V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
provozovaných pod čs. (po roce 1993 pod českou, později též
pod maltskou nebo kyperskou při přeregistraci lodi dceřinné
společnosti) vlajkou, vychází z oficiálních údajů ČNP o technicko
provozních parametrech lodí:
Přehled lodí dle data uvedení do
provozu
v provozu
stavba lodi
jméno lodi
vlast
kat
druh
skup
kod
od
do
roků
rok
místo
země
Republika I.
G
kus.
10
5205
10.01.52
13.07.62
10,5
1920
Sunderland
V.Britanie
Fučík
čín
G
kus.
7
5402
10.02.54
22.09.65
11,6
1947
La Ciotat
Francie
Lidice
čín
G
kus.
7
5411
14.11.54
23.02.67
12,3
Turku
Finsko
Dukla
čín
G
kus.
10
5803
19.03.58
07.08.65
7,4
Warnemünde
NDR
Mír I.
čín
G
kus.
15
5811
08.11.58
21.03.67
8,4
Pula
Jugo
Ostrava
čín
T
tanker
30
5904
13.04.59
30.05.65
6,1
Pula
Jugo
Orava I.
čín
G
kus.
10
5906
20.06.59
10.10.65
6,3
1957
Warnemünde
NDR
Kladno
G
kus.
15
5911
19.11.59
05.05.73
13,5
Osaka
Japonsko
Orlík I.
čín
G
kus.
10
6004
26.04.60
09.05.67
7,0
1958
Gdaňsk
Polsko
Pionýr
G
kus.
3
6008
03.08.60
13.09.69
9,1
Varna
Bulharsko
Jiskra
G
kus.
3
6306
23.06.63
27.09.80
17,3
Varna
Bulharsko
Košice I.
B
hrom.
30
6312
05.12.63
13.07.86
22,6
Innoshima
Japonsko
Republika II.
G
kus.
15
6403
09.03.64
06.04.73
9,1
Štětín
Polsko
Brno
G
kus.
15
6507
04.07.65
29.09.81
16,2
Štětín
Polsko
Vítkovice I.
B
hrom.
30
6610
27.10.66
10.03.87
20,4
Glasgow
V.Britanie
Blaník
G
kus.
7
6712
22.12.67
05.03.90
23,0
Štětín
Polsko
Sitno
G
kus.
7
6912
22.12.69
09.03.90
20,2
Štětín
Polsko
Radhošť
G
kus.
7
7005
23.05.70
07.04.90
19,9
Štětín
Polsko
Kriváň
G
kus.
7
7009
05.09.70
02.06.87
16,8
Štětín
Polsko
Praha
B
hrom.
30
7206
06.06.72
05.04.94
21,8
Štětín
Polsko
Mír II.
G
kus.
15
7303
23.03.73
07.04.93
20,1
Warnemünde
NDR
Bratislava
B
hrom.
30
7401
10.01.74
21.04.94
20,3
Štětín
Polsko
Třinec
B
hrom.
30
7509
12.09.75
22.09.98
23,0
Štětín
Polsko
Orlík II.
G
kus.
15
8012
30.12.80
27.02.96
15,2
Rijeka
Jugo
Slapy
G
kus.
15
8103
02.03.81
06.11.98
17,7
Rijeka
Jugo
Lipno
G
kus.
15
8105
23.05.81
01.12.98
17,5
Rijeka
Jugo
Orava II.
G
kus.
15
8109
18.09.81
09.07.97
15,8
Rijeka
Jugo
K.Vary
B
hrom.
30
8605
19.05.86
08.01.96
9,6
1974
Tokio
Japonsko
Vltava
G
kus.
7
8804
05.04.88
14.05.95
7,1
Xingang
Čína
Otava
G
kus.
7
8811
16.11.88
01.06.94
5,5
Xingang
Čína
Dunaj
B
hrom.
30
8902
02.02.89
24.12.97
8,9
Štětín
Polsko
Berounka
G
kus.
7
8906
12.06.89
15.11.95
6,4
Xingang
Čína
Labe
B
hrom.
30
8908
11.08.89
24.12.97
8,4
Štětín
Polsko
Vítkovice II.
B
hrom.
30
8910
27.10.89
25.11.97
8,1
Rijeka
Jugo
Sázava
G
kus.
7
8912
27.12.89
21.07.95
5,6
Xingang
Čína
Košice II.
B
hrom.
30
8913
29.12.89
25.11.97
7,9
Rijeka
Jugo
Tatry
B
hrom.
60
9003
24.03.90
18.12.98
8,7
Okpo
J.Korea
Beskydy
B
hrom.
60
9309
17.09.93
24.06.98
4,8
Okpo
J.Korea
Svitava
B
hrom.
30
9508
10.08.95
18.12.98
3,4
Mangalia
Rumunsko
Šumava
B
hrom.
60
9601
16.01.96
24.06.98
2,4
Okpo
J.Korea
Hus
B
hrom.
30
9706
12.06.97
18.12.98
1,5
Guangzhou
Čína
Žižka
B
hrom.
30
9710
10.10.97
18.12.98
1,2
Guang
Čína
Holý
B
hrom.
30
9712
27.12.97
18.12.98
1,0
Guang
Čína
Želivský
B
hrom.
30
9804
01.04.98
18.12.98
0,7
Guang
Čína
lodí celkem
44
500,5
z toho
G
25
319,5
B
18
174,8
T
1
6,1
přepravní parametry
rozměry
hlavní stroj
výkon
rychl.
spotř.
jméno lodi
BRT
DWT
m3
délka
šířka
ponor
druh
výrobce
KS
uzlů
tun PH
Republika I.
6539
10510
13549
130,2
16,9
8,5
parní stroj
2428
9,7
31,0
Fučík
5082
7109
11883
129,5
18,1
7,4
parní turbina
6350
13,4
3
6,0
Lidice
5659
8500
14120
139,4
17,6
7,9
vznětový
MAN
6300
15,1
22,4
Dukla
6508
10070
16707
157,6
20,0
8,4
vznětový
Halberst.
7200
15,0
26,2
Mír I.
9313
12540
26373
148,4
18,9
9,0
vznětový
B&W
6250
14,3
22,2
Ostrava
13339
20195
37776
170,7
21,9
9,0
vznětový
B&W
8750
14,3
26,2
Orava I.
6503
10070
18404
146,5
20,1
8,4
vznětový
Halberst.
7200
15,0
26,2
Kladno
8837
12839
19397
149,2
18,8
8,9
vznětový
B&W
6250
14,5
23,1
Orlík I.
6785
10350
19202
146,5
19,4
8,4
vznětový
Fiat
8000
15,5
31,0
Pionýr
1960
3150
5215
92,0
13,5
5,7
vznětový
SKL
2000
11,5
5,6
Jiskra
1703
3947
4095
92,1
13,5
5,6
vznětový
Škoda
1620
11,8
6,0
Košice I.
16760
26974
34559
181,2
24,8
9,9
vznětový
B&W
11600
14,5
37,0
Republika II.
10897
13928
20417
156,4
20,4
8,9
vznětový
Sulzer
6500
14,2
22,5
Brno
10843
15250
20417
156,6
20,4
9,5
vznětový
Sulzer
7200
14,2
25,2
Vítkovice I.
24326
41207
43362
209,9
27,5
11,6
vznětový
Sulzer
17600
15,2
59,0
Blaník
5517
6005
9701
124,0
17,0
6,9
vznětový
Sulzer
5500
14,5
17,3
Sitno
5310
5945
9699
123,9
17,0
6,9
vznětový
Sulzer
5500
14,7
18,5
Radhošť
5310
5961
9699
123,9
17,0
6,9
vznětový
Sulzer
5500
14,6
18,2
Kriváň
5313
5923
9699
124,0
17,0
6,9
vznětový
Sulzer
5500
14,9
18,0
Praha
20318
32357
40816
198,5
24,4
10,7
vznětový
Sulzer
11200
14,3
36,5
Mír II.
9651
13870
18895
152,8
20,3
9,3
vznětový
MAN
11200
14,5
22,5
Bratislava
20589
31882
40758
199,0
24,5
10,7
vznětový
Sulzer
12000
14,5
36,0
Třinec
20596
33230
40723
199,1
24,5
11,0
vznětový
Sulzer
12000
14,5
39,0
Orlík II.
10416
15870
22827
145,5
21,6
9,4
vznětový
Sulzer
7200
14,8
24,0
Slapy
10416
15916
22827
145,7
21,6
9,4
vznětový
Sulzer
7200
14,8
24,0
Lipno
10416
15916
22827
145,7
21,6
9,4
vznětový
Sulzer
7200
14,8
24,0
Orava II.
10416
15916
22827
145,7
21,6
9,4
vznětový
Sulzer
7200
14,8
24,0
K.Vary
13569
22623
30907
164,3
22,9
9,9
vznětový
IHI
8000
14,5
25,0
Vltava
6425
7939
11651
119,0
18,6
7,7
vznětový
Sulzer
4650
13,5
13,0
Otava
6425
7947
11705
119,0
18,6
7,7
vznětový
Sulzer
4650
13,5
13,0
Dunaj
21399
33230
47179
195,1
25,3
10,7
vznětový
Sulzer
10200
14,5
28,0
Berounka
6425
7405
11710
118,9
18,6
7,4
vznětový
Sulzer
4650
13,5
13,0
Labe
21399
33230
47179
195,2
25,3
10,7
vznětový
Sulzer
10200
14,5
28,0
Vítkovice II.
26128
40908
51094
196,3
28,0
11,2
vznětový
Sulzer
9970
14,0
27,0
Sázava
6425
7920
11710
119,0
18,6
7,7
vznětový
Sulzer
4650
13,5
13,0
Košice II.
26128
40908
51094
196,3
28,0
11,2
vznětový
Sulzer
9970
14,0
27,0
Tatry
35350
66088
75750
225,0
32,2
12,9
vznětový
B&W
10680
13,5
28,5
Beskydy
37550
70456
82210
225,0
32,2
13,3
vznětový
B&W
10680
13,5
29,2
Svitava
17630
29043
34762
180,8
24,9
10,4
vznětový
MAN-B&W
8198
13,5
20,5
Šumava
37550
70120
82210
225,0
32,2
13,3
vznětový
MAN-B&W
10680
13,5
29,2
Hus
16405
26045
35671
172,0
25,1
10,0
vznětový
MAN-B&W
6635
14,0
18,6
Žižka
16405
26045
35671
172,0
25,1
10,0
vznětový
MAN-B&W
6635
14,0
18,6
Holý
16405
26045
35671
171,9
25,1
10,0
vznětový
MAN-B&W
6635
14,0
18,6
Želivský
16405
26096
35671
171,9
25,1
10,0
vznětový
MAN-B&W
6635
14,0
18,6
lodí celkem
597345
947478
1268617
7000,7
965,5
408,2
336166
z toho B
179094
250796
385556
3351,5
466,7
201,6
147898
G
404912
676487
845285
3478,5
476,9
197,6
179518
T
13339
20195
37776
170,7
21,9
9,0
8750
K tomu uvádíme obsah jednotlivých parametrů: Druh lodi: pro přepravu
a) kusového nákladu – general cargo –
G nebo GC
(zpravidla v obalu nebo bedně příp. kontejnerech nebo
investiční celky). Větší část nákladů je uložena v lodních
skladištích (holdech), část může být přepravována i na palubě,
vše musí být zabezpečeno (upevněno) proti samovolnému pohybu.
b) hromadného nákladu – bulk cargo –
B nebo BC
(většinou sypký náklad –uhlí, ruda, obilí, minerály
apod.)
c) tekutého nákladu – tanker –
T (ropa, nafta a jiné deriváty)
přičemž, jednotlivé náklady lze i kombinovat, ovšem s dopady na
využití lodě, které se může zvýšit i snížit Datum uvedení do provozu
- je totožný se vztyčením čs.vlajky po převzetí novostavby v
loděnici nebo přechodu do vlastnictví starší lodě (v tomto
případě uveden i rok dokončení stavby lodě. Datum vyřazení z provozu
- je totožný se spuštěním vlajky při prodeji lodě do šrotu
nebo předání novému vlastníkovi. Hrubá rejstříková tonáž (BRT):
- celkový permanentně uzavřený prostor lodi -1 registrovaná
tuna = RT=100 kubických stop (cbft)=2,832 m3 (cbm) Hrubá nosnost (DWT):
- udává celkovou hmotnost přepravovaného zboží včetně zásob
(pohonných hmot, potravin, náhradních dílů, materiálu a
inventáře), potřebných pro provoz lodi do cílového přístavu. Prostorová (kubická) kapacita (v
krychlových metrech cbm nebo anglických stopách cbft):
- udává kapacitu nákladových prostorů v objemových jednotkách –
důležité pro optimální využití přepravní kapacity lodi váhově i
prostorově Celková délka lodi v m:
- vzdálenost vnějších krajních bodů přídě a zádě lodi Celková šířka lodi v m:
- vzdálenost mezi krajními body v nejširší části lodě Maximální ponor v m:
- výška podvodní části lodě plně váhově naložené, důležité pro
průjezdy některými oblastmi a do jednotlivých přístavů, kde je
maximální ponor omezen. Výkon hlavního stroje v KS:
- udává výkon hlavní pohonné jednotky při optimálním počtu
otáček
- 1 KS = 1 HP=0,7355 kW Průměrná rychlost v uzlech:
- udává hodinovou rychlost naložené lodi. při plném chodu motoru
a při dobrých povětrnostních podmínkách: klidné moře, bez
větru atd.
- 1 uzel = 1 námořní míle = 1854 m. Průměrná spotřeba PH (pohonných
hmot) v tunách za 24 hodin:
- udává spotřebu PH (většinou tzv. těžké palivo -
fuel oil, ale i nafta, mazut, dříve i uhlí, pokud byl pohonnou
jednotkou parní stroj nebo turbina) při normované rychlosti
Obsahuje seznam 44 lodí, regulérně
komerčně provozovaných (o celkové tonáži téměř 500 tis.BRT
a hrubé nosnosti téměř 950 tis.DWT.
Flota ČNP ve světovém měřítku představovalo necelé 1 procento
tonáže, ale mezi vnitrozemskými evropskými státy se pohybovalo od
3. do 1.místa (vedle Švýcarska, Rakouska a Maďarska). V roce 1990
se velikostí provozované tonáže DWT nacházelo Československo na
74.místě na světě a mezi vnitrozemskými státy s vlastní
flotou bylo dokonce první.
Všech 44 lodí seřazených za sebou by měřilo 7 km a vedle sebe
téměř 1 km, všechny byly v provozu více než 500 let. Služebně
nejstarší byla loď Třinec (23 let), nejmladší loď Jan Želivský
(prodaná ještě v roce, kdy byla převzata do provozu). Nejmenší
lodí byla Pionýr, největší Beskydy.
Přehled lodí dle kategorií
jméno
vlast
kat
druh
skup
od
do
roků
BRT
DWT
m3
K.Vary
B
hrom.
30
19.05.86
08.01.96
9,6
13569
22623
30907
Holý
B
hrom.
30
27.12.97
18.12.98
1,0
16405
26045
35671
Hus
B
hrom.
30
12.06.97
18.12.98
1,5
16405
26045
35671
Žižka
B
hrom.
30
10.10.97
18.12.98
1,2
16405
26045
35671
Želivský
B
hrom.
30
01.04.98
18.12.98
0,7
16405
26096
35671
Košice I.
B
hrom.
30
05.12.63
13.07.86
22,6
16760
26974
34559
Svitava
B
hrom.
30
10.08.95
18.12.98
3,4
17630
29043
34762
Bratislava
B
hrom.
30
10.01.74
21.04.94
20,3
20589
31882
40758
Praha
B
hrom.
30
06.06.72
05.04.94
21,8
20318
32357
40816
Dunaj
B
hrom.
30
02.02.89
24.12.97
8,9
21399
33230
47179
Labe
B
hrom.
30
11.08.89
24.12.97
8,4
21399
33230
47179
Třinec
B
hrom.
30
12.09.75
22.09.98
23,0
20596
33230
40723
Košice II.
B
hrom.
30
29.12.89
25.11.97
7,9
26128
40908
51094
Vítkovice II.
B
hrom.
30
27.10.89
25.11.97
8,1
26128
40908
51094
Vítkovice I.
B
hrom.
30
27.10.66
10.03.87
20,4
24326
41207
43362
Tatry
B
hrom.
60
24.03.90
18.12.98
8,7
35350
66088
75750
Šumava
B
hrom.
60
16.01.96
24.06.98
2,4
37550
70120
82210
Beskydy
B
hrom.
60
17.09.93
24.06.98
4,8
37550
70456
82210
celkem
B
18
174,8
404912
676487
845285
Pionýr
G
kus.
3
03.08.60
13.09.69
9,1
1960
3150
5215
Jiskra
G
kus.
3
23.06.63
27.09.80
17,3
1703
3947
4095
Kriváň
G
kus.
7
05.09.70
02.06.87
16,8
5313
5923
9699
Sitno
G
kus.
7
22.12.69
09.03.90
20,2
5310
5945
9699
Radhošť
G
kus.
7
23.05.70
07.04.90
19,9
5310
5961
9699
Blaník
G
kus.
7
22.12.67
05.03.90
23,0
5517
6005
9701
Fučík
čín
G
kus.
7
10.02.54
22.09.65
11,6
5082
7109
11883
Berounka
G
kus.
7
12.06.89
15.11.95
6,4
6425
7405
11710
Sázava
G
kus.
7
27.12.89
21.07.95
5,6
6425
7920
11710
Vltava
G
kus.
7
05.04.88
14.05.95
7,1
6425
7939
11651
Otava
G
kus.
7
16.11.88
01.06.94
5,5
6425
7947
11705
Lidice
čín
G
kus.
7
14.11.54
23.02.67
12,3
5659
8500
14120
Dukla
čín
G
kus.
10
19.03.58
07.08.65
7,4
6508
10070
16707
Orava I.
čín
G
kus.
10
20.06.59
10.10.65
6,3
6503
10070
18404
Orlík I.
čín
G
kus.
10
26.04.60
09.05.67
7,0
6785
10350
19202
Republika I.
G
kus.
10
10.01.52
13.07.62
10,5
6539
10510
13549
Mír I.
čín
G
kus.
15
08.11.58
21.03.67
8,4
9313
12540
26373
Kladno
G
kus.
15
19.11.59
05.05.73
13,5
8837
12839
19397
Mír II.
G
kus.
15
23.03.73
07.04.93
20,1
9651
13870
18895
Republika II.
G
kus.
15
09.03.64
06.04.73
9,1
10897
13928
20417
Brno
G
kus.
15
04.07.65
29.09.81
16,2
10843
15250
20417
Orlík II.
G
kus.
15
30.12.80
27.02.96
15,2
10416
15870
22827
Lipno
G
kus.
15
23.05.81
01.12.98
17,5
10416
15916
22827
Orava II.
G
kus.
15
18.09.81
09.07.97
15,8
10416
15916
22827
Slapy
G
kus.
15
02.03.81
06.11.98
17,7
10416
15916
22827
celkem
G
25
319,5
179094
250796
385556
Ostrava
čín
T
tanker
30
13.04.59
30.05.65
6,1
13339
20195
37776
Lodě jsou ve skupinách podle druhu přeprav seřazeny podle
nosnosti v DWT, obdobné pořadí je i v dalších ukazatelích:
rejstříkové tonáže v BRT a prostorové kapacity v m3.
V počtu lodí převažují lodě pro kusový náklad, pro které hovoří i
provozní čas, z hlediska přepravní kapacity je situace opačná a
výraznou převahu mají lodě pro přepravu hromadných nákladů.