Finanční výsledky lodí za období 1952 – 1998
Finanční výsledky lodí za období 1952 – 1998 obsahují
nejdůležitější údaje o nákladech, příjmech za dopravné a
hospodářském výsledku provozně ukončených cest, případně
struktuře jednotlivých složek nákladů. Údaje jsou uvedeny pouze
za lodě ve skutečném vlastnictví (tedy bez čínských lodí pod naší
vlajkou) a to v cenách vč.VRCV (údaje za roky 1952-1966 jsou
přepočteny při použití koeficientů VRCV 1967):
loď |
kat. |
skup. |
kod |
tržby |
prov.zisk |
opravy C |
ostatní |
zisk C |
Republika I. |
G |
10 |
5205 |
173,2 |
36,5 |
3,1 |
0,0 |
33,4 |
Kladno |
G |
15 |
5911 |
391,6 |
199,6 |
12,4 |
-1,0 |
186,2 |
Pionýr |
G |
3 |
6008 |
87,1 |
26,5 |
4,8 |
-0,1 |
21,5 |
Jiskra |
G |
3 |
6306 |
301,4 |
139,4 |
16,4 |
-1,8 |
121,2 |
Košice I. |
B |
30 |
6312 |
738,5 |
294,0 |
55,7 |
-3,2 |
235,2 |
Republika II. |
G |
15 |
6403 |
222,9 |
89,7 |
11,1 |
-1,3 |
77,2 |
Brno |
G |
15 |
6507 |
596,1 |
273,2 |
47,7 |
-2,8 |
222,7 |
Vítkovice I. |
B |
30 |
6610 |
564,9 |
197,6 |
85,4 |
-0,9 |
111,3 |
Blaník |
G |
7 |
6712 |
625,8 |
245,4 |
40,9 |
-4,6 |
199,9 |
Sitno |
G |
7 |
6912 |
565,3 |
194,4 |
39,7 |
-5,3 |
149,4 |
Radhošť |
G |
7 |
7005 |
544,9 |
176,3 |
33,4 |
-0,6 |
142,3 |
Kriváň |
G |
7 |
7009 |
504,3 |
184,4 |
28,7 |
-1,3 |
154,5 |
Praha |
B |
30 |
7206 |
871,4 |
306,0 |
103,2 |
-1,0 |
201,8 |
Mír II. |
G |
15 |
7303 |
819,4 |
244,0 |
49,2 |
-5,1 |
189,7 |
Bratislava |
B |
30 |
7401 |
972,2 |
344,5 |
104,3 |
-3,7 |
236,5 |
Třinec |
B |
30 |
7509 |
1137,2 |
373,9 |
113,8 |
5,0 |
265,0 |
Orlík II. |
G |
15 |
8012 |
603,1 |
51,3 |
61,3 |
1,2 |
-8,9 |
Slapy |
G |
15 |
8103 |
657,7 |
126,9 |
65,7 |
-4,0 |
57,2 |
Lipno |
G |
15 |
8105 |
689,2 |
72,6 |
70,6 |
-1,4 |
0,7 |
Orava II. |
G |
15 |
8109 |
543,0 |
23,8 |
57,4 |
-2,5 |
-36,2 |
Vary |
B |
30 |
8605 |
418,3 |
179,2 |
60,6 |
-1,3 |
117,2 |
Vltava |
G |
7 |
8804 |
254,7 |
3,1 |
28,3 |
-1,2 |
-26,3 |
Otava |
G |
7 |
8811 |
193,9 |
7,9 |
22,0 |
0,4 |
-13,7 |
Dunaj |
B |
30 |
8902 |
673,3 |
236,3 |
40,6 |
-8,2 |
186,8 |
Berounka |
G |
7 |
8906 |
229,3 |
-5,9 |
34,5 |
3,1 |
-37,4 |
Labe |
B |
30 |
8908 |
617,6 |
230,2 |
48,3 |
4,5 |
186,4 |
Vítkovice II. |
B |
30 |
8910 |
702,1 |
375,4 |
64,5 |
0,0 |
310,9 |
Sázava |
G |
7 |
8912 |
216,3 |
-0,9 |
19,6 |
-0,8 |
-21,3 |
Košice II. |
B |
30 |
8913 |
773,9 |
360,5 |
73,8 |
1,6 |
288,3 |
Tatry |
B |
60 |
9003 |
902,7 |
359,2 |
59,7 |
1,3 |
300,7 |
Beskydy |
B |
60 |
9309 |
562,8 |
303,4 |
27,7 |
0,0 |
275,6 |
Svitava |
B |
30 |
9508 |
572,1 |
307,9 |
31,2 |
0,0 |
276,7 |
Šumava |
B |
60 |
9601 |
282,2 |
71,8 |
4,5 |
0,0 |
67,3 |
Hus |
B |
30 |
9706 |
202,2 |
119,9 |
2,3 |
0,0 |
117,6 |
Žižka |
B |
30 |
9710 |
38,5 |
6,8 |
1,5 |
0,0 |
5,3 |
Holý |
B |
30 |
9712 |
20,0 |
3,7 |
0,9 |
0,0 |
2,8 |
Želivský |
B |
30 |
9804 |
15,0 |
2,5 |
0,4 |
0,0 |
2,1 |
úhrnem |
|
|
|
18284,0 |
6161,0 |
1525,4 |
-35,3 |
4599,8 |
K jednotlivým ukazatelům:
Příjmy za dopravné
– dopravné za přepravené zboží -závisí na druhu zboží,
přepravní vzdálenosti a typu přepravní smlouvy, kde je sjednaná
sazba a další podmínky vč.specifikace nákladů, které hradí rejdař
a které platí vlastník nebo příjemce zboží
Provozní zisk
– rozdíl mezi předchozími příjmy a náklady (pevnými a
proměnnými), vyjadřuje komerční výsledek provozu
Náklady na opravy
– přímé náklady na běžné a roční příp.klasifikační opravy lodi,
náhradní díly a pevný inventář, které se nevztahují k
jednotlivým cestám, ale k výsledkům lodi za delší období,
zpravidla rok
Ostatní zisky a ztráty
– zahrnují skluzy nákladů a výnosů cest, ukončených v předchozích
letech, ale realizovaných v běžném roce (kdy došlo
vyúčtování)
Celkový zisk
– představuje celkový výsledek za zpravidla roční období
|
|
|
|
PH |
úhrada |
roků
|
návratnost |
|
loď |
zisk C |
odpisy |
přínos |
lodi |
PH v % |
prov. |
% |
roků |
Republika I. |
33,4 |
23,6 |
57,0 |
38,9 |
146,3 |
10,5 |
13,9 |
7,2 |
Kladno |
186,2 |
63,5 |
249,7 |
74,7 |
334,2 |
13,5 |
24,8 |
4,0 |
Pionýr |
21,5 |
11,1 |
32,7 |
23,8 |
137,4 |
9,1 |
15,1 |
6,6 |
Jiskra |
121,2 |
24,0 |
145,2 |
19,9 |
651,2 |
17,3 |
37,7 |
2,7 |
Košice I. |
235,2 |
83,6 |
318,8 |
69,7 |
413,6 |
22,6 |
18,3 |
5,5 |
Republika II. |
77,2 |
41,2 |
119,2 |
67,8 |
175,8 |
9,1 |
19,4 |
5,2 |
Brno |
222,7 |
64,9 |
287,6 |
55,3 |
463,5 |
16,2 |
28,5 |
3,5 |
Vítkovice I. |
111,3 |
124,4 |
235,7 |
106,6 |
198,8 |
20,4 |
9,8 |
10,3 |
Blaník |
199,9 |
40,0 |
239,9 |
35,6 |
645,6 |
23,0 |
28,0 |
3,6 |
Sitno |
149,4 |
40,2 |
189,6 |
34,5 |
488,4 |
20,2 |
24,1 |
4,1 |
Radhošť |
142,3 |
40,5 |
182,8 |
34,8 |
487,9 |
19,9 |
24,5 |
4,1 |
Kriváň |
154,5 |
39,6 |
194,1 |
34,5 |
511,9 |
16,8 |
30,6 |
3,3 |
Praha |
201,8 |
102,3 |
304,1 |
92,9 |
318,0 |
21,8 |
14,6 |
6,9 |
Mír II. |
189,7 |
81,1 |
270,9 |
74,2 |
338,0 |
20,1 |
16,9 |
5,9 |
Bratislava |
236,5 |
112,4 |
348,9 |
105,1 |
317,4 |
20,3 |
15,6 |
6,4 |
Třinec |
265,0 |
133,9 |
398,9 |
129,3 |
299,1 |
23,0 |
13,0 |
7,7 |
Orlík II. |
-8,9 |
207,8 |
198,9 |
194,9 |
102,0 |
15,2 |
6,7 |
14,9 |
Slapy |
57,2 |
172,2 |
229,3 |
172,0 |
133,4 |
17,7 |
7,5 |
13,3 |
Lipno |
0,7 |
169,6 |
170,2 |
170,8 |
99,7 |
17,5 |
5,7 |
17,6 |
Orava II. |
-36,2 |
181,9 |
145,7 |
175,8 |
82,9 |
15,8 |
5,2 |
19,1 |
Vary |
117,2 |
25,9 |
143,1 |
82,5 |
173,5 |
9,6 |
18,0 |
5,6 |
Vltava |
-26,3 |
115,2 |
88,9 |
205,5 |
43,3 |
7,1 |
6,1 |
16,4 |
Otava |
-13,7 |
77,0 |
63,3 |
198,9 |
31,8 |
5,5 |
5,7 |
17,4 |
Dunaj |
186,8 |
121,3 |
308,2 |
196,5 |
156,8 |
8,9 |
17,6 |
5,7 |
Berounka |
-37,4 |
90,4 |
53,0 |
189,1 |
28,0 |
6,4 |
4,4 |
23,0 |
Labe |
186,4 |
121,9 |
308,3 |
210,7 |
146,3 |
8,4 |
17,5 |
5,7 |
Vítkovice II. |
310,9 |
75,4 |
386,3 |
178,9 |
216,0 |
8,1 |
26,7 |
3,7 |
Sázava |
-21,3 |
80,0 |
58,7 |
181,7 |
32,3 |
5,6 |
5,8 |
17,2 |
Košice II. |
288,3 |
72,3 |
360,6 |
175,8 |
205,0 |
7,9 |
25,9 |
3,9 |
Tatry |
300,7 |
290,1 |
590,8 |
455,4 |
129,7 |
8,7 |
14,8 |
6,7 |
Beskydy |
275,6 |
108,1 |
383,7 |
875,7 |
43,8 |
4,8 |
9,2 |
10,9 |
Svitava |
276,7 |
91,3 |
368,0 |
773,0 |
47,6 |
3,4 |
14,2 |
7,1 |
Šumava |
67,3 |
102,6 |
169,9 |
960,0 |
17,7 |
2,4 |
7,3 |
13,8 |
Hus |
117,6 |
40,3 |
157,9 |
702,0 |
22,5 |
1,5 |
14,8 |
6,7 |
Žižka |
5,3 |
27,6 |
32,9 |
691,7 |
4,8 |
1,2 |
4,0 |
25,0 |
Holý |
2,8 |
20,0 |
22,8 |
692,0 |
3,3 |
1,0 |
3,4 |
29,6 |
Želivský |
2,1 |
15,0 |
17,1 |
692,0 |
2,5 |
0,7 |
3,5 |
28,9 |
úhrnem |
4599,8 |
3232,1 |
7832,6 |
9172,5 |
85,4 |
441,3 |
17,3 |
5,8 |
Odpisy představují část pořizovací
hodnoty lodi, která je vkládána v daném roce do nákladů v podniku
byly zpočátku používány odpisy lineární, později též
diferencované pro první a druhou polovinu životnosti lodě.
Pořizovací hodnota odpovídá zpravidla
kupní ceně lodi, ale v průběhu životnosti se může měnit podle
pravidel účetní evidence (upravuje se o položky investičního
charakteru).
Návratnost vložených prostředků poskytuje
pohled na efektivnost prostředků vložených do pořízení lodí jako
poměr mezi pořizovací hodnotou základních prostředků k celkovému
finančnímu přínosu, jako součtu zisku a odpisů (které zpravidla
celé nebo z větší části zůstávaly v podniku jako zdroj
financování investic).
Výsledek je ovlivněn úrovní cen ZP i cen, užívaných při tvorbě
HV. Při větších změnách (VRCV, přecenění ZP) je však u
jednotlivých lodí i podniku jako celku upraven přepočet tak, že
za základ je vzat poměr z posledního roku před změnou cen a poté
pokračováno podle aktuálních běžných cen.
Ukazatel je sledován na úrovni lodí - jako celkový zisk z
provozu lodí a odpisy lodí ve vztahu k jejich pořizovací
hodnotě.
Ukazatel se vyjadřuje jako návratnost vložených prostředků k
pořizovací hodnotě lodi v % nebo jako reciproká hodnota tohoto
ukazatel v letech, který ukazuje, za kolik let se přínosem
pořizovací cena lodi uhradí.
Provozní zisk je ovlivněn řadou
skutečností:
- typem lodi a způsobem využití
(nasazení v optimální relaci pro přepravu nejvhodnějšího zboží z
hlediska využití jeho váhové a prostorové kapacity). Nejlepších
výsledků dosahovaly lodě pro přepravu kusového nákladu v
období monopolu čs.zahraničního obchodu, kdy byla možnost
výběru z přepravovaného čs.zboží – (v exportu přepravy
investičních celků a výrobků zbrojního průmyslu) a současně
i možnost optimálního vytížení na zpáteční cestě (čs.importem
spotřebního zboží, příp.surovin). Výborných výsledků
dosahovaly i specializované lodě pro přepravu hromadných
substrátů, zajišťující přepravu surovin pro čs.hutnický a
chemický průmysl i později provozované na volném trhu
- úrovní námořního trhu, který se
promítá do výše sazeb dopravného a vyvíjí se v určitých cyklech,
kde se periodicky střídá období konjunktury (vysoké sazby) s
obdobími deprese (pokles sazeb, často i pod úroveň nutných
nákladů)
- kvalitou lodě a jejími technicko provozními
parametry, zejména poměrem mezi rychlostí lodi a spotřebou
pohonných hmot, vybavením lodi vlastním překládacím zařízením
(jeřáby) a náročností na opravy (spolehlivostí či
poruchovostí hlavního a pomocných motorů, kvalita trupu a
jeho povrchové úpravy
- kvalitou posádky a její
schopností vykonávat kvalitně potřebnou údržbu i
náročnější opravy bez použití dražších služeb specializovaných
přístavních a opravárenských organizací
- způsobem hospodaření s jednotlivými
nákladovými položkami a optimalizací nákupu potravin, materiálu,
inventáře a náhradních dílů.
druh |
kat. |
lodí |
DWT |
tržby |
prov.zisk |
opravy C |
ostatní |
zisk C |
hrom. |
B |
18 |
676487 |
10064,7 |
4072,7 |
878,4 |
-6,1 |
3187,6 |
% |
|
49 |
78 |
55 |
66 |
58 |
17 |
69 |
kus. |
G |
19 |
192157 |
8219,3 |
2088,3 |
647,0 |
-29,1 |
1412,2 |
% |
|
51 |
22 |
45 |
34 |
42 |
83 |
31 |
celkem |
|
37 |
868644 |
18284,0 |
6161,0 |
1525,4 |
-35,3 |
4599,8 |
|
|
|
|
PH |
úhrada |
rozdíl
|
roků
|
návratnost |
|
druh |
zisk C |
odpisy |
přínos |
lodi |
PH v % |
přínos-PH |
prov. |
v % |
roků |
hrom. |
3187,6 |
1668,4 |
4856,0 |
7189,9 |
67,5 |
-2333,94 |
174,8 |
15,5 |
6,4 |
% |
69 |
52 |
62 |
78 |
|
174 |
40 |
46 |
54 |
kus. |
1412,2 |
1563,7 |
2976,7 |
1982,6 |
150,1 |
994,082 |
266,5 |
18,5 |
5,4 |
% |
31 |
48 |
38 |
22 |
|
-74 |
60 |
54 |
46 |
celkem |
4599,8 |
3232,1 |
7832,6 |
9172,5 |
85,4 |
-1339,86 |
441,3 |
34,1 |
11,8 |
% |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
Nejlepších výsledků dosáhly lodě pro kusové zboží nasazené při
přepravě vojenské techniky a materiálu, dále při přepravě
průmyslových výrobků v relaci na Kubu a do oblasti Středního
východu a lodě pro přepravu hromadných nákladů, dovážející
rudu, fosfáty, apatity a obilí do Československa a později
pronajímané na cizí účet v časovém nájmu. Vhledem ke změnám v
orientaci i struktuře čs.zahraničního obchodu v 80. a ztrátě
čs.zboží vůbec v 90.letech, se rozvoj floty orientoval více na
nákup bulkcarierů, provozovaných na cizí účet, které se
lépe uplatnily ve volné soutěži světového námořního trhu.
Výsledky jsou ovlivněny úrovní cen v
jednotlivých obdobích:
1. v letech 1952-1966 byly výsledky vykazovány v tzv. světových
cenách, pouze u čs.lodí posléze přepočteny na srovnatelnou úroveň
cen vč. VRCV, platných od rok 1967. Přepočteny byly jednotlivé
složky podle devizové struktury (Kč, SZ, Jugoslavie,
KS-resp.NSZ)
2. od roku 1967 jsou výsledky vykazovány v běžných cenách vč.
platného VRCV v daném roce. Při změně koeficientu VRCV jsou
výsledky v posledním roce období vykázány též v
cenách při novém koeficientu.
Výsledky jsou čerpány rovněž ze Statistického
přehledu a stejně jako provozní výsledky jsou i finanční
výsledky podniku v období 1995-1998 převzaty z oficiálních
dokumentů (výročních zpráv, schválených valnou hromadou
společnosti po předchozím prověření auditorskou firmou) a
rekonstruovány s tím, že u jednotlivých lodí nejsou v
některých jednotlivostech (období, položka) údaje přesné, nýbrž
konstruovány podle dostupných údajů z různých zdrojů, přičemž
celkový výsledek za rok a flotu zpravidla souhlasí.
Rekordmany jsou |
nejvíce |
nejméně |
v celkovém zisku |
Vítkovice II. |
Berounka |
v celkovém přínosu |
Tatry |
Želivský |
v návratnosti |
Jiskra |
Holý |
Výsledky jsou ovlivněny vedle velikosti lodi zejména délkou
jejího provozu, což se projevuje především u posledních čs.lodí,
které byly v provozu necelé dva roky. Pro tyto skutečnosti
(zejména krátký provoz posledních, ale nejdražších lodí se
celková pořizovací hodnota celé floty provozem plně
neuhradila (u lodí pro kusový náklad byla vyprodukovaná
hodnota vyšší o 994 mil.Kč, u bulkcarierů chybí do PH ještě 2334
mil.Kč). Návratnost činila v průměru 15,1% a pořizovací
hodnota se tak v průměru vracela za 10,2 roku (stanovená
životnost lodi byla 15 let). Mezi nejlepší lodě, které dosáhly
více než 20% návratnosti za rok, patří Jiskra, Kriváň, Brno,
Blaník, Kladno, Sitno a Radhošť.
Aby byl přehled úplný, doplňujeme jej o sumární výsledky čínských
lodí pod naší vlajkou, které byly propočteny z údajů ve světových
cenách s použitím přepočtových keoficientů č.lodí:
loď |
druh |
kat. |
skup. |
DWT |
kod |
tržby |
zisk C |
Fučík
|
kus. |
G |
7 |
7109 |
5402 |
71,9 |
26,1 |
Lidice
|
kus. |
G |
7 |
8500 |
5411 |
94,1 |
73,9 |
Dukla
|
kus. |
G |
10 |
10070 |
5803 |
46,1 |
23,5 |
Mír I.
|
kus. |
G |
15 |
12540 |
5811 |
44,5 |
37,0 |
Ostrava
|
tek. |
T |
30 |
20195 |
5904 |
39,7 |
10,7 |
Orava I.
|
kus. |
G |
10 |
10070 |
5906 |
36,5 |
16,2 |
Orlík I.
|
kus. |
G |
10 |
10350 |
6004 |
46,9 |
29,5 |
celkem |
|
|
|
|
|
379,7 |
216,9 |
průměr |
|
|
|
|
|
54,2 |
31,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
loď |
lodí |
l |
skup. |
DWT |
kod |
tržby |
zisk C |
čín. |
7 |
|
|
78834 |
|
1083,9 |
216,9 |
% |
16 |
|
|
8 |
|
6 |
5 |
čs. |
37 |
|
|
868644 |
|
18284,0 |
4599,8 |
% |
84 |
|
|
92 |
|
94 |
95 |
celkem |
44 |
|
|
947478 |
|
19367,9 |
4816,7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
najaté |
ost. |
|
|
|
|
287,1 |
30,5 |
cest. |
cest. |
|
|
|
|
2,3 |
2,3 |
úhrnem |
|
|
|
|
|
19657,2 |
4849,5 |
|
|
|
PH |
úhrada |
roků |
návr. |
|
loď |
zisk C |
přínos |
lodi |
PH v % |
prov. |
v % |
roků |
Fučík
|
26,1 |
55,4 |
47,9 |
115,6 |
11,6 |
9,9 |
10,1 |
Lidice
|
73,9 |
119,7 |
74,9 |
159,8 |
12,3 |
13,0 |
7,7 |
Dukla
|
23,5 |
51,1 |
68,4 |
74,7 |
7,4 |
10,1 |
9,9 |
Mír I.
|
37,0 |
65,0 |
62,6 |
103,8 |
8,4 |
12,4 |
8,1 |
Ostrava
|
10,7 |
41,4 |
91,6 |
45,2 |
6,3 |
7,2 |
14,0 |
Orava I.
|
16,2 |
40,3 |
68,2 |
59,2 |
7,0 |
8,4 |
11,9 |
Orlík I.
|
29,5 |
52,3 |
62,1 |
84,3 |
6,1 |
13,7 |
7,3 |
celkem |
216,9 |
425,2 |
475,7 |
642,5 |
59,2 |
10,9 |
9,2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
čín. |
216,9 |
425,2 |
475,7 |
642,5 |
59,2 |
10,9 |
9,2 |
% |
5 |
5 |
5 |
|
12 |
|
|
čs. |
4599,8 |
7831,8 |
9172,5 |
7649,8 |
441,3 |
17,3 |
5,8 |
% |
95 |
95 |
95 |
|
88 |
|
|
celkem |
4816,7 |
8257,8 |
9648,2 |
8292,4 |
500,5 |
16,6 |
6,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
najaté |
30,5 |
30,5 |
|
|
|
|
|
cest. |
2,3 |
2,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
úhrnem |
4849,5 |
8290,6 |
|
|
|
|
|
Podíl čínských lodí na dosažených výsledcích odpovídá počtu,
tonáži a délce provozu, návratnost je výrazně nižší a pohybuje se
okolo 5% hodnotových ukazatelů.
|