V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
je ukazatelem, který byl v systému plánovaného hospodářství
s ohledem na nedostatek volných měn velmi sledován a ukazoval
náklady na vyprodukování cizí měnové jednotky (1 USD nebo 1 Rbl,
praktický význam měla pouze základní jednotka volnoměnové oblasti
americký dolar.
Příjmy se rozdělovaly na
1. devizové u přeprav pro cizí plátce dopravného,
a) kde celé dopravné bylo inkasováno ve volné měně
b) kde dopravné bylo inkasováno ve volné měně a v clearingu (u
přeprav pro země, kde byla dohoda o tomto způsobu placení
sjednána)
2. devizového charakteru u přeprav pro čs.subjekt, kde čs.tonáž
nahrazovala při přepravě čs.zboží jinak potřebnou tonáž KS a kde
by jinak dopravné muselo být hrazeno ve volné měně
Ukazatel je vypočítán jako poměr celkových provozních
nákladů k příjmům za dopravné u těch cest, kde dopravné
bylo inkasováno nebo nahrazovalo volnou měnu.
volné
volné+
úspora
celkem
kurs USD
rok
clearing
podnik
ČNB
1967
22,7
1968
14,9
5,4
12,7
11,7
22,7
1969
19,5
15,1
18,7
18,3
27,0
1970
16,0
15,5
16,5
16,0
27,0
1971
18,8
15,3
17,5
27,0
1972
30,5
22,9
28,5
28,9
27,0
1973
23,9
17,4
24,5
21,9
27,0
1974
16,7
11,2
14,8
15,5
27,0
1975
19,1
8,3
14,0
16,8
27,0
1976
21,2
19,2
20,1
27,0
1977
17,9
16,9
16,2
16,8
19,1
1978
21,7
13,2
11,7
15,7
19,1
1979
18,6
9,1
13,8
15,6
19,1
1980
11,1
11,1
9,1
9,8
13,4
1981
11,1
9,1
9,8
13,4
1982
11,5
8,4
10,1
10,4
13,4
1983
18,7
8,7
10,4
14,4
13,2
1984
16,0
18,4
12,5
14,4
14,9
1985
17,4
9,5
12,4
14,9
1986
23,6
23,1
14,1
17,7
15,1
1987
15,4
10,5
12,0
13,7
1988
12,2
11,5
11,3
11,9
14,0
1989
11,7
8,4
12,6
11,7
15,1
1990
19,9
12,2
13,3
19,0
18,2
1991
29,5
29,2
1992
28,3
28,2
1993
29,2
29,5
1994
28,8
27,9
1995
26,5
26,4
1996
27,1
27,1
1997
31,7
33,6
1998
32,3
29,7
S vyjímkou několika let byl tento ukazatel vždy příznivý, tzn. že
náklady na vyprodukování 1 USD byly nižší než aktuální kurs USD v
daném roce.
Do roku 1990 je uváděn tzv. parametrický kurs USD, požívaný pro
přepočet, od roku 1991, kdy veškerá přeprava byla realizována pro
cizí plátce s inkasem volných měn (v roce 1991 s minimem přeprav
pro čs plátce) jsou uvedeny pouze kursy USD vykázané v
podnikové výroční zprávě a současně oficiální průměrný kurs
ČNB.