V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Pod naší vlajkou (stejně jako ostatní čínské lodě s ohledem
na mezinárodní situaci a nebezpečí plavby okolo Tajvanu) byly pro
čínskou stranu přepraveny 3 pasažérské lodě, které ČLR
potřebovala pro přepravu svých občanů z Indonesie:
1. v roce 1960 z Evropy na DV
loď Slapy (I.), původní jméno Marianna, s
kapacitou 472 pasažérů a 195 členů posádky. Loď
převzata v rumunské Constantzi, velitelem byl kapitán
Horčic a předána po dokování v Hogkongu.
2. v roce 1961 pouze mezi čínskými přístavy Tsingtao (na severu
ve Žlutém moři) a Tsamkong (na jihu v Jihočínském moři) dvě
kombinované lodě pro přepravu pasažérů i nákladu
loď Odra, původně Peace No.25
(HO-PING-25) a
loď Labe (I.), původně Friendship
No.58.
čs.vlajka
stavba
jméno
druh
od
do
dní
rok
místo
země
BRT
DWT
Slapy I.
pasaž.
20.7.1960
30.11.1960
133
1930
Belfast
Irsko
14216
Odra
pas/kus
5.1.1961
19.1.1961
14
1958
Dairen
Čína
5024
6117
Labe I.
pas/kus
23.1.1961
4.2.1961
12
1959
Šanghaj
Čína
4882
6675
celkem
3
159
24122
12792
Lodě byly přepraveny smíšenou posádkou pod čs.velením, při
cestách v roce 1961 byly využity posádky čs.lodí, dlící v té době
v čínských přístavech, které se po uskutečnění transportu vrátili
opět na svou původní loď.
Výsledky nebyl zahrnuty do celkového hospodářského výsledku
podniku, ale byly zúčtovány zvlášť, jako speciální
záležitost.