Základní prostředky
obsahuje údaje o počtu lodí a jejich přepravní kapacitě a
základních prostředků v členění na lodě a ostatní (ústředí a
pobočky) a to v pořizovací a zůstatkové hodnotě vždy k 1.1.daného
roku.
|
|
|
|
|
|
|
pojistná hodnota
|
|
|
|
|
|
hodnota |
|
|
pro dílčí |
pro celk. |
stav k 1.1. |
lodě |
DWT |
BRT |
pořiz. |
zůst. |
% |
škody |
ztrátu |
rok |
počet |
tis. |
tis. |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
|
mil.Kčs |
mil.Kčs |
1952 |
1 |
10,5 |
6,5 |
13,0 |
|
|
|
|
1953 |
1 |
10,5 |
6,5 |
13,0 |
12,3 |
94,5 |
|
|
1954 |
1 |
10,5 |
6,5 |
13,0 |
11,5 |
89,0 |
|
|
1955 |
3 |
26,1 |
17,3 |
53,9 |
51,2 |
95,1 |
|
|
1956 |
3 |
26,1 |
17,3 |
53,9 |
49,0 |
90,9 |
|
|
1957 |
3 |
26,1 |
17,3 |
53,9 |
46,6 |
86,6 |
|
|
1958 |
3 |
26,1 |
17,3 |
53,9 |
43,7 |
81,1 |
|
|
1959 |
5 |
49,1 |
33,1 |
97,4 |
80,5 |
82,6 |
0,0 |
0,0 |
1960 |
8 |
92,5 |
61,8 |
174,0 |
155,2 |
89,2 |
122,2 |
122,2 |
1961 |
10 |
106,1 |
70,5 |
205,0 |
175,5 |
85,6 |
150,4 |
150,4 |
1962 |
10 |
106,1 |
70,5 |
205,2 |
164,4 |
80,1 |
150,4 |
150,4 |
1963 |
9 |
95,6 |
64,0 |
192,4 |
144,1 |
74,9 |
145,6 |
127,6 |
1964 |
11 |
124,6 |
82,6 |
229,7 |
172,9 |
75,3 |
182,6 |
162,6 |
1965 |
12 |
139,1 |
91,0 |
258,9 |
189,0 |
73,0 |
204,7 |
183,8 |
1966 |
9 |
105,6 |
72,5 |
196,0 |
148,7 |
75,8 |
141,1 |
131,7 |
1967 |
7 |
114,1 |
75,2 |
464,0 |
391,1 |
84,3 |
436,3 |
424,5 |
1968 |
8 |
120,4 |
80,7 |
489,7 |
391,2 |
79,9 |
549,8 |
537,2 |
1969 |
8 |
118,7 |
79,3 |
504,0 |
378,6 |
75,1 |
551,2 |
538,5 |
1970 |
8 |
124,6 |
84,2 |
524,1 |
371,2 |
70,8 |
589,8 |
523,3 |
1971 |
10 |
136,5 |
94,8 |
611,2 |
413,4 |
67,6 |
711,3 |
632,3 |
1972 |
10 |
136,5 |
94,8 |
611,7 |
364,9 |
59,7 |
716,6 |
661,9 |
1973 |
11 |
168,9 |
115,1 |
710,8 |
410,7 |
57,8 |
850,9 |
795,9 |
1974 |
10 |
156,5 |
105,1 |
676,2 |
424,0 |
62,7 |
782,2 |
753,6 |
1975 |
11 |
188,4 |
125,6 |
807,5 |
491,0 |
60,8 |
756,7 |
729,0 |
1976 |
12 |
221,6 |
146,2 |
973,7 |
588,7 |
60,5 |
628,4 |
803,5 |
1977 |
12 |
221,6 |
146,2 |
763,4 |
403,3 |
52,8 |
457,7 |
444,0 |
1978 |
12 |
221,6 |
146,2 |
765,7 |
353,2 |
46,1 |
509,2 |
493,9 |
1979 |
12 |
221,6 |
146,2 |
766,6 |
302,4 |
39,4 |
524,0 |
508,3 |
1980 |
12 |
221,6 |
146,2 |
770,6 |
260,5 |
33,8 |
566,0 |
548,9 |
1981 |
12 |
233,8 |
154,9 |
934,2 |
399,3 |
42,7 |
558,4 |
541,6 |
1982 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1379,5 |
827,0 |
59,9 |
882,3 |
870,4 |
1983 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1386,1 |
745,5 |
53,8 |
735,8 |
728,1 |
1984 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1390,2 |
665,3 |
47,9 |
793,7 |
785,5 |
1985 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1392,0 |
584,8 |
42,0 |
809,1 |
800,7 |
1986 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1393,6 |
505,1 |
36,2 |
722,9 |
715,3 |
1987 |
14 |
259,9 |
171,8 |
1352,6 |
453,7 |
33,5 |
806,2 |
798,0 |
1988 |
12 |
212,7 |
142,2 |
1212,9 |
374,7 |
30,9 |
823,7 |
815,4 |
1989 |
14 |
227,6 |
155,0 |
1671,5 |
700,1 |
41,9 |
1167,3 |
1167,3 |
1990 |
20 |
393,9 |
263,7 |
2915,6 |
1829,1 |
62,7 |
1852,4 |
2060,6 |
1991 |
18 |
443,2 |
282,5 |
3274,0 |
2083,1 |
63,6 |
6077,6 |
6077,6 |
1992 |
18 |
443,7 |
282,5 |
3299,9 |
1898,1 |
57,5 |
6021,1 |
6021,1 |
1993 |
17 |
402,8 |
256,4 |
3067,1 |
1516,2 |
49,4 |
5093,3 |
5093,3 |
1994 |
18 |
500,3 |
310,4 |
4071,0 |
2492,7 |
61,2 |
5548,0 |
5547,7 |
1995 |
15 |
428,1 |
263,0 |
3594,6 |
2143,4 |
59,6 |
4181,7 |
4181,7 |
1996 |
13 |
433,8 |
261,3 |
3804,8 |
|
|
|
|
1997 |
12 |
465,5 |
274,9 |
4493,1 |
|
|
|
|
1998 |
10 |
379,4 |
218,6 |
5530,1 |
|
|
|
|
1999 |
0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
|
|
|
Od koupi prvé lodi stav floty stále vzrůstal (byť s menšími
výkyvy v jednotlivých letech, vyplývajících z časových rozdílů
mezi vyřazením staré a dodáním nové lodi) v počtu lodí i jejich
přepravní kapacitě i v hodnotě, teprve poslední období znamená
úbytek , bohužel až k nule. Markantní je zejména růst kapacity a
zejména hodnoty lodí v období po roce 1990, vyplývající ze změny
struktury floty (vyřazování menších lodí pro přepravu kusového
zboží a pořízení větších lodí pro přepravu hromadných substrátů,
v hodnotě ještě umocněné vysokými cenami při vzrůstajícím kursu
USD.
Pořizovací hodnota je ovlivněna teritoriem nákupu (většina lodí
byly v období plánovaného hospodářství nakoupena v SZ jako
součást širších záměrů obchodní výměny či na vyrovnání salda s
daným teritoriem a proto cena neodpovídala jejich skutečné
hodnotě, resp.ceně na volném trhu. Zůstatková cena vyjadřuje
stupeň opotřebení ZP a poměr k pořizovací hodnotě se mění v
závislosti na stáří floty.
U lodí je uváděna též jejich pojistná hodnota a to pro dílčí
škody a celkovou ztrátu (lodě byly pojištěny převážně u České
státní pojišťovny, která je měla zajištěné - cca z 90% - u
některé z londýnských pojišťoven.
Pojistná hodnota koresponduje s vývojem hodnoty lodí a je téměř
vždy vyšší než zůstatková a někdy převyšuje i pořizovací hodnotu.
Celý proces sjednávání pojistných podmínek byl velmi složitý a
musel vzít v úvahu celou řadu skutečností, zejména předchozí
škodní průběh, stáří floty a další skutečnosti z provozu lodí.
Při stanovení pojistné hodnoty byla u lodí, pořízených mimo
teritorium KS přihlédnuto k reprodukční ceně (za kterou by
bylo možno loď koupit za volnou měnu). Flota utrpěla
jedinou totální ztrátu (ztroskotání lodě Pionýr v roce 1967),
jinak byl škodní průběh díky kvalifikovaným posádkám (a díky jim
i dobrému technickému stavu i řízení lodí) příznivý a sazby
pojistného se podařilo udržet na přijatelné úrovni.
stav k 1.1. |
lodě |
DWT |
BRT |
pořiz. |
zůst. |
pro dílčí
|
pro celk. |
|
|
|
|
|
|
škody |
ztrátu |
rok |
počet |
tis. |
tis. |
mil.Kčs |
mil.Kč |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
1952 |
1 |
10,5 |
6,5 |
13,0 |
|
|
|
1959 |
5 |
49,1 |
33,1 |
97,4 |
80,5 |
0,0 |
0,0 |
1967 |
7 |
114,1 |
75,2 |
464,0 |
391,1 |
436,3 |
424,5 |
1977 |
12 |
221,6 |
146,2 |
763,4 |
403,3 |
457,7 |
444,0 |
1984 |
14 |
264,2 |
175,4 |
1390,2 |
665,3 |
793,7 |
785,5 |
1991 |
18 |
443,2 |
282,5 |
3274,0 |
2083,1 |
6077,6 |
6077,6 |
1995 |
15 |
428,1 |
263,0 |
3594,6 |
2143,4 |
4181,7 |
4181,7 |
průměr |
lodě |
DWT |
BRT |
pořiz. |
zůst. |
pro dílčí
|
pro celk. |
|
|
|
|
|
|
škody |
ztrátu |
rok |
počet |
tis. |
tis. |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
1952-58 |
2,1 |
19,4 |
12,7 |
36,3 |
|
|
|
1959-66 |
9,3 |
102,3 |
68,2 |
194,8 |
153,8 |
137,1 |
128,6 |
1967-76 |
9,5 |
148,6 |
100,1 |
637,3 |
422,5 |
657,3 |
640,0 |
1977-83 |
12,6 |
235,5 |
155,8 |
966,6 |
470,2 |
604,8 |
590,8 |
1984-90 |
14,6 |
269,5 |
179,8 |
1618,3 |
730,4 |
996,5 |
1020,4 |
1991-94 |
17,8 |
447,5 |
282,9 |
3428,0 |
1997,5 |
5685,0 |
5684,9 |
1995-98 |
12,5 |
426,7 |
254,4 |
4355,7 |
2143,4 |
4181,7 |
4181,7 |
Vývoj je obdobný i při porovnání jednotlivých období, ať již
počátečních roků nebo průměrů.
Základní prostředky ústředí tvořily budovy, jejich vybavení a
dopravní prostředky. Jejich objem i podíl na celkové pořizovací
hodnotě byl do roku 1991 zanedbatelný, PH vzrostla v roce 1992 v
souvislosti s pořízením bytových objektů, vybavení výpočetní
technikou a rozšířením vozového parku.
stav k 1.1. |
lodě |
|
ústředí
|
|
úhrnem |
|
podíl |
|
pořiz. |
zůst. |
pořiz. |
zůst. |
pořiz. |
zůst. |
|
rok |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
mil.Kčs |
|
1952 |
13,0 |
|
|
|
|
|
|
1953 |
13,0 |
12,3 |
|
|
|
|
|
1954 |
13,0 |
11,5 |
|
|
|
|
|
1955 |
53,9 |
51,2 |
|
|
|
|
|
1956 |
53,9 |
49,0 |
|
|
|
|
|
1957 |
53,9 |
46,6 |
|
|
|
|
|
1958 |
53,9 |
43,7 |
|
|
|
|
|
1959 |
97,4 |
80,5 |
|
|
97,4 |
80,5 |
|
1960 |
174,0 |
155,2 |
0,4 |
0,2 |
174,4 |
155,4 |
0,2 |
1961 |
205,0 |
175,5 |
0,2 |
0,2 |
205,2 |
175,7 |
0,1 |
1962 |
205,2 |
164,4 |
0,5 |
0,3 |
205,7 |
164,7 |
0,3 |
1963 |
192,4 |
144,1 |
0,9 |
0,6 |
193,4 |
144,7 |
0,5 |
1964 |
229,7 |
172,9 |
0,9 |
0,6 |
230,6 |
173,4 |
0,4 |
1965 |
258,9 |
189,0 |
1,1 |
0,7 |
260,0 |
189,7 |
0,4 |
1966 |
196,0 |
148,7 |
1,5 |
1,1 |
197,5 |
149,7 |
0,7 |
1967 |
464,0 |
391,1 |
1,5 |
1,0 |
465,5 |
392,1 |
0,3 |
1968 |
489,7 |
391,2 |
1,4 |
1,0 |
491,1 |
392,3 |
0,3 |
1969 |
504,0 |
378,6 |
1,4 |
1,1 |
505,4 |
379,7 |
0,3 |
1970 |
524,1 |
371,2 |
1,5 |
1,1 |
525,6 |
372,4 |
0,3 |
1971 |
611,2 |
413,4 |
1,7 |
1,2 |
612,9 |
414,6 |
0,3 |
1972 |
611,7 |
364,9 |
2,2 |
1,6 |
613,9 |
366,5 |
0,4 |
1973 |
710,8 |
410,7 |
2,4 |
1,7 |
713,2 |
412,4 |
0,3 |
1974 |
676,2 |
424,0 |
2,4 |
1,6 |
678,6 |
425,6 |
0,4 |
1975 |
807,5 |
491,0 |
2,7 |
1,9 |
810,2 |
492,8 |
0,3 |
1976 |
973,7 |
588,7 |
13,4 |
11,5 |
987,1 |
600,2 |
1,4 |
1977 |
763,4 |
403,3 |
11,9 |
9,4 |
775,3 |
412,7 |
1,5 |
1978 |
765,7 |
353,2 |
13,1 |
9,7 |
778,8 |
362,9 |
1,7 |
1979 |
766,6 |
302,4 |
14,9 |
10,4 |
781,5 |
312,9 |
1,9 |
1980 |
770,6 |
260,5 |
14,8 |
9,2 |
785,4 |
269,6 |
1,9 |
1981 |
934,2 |
399,3 |
16,9 |
10,0 |
951,2 |
409,3 |
1,8 |
1982 |
1379,5 |
827,0 |
18,0 |
9,5 |
1397,5 |
836,5 |
1,3 |
1983 |
1386,1 |
745,5 |
18,4 |
8,4 |
1404,5 |
753,9 |
1,3 |
1984 |
1390,2 |
665,3 |
18,8 |
7,1 |
1409,0 |
672,4 |
1,3 |
1985 |
1392,0 |
584,8 |
19,1 |
5,9 |
1411,0 |
590,7 |
1,4 |
1986 |
1393,6 |
505,1 |
21,1 |
7,6 |
1414,6 |
512,7 |
1,5 |
1987 |
1352,6 |
453,7 |
19,9 |
7,3 |
1372,5 |
461,0 |
1,5 |
1988 |
1212,9 |
374,7 |
21,7 |
4,5 |
1234,7 |
379,2 |
1,8 |
1989 |
1671,5 |
700,1 |
25,6 |
7,5 |
1697,1 |
707,6 |
1,5 |
1990 |
2915,6 |
1829,1 |
30,5 |
10,7 |
2946,1 |
1839,8 |
1,0 |
1991 |
3274,0 |
2083,1 |
38,8 |
18,0 |
3312,8 |
2101,1 |
1,2 |
1992 |
3299,9 |
1898,1 |
189,3 |
162,2 |
3489,2 |
2060,3 |
5,4 |
1993 |
3067,1 |
1516,2 |
246,8 |
219,4 |
3313,8 |
1735,6 |
7,4 |
1994 |
4071,0 |
2492,7 |
180,5 |
141,7 |
4251,5 |
2634,5 |
4,2 |
1995 |
3594,6 |
2143,4 |
194,6 |
144,9 |
3789,2 |
2288,3 |
5,1 |
1996 |
3804,8 |
|
|
|
3245,7 |
|
0,0 |
1997 |
4493,1 |
|
|
|
3920,3 |
|
0,0 |
1998 |
5530,1 |
|
|
|
5576,7 |
|
0,0 |
Poslední roky obsahují pouze souhrnné údaje za podnik jako
celek.
Podnikání v námořní dopravě začala jako první čs.loď Republika
I., ke které přibyly do roku 1958 4 čínské (J.Fučík a Lidice v
roce 1954, Dukla a Mír I. v roce 1958), čínský partner měl
převahu až do roku 1965 (lodě Ostrava a Orava I. v roce 1959, kdy
přibyla i druhá čs.loď Kladno, rok 1960 znamenal přírůstek
poslední čínské Orlík I. a další čs. Pionýr, v roce 1962 byla
vyřazena loď Republika I., v roce 1963 přibyly další čs.lodě
Jiskra a první rudovec Košice, rok 1964 znamenal přírůstek
čs.lodi Republika II.).
V roce 1965 přibyla další čs.loď Brno, ale flotu začaly opouštět
čínské lodě Ostrava, Dukla , Fučík a Orava I. V roce 1966 byly
uvedena do provozu čs.loď Vítkovice I., ale poslední cesty pod
čs.vlajkou uskutečnily čínské lodě Lidice, Mír I. a Orlík I. a
poté byly předány čínskému vlastníkovi.
Tentýž vývoj jako v počtu lodí odráží i přepravní kapacita a
pořizovací hodnota lodí.
|
lodě |
z toho |
|
DWT |
z toho |
BRT |
z toho |
pořiz. |
z toho |
|
|
|
rok |
počet |
čs. |
čín. |
tis. |
čs. |
čín. |
tis. |
čs. |
čín. |
mil.Kčs |
čs. |
čín. |
1952 |
1 |
1 |
0 |
10,5 |
10,5 |
0,0 |
6,5 |
|
|
13,0 |
13,0 |
|
1953 |
1 |
1 |
0 |
10,5 |
10,5 |
0,0 |
6,5 |
6,5 |
0,0 |
13,0 |
13,0 |
|
1954 |
1 |
1 |
0 |
10,5 |
10,5 |
0,0 |
6,5 |
6,5 |
0,0 |
13,0 |
13,0 |
|
1955 |
3 |
1 |
2 |
26,1 |
10,5 |
15,6 |
17,3 |
6,5 |
10,7 |
53,9 |
13,0 |
40,9 |
1956 |
3 |
1 |
2 |
26,1 |
10,5 |
15,6 |
17,3 |
6,5 |
10,7 |
53,9 |
13,0 |
40,9 |
1957 |
3 |
1 |
2 |
26,1 |
10,5 |
15,6 |
17,3 |
6,5 |
10,7 |
53,9 |
13,0 |
40,9 |
1958 |
3 |
1 |
2 |
26,1 |
10,5 |
15,6 |
17,3 |
6,5 |
10,7 |
53,9 |
13,0 |
40,9 |
1959 |
5 |
1 |
4 |
49,1 |
10,5 |
38,6 |
33,1 |
6,5 |
26,6 |
97,4 |
13,0 |
84,5 |
1960 |
8 |
2 |
6 |
92,5 |
23,3 |
69,1 |
61,8 |
15,4 |
46,4 |
174,0 |
36,6 |
137,5 |
1961 |
10 |
3 |
7 |
106,1 |
26,4 |
79,7 |
70,5 |
17,3 |
53,2 |
205,0 |
46,8 |
158,2 |
1962 |
10 |
3 |
7 |
106,1 |
26,4 |
79,7 |
70,5 |
17,3 |
53,2 |
205,2 |
46,9 |
158,2 |
1963 |
9 |
2 |
7 |
95,6 |
15,9 |
79,7 |
64,0 |
10,8 |
53,2 |
192,4 |
34,0 |
158,5 |
1964 |
11 |
4 |
7 |
124,6 |
44,8 |
79,7 |
82,6 |
29,4 |
53,2 |
229,7 |
71,2 |
158,5 |
1965 |
12 |
5 |
7 |
139,1 |
59,3 |
79,7 |
91,0 |
37,8 |
53,2 |
258,9 |
100,4 |
158,5 |
1966 |
9 |
6 |
3 |
105,6 |
73,6 |
32,0 |
72,5 |
50,7 |
21,8 |
196,0 |
129,5 |
66,5 |
Počátkem roku 1966 byl již poměr ve vlastnictví lodí obrácený a
od roku 1967 se již jedná pouze o lodě v čs.vlastnictví.
V dalších letech je nárůst sice trvalý, ale v jednotlivých letech
kolísá v závislosti na přijaté koncepci rozvoje floty, situaci v
platební bilanci se státy lodě produkující i v zajištění
potřebných finančních prostředků z podnikových i rezortních
zdrojů.
Nejvíce lodí (6) bylo uvedeno do provozu v roce 1989, kdy flota
dosáhla nejvyššího počtu 20 lodí. Největší počet lodí (po 3) bylo
vyřazeno v roce 1990, 1994 a 1995, kdy probíhala
restrukturalizace floty a pak v posledních dvou letech: 5 v roce
1997 a zbylých 11 v roce 1998.
|