upustil přes
zábradlí. Tak asi jako doma by vás hubovala manželka, kdybyste si
čistili boty doma v pokoji, tak na krásné bílé fregatě je možno
tuto činnost vykonávat jen nad vodou za zábradlím – a to ještě na
závětrné straně, nikdy ne na návětrné, špínu by to foukalo zpět
na loď. Ohlédl se dokola, zda to
někdo neviděl a ze vzteku vzal druhou botu a vyhodil ji přes
palubu daleko do moře. Aby se uklidnil, opřel se o zábradlí a
dumal, co si obuje až vyrazí do ulic Neapole. Najednou s ním
trhlo jako kdyby dostal křeč. Zjistil totiž, že bota při jeho
leknutí nespadla do vody, ale zůstala viset v lanoví, které je v
tomto místě upoutáno u boku lodě pod zábradlím. Jak mu asi bylo,
když tak nešikovně přišel o lakýrky před vycházkou, může říci
jedině on sám.
Denní režim na naší školní lodi byl následující:
stála posádka i studenti byli rozděleni na tři služby zvané
vachty. Vnitřní prostory lodi byly rozděleny obdobně, aby když
jedni spí po službě nebyli rušení těmi, co slouží. Třetina, která
měla stráž, byla i se svým důstojníkem stále na palubě a
vykonávala denní údržbářské práce, upravovala napětí plachet,
jiní kormidlovali, navigovali, strážili na přídi lodi a podobně.
Když bylo potřeba upravit plachty ve větším měřítku, vyhlásil se
manévrový poplach. Při poplachu museli na palubu i ti , kdo byli
po službě a třeba spali. To muselo klapat na sekundy. Poslední,
jenž vyběhl z podpalubí, musel po manévru za trest přelézt
stožár. Proto všichni letěli úprkem na palubu, aby nikdo nebyl
poslední. Když se někdo chtěl pomstít jinému a věděl, že bude
vyhlášen poplach, stačilo spícího v hamaku omotat lanem a bylo
jisté, že bude poslední. Služba vyzváněla co půl hodiny čas
lodním zvonem. Každé jednotlivé zazvonění se nazývalo „sklenka”.
Půl hodina služby úder na jednu stranu, hodina dvojitý úder atd.
Až čtyřikrát dvojité zazvonění – čili osm sklenek – znamenalo
konec čtyřhodinové služby.
(Půlhodinové odměřování strážní služby se datuje
od časů používání přesýpacích hodin, které měla služba za úkol
převracet. Od toho též název „sklenka”).
Když se zazvonilo pomalu, říkali nám námořníci,
že jsme jako ponocní, když se zvonilo rychle, dvojité údery
splynuly v jeden a bylo zase zle. Prostě i odměřování služby
lodním zvonem chtělo své a muselo
se naučit. K tomu posloužilo dřevěné vědro s klackem. Ten , komu
to nešlo, tamtamoval tak dlouho, až se to naučil. Přiznám se, že
jsem takto mlátil klackem alespoň čtvrt hodiny, než jsem byl
připuštěn k opravdovému lodnímu zvonu. Vlajka se vždy vztyčovala
přesně na vteřinu v osm hodin ráno
lodního času a stahovala za astronomického západu slunce. V
některých vojenských přístavech jsou tyto okamžiky oznamovány
dělovými salvami. Samozřejmě, že strážní služba v přístavu je
odlišná od služby na moři. Tam se plachty neupravují ani se
nekormidluje.
Návštěva školní lodi v přístavu je vždy
neobvyklou událostí. Příjezd naší lodi byl vždy slavnostní, lodě
v přístavu nás vítaly lodními sirénami a zdravily vlajkami. Na
loď přicházely různé oficiální návštěvy a my jsme museli stát
seřazeni na palubě. Velitel vždy kontroloval náš nástup a
nezapomněl poznamenat: „Pěkní chlapci do první řady, prosím!”.
Měl pak radost ze zmatků, které z toho vznikly. Když hosté
vcházeli po schodech na loď, po celou dobu strážní u vchodu pískali na zvláštní píšťalky. Byl to
vždy přísný ceremoniál, pokud vím, nikdy nic neselhalo – vždy to
bylo perfektní. Vždyť druhého dne byly toho plné místní noviny. V
noci strážní služba měla na starosti škrabání brambor. Ty se
nejdříve vybraly ze skladu v samé přídi, kde bylo nepříjemné
ovzduší. Když se loď kymácela na vlnách, příď lodi byla vysoko
vznášena, to nevydržel skoro nikdo – všichni jsme strašně
blinkali. Zato samo škrábání brambor byla činnost, na kterou jsme
se těšili. Bylo tma, viděli jsme sotva každý na svůj brambor, a
to až když byl částečně oškrábán. To se to povídalo o všem možném
jako při venkovském draní peří. Pěkně jsme se zasmáli, když jeden
spolužák z mé třídy vzpomínal na školu. Byl členem klubu Černá
stopa, klub měl šest členů. Náplní klubu bylo, že si nebudou mýt
nohy častěji než jednou za měsíc. Nebylo to lehké dokázat,
poněvadž alespoň dvakrát týdně byla čistota nohou kontrolována.
Když jsme leželi v lůžku, každý musel ukázat zpod přikrývky nohy.
Stále nám nešlo do hlavy, jak je to možné, že členům klubu Černá
stopa nemytí nohou prochází. Když jsem sledoval jak ukazují
vychovateli nohy, pochopil jsem.
Vždy ukázal, nejdříve nohu jednu, pak ji vsunul pod deku a ukázal
zase tu samou. Oni si totiž myli jen jednu, to prý stanovy co
týden nebo dva dovolovaly. Jiný dal k dobru mé nepovedené pozvání
několika spolužáků ze třídy na pivo do námořnické krčmy. Nikdy
jsme tam ještě nebyli, chtěli jsme to poznat, ale nebylo za co.
Já jsem slíbil, že se o peníze postarám. Měl jsem z domu
jednofrézkový elektrický holící strojek, s kterým jsem se
neholil. Někdo mi ho dal se slovy: ”Je to šmejd, prodej to někde
ve světě”. Tak jsem se rozhodl, že ho dám do bazaru. Cenu jsem
nadsadil tak, aby na pěkné posezení stačilo. Šéf prodejny mně
řekl, abych si hlídal výkladní skříň, jakmile přístroj z výkladu
zmizí, mohu si přijít pro peníze. Zainteresoval jsem v tomto
smyslu všechny pozvané. Jednou o vycházce vidím, jak letí dva
kolegové z města do školy a zvěstují mně radostně, že holící
strojek z výkladní skříně zmizel.
To byl signál k tomu, že ještě téhož dne
navštívíme krčmu, již příliš úzkostliví občané Štětína nazývali
domem neřesti, bahna a smilstva. Hned jsem se vypravil s nimi do
města, abych si vyzvedl peníze. Jaké bylo ale naše překvapení,
když vedoucí celý rozezlený mně hodil strojek na pult a lakonicky
řekl: „Vemte si ten krám a ať vás už nevidím!”. Nedalo mi to a
slušně jsem se ho zeptal, proč je tak rozzloben. Řekl, že o
strojek měl zájem jeden slušný pán, chtěl ho vyzkoušet, a proto
se týden neholil. Když přišel zarostlý a strojek spustil, zakousl
se mu do vousů a nepustil. Museli jej prý odstřihnout malými
nůžkami. A bylo po exkurzi do přístavní krčmy.
Brambory už byly také skoro hotové, právě
odzvonila služba sedm sklenek, což znamená, že do konce noční
služby schází půl hodiny. Tato služba se na všech lodích světa
nazývá psí službou, poněvadž se považuje za nejhorší. Na lodi při
plavbě jsou zavedeny tak zvané mořské služby. Na všech lodích
slouží důstojníci na lodním můstku a ve strojovně se strážními
námořníky takto: první palubní důstojník slouží hvězdnou stráž
vždy od 4:00 do 8:00 hodin ráno a večer. Druhý důstojník zase psí
službu od 00:00 do 4:00 a od 12:00 do 16:00. Třetí pak
kapitánskou od 8:00 do 12:00 a od 20:00 do 24:00. Hvězdnou se
nazývá proto, že v tu dobu za soumraku provádí první důstojník pozorování hvězd pro určení
polohy lodě. Psí službou se nazývá služba druhého důstojníka,
poněvadž stale spí a slouží. Aby v půl noci mohl nastoupit do
služby svěží, musí jít spát už tak v 19:00 hodin. Ve čtyři ráno,
když skončí službu jde se najíst, trochu se zapovídá s kolegy ze
strojovny, kde jsou služby obdobné jako na palubě – a do postele
se dostane po páté hodině. Kolem desáté vstane, vypije kávu,
projde se po palubě, něco udělá ze svých pracovních povinností –
a už je tu oběd. Ten musí stihnout do 11:50, aby ve 12:00 převzal
službu. Po službě v 16 hodin se
ani nenaděje – je tu večeře a po večeři už pomalu zase na kutě,
aby byl na noc fit. Tak proto je to psí služba, stale jakoby jen
pracoval a spal. Třetí slouží kapitánskou, a to proto, že se
jedná o důstojníka bez velkých zkušeností. Ten musí sloužit v
čase, kdy je kapitán vzhůru, aby ho mohl kdykoliv zavolat na
můstek. Tak je tomu i ve strojovně. Tam slouží čtvrtý strojní
důstojník. 1. strojní důstojník který je vedoucím strojního
oddělení a který neslouží služby je vždy připraven nejmladšímu
důstojníku pomoci v nesnázích. Na naší plachetnici tomu nebylo
jinak.
Mé vyprávění o školní lodi by nebylo úplné,
kdybych se nezmínil o třech tak zvaných trapasech. Jeden se stal
přímo mně, ten druhý byl kolektivní a poslední třetímu
důstojníkovi s mou účastí. Při plavbě Egejským mořem jsme
obnovovali asfaltové těsnění dřevěné paluby. Bylo ustálené teplé
počasí, pro tuto práci jako stvořené. Jedna parta vyškrabovala
starou smolu ze spár škrabkou podobnou tesařské kramli. Já měl za
úkol vyfoukávat drobné zbytky smoly ze spár. Měl jsem velkou
plechovou pumpičku, podobnou hustilce na duše, ale daleko větší.
Na obchodních lodích sloužila k mazání ojnic parního stroje. Byl
jsem ohnut a rutinovaně jsem to bral spáru vedle spáry. Mezitím
přišel na palubu velitel jen tak v plavkách. Měl připomínky ke
způsobu práce jednoho kolegy, co vyškraboval smolu, zdálo se mu,
že poškozuje dřevo palubek. Vzal nástroj, čapl si a ukazoval
správný způsob. Plavky měl nějak příliš volné ve slabinách. Jak
jsem tak tvořil před sebou vítr, narazil jsem nečekaně na
dřepícího velitele. Měl jsem zato, že je to kolega – pěkně jsem
zamířil do odstávajících plavek a pořádně foukl. Reakce nás obou
byla nečekaná! Jeho úlek a skok snad metr nad palubu a mé
zděšení, že nešlo o kolegu Heňka. Dopadlo to velmi dobře, kapitán Gorazdovský, se
tentokrát upřímně zasmál a řekl: „Fojtů, to se ti povedlo, v tom
vedru to bylo docela osvěžující!”.
Připluli jsme na rejdu jihoanglického přístavu
Torguay. Byla slunná letní neděle a na rejdě se to hemžilo
přepychovými jachtami. Jedna z nich s posádkou tří mladých děvčat
připlula pod naši příď. Všichni jsme se hned nahrnuli na jednu
stranu, málem loď nedostala náklon. Někteří z nás se jali zkoušet
své znalosti z angličtiny tím, že zahájili konverzaci úvodní
otázkou: „Do you speak English?” (Mluvíte anglicky?). To bylo
vždy obligátní rčení s kterým jsme se v jiných zemích setkávali
nebo jsme sami začínali, ale v Anglii to byla zbytečná – ba
směšná otázka. Během rozvášněné konverzace mezi děvčaty a námi,
vylétla z odpadové roury naší lodi hromada páchnoucích odpadků a
rozplácla se na palubě luxusní jachty. My jsme se rozlétli jako
kdyby střelil do vrabců. Zaslechli jsme jen překvapivé zaúpění
děvčat – aaúú. Nenápadně z úkrytů jsme pozorovali, jak se krásky
vzdalují od boku naší lodi a vědrem splachují nečekaný
dárek.
Vzpomněl jsem si na naše začátky anglického
domlouvání. Jednou jsme šli po ulici Göteborgu a chtěli jsme se
dostat na poštu. Kolega Homolka na mě křiknul z druhé strany
ulice: „Tondo, zeptej se toho vořežpruta, co jde proti tobě, kde
je pošta”. Ten se hlasitě zasmál a celý překvapený, že potkal
Čechy v polských námořnických uniformách, nás pozval na pivo. Byl
kuchařem na švédské lodi, pocházel odněkud ze Suchdola u Prahy.
Jiná parta si prý zase zašla v Anglii do čajovny, na které svítil
nápis Tearoom – anglicky čajovna. Tea je česky čaj a room
(vyslov: rum) je místnost. Když dostali čaj, bláhově čekali na
rum. Když „týrum” – tak čaj s rumem – ne snad? „Vždyť anglicky
znám, však vím přece dobře co a jak”, pronesl ten
nejchytřejší.
Ten třetí trapas se udál takto: Měl jsem
pomocnou službu se strážním důstojníkem. Míjeli jsme velkou
osobní loď v docela malé vzdálenosti. Obzvláště tyto lodi se k
nám vždy snažily co nejvíce přiblížit, aby tím byla dána možnost
cestujícím fotografovat. Vždyť plachetnice se nepotkává na moři každý den. Vzal jsem si
služební dalekohled a loď si prohlížel. Strážní důstojník stál u
zábradlí asi krok přede mnou. V tom přišel ke mně nenápadně
velitel a beze slova mně vzal dalekohled z ruky. Tu nečekaně
důstojník pronesl jakoby učební formuli: „Dalekohled slouží k
navigačním účelům, přihrej ho, abych zjistil, jaké jsou tam
kočky!” a natáhl ruku dozadu, aniž by se ohlédl. Velitel s klidem
dalekohled podal se slovy: „Jen si poslužte, prosím”. Skokem jsem
se od obou vzdálil. Důstojník se s červenou tváří veliteli
omlouval. Měl za to, že dalekohled držím já, o přítomnosti
velitele neměl potuchy.
Noční služba měla také za úkol měřit stav pitné
vody a lodních stok, takzvaných studánek. Do stok stékala voda z
potících se stěn a z podlah, když se drhly. Službu konající musel
dobře vědět, kde jsou rozmístěny zátky těchto měřících potrubí.
Abych poznal tuto činnost, vzal mne sebou na měření kamarád
Heněk. Jedna sonda byla pod kobercem pod stolem v kapitánském
salonu. Už si dobře nepamatuji, co jsem to tehdy provedl, ale v
každém případě se Heněk hlasitě rozesmál a rozesmál i mne. Do
salonu vedly dveře kajuty velitele a ty byly otevřené, aby měl
trochu průvanu v nehybném horkém ovzduší. Klimatizace tam
samozřejmě tehdy nebyla. Nočním tichem se ozvala slova, co se
děje, kdo je tam? My oba vzali nohy na ramena a pryč! S obavami
jsme čekali co bude ráno. Na školní lodi i ve škole byla skoro
vojenská disciplína a takové šprýmy nemohly projít bez následků.
Ráno při rozkaze se jen zeptal první důstojník, kdo měl měření.
Kolega Henryk se přihlásil. Bylo mu sděleno, že se mu zaznamenává
mínus 10 bodů. Každý student byl nadřízenými odměňován plusovými
nebo kárán minusovými body. Cítil jsem se vinen, když celou
událost jsem zavinil vlastně já. Slíbil jsem kamarádovi, že to
nějak odčiním. Když jsme později kotvili na rejdě Istanbulu,
malovali jsme celé lodní těleso. Za boky lodě byly rozvěšeny
lávky, na kterých jsme poskakovali jako opičáci. Já přišel na
hloupý nápad. Povídám Heňkovi: „Já spadnu do vody a ty mne
zachráníš. Hodíš mě záchranné kolo s lanem, které jsme měli vedle
sebe, zakřičíš M u ž p ř e
s p a l u b u !, a to by v tom
musel být čert, aby tě za rychlou a správnou záchranou akci
neocenili aspoň třiceti plusovými body. Chyba lávky! Já spadl
podle dohody, ale v zápětí do vody žuchl i Heněk a záchranné kolo
ani předpisový výkřik „Muž přes palubu” – nikde. Záchranná akce
fungovala perfektně, nás unášel silný proud, takže jsme byli
vyloveni až po spuštění záchranného člunu, který byl pro podobné
případy v pohotovosti. Pochvala se nekonala, naopak byli jsme pro
svou neopatrnost pokáráni. Chudák Henryk, nedobře se mu vedlo v
mé blízkosti, byli jsme však ještě dlouho po škole dobrými
přáteli.
Jednou se dočetl někdo ze studentů, že na
starých plachetnicích bývalo zvykem při vytahování kotvy, že
námořníci mají právo při této těžké práci vyjádřit své požadavky
nebo stížnosti vůči velení lodě. Jinak se při této práci vždy
zpívávaly takzvané šanty. Nevím, jak došlo k tomu, že kapitán
souhlasil, aby se v příštím přístavu, kde budeme kotvit,
vytahovala kotva ručně a my si budeme moci zpěvem nebo verší
postěžovat, co nás na lodi tíží. Vytahování kotvy ručně se sice
na naší lodi nepraktikovalo, ale možné to bylo. Stačilo přepojit
zvedání kotvy z elektrického pohonu na ruční. Dělo se to tím
způsobem, že pomocí osmi dřevěných tyčí zasazených jedním koncem
do otvorů v rumpálu na přídi chodí námořníci dokola jako u
žentouru a zpívají. Naši chlapci složili verše, které se uvádět
nesluší. Melodie byla pěkná, rýmy vzácně nevybíravé jako třeba:
„studentů kupa nadává dupa” a tak podobně. Velitel s důstojníky
byli shromážděni na přídi. Když byl dán povel vytahovat kotvu,
svěsili jsme hlavy, roztočili vrátek a nejodvážnější začal se
zpěvem. Ostatní se přidali. Nikdo však neměl odvahu podívat se,
co se děje kolem nás, hleděli jsme si na špičky bot. U každého
ráhna jsme byli asi tři, takže nás bylo celkem 24, to už se dalo
schovat jeden za druhého. Po
několika slokách velitel a první důstojník znechuceni odešli.
Ostatní důstojníci sice zůstali, ale dávali jasně najevo, že se
jim naše počínání nelíbí. Dozvuky byly nepříjemné. Byli jsme
nařčeni z vulgárnosti a neomalenosti. Tak to tedy dopadlo se
„svobodou slova”. Tradice, netradice, námořnická latina neměla v
naší nauce prostor, sami jsme to pak uznali.
Na školní lodi nebyla jen legrace, byly tam i těžké chvíle, kdy
jsme se i báli. Když bylo třeba lézt na stožáry a svinovat
plachty, byli na tom hůře menší chlapci. Stáli jsme na pohyblivém
laně, zavěšeném pod ráhny a plachtu jsme vykasávali na ráhno a přidržovali
hrudníkem. My menší jsme ji museli přidržovat bradou. Jednou jsme
se dostali v řeckých vodách u ostrova Kythery do silného
nárazového větru. Loď se vychýlila na bok, a kdyby nebyly včas
puštěny šoty plachet, ( některé šoty praskly samy), aby plachty
přestaly nabírat vítr a loď se narovnala, kdoví, jak by to s námi
dopadlo. Ale moře není Tálínský rybník – říkají naši námořníci a
Poláci zase, že kdyby moře bylo stále jen klidné, to by mohl být
námořníkem každý poseroutka.
Co má začátek – má i konec. Skončila škola, ukončili jsme
poslední plavbu naší bílé fregaty, složili závěrečné praktické
zkoušky, obdrželi diplomy a rozešli jsme se na všechny světové
strany. S některými spolužáky jsem se už nikdy nesetkal, s jinými
mnohokrát, jak v Polsku, tak v různých přístavech světa. Bylo to
vždy moc milé setkání. Rozešli
jsme se na obchodní lodě v různých funkcích. Někteří byli kadety,
jiní pracovali jako námořníci. Bylo třeba získat co nejvíce praxe
nejen z navigace, ale i z každodenní práce – bez které to na lodi
nejde. Každý dobrý důstojník musí znát práci svého podřízeného.
Moji tři krajané se nalodili na polské lodě a já na norskou loď
Polyana, kterou měl Metrans v dočasném nájmu. Norové jsou dobrými
námořníky, není tam snad rodiny, ve které by neměli
námořníka.
kapitán dálné plavby
Antonín Fojtů (*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v polském Štětíně,
velitel řady našich
námořních lodí
z knihy
Moře milované,
moře proklínané
je vysokou
školou technického zaměření, vychovávající budoucí důstojníky pro
Polskou námořní plavbu na fakultách:
1. navigace – obor: námořní transport
2. lodní mechaniky – obor: lodní strojovny
3. elektrotechniky – obor: lodní elektrotechnika
námořní
radiokomunikace
4. námořní administrace – obor: lodní
intendantura
Absolventi VNŠ
obdrží po ukončení studia diplom inženýra daného oboru a
absolventi fakulty námořní administrace diplom lodního
intendanta.
První námořní
škola v Polsku byla založena v roce 1920 v Tczewu
(nedaleko Gdaňska). Do konce roku 1921 podléhala Ministerstvu
obrany a od roku 1922 Ministerstvu průmyslu a
obchodu.
V roce
1920 byla zakoupena plachetnice „Lwow“, která po dobu několika
let plnila mimo funkce školní lodi ještě funkce jediného
reprezentanta Polské námořní flotily. Ve svých každoročních
školních plavbách navštívila mnoho evropských přístavů a
v roce 1923 vyplula do Brazilie, jednalo se o první
překročení rovníku polskou lodí.
V roce
1923 opustili námořní školu v Tczewu první absolventi.
Neměli však možnost práce na moři pod bílo-červenou vlajkou,
neboť polská námořní flotila ještě neexistovala. Situace se o
něco zlepšila v třicátých letech, kdy bylo zakoupeno několik
lodí.
V roce
1930 Námořní škola přesídlila do nové budovy na ulici Czerwonych
Kosynierow 83 ve Gdyni, kde je dodnes. Zároveň byla zakoupena ze
sbírky obyvatel Pomoří školní loď – fregata „Dar Pomorza“, která
se proslavila v dalších letech dalekými plavbami a cestou
kolem světa v letech 1934/35.
Do vypuknutí
2.světové války škola vychovala kolem 450
absolventů.
Nová etapa
v historii Státní námořní školy začala v roce 1945, kdy
kapitán Maciejewicz, dlouholetý komandant Daru Pomorza organizuje
školu v jejích dřívějších částečně zničených zdech. O rok
později, v roce 1946, byla založena v Gdyni,
Al.Zjednocenia, Škola rybolovu mořského.
Současně
s rychle vzrůstající flotilou obchodních a rybářských lodí
se rozvíjí obě školy procházející v letech 1945 – 1956 mnoha
organizačními změnami. Rozrostl se počet speciálních laboratoří i
zvýšil se značně počet absolventů.
Rok 1958
přinesl další důležitou změnu SNŠ (PSM) a SŠRM (PSRM), od tohoto
roku se obě školy stávají pomaturitními školami s tříletým
cyklem výuky. Byly otevřeny nové obory: radiový 1960, elektrický
1963 a lodní administrace 1967 a zahájeno studium při
zaměstnání.
V době od
roku 1945 do roku 1969 Námořní škola vychovala 2666
absolventů.
V roce
1968 došlo ke spojení obou škol a podle vyhlášky Rady ministrů ze
dne 20.8.1968 byla Námořní škola přeměněna na Vysokou námořní
školu. Rok 1969/70 byl prvním akademickým rokem v polském
námořním školství a bylo přijato 305 posluchačů (3 studenti
z Československa) na 4 fakulty.
Autor:
Stanislav Kvasnička
absolvent
námořní školy v polské Gdyni,
palubní
důstojník na řadě našich námořních lodí
V Oděse, v 6O. letech minulého
století, existovaly tři námořní koly, na kterých studovali
českoslovenští studenti:
- Střední námořní učiliště
(morechodka-OMU) – tříletá, kde studovali naši studenti směr
navigace,
- Vysoké námořní učiliště
(morechodka-OVIMU)- pěti a půlleté, kde naši studenti rovněž
studovali obor navigace,
- Oděský institut inženýrů
námořního loďstva (OIIMF)-pěti a půlleté, kde naši studenti
studovali jednak obor lodních mechaniků a jednak provozní
fakultu.
Učiliště měla polovojenský
režim-uniformy, ubytování společné kasárenského stylu,
stravování, nástupu a společné odchody na přednášky, OIIMF byla
škola čistě civilní.
Obory na IIMF byly ukončeny
obhajobou diplomových prací a promocí.První studenti na této
škole studovali již ve druhé polovině 50. let.
V průběhu studia bylo nutno
absolvovat povinné přednášky a laboratorní práce ze všeobecných
předmětů, společenských věd a odborných předmětů, složit
předepsané zkoušky a zápočty a vypracovat a obhájit odborné
projekty, na provozní fakultě např. projekt přístavu,
mechanického zařízení pro překlad zboží apod. Z odborných
předmětů se jednalo např. o zbožíznalectví, stavba, zařízení a
vybavení námořních lodí, organizace práce námořních přístavů a
práce loďstva a dokumenty, potřebné pro tyto činnosti (např.
konosamenty, charter party apod.), mezinárodní smluvní dokumenty
týkající se této činnosti aj.
Do průběhu studia byly vloženy
odborné praxe v přístavu (např. dispečerská činnost, organizace
překladních a skladovacích prací), na námořní li (včetně služby
na můstku, základy navigace, obsluha kormidla, pomoc při
překladních manipulací, při údržbě na palubě) a praxe na
rejdařství (základy dispečerské a obchodní činnosti, plánování
plaveb, ukládka zboží v nákladových prostorech a pod.).
Během studia, s postupným
důrazem na ekonomiku práce loďstva, zavádění moderní početních
techniky pro sledování a vyhodnocován provozní situace, se
vytvářela ekonomická odnož fakulty, která byla následně vyčleněna
do samostatné fakulty. Na tuto byly v dalších letech
vysílány především studentky z Československé plavby dunajské,
které naházely uplatnění i v mezinárodním plavebním podniku
INTERLICHTER.
Na OIIMF, která byla a dosud je
prestižní školou ve svém oboru, studovali studenti i studentky z
řady dalších států, především z tehdejšího východního bloku –
Bulharska, Maďarska, Vietnamu, Kuby a z některých afrických
zemí.
V těch letech již nebyl znát
tlak velvyslanectví, ani kontrola se strany velvyslanectví
Moskvě na prospěch studentů a proto studium bylo více méně bez
stresu a obav.
Stipendium představovalo 80
rublů měsíčně, z čehož byly na kolej strhávány 2 ruble.
Bylo možno si finanční potřeby
občas vylepšit prodejem např. silonových košil, za které na
bleším trhu bylo možné získat až 3O. rublů, zejména od bohatých
gruzínských kupců a překupníků. Stipendium domácích studentů
představovalo 30 rublů, s možností si o prázdninách
přivydělat např. v severských přístavech, nebo měli rodinné
zázemí.
Studenti dostávali z domova, i
když se zpožděním, domácí časopisy, které je aspoň částečně
svazovaly s děním doma, Jiná možnost, s výjimkou dopisů a
občasných jízd domů,, v té době ani možná nebyla.
Život v Oděse, na který si
student musel pro jisté odlišnosti a nedostatky zvyknout, byl v
podstatě klidný, s nabídku kulturního, sportovního i rekreačního
vyžití. Ve městě bylo a je množství vysokých škol, řada divadel,
v té době bylo mnoho kin a klubů, restaurací i náleven
vína. Občas bylo k mání čepované české pivo, kde se často
českoslovenští studenti sešli. K dostání bylo i pivo lahvové-to
se nezřídka kupovaly celé kartony.
OIIMF byl nedávno přejmenován na
Námořní universitu, od 7O. let byly vybudovány nové moderní
učební budovy a rovněž moderní koleje, počet a zaměření fakult se
přizpůsobilo novým technickým i technologickým trendům v námořní
dopravě i plavbě. Studium je umožněno i cizincům.
Řada studentů se během studia v
Oděse oženila, ne každé manželství však vydrželo.
Absolventi námořních škol v
Oděse našli doma pracovní uplatnění na Námořní plavbě,
ministerstvu dopravy, bývalé Československé plavbě
labsko-oderské, Československé tavbě dunajské, event. v dalších
odborných podnicích a organizacích.
Já osobně na dobu strávenou při
studiu v Oděse vzpomínám rád.
Autor:
Miroslav
Rak
absolvent
námořní školy v ukrajinské Oděse
pracovník
obchodně provozního úseku ČNP 1961-2 a 1968-9
poté pracovník
Ministerstva dopravy 1969-2006
|
navigace
|
z
toho
|
|
|
|
|
strojní
|
strojní
|
|
|
|
|
|
celkem
|
Polsko
|
SSSR
|
NDR
|
celkem
|
%
|
celkem
|
Polsko
|
SSSR
|
NDR
|
|
%
|
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
nast.
|
nast
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
nast.
|
nast
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1975
|
4
|
4
|
|
|
4
|
100
|
0
|
|
|
|
0
|
|
1976
|
4
|
4
|
|
|
4
|
100
|
4
|
4
|
|
|
3
|
75
|
1977
|
4
|
|
4
|
|
4
|
100
|
3
|
2
|
1
|
|
3
|
100
|
1978
|
5
|
1
|
4
|
|
3
|
60
|
2
|
|
2
|
|
1
|
50
|
1979
|
6
|
2
|
4
|
|
5
|
83
|
1
|
|
1
|
|
1
|
100
|
1980
|
3
|
1
|
2
|
|
3
|
100
|
1
|
|
1
|
|
0
|
0
|
1981
|
9
|
4
|
5
|
|
8
|
89
|
3
|
|
3
|
|
3
|
100
|
1982
|
10
|
6
|
4
|
|
8
|
80
|
10
|
6
|
4
|
|
8
|
80
|
1983
|
5
|
3
|
2
|
|
5
|
100
|
4
|
2
|
2
|
|
3
|
75
|
1984
|
11
|
9
|
2
|
|
11
|
100
|
3
|
3
|
|
|
2
|
67
|
1985
|
7
|
|
7
|
|
6
|
86
|
1
|
|
1
|
|
1
|
100
|
1986
|
9
|
3
|
6
|
|
8
|
89
|
0
|
|
|
|
0
|
|
1987
|
16
|
|
16
|
|
16
|
100
|
0
|
|
|
|
0
|
|
1988
|
23
|
7
|
16
|
|
23
|
100
|
1
|
1
|
|
|
1
|
100
|
1989
|
13
|
6
|
7
|
|
13
|
100
|
6
|
1
|
5
|
|
6
|
100
|
1990
|
8
|
4
|
4
|
|
6
|
75
|
9
|
3
|
6
|
|
6
|
67
|
1991
|
4
|
2
|
1
|
1
|
3
|
75
|
4
|
|
4
|
|
3
|
75
|
1992
|
12
|
2
|
8
|
2
|
10
|
83
|
10
|
7
|
3
|
|
4
|
40
|
1993
|
6
|
2
|
2
|
2
|
3
|
50
|
8
|
6
|
2
|
|
4
|
50
|
1994
|
7
|
5
|
1
|
1
|
6
|
86
|
4
|
2
|
1
|
1
|
3
|
75
|
1995
|
5
|
4
|
|
1
|
3
|
60
|
4
|
4
|
|
|
3
|
75
|
1996
|
5
|
4
|
|
1
|
1
|
20
|
0
|
|
|
|
0
|
|
1997
|
3
|
3
|
|
|
2
|
67
|
1
|
1
|
|
|
1
|
100
|
1998
|
9
|
9
|
|
|
1
|
11
|
0
|
|
|
|
0
|
|
1999
|
2
|
2
|
|
|
1
|
50
|
0
|
|
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
celkem
|
190
|
87
|
95
|
8
|
157
|
83
|
79
|
42
|
36
|
1
|
56
|
71
|
nast.
|
157
|
66
|
90
|
1
|
157
|
100
|
56
|
29
|
27
|
0
|
56
|
100
|
%
nast.
|
83
|
76
|
95
|
13
|
100
|
|
71
|
69
|
75
|
0
|
100
|
|
dle
zemí
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
%
ukonč.
|
100
|
46
|
50
|
4
|
|
|
100
|
53
|
46
|
1
|
|
|
Celkový souhrn
|
elektro
|
|
VŠ
|
|
|
|
|
|
|
Polsko
|
|
úhrnem
|
Polsko
|
SSSR
|
NDR
|
|
%
|
|
ukonč.
|
nast.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
ukonč.
|
nast.
|
nast
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1975
|
|
|
4
|
4
|
0
|
0
|
4
|
100
|
1976
|
|
|
8
|
8
|
0
|
0
|
7
|
88
|
1977
|
|
|
7
|
2
|
5
|
0
|
7
|
100
|
1978
|
|
|
7
|
1
|
6
|
0
|
4
|
57
|
1979
|
|
|
7
|
2
|
5
|
0
|
6
|
86
|
1980
|
|
|
4
|
1
|
3
|
0
|
3
|
75
|
1981
|
|
|
12
|
4
|
8
|
0
|
11
|
92
|
1982
|
|
|
20
|
12
|
8
|
0
|
16
|
80
|
1983
|
|
|
9
|
5
|
4
|
0
|
8
|
89
|
1984
|
|
|
14
|
12
|
2
|
0
|
13
|
93
|
1985
|
|
|
8
|
0
|
8
|
0
|
7
|
88
|
1986
|
|
|
9
|
3
|
6
|
0
|
8
|
89
|
1987
|
|
|
16
|
0
|
16
|
0
|
16
|
100
|
1988
|
|
|
24
|
8
|
16
|
0
|
24
|
100
|
1989
|
|
|
19
|
7
|
12
|
0
|
19
|
100
|
1990
|
2
|
2
|
19
|
9
|
10
|
0
|
14
|
74
|
1991
|
|
|
8
|
2
|
5
|
1
|
6
|
75
|
1992
|
1
|
1
|
23
|
10
|
11
|
2
|
15
|
65
|
1993
|
3
|
3
|
17
|
11
|
4
|
2
|
10
|
59
|
1994
|
|
|
11
|
7
|
2
|
2
|
9
|
82
|
1995
|
2
|
0
|
11
|
10
|
0
|
1
|
6
|
55
|
1996
|
|
|
5
|
4
|
0
|
1
|
1
|
20
|
1997
|
|
|
4
|
4
|
0
|
0
|
3
|
75
|
1998
|
|
|
9
|
9
|
0
|
0
|
1
|
11
|
1999
|
|
|
2
|
2
|
0
|
0
|
1
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
celkem
|
8
|
6
|
277
|
137
|
131
|
9
|
219
|
79
|
nast.
|
6
|
|
219
|
101
|
117
|
1
|
219
|
100
|
%
nast.
|
75
|
0
|
79
|
74
|
89
|
11
|
100
|
|
dle
zemí
|
|
|
|
|
|
|
|
|
%
ukonč.
|
|
100
|
49
|
47
|
3
|
|
|
Z přehledu (zahrnuje 25 let) je možno vyvodit tyto
závěry:
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; tab-stops:
list 72.0pt; mso-list: l43 level2 lfo208">a.
absolventi se rekrutovali především ze sovětských (zejména ukrajinská Oděsa) a polských
(Štětín, Gdynia) škol
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; tab-stops:
list 72.0pt; mso-list: l43 level2 lfo208">b. do ČNP
nastoupilo 79% absolventů
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 72pt; TEXT-INDENT: -18pt; tab-stops:
list 72.0pt; mso-list: l43 level2 lfo208">c.
převážná část studentů absolvovala navigační směr (strojními
důstojníky se mohou stát i absolventi českých škol)
po roce 1990 dochází
k výraznému úbytku absolventů i těch, kteří nastupují
k ČNP
|