V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
obsahují nejdůležitější údaje o počtu provozně ukončených
cest, produktivního času stráveného při užití pro vlastní
přepravu zboží (exploataci) i neproduktivního (ale ve většině
případů nutného a potřebného – zejména opravy, ale i deviace mimo
nejkratší trasu, např.nalodění nemocného nebo zraněného
námořníka, pomoc či záchrana další lodi na moři apod.) a
přepravních výkonech (přepravených tunách, ujeté vzdálenosti a
výkonu v tunomílích).
jméno lodi
kat
skup
kod
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
tunomíle
Republika I.
G
10
5205
41
2750
1087
389
354
2713
Fučík
G
7
5402
63
3754
487
387
573
2941
Lidice
G
7
5411
75
4218
159
541
669
4294
Dukla
G
10
5803
31
2426
300
283
370
2875
Mír I.
G
15
5811
37
2792
139
408
353
3179
Ostrava
T
30
5904
40
1900
340
743
475
4624
Orava I.
G
10
5906
26
2007
297
242
228
1742
Kladno
G
15
5911
101
4739
196
955
724
6043
Orlík I.
G
10
6004
30
2170
214
268
295
2174
Pionýr
G
3
6008
91
3084
237
276
387
820
Jiskra
G
3
6306
281
6063
237
415
794
983
Košice I.
B
30
6312
256
7898
297
5941
1540
22490
Republika II.
G
15
6403
58
3080
241
662
552
4347
Brno
G
15
6507
96
5589
337
1062
882
8506
Vítkovice I.
B
30
6610
144
6969
462
5054
1408
29852
Blaník
G
7
6712
196
7752
349
727
1041
3432
Sitno
G
7
6912
175
7109
271
696
955
3176
Radhošť
G
7
7005
178
7029
230
645
933
3015
Kriváň
G
7
7009
136
5857
251
505
817
2728
Praha
B
30
7206
188
7643
324
5220
1370
26272
Mír II.
G
15
7303
136
7041
275
1347
899
7289
Bratislava
B
30
7401
182
7143
247
5036
1247
22225
Třinec
B
30
7509
197
8102
310
5590
1380
28327
Orlík II.
G
15
8012
107
5402
135
1187
752
6196
Slapy
G
15
8103
128
6302
156
1366
858
7111
Lipno
G
15
8105
114
6158
244
1209
896
7649
Orava II.
G
15
8109
101
5668
106
1099
736
6466
K.Vary
B
30
8605
73
3410
111
1387
596
9175
Vltava
G
7
8804
79
2525
70
426
420
1723
Otava
G
7
8811
50
1960
64
261
284
1073
Dunaj
B
30
8902
61
3197
50
1700
647
14287
Berounka
G
7
8906
71
2207
140
328
360
1306
Labe
B
30
8908
65
2994
63
1851
628
15314
Vítkovice II.
B
30
8910
53
2887
64
1829
507
14139
Sázava
G
7
8912
58
1989
42
299
342
1444
Košice II.
B
30
8913
61
2789
99
2199
552
16372
Tatry
B
60
9003
63
3145
46
3650
725
32906
Beskydy
B
60
9309
39
1711
30
2313
442
24430
Svitava
B
30
9508
31
1195
31
806
310
8060
Šumava
B
60
9601
23
867
23
1495
230
14950
Hus
B
30
9706
11
543
11
253
110
2530
Žižka
B
30
9710
8
427
8
184
80
1840
Holý
B
30
9712
6
350
6
138
60
1380
Želivský
B
30
9804
5
256
5
115
50
1150
44 lodí celkem
3965
173096
8792
61486
27829
383549
najaté lodě
47
0
0
760
0
0
přeprava celkem
4012
173096
8792
62246
27829
383549
K jednotlivým ukazatelům: Počet provozně ukončených cest.
Za cestu se považuje období přepravy zboží z nakládacího do
vykládacího přístavu (může být 1 nebo více) a počítá se od doby
skončení jedné úplné předchozí vykládky (vyprázdnění lodi)
- začátek cesty - do skončení další úplné vykládky – konec
cesty. Počet dní v exploataci –EČ
- při nakládce, přepravě a vykládce zboží, na moři i v přístavech
včetně čekání na přístavní operace. Počet dní mimo exploataci –MEČ
- především opravy běžné (odstranění poruch v průběhu cesty) i
dokování (opakující se v ročních či delších obdobích, spojených s
údržbou a většími opravami hlavního stroje a trupu lodě,
vč.podvodní části na suchém doku) včetně přejezdů mimo trasu
normálního obchodního provozu.. Přeprava zboží
- přepravené zboží mezi jednotlivými přístavy v metrických
tunách Ujetá vzdálenost
- ujetá vzdálenost provozně ukončené cesty v
námořních mílích (1 námořní míle = 1852 m) Přepravní výkon v tunomílích
- získaný jako násobek přeprav jednotlivých partií zásilek v
tunách a vzdálenosti mezi nakládacím a vykládacím přístavem v
mílích.
Údaje o výši jednotlivých ukazatelů jsou převzaty ze Statistického přehledu, který zahrnuje nejdůležitější
údaje o výsledcích provozu lodí a podniku jako celku.
Vychází ze statistických přehledů, zpracovaných pracovníky
bývalého plánovacího oddělení ČNP za období do založení ČNP v
roce 1959 a až do roku 1994. Statistické přehledy byly zpracovány
se snahou, zachovat jednotnou metodiku jak z hlediska obsahu
jednotlivých ukazatelů, tak i jejich hodnotové úrovně. Zásadní
rozdíly, kde nebylo možno jednotnou bázi zachovat jsou v
komentáři k jednotlivým obdobím uvedeny.
Od roku 1995 do roku 1998, kdy nebyl již statistický přehled dále
vypracován, jsou údaje v provozních výsledcích
rekonstruovány podle různých dostupných pramenů, protože se
nepodařilo tyto údaje od podniku získat, přestože část z
nich byly i nadále vedena v počítačové databázi. Protože část
výsledků v tomto období je stanovena kvalifikovaných odhadem na
základě zprůměrovaných výsledků předchozích let, nedomníváme se,
že by to podstatně ovlivnilo celkové výsledky za flotu jako
celek. Finanční výsledky podniku jsou v tomto období převzaty z
oficiálních dokumentů (výročních zpráv, schválených valnou
hromadou společnosti po předchozím prověření auditorskou
firmou).
Flota 44 vlastních lodí, z toho
25 pro přepravu suchého nákladu (v tom 6
čínských lodí pod naší vlajkou), 18 pro přepravu
hromadných substrátů a 1 (čínský)
tanker (pro přepravu tekutého nákladu)
přepravilo za celé období 1952-1998
- na téměř 4 tisících provozně ukončených cestách
- za 173 tis.exploatačních dnů (474 roků)
- více než 61 milionů tun zboží
- přitom ujeli téměř 28 milionů námořních mil (přes 51 milionů
kilometrů)
- mimoexploatační čas (především opravy) činil přes 8 tisíc dnů
(pouze 4,8% celkového provozního času)
- přepravní výkony přesáhly 383 milionů tunomil
Kromě toho na téměř 50 cestách najatých
lodí bylo přepraveno přes tři čtvrtě milionu tun zboží,
takže celková přeprava činila více než 62 milionů tun zboží.
Zatímco v počtu lodí, exploatačním i mimoexploatačním čase a
ujeté vzdálenosti převažují lodě pro přepravu kusového nákladu, v
přepravní kapacitě, přepravených tunách a přepravních výkonech
dominují lodě pro přepravu hromadných nákladů. Podíl tankeru je
zanedbatelný.
Rekordmany jsou
nejvíce
nejméně
v počtu provozně ukončených cest
Jiskra
Želivský
v délce exploatace
Třinec
Želivský
v mimoexploatačním čase
Republika I.
Želivský
tj.z celkového provozního času
28,3%
v přepravených tunách
Košice I.
Želivský
ujeté vzdálenosti
Košice I.
Želivský
přepravních výkonech
Tatry
Pionýr
Výsledky jsou ovlivněny vedle velikosti lodi zejména délkou
jejího provozu, což se projevuje především u poslední lodě Jan
Želivský, která byla v provozu necelých tři čtvrtě roku.