V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Zachycují provozní výsledky lodí dle základních oblastí, v
nichž se zboží přepravovalo.
a) u lodí pro přepravu kusového zboží (G, GC) jsou zachyceny
přepravy zboží vymezené zeměpisně bez ohledu na formu pronájmu (v
některých obdobích se nesledovalo)
b) u lodí pro přepravu hromadných substrátů (B, BC) je
preferováno členění podle formy nájmu (zeměpisné členění není v
některých obdobích k dispozici):
c) u tankové lodi (T) –jediná Ostrava – není členění uvedeno,
byly realizovány cesty pouze v DV relaci a několik mezicest
Detailnější členění podle směrů bude použito při analýze
jednotlivých roků, kde jsou tyto údaje k dispozici.
a) export – out, přeprava zboží z evropských přístavů
b) import – in, přeprava zboží do evropských přístavů
c) ostatní –
ca) mezicesty (zpravidla mezi
nácestnými přístavy v dané relaci)
cb) okružní cesty (loď pluje z
evropského přístavu a vrací se do Evropy zpět, kde není rozlišen
exportní a importní náklad nebo jeden směr je v balastu – bez
nákladu).
kat.lodi
relace/forma
zkratka
směr
oblast
GC
Dálný Východ
DV
export
od Singapore na východ
GC
import
GC
ost
GC
Blízký a Střední Východ
BSV
export
za Suezem vč.Indie po Singapore
GC
import
GC
ost
GC
Kuba
Kuba
export
ostrov a republika Kuba
GC
import
GC
ost
GC
Amerika
Amerika
export
severní a jižní Amerika bez Kuby
GC
import
GC
ost
GC
Levanta
Levanta
export
jižní pobřeží Středozemního moře
GC
import
GC
ost
GC
Baltik
Baltik
export
Severní a Baltické moře vč.Skandinávie
GC
import
GC
ost
GC
jiné
ostatní mimo uvedené relace
BC
časové nájmy
T/C
přepravy na bázi pronájmu na čas
BC
nájmy na cestu
cesty
přepravy na bázi pronájmu na jednotlivé cesty
T
tanker
T
přepravy tankové lodi Ostrava
Údaje jsou uvedeny za období 1952 – 1990; od roku 1960 byly
sledovány ve statistických přehledech, za období 1952-1959 jsou
rekonstruovány podle výsledků jednotlivých cest, od roku 1991
nejsou tyto údaje sledovány. Souhrnné údaje v hodnotových
ukazatelích (v tis.Kč aktuální ceny v daném roce) jsou zkresleny
cenovou úrovní jednotlivých období, zejména použitím světových
cen v období do roku 1966. Zisk je vykazován jako provozní, tedy
jako rozdíl příjmů a součtu pevných a proměnných nákladů bez
nákladů na opravy, které jsou přiřazeny jednotlivým lodím za celý
rok a nejsou rozpočteny na jednotlivé cesty.
Lodě dle kategorií
Pohled v naturálních ukazatelích je plně srovnatelný, pouze
průměry za jednotlivé cesty jsou zkresleny použitím odlišné
metodiky vykazování cest (některé exportní a importní cesty
v období do roku 1958 byly vykazovány v souhrnu jako jediná
cesta).
kat.
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
2066
92785
12890
12805
73453
6241
1914
B
921
36287
25637
6751
121962
3836
1380
T
40
1898
743
474
4625
40
7
celkem
3027
130970
39270
20029
200041
10117
3301
Porovnání v % výsledů za celou flotu:
kat.
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
G
68,3
70,8
32,8
63,9
36,7
61,7
58,0
B
30,4
27,7
65,3
33,7
61,0
37,9
41,8
T
1,3
1,4
1,9
2,4
2,3
0,4
0,2
flota celkem
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Lodě pro přepravu kusového zboží (G) převažují ve výsledku ve
fyzických i hodnotových ukazatelích s vyjímkou přepravených tun a
tunomílí.
Průměrné výsledky na jednu provozně ukončenou cestu ukazují
výrazné rozdíly v tunách, tunomílích a sazbách za 1 přepravenou
tunu, průměrné výsledky hodnotových ukazatelů za 1 den
exploatačního času tyto rozdíly většinou zvýrazňují ve prospěch
lodí pro přepravu hromadných substrátů.
průměr na 1 cestu
průměr na 1 den
kat.
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
počet
dní
tis.
tis.
mil.
mil.
Kč
tis.
tis.
G
44,9
6,2
6,2
35,6
3,0
0,9
484,2
67,3
20,6
B
39,4
27,8
7,3
132,4
4,2
1,5
149,6
105,7
38,0
T
47,5
18,6
11,8
115,6
1,0
0,2
53,4
20,9
3,6
celkem
43,3
13,0
6,6
66,1
3,3
1,1
257,6
77,2
25,2
Tatáž tabulka kategorií lodí v porovnání s průměrem za celou
flotu:
kat.
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
G
103,8
48,1
93,7
53,8
90,4
85,0
187,9
87,1
81,8
B
91,1
214,6
110,8
200,4
124,6
137,4
58,1
136,9
150,9
T
109,7
143,2
179,0
175,0
29,7
15,8
20,7
27,1
14,4
flota celkem
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
V jednotlivých kategoriích pak lze porovnat podíl jednotlivých
kriterií.
Lodě pro přepravu kusového nákladu
(G)
U lodí pro přepravu kusového nákladu (G)lze porovnat podíl
relací, ve kterých byly tyto lodě provozovány a které odpovídají
většinou proudům čs.zboží v zahraničním obchodě. Tato struktura
se v jednotlivých obdobích měnila a proto celkový výsledek za tak
dlouhé období je zkreslen i rozdílnou cenovou úrovní v těchto
obdobích. Markantní je zejména nízký podíl DV relace, která
dominovala především v letech 1952-8 a na začátku šedesátých let,
kde však jsou k dispozici pouze údaje v nižších (cca trojnásobně)
světových cenách.
relace
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
DV
274
19580
2348
2823
20812
430
115
BSV
468
25390
3010
3660
20655
2635
814
Kuba
421
17923
2548
2617
12373
1049
444
Amerika
6
297
82
46
324
13
2
Levanta
464
9893
1325
991
1916
801
365
Baltik
43
989
177
81
173
16
2
jiné
390
18713
3401
2588
17201
1297
173
Celkem G
2066
92785
12890
12805
73453
6241
1914
Táž tabulka v % celkových výsledků této kategorie
relace
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
DV
13,3
21,1
18,2
22,0
28,3
6,9
6,0
BSV
22,7
27,4
23,3
28,6
28,1
42,2
42,5
Kuba
20,4
19,3
19,8
20,4
16,8
16,8
23,2
Amerika
0,3
0,3
0,6
0,4
0,4
0,2
0,1
Levanta
22,5
10,7
10,3
7,7
2,6
12,8
19,1
Baltik
2,1
1,1
1,4
0,6
0,2
0,2
0,1
jiné
18,9
20,2
26,4
20,2
23,4
20,8
9,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Ve srovnání dominuje relace BSV s největším počtem cest i
exploatačních dní, která se podílí více než dvěma pětinami na
hospodářském výsledku, po další pětině v zisku vyplývá z provozu
v kubánské a levantské relaci.
Průměr na jednu
cestu
tunu
den
kat.
relace
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
Kčs
tis.
tis.
G
DV
71,5
8,6
10,3
76,0
1,6
0,4
183,3
22,0
5,9
G
BSV
54,3
6,4
7,8
44,1
5,6
1,7
875,5
103,8
32,1
G
Kuba
42,6
6,1
6,2
29,4
2,5
1,1
411,7
58,5
24,8
G
Amerika
49,5
13,6
7,6
53,9
2,1
0,4
157,1
43,2
8,1
G
Levanta
21,3
2,9
2,1
4,1
1,7
0,8
604,4
81,0
36,9
G
Baltik
23,0
4,1
1,9
4,0
0,4
0,0
87,8
15,7
1,8
G
jiné
48,0
8,7
6,6
44,1
3,3
0,4
381,5
69,3
9,2
G
celkem
44,9
6,2
6,2
35,6
3,0
0,9
484,2
67,3
20,6
Stejný obraz poskytují i průměry na 1 cestu, nejvyšší sazby byly
docíleny rovněž v relaci BSV, v průměru na 1 den však prvenství v
zisku patří levantské relaci díky rovněž vysokým sazbám a kratším
cestám.
V procentním vyjádření dosažených výsledků v jednotlivých
relacích k celkovému průměru za lodě pro přepravu kusového zboží
(G) jsou rozdíly mezi relacemi ještě zřetelnější.
kat.
relace
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
G
DV
159,1
137,3
166,2
213,6
52,0
45,2
37,9
32,7
28,4
G
BSV
120,8
103,1
126,2
124,1
186,4
187,7
180,8
154,3
155,4
G
Kuba
94,8
97,0
100,3
82,7
82,5
113,8
85,0
87,0
120,0
G
Amerika
110,2
218,3
122,5
151,7
70,8
43,3
32,4
64,3
39,3
G
Levanta
47,5
45,8
34,5
11,6
57,1
84,8
124,8
120,4
178,7
G
Baltik
51,2
65,8
30,2
11,3
11,9
4,4
18,1
23,3
8,7
G
jiné
106,8
139,8
107,1
124,1
110,1
47,8
78,8
103,1
44,8
G
celkem
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Lepší obraz o měnící se struktuře podle relací poskytne analýza
jednotlivých roků, kde jsou údaje i metodicky a cenově
srovnatelné.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
DV
1952
1
107
18
13
106
1,7
0,2
G
DV
1953
0
0
0
0
0
0,0
0,0
G
DV
1954
5
370
28
56
304
6,7
1,2
G
DV
1955
17
1056
124
178
1227
21,1
5,5
G
DV
1956
15
870
120
153
1041
21,0
6,1
G
DV
1957
15
967
113
169
1244
28,6
7,5
G
DV
1958
16
998
116
164
1105
25,5
6,4
G
DV
1959
26
1704
234
240
1723
29,7
5,7
G
DV
1960
38
2616
337
383
3117
45,6
13,5
G
DV
1961
28
2007
248
279
2049
31,7
6,7
G
DV
1962
25
2018
203
254
1675
31,6
6,7
G
DV
1963
18
1497
157
180
1328
27,2
9,0
G
DV
1964
21
1558
192
218
1607
29,3
7,4
G
DV
1965
21
1760
177
223
1556
33,4
10,6
G
DV
1966
14
1069
136
143
1224
21,2
6,6
G
DV
1967
3
249
35
48
464
11,7
2,0
G
DV
1968
2
158
24
32
352
9,2
3,4
G
DV
1969
1
91
13
17
172
5,9
1,3
G
DV
1981
3
188
35
25
240
17,8
5,9
G
DV
1989
5
297
36
47
278
31,5
8,9
DV relace tvořila základ provozu v 50. a 60. letech za společného
podnikání s čínskými partnery s vrcholem v provozních i
finančních výsledcích v roce 1960.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
Kuba
1961
5
262
35
27
178
7,8
3,7
G
Kuba
1962
10
464
76
57
386
16,0
9,4
G
Kuba
1963
18
723
125
102
666
28,0
18,3
G
Kuba
1964
26
1104
197
160
975
35,1
21,6
G
Kuba
1965
29
1087
214
171
171
33,1
19,6
G
Kuba
1966
23
889
178
131
985
28,8
17,0
G
Kuba
1967
33
1207
193
195
1016
76,7
43,8
G
Kuba
1968
41
1595
213
237
1105
95,7
56,5
G
Kuba
1969
32
1369
169
185
822
74,5
34,2
G
Kuba
1970
29
1211
147
182
753
71,6
35,2
G
Kuba
1971
32
1324
170
202
873
79,2
36,3
G
Kuba
1972
23
914
98
131
508
43,9
13,8
G
Kuba
1973
26
1016
132
146
679
68,5
29,9
G
Kuba
1974
19
863
93
105
482
63,8
28,1
G
Kuba
1975
12
717
50
72
264
39,4
6,6
G
Kuba
1976
9
481
56
65
293
29,6
6,2
G
Kuba
1977
7
299
40
50
290
26,1
6,8
G
Kuba
1978
4
218
18
31
97
11,6
3,0
G
Kuba
1979
4
195
18
26
95
12,5
3,6
G
Kuba
1980
4
244
27
42
137
25,5
7,5
G
Kuba
1981
8
453
75
83
400
54,4
18,2
G
Kuba
1982
11
506
68
94
361
54,2
12,8
G
Kuba
1983
5
249
43
35
243
23,2
6,3
G
Kuba
1984
6
306
57
53
299
22,2
-2,2
G
Kuba
1985
2
94
14
16
78
12,0
4,5
G
Kuba
1986
2
92
28
13
146
10,5
1,4
G
Kuba
1987
1
41
14
6
71
5,2
1,6
Následovala kubánská relace kulminující v roce 1968, poté trvalý
pokles zejména v souvislosti s úbytkem a zhoršení struktury
exportního zboží a převažující importní cesty s cukrem.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
BSV
1958
2
200
25
22
171
4,1
1,2
G
BSV
1965
9
390
19
71
143
4,6
1,5
G
BSV
1966
9
353
20
61
120
3,9
0,9
G
BSV
1967
2
94
4
18
34
2,8
0,9
G
BSV
1968
2
119
5
25
59
12,4
9,1
G
BSV
1969
4
222
14
54
187
46,7
35,3
G
BSV
1970
3
207
25
39
307
28,8
18,4
G
BSV
1971
5
385
58
68
725
33,9
10,4
G
BSV
1972
18
1201
162
242
1605
72,0
15,6
G
BSV
1973
19
1198
165
244
2017
104,4
43,1
G
BSV
1974
17
1289
125
225
1453
178,3
94,2
G
BSV
1975
21
1357
139
229
1356
225,3
131,3
G
BSV
1976
20
1270
118
162
860
202,4
87,3
G
BSV
1977
22
1319
120
180
860
199,7
76,3
G
BSV
1978
26
1655
162
240
1195
136,8
37,6
G
BSV
1979
20
1658
144
185
1089
140,1
38,6
G
BSV
1980
29
1799
209
212
1308
195,7
45,9
G
BSV
1981
16
985
122
128
880
118,4
30,5
G
BSV
1982
32
1603
239
191
1262
171,6
33,9
G
BSV
1983
33
1769
268
216
1316
141,5
-23,7
G
BSV
1984
24
1075
154
121
684
113,8
23,1
G
BSV
1985
24
964
100
125
511
118,1
36,2
G
BSV
1986
23
957
104
137
573
94,9
14,1
G
BSV
1987
23
956
100
130
424
69,9
13,5
G
BSV
1988
22
830
117
112
418
66,7
12,3
G
BSV
1989
24
1070
121
150
648
89,3
20,8
G
BSV
1990
19
465
171
73
450
59,1
6,1
Od roku 1968 začíná přesun sféry provozu lodí do relace BSV
(Irak, Irán, Indie) s velmi finančně atraktivními exportními
cestami s vrcholem v roce 1975, poté pokles s jediným minusovým
výsledkem v roce 1983 (obecný pokles sazeb, nedostatek
čs.exportního zboží, provoz řešen kombinací nízkotarifujích
hromadných substrátů i v exportu i importu a časovými nájmy,
převážně se ztrátovým výsledkem).
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
Levanta
1960
3
117
13
9
15
0,7
-0,2
G
Levanta
1961
9
262
38
24
44
2,6
0,5
G
Levanta
1962
11
368
39
30
50
3,2
0,6
G
Levanta
1963
9
305
36
28
54
2,8
0,5
G
Levanta
1964
4
149
20
15
32
1,5
0,2
G
Levanta
1965
1
64
4
6
11
0,5
0,0
G
Levanta
1966
6
250
21
21
33
2,3
0,3
G
Levanta
1967
1
42
5
6
11
1,1
0,1
G
Levanta
1968
1
72
8
15
15
15,2
12,0
G
Levanta
1970
1
22
13
3
27
1,9
0,7
G
Levanta
1971
19
300
21
46
32
12,4
2,3
G
Levanta
1972
27
432
49
64
76
22,4
7,3
G
Levanta
1973
25
401
55
41
74
17,3
4,8
G
Levanta
1974
16
211
17
26
14
17,1
10,5
G
Levanta
1975
31
337
25
51
21
36,7
25,6
G
Levanta
1976
22
326
21
43
22
27,2
16,7
G
Levanta
1977
24
456
21
56
31
19,2
7,4
G
Levanta
1978
21
484
17
38
26
42,6
27,8
G
Levanta
1979
18
445
20
49
32
35,8
21,4
G
Levanta
1980
23
420
22
50
21
41,6
24,0
G
Levanta
1981
11
286
12
12
11
45,8
30,4
G
Levanta
1982
22
434
97
57
195
48,6
15,4
G
Levanta
1983
26
639
84
65
153
62,7
22,1
G
Levanta
1984
21
583
64
36
79
83,0
43,4
G
Levanta
1985
36
848
168
43
198
97,8
36,7
G
Levanta
1986
37
759
178
71
228
89,5
38,0
G
Levanta
1987
17
426
119
38
167
31,2
7,8
G
Levanta
1988
10
249
73
26
150
19,2
3,3
G
Levanta
1989
12
206
65
22
94
19,2
5,1
V levantské relaci byla provozována menší a střední tonáž
převážně s exportními zásilkami speciálního zboží (většinou
vojenského charakteru, bojová vozidla, tanky, zbraně, střelivo
apod.) s relativně krátkými cestami a vysokým ziskem, který
tvořil stabilní základ prosperity o roku 1975 do roku 1986.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
Baltik
1956
4
76
50
6
36
1,4
0,2
G
Baltik
1957
2
31
12
7
20
1,1
0,3
G
Baltik
1963
10
233
32
16
25
2,0
0,2
G
Baltik
1964
17
367
57
30
46
3,1
0,1
G
Baltik
1967
2
48
4
4
4
1,1
0,2
G
Baltik
1970
6
184
11
11
10
4,9
0,7
G
Baltik
1990
2
50
10
7
32
1,9
0,1
Baltická relace neměla ekonomický význam, plavby v ní byly
uskutečněny zpravidla jako mezicesty při čekání na exportní
náklad pro jiné relace, největší význam měla v letech 1963-4, kdy
zajistila přepravu řeziva do Anglie, pro niž nebyla jiná
tonáž.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
jiné
1960
4
113
36
15
93
1,0
-0,1
G
jiné
1961
7
311
75
50
326
3,8
0,6
G
jiné
1962
3
66
26
11
48
0,5
-0,2
G
jiné
1963
3
121
23
24
157
2,9
1,1
G
jiné
1964
4
68
46
9
70
1,0
0,0
G
jiné
1965
2
70
9
18
29
0,6
-0,2
G
jiné
1966
6
242
88
32
301
3,0
-0,6
G
jiné
1967
3
76
37
16
162
4,1
1,2
G
jiné
1968
1
10
13
1
2
0,9
0,2
G
jiné
1969
8
367
67
55
327
13,5
1,1
G
jiné
1970
11
584
106
104
921
36,3
14,5
G
jiné
1971
15
869
129
166
1289
49,8
16,6
G
jiné
1972
4
219
39
40
311
8,2
0,0
G
jiné
1974
1
49
4
12
46
3,6
1,3
G
jiné
1976
5
248
40
42
279
13,9
1,5
G
jiné
1977
7
383
52
57
396
26,7
6,1
G
jiné
1978
4
232
31
37
228
13,9
1,3
G
jiné
1980
2
48
11
3
28
1,8
-1,3
G
jiné
1981
13
820
102
88
308
88,5
44,7
G
jiné
1982
11
746
102
95
702
56,3
12,0
G
jiné
1983
11
567
117
69
683
34,6
-8,5
G
jiné
1984
21
1260
223
156
1274
91,1
3,2
G
jiné
1985
16
1209
156
112
1047
84,5
0,1
G
jiné
1986
33
1467
262
198
1103
89,9
9,8
G
jiné
1987
38
1626
358
188
1075
114,9
18,8
G
jiné
1988
40
1909
352
258
1595
146,4
35,7
G
jiné
1989
50
2010
403
297
1854
165,4
39,6
G
jiné
1990
67
3023
494
435
2547
240,3
-25,5
Provoz v jiných relacích velmi kolísá jak v provozních tak i
finančních výsledcích a vyplývá buď z nemožnosti zaměstnat
čs.lodi přepravou čs.zboží (nedostatek především v exportu) či
možností získání efektivního zaměstnání na cizí účet.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
G
Amerika
1956
1
59
19
8
71
1,5
0,3
G
Amerika
1968
2
91
25
17
119
3,5
0,4
G
Amerika
1969
1
59
13
7
56
2,1
-0,3
G
Amerika
1970
2
88
25
14
78
5,7
2,1
V relaci na americký kontinent bylo realizováno pouze několik
cest bez výraznějších výsledků.
Lodě pro přepravu hromadných substrátů
(B)
U lodí pro přepravu hromadných substrátů (B) jsou výsledky
rozděleny podle formy nájmu, přičemž u přeprav čs.substrátů byly
používány převážně nájmy na jednotlivé nebo konsekutivní
(následující za sebou) cesty většinou v rámci množstevních
kontraktů na odvoz rud, hnojiv a obilí z Jižní i Severní
Ameriky, Afriky a Sovětského svazu, z počátku většinou s
jednosměrným vytížením pouze v dovozu, později kombinované s
přepravami cizího zboží v exportním směru a v posledním období
zaměstnané převážně v časovém nájmu (T/C) na cizí účet.
kat.
nájem
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
B
na čas
352
15038
9894
3051
50405
1332
537
B
na cestu
569
21250
15744
3700
71557
2504
843
B celkem
921
36287
25637
6751
121962
3836
1380
V provozních i finančních výsledcích převažuje nájem na cesty, i
když se postupně měnil s převažujícím zaměstnáním na cizí účet na
časový nájem.
kat.
nájem
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
B
na čas
38,2
41,4
38,6
45,2
41,3
34,7
38,9
B
na cestu
61,8
58,6
61,4
54,8
58,7
65,3
61,1
B celkem
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
V průměru na 1 cestu vykazují nájmy na čas delší cesty (větší
vzdálenosti) a nižší sazby, v průměru na 1 den i nižší tržby i
zisk.
Průměr na jednu
cestu
tunu
den
kat.
nájem
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
B
na čas
42,7
28,1
8,7
143,2
3,8
1,5
134,7
88,6
35,7
B
na cestu
37,3
27,7
6,5
125,8
4,4
1,5
159,0
117,8
39,7
B celkem
39,4
27,8
7,3
132,4
4,2
1,5
149,6
105,7
38,0
Ani v procentním vyjádření nejsou rozdíly podstatné.
cestu
tunu
den
kat.
nájem
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
sazba
tržby
zisk
B
na čas
108,4
101,0
118,2
108,1
90,9
101,8
90,0
83,8
93,9
B
na cestu
94,8
99,4
88,7
95,0
105,6
98,9
106,3
111,5
104,3
B celkem
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
U lodí pro přepravu hromadných nákladů (bulkcarierů, B) byly
realizovány pronájmy na cesty především u přeprav pro čs.plátce
dopravného.
kat.
nájem
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
B
cesty
1964
7
345
174
81
1014
8,6
2,9
B
cesty
1965
8
376
196
102
1390
9,9
4,0
B
cesty
1966
8
384
211
97
1335
9,1
2,1
B
cesty
1967
17
657
543
193
3147
45,3
12,1
B
cesty
1968
14
757
431
204
4599
56,8
24,3
B
cesty
1969
14
659
404
170
3787
49,4
14,4
B
cesty
1970
11
353
278
89
1472
28,1
13,8
B
cesty
1971
17
690
508
170
3645
70,2
29,5
B
cesty
1972
13
717
374
176
3646
61,6
13,7
B
cesty
1973
4
327
99
56
1236
27,3
5,6
B
cesty
1974
1
65
24
12
282
3,6
-1,2
B
cesty
1975
3
103
97
31
501
25,7
13,5
B
cesty
1976
12
487
390
123
1832
90,4
38,1
B
cesty
1977
24
1123
737
242
3833
121,9
24,1
B
cesty
1978
35
1161
919
252
3710
124,4
32,9
B
cesty
1979
27
880
714
134
2683
96,0
27,6
B
cesty
1980
30
805
790
131
2657
148,3
71,5
B
cesty
1981
27
662
772
120
2601
133,4
65,6
B
cesty
1982
32
1150
868
203
3327
165,3
56,4
B
cesty
1983
33
1121
866
-54
3281
137,6
29,8
B
cesty
1984
29
1065
794
147
2983
140,3
45,3
B
cesty
1985
45
1552
1213
190
5025
197,3
50,9
B
cesty
1986
47
1583
1174
224
3453
175,1
42,0
B
cesty
1987
28
1100
800
126
1984
122,0
36,7
B
cesty
1988
28
831
819
133
2304
122,8
56,0
B
cesty
1989
31
1371
888
173
3292
182,0
89,4
B
cesty
1990
24
926
661
175
2538
151,6
42,0
Pronájmy na čas (T/C) jsou charakteristické především pro nájmy
na cizí účet, se snahou uzavírat je na delší období při vyšší
úrovni námořních sazeb (tyto dlouhodobé pronájmy příznivě
ovlivnily úroveň hospodářských výsledků i při následném propadu
sazeb).
kat.
nájem
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
B
T/C
1970
7
304
259
83
2102
24,1
9,3
B
T/C
1972
6
178
165
40
778
7,7
-0,1
B
T/C
1973
14
671
445
131
2542
48,5
15,4
B
T/C
1974
38
1333
1059
310
5624
122,0
60,1
B
T/C
1975
36
1384
891
260
4344
121,3
57,1
B
T/C
1976
30
1140
816
217
3417
101,6
49,8
B
T/C
1977
21
717
569
132
2101
40,7
16,0
B
T/C
1978
12
549
332
90
1722
27,3
5,1
B
T/C
1979
18
896
549
138
2618
54,5
16,3
B
T/C
1980
20
872
654
143
2534
69,7
31,9
B
T/C
1981
14
960
346
148
2003
96,2
48,8
B
T/C
1982
14
694
412
99
1775
70,1
40,4
B
T/C
1983
13
659
359
359
1673
28,5
6,4
B
T/C
1984
17
709
513
114
2319
43,1
11,3
B
T/C
1985
7
200
209
33
791
12,2
4,0
B
T/C
1986
4
191
97
27
468
9,2
2,8
B
T/C
1987
10
463
223
74
1184
22,2
7,1
B
T/C
1988
12
550
272
100
1689
41,1
19,5
B
T/C
1989
18
425
448
151
2740
86,9
42,5
B
T/C
1990
41
2143
1276
402
7981
305,3
93,2
Tanková loď
Provoz tankové lodi přepravující ropu a její produkty
z oblasti Černého moře do Číny měl stabilní průběh i
výsledky.
kat.
relace
rok
cest
EČ
tuny
míle
tunomíle
tržby
prov.zisk
počet
dní
tis.
tis.
tis.
mil.
mil.
T
tanker
1959
3
199
72
53
502
4,2
0,3
T
tanker
1960
6
325
108
85
810
7,5
1,6
T
tanker
1961
6
320
115
83
830
7,2
1,5
T
tanker
1962
6
282
94
68
684
5,7
0,5
T
tanker
1963
5
288
96
78
738
6,6
1,7
T
tanker
1964
9
346
163
84
794
6,3
1,0
T
tanker
1965
5
138
95
23
267
2,3
0,3
V letech 1991-98 není struktura přeprav podle relací zachycena,
byly realizovány cesty na cizí účet (v roce 1991 převážně, od
roku 1992 vesměs), u bulkcarierů především v časovém nájmu.