V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Vzpomínka na začátky námořní plavby u
nás
V únoru 1920 naši legionáři ve Vladivostoku podepsali příměří s
vládou Sovětského Ruska a jejich návratu do vlasti
teoreticky už nic nestálo v cestě. Nic, kromě oceánu.
Moře je ale ve srovnání s útrapami války překážkou nicotnou,
stačí zabezpečit loď a posádku.Čeští námořníci přitom k
dispozici byli: šlo o mužstvo rakousko-uherského chráněného
křižníku Kaiserin Elizabeth, potopeného na počátku války v
čínském Cingtao. Zbývalo tedy vyřešit pouze problém lodě.
V přístavu Kóbe na japonském ostrově Honšú přitom kotvil
parník, který vyhovoval a navíc byl na prodej. Šlo o novostavbu
Tajkaj Maru, která za sebou měla jednu jedinou plavbu. Ředitel
pražské Legiobanky Šíp se svým poradcem Holubem provedli krátké
jednání s majitelem lodi, japonskou firmou Uchida, a loď byla k
dispozici. Legionáři ji zakoupili za 40 milionů tehdejších
korun.
První plavbu pod čs.vlajkou Tajkaj Maru zahájila ve
Vladivostoku 24.8.1920 (tehdy vezla jen osobní věci legionářů a
navíc párek medvíďat (jimž se pak mohli Pražané obdivovat v
Jelením příkopě na Hradčanech) a směřovala do Londýna a Terstu.
Tam, k druhému výročí vyhlášení samostatnosti ČSR, byly
28.10.1920 slavnostně přejmenována na Legii. Není bez
zajímavosti, že kmotrou Legie se stala paní Garigue-Masaryková
a že křest provedla v zastoupení manželka bývalého legionáře,
tehdejšího čs.konzula v Terstu, paní Milada Šebová.
Ještě v průběhu roku 1920 přešla Legie z majetku legionářů do
vlastnictví Legiobanky, která ji ve spolupráci s hamburgským
rejdařstvím HAPAG vysílala na relace do Severní a později i
Jižní Ameriky, kam jsme vyváželi hlavně české sklo, papír a
technologii pro elektrárny a cukrovary. Zpět se přepravovalo
především obilí a tabákové výrobky.
Kapitánem Legie byl legendární Václav Woseček, též známý jako
vynikající stíhací letec z I.světové války a držitel
rakousko-uherského námořního leteckého diplomu č. 1, jako
palubní důstojník tam sloužil kapitán a akademický malíř Jan
Hakl, jako kadeti zde začínali Bedřich Stožický, Jakub Frey,
Bohumil Klos a Klement Benda….
Na jaře 1930, kdy v průběhu dovolené V.Voseček stál na
kapitánském můstku Legie J.Hakl, vstoupil náš parník do
historie námořní dopravy.Zachytil totiž volání amerického
parníku City of Klint, který měl na palubě cestujícího se
záhadnou nemocí. Náš lodní lékař Roubal pacienta radiodepešemi
vyléčil; jeho čin se dodnes připomíná společně s dalšími
památkami ve vestibulu Střediska pro poskytování pomoci na
moři, které je v Římě.
Provoz Legie skončila v roce 1930 hospodářská krize, protože v
nastalých ekonomických podmínkách si Legiobanka nemohla dovolit
provozovat námořní obchod.18.8.1933 Legii koupil řecký rejdař
Pateras, který ji podle svojí manželky přejmenoval na Lilly.
Pod novým názvem sloužil náš parník na mořích dál, naposledy ve
spojeneckých konvojových sestavách.
Jeho osud zpečetil 9.3.1942 při cestě z Belfastu do Halifaxu
zásah torpéda německé ponorky.
Autor:
neznámý, převzato z časopisu Maják
Vzpomíná kpt.Hakl
Povídání o Legii
První lodí pod československou vlajkou byl námořní parník
LEGIE.
Loď byla zakoupena v Japonsku někdy v červenci 1920. Japonská
posádky dovezla „Taikai-maru“ do Vladivostoku, kde ji převzala
československá posádka pod vedení kpt.Josefa Holuba.
Taikai-maru dostala nové jméno Legie a slavnostní křest byl
proveden později v Terstu dne 28.října 1920.
Rejdařem byla nejdřív Likvidační komise ruských legií, která se
později přeměnila v Centrokomisi, a.s. a Banku Československých
legií. Během dalších deseti let byly provozovatelem
Československá rejdařská společnost v koncernu Legiobanky.
V srpnu 1920 vyplula Legie z Vladivostoku na svou první plavbu
pod československou vlajkou. Velitelem byly kapitán Josef
Holub. Na plavbě se loď stavěla v Karatsu, Singapuru a Colombu
za účelem doplnění zásob uhlí, vody a proviantu, projela
Suezským průplavem a v říjnu přijela do Terstu.
Přivezla kolem tisíce legionářů včetně celého štábu funkcionářů
budoucí Legiobanky, zavazadla a vojenskou výzbroj, náklad
různých surovin, dva ušlechtilé koně a sibiřské medvědy, kteří
pak dlouho žili v Jelením příkopu pod Hradem.
V Terstu byly loď pokřtěna a vybavena předepsanou posádkou
podle předpisů ministerstva dopravy o námořní plavbě. Posádku
tvořili bývalí námořníci z rakousko-uherského loďstva, Češi a
Slováci.
V listopadu 1920 vyplula loď z Terstu na svou druhou plavbu
nazpět do Vladivostoku, aby přivezla zbytek legionářů a čsl.
občanů.
Po 50 letech žilo z pamětníků těchto prvních plaveb jen málo.
Byli to
kapitán dálné plavby Václav Voseček (zemřel 5.12.1969)
první důstojník Bedřich Fruhwüth
druhý důstojník Jan Hakl
třetí důstojník Jan Beba
druhý strojní důstojník Karel Drobník
Základní údaje o lodi
Rok uvedení do provozu
1920
Rok vyřazení z provozu
1933
Rok stavby
1920
Místo stavby
Ushida
země stavby
Japonsko
Druh lodi
nákladní
Hrubá rejstříková tonáž (BRT)
5735
Hrubá nosnost (DWT)
8580
Kubická kapacita v m3
Maximální délka v m
122,0
Maximální šířka v m
16,7
Maximální ponor v m
7,54
Hlavní stroj
parní
výrobce
Ishikajima
výkon hl. stroje v KS
3750
průměrná rychlost v uzlech
Průměrná spotřeba PH v tunách
Autor:
kapitán dálné plavby Jan Hakl
(1895-1973),
absolvent námořní školy v jugoslávské Pule,
velitel lodi Legie (1929-1930) a řady našich lodí po 2.světové
válce
Výčet plaveb s/s Legie za prvé dva roky
provozu
cesta č.
odkud
přes
kam
náklad
vzdálenost v mílích
1
Vladivostok
Terst
různé zboží pro ČSR
9400
2
Terst
Vladivostok
české zboží
9800
3
Vladivostok
Terst
občané ČSR
Beuisar
lněné semeno
Londýn
Hamburk
zboží Centrokomise
12930
4
Hamburk
New Orleans
Londýn
různé zboží
10100
5
Londýn
Cardiff
Montevideo
uhlí
6550
6
Montevideo
Buenos Aires
Dunkerque
Antverpy
obilí a bavlna
6500
7
Cardiff
Bahia Blanca
uhlí
6400
8
Buenos Aires
Antverpy
Hamburk
živý dobytek a obilí
6800
9
Cardiff
Providence
uhlí
3550
10
New York
Janov
Neapol
obilí
4100
11
Neapol
Janov
New York
různé zboží
4100
celkem
80230
Posádka na prvních cestách
kapitán
V.Voseček
lodní důstojníci
B.Fruhwürth
J.Hakl
J.Beba
strojní důstojníci
J.Überhuber
K.Mikš
K.Drobník
telegrafista
F.Donda
kormidelník
Lerch
Normální počet mužstva:
skupina
palubní
14
strojní
15
pomocná
6
Lodní oddělení banky Československých legií vedl kapitán
J.Holub
Zdroj: Opis neidentifikované fotokopie pravděpodobně z přelomu
let 1922/23
Jan Hakl
Životopis
Narozen 3.3.1895 v Praze, zemřel tamtéž 11.11.1973.
Jeden z prvních českých námořních kapitánů, malíř, člen Svazu
čs.výtvarných umělců, žák akademického malíře K.Hollanda.
Po maturitě na reálném gymnáziu navštěvoval od roku 1913
námořnickou školu v jugoslávské Pule. Ještě před rozpoutáním
1.světové války narukoval do rakousko-uherského námořnictva,
kde v průběhu války sloužil na křižnících Saida (kadet),
Szigetvar (poddůstojník) a torpédoborci Uzsok (druhý
důstojník). Na konci války dosáhl hodnosti lodního nadporučíka
(fregatní poručík).
Po rozpadu Rakousko-Uherska zůstal jako slovanský důstojník ve
službě v nově vzniklém jugoslávském válečném námořnictvu jako
velitel torpédoborce Uzsok a pomáhal při odstraňování minových
zátarasů v Jaderském moři.
V roce 1921 přešel na první čs.nákladní parník Legii,
provozovaný pražskou Legiobankou; v letech 1929-1930, kdy byla
Legie vyřazena z provozu, zde vykonával nejvyšší velitelskou
funkci. Vychoval při tom řadu příštích kapitánů čs.dálné
plavby, např. J.Freye a B.Klose. Loď Legie s kpt.Haklem na
velitelském můstku vstoupila do dějin námořní dopravy příběhem
svého lodního lékaře dr.Ivana Roubala, který radiodepešemi
správně diagnostikoval onemocnění a přispěl k záchraně pacienta
na palubě amerického parníku City of Flint.
V době hospodářské krize musel kpt.Hakl jako spousta jeho
kolegů vylodit a pracoval až do roku 1948 jako bankovní
úředník(u téhož zaměstnavatele). V letech 1948-1951 byl
zaměstnán jako vedoucí směnárny Státní banky
československé.
V dubnu 1951 přijal nabídku firmy Metrans (předchůdce
Čechofrachtu) a nastoupil zde jako superintendant (superkargo,
tj. zástupce společnosti, pověřený dohledem nad nákladem. Po
obnovení čs.námořní plavby se vrátil na moře, nejprve jako
velitel druhé čs.námořní lodě J.Fučík a později jako kapitán
řady dalších čs.plavidel. V čs.obchodní flotě sloužil až do
ledna 1959, kdy se odebral na zasloužený odpočinek.
Je pohřben v Biskajském zálivu, 46°41´8“ N a 06°52ˇ5“ W,
hloubka 4400 m.
Vzpomíná kpt.Rusňák
Hold nejstaršímu kapitánovi v ČNP
Náš nejstarší kapitán v naší poválečné flotě, veliký vzdělanec
a osobnost, narozený ještě v předminulém století, by kapitán
Jan Hakl. Jeho námořní kariéra začala vstupem do kadetní školy
c.k.Mariny v Pule, tedy v tehdejším Rakousko-Uhersku, kterou
úspěšně skončil během 1.světové války v roce 1916 (Pula leží na
poloostrově Istria, dnes patří Chorvatsku).Po absolvování školy
praktikoval na c.k. válečných lodích a po vzniku Československé
republiky přešel jako palubní důstojník do nově vzniklé
čs.floty, jmenovitě na první loď Legii.Tato loď byla zakoupena
jako novostavba v Japonsku (předtím pod japonskou vlajkou
absolvovala pouze jednu plavbu). Pod naší vlajkou loď převážela
naše ruské legionáře ze sibiřského Vladivostoku do Terstu.Po
tomto úkolu převážela rovněž různé náklady pro ČSR. Ve
dvacátých letech byly prodána a náš kapitán Jan Hakl šel
pracovat k rejdaři, tj. do Legiobanky v Praze.
Kapitán Hakl byl velmi vzdělaný všeobecně a jazykově, člověk s
nadáním k umění.Proto si běhen let v Praze vystudoval dálkově
akademii, jmenovitě na akademického malíře. Tato vášeň ho
provázela celý další život , jak na pevnině, tak i na moři –
stále maloval, nejvíce moře a lodě.Měl taktéž ohromný smysl pro
humor.
Po 2.světové válce byl pro své odborné kvality s zkušenosti
vysílán (Metransem Praha) jako supercargo, na cizí lodě, které
byly charterovány pro převážení nákladů pro Československou
republiku. Po vzniku naší vlastní floty byl jmenován v lednu
1953 velitelem lodi m/s Julius Fučík, předtím také
působil ve vzniklé rejdařské společnosti Čechofracht jako
nautický inspektor a poradce. Dozoroval opravy a provoz naší
první lodi po 2.světové válce s/s Republiky, a to na loděnicích
v norském Stavangeru a polském Gdansku.
S jeho osobou se vážou zajímavé mezinárodní asociace. Prvními
absolventy námořních škol nautického směru se stali dnešní
kapitáni v důchodu kpt.Fojtů, Kantner, Putna a Rusňák a to v
polském Štětíně. Přednášky z astronomie vedl profesor kpt.dálné
plavby Antoni Ledochowski, pocházející z hraběcího rodu.Během
prvních měsíců výuky v polském jazyku jsme měli všichni potíže
zejména v odborné terminologii. Profesor Ledochowski při jedné
počáteční zkoušce mne překvapil lámanou češtinou, když řekl:
„Můžete mluvit česky, já rozumím, narodil jsem se na Moravě v
Drahotušicích u Hranic.“ Během inspekčních pobytů kpt.Hakla na
lodi Republika jsem se zmínil, že astronomii nás vyučoval
nějaký hrabě Ledochowski. Kpt.Hakl nadšeně zvolal: „Vždyť je to
můj spolužák z kadetky v Pule, spolu jsme se učili a potom
sloužili na c.k. válečných lodích. Nevěřícně jsme na to zírali
a říkali si, jak je ten svět malý.
V letech 1969/70 jsem byl velitelem na lodi Blaník na lince
Štětín-kubánské přístavy. Kpt.Hakl byl již v důchodu v Praze,
zatímco kpt.Ledochowski, ověnčený polskými řády za
zásluhy, stále přednášel na Vysoké námořní škole ve Štětíně.V
těch časech panoval v ČNP Prah hezký zvyk. Penzionovaným
pracovníkům ČNP byly povolována jedna okružní rekreační plavba.
A tak se v březnu 1969 na m/s Blaník nalodil kpt.Hakl, můj
osobní patron a přítel.Moře nebylo k nám vlídné, obzvláště na
zpáteční cestě z Kuby na Atlantiku jsme se plavili ve středu
prudké bouře, mluveno meteorologickým jazykem, hluboké
barometrické deprese. Stálá vichřice s vysokou vlnou měla
stejnou rychlost a směr s naší lodí. Kpt.Hakl, pohladiv si
bradku, přišel za mnou a řekl: „Pokusíme se to moře trochu
uklidnit. Vezmi noviny, trhej je na úzké pásky a z můstku je
pouštěj po větru. Já půjdu na poopdeck (záď) a budu dělat
totéž.“ Nebudete tomu věřit, avšak moře se vždy uklidnilo na
několik hodin o 2-3 baly Beaforta, takže jeme se mohli v klidu
najíst, zejména na oběd a večeři. Tuto zajímavou proceduru jsme
opakovali každý den plavby po Atlantiku a ono to fungovalo!Bylo
to neuvěřitelné!!!Byl jsem vděčen kpt.Haklovi, že jsem se zase
něčemu přiučil z dílny starých a osvědčených praktik.
Než jsme dopluli do Štětína, bleskla mně v hlavě myšlenka, zda
bych nemohl zorganizovat setkání dvou dávných spolužáků,
tj.kpt.Hakla s kpt.Ledochowskim. Co jsem si umínil, to jsem
také udělal.Zatelegrafoval jsem našemu delegátovi ve Štětíně
p.Herinkovi, aby po našem připlutí poprosil kpt.Ledochowkého,
aby přišel na loď setkat se s dávným spolužákem kpt.Haklem.
A tak se také stalo. Po našem doplutí a uvázání lodi v přístavu
Štětín přijelo taxi, ze kterého vystoupil v v bezvadné uniformě
kapitána-profesora s řády na prsou, kpt.Antoni Ledochowski.
Hned mne objal a „vycaloval“ jako starého přítele a řekl:
„Panie kapitanie bardzo dziekuje za Panskie zaproszenie alez
jak bedziemy z kolega rozmawiac, przeciz on po polsku nie
rozmawia jak Pan“. Staří pánové se rovněž objali a políbili a
začali vzpomínkami na staré časy v Pule. Neviděli se 51 let! Z
počátku hovořili lámaným slovanským esperantem, tj. smíšeninou
slov polských, českých, slovenských a ruských, až nakonec
přešli na svůj dávný učební jazyk, tj.němčinu.
Vyjadřovali velikou radost ze svého setkání, neviděli se totiž
od roku 1918, kdy se jejich cesty po vzniku samostatného Polska
a Československa rozdělily. Moje radost byly stejná, neboť mne
hřálo u srdce, že jsem přispěl takovou formou vděku k mým oběma
velkým učitelům námořnictví, jakým byli oba kapitáni.Jako důkaz
svého vděku mně kpt.Ledochowski dal s osobním věnováním jeho
knihu Astronomia Zeglarska kpt.Haklem mně byl také později
vnucen hezký obraz lodě na moři, který vlastnoručně
namaloval.Tento obraz dodnes visí v mé ložnici nedaleko
postele. Při pohledu na něj mně připomíná milé chvíle s oběma
kapitány, vynikajícími odborníky s citlivým přístupem k nám
mladším kolegům a vůbec ke všem lidem.Škoda, že již nejsou mezi
námi!
Autor:
kapitán dálné plavby Milan Rusňák
(*1930),
jeden z prvních absolventů námořní školy v Polsku, velitel řady
našich námořních lodí
Prosba o námořnický pohřeb
Dopis kpt.Hakla generálnímu řediteli Františku Majerovi
Obracím se na Tebe s poněkud nezvyklou prosbou. Léta jsou tady
a člověk se zajímá chtě nechtě o poslední věci člověka v
případě úmrtí.
Chtěl bych, aby po kremaci byla má urna hozena do moře z paluby
některé naší lodi a vydán o tom dokument – jako výpis z lodního
deníku, na které zeměpisné šířce a délce se to stalo. Dokument
by byl trojmo předán mým pozůstalým:
Manželka Marie Haklová
Ing.Zdeněk Hakl – Praha
Ing.Milan Hakl - Troja
Nevím, zda se tato moje poslední vůle srovnává se zákonitými
předpisy a prosil bych o Tvé laskavé vyjádření v té
záležitosti.
Dále bych svoje obrazy s rámy , které se týkají více moře,
chtěl věnovat Námořní plavbě, aby je použila pro výzdobu svých
kanceláří a lodních obývacích prostorů, eventuelně jako dar
zasloužilým pracovníkům.
Vzpomíná kpt.Hošek
11. dubna 1974
Již tři dny bylo moře pokryté mlhou. Skagerrak, Severní moře. V
Doverské úžině nebylo vidě příď lodi. Hustá bílá tma a zvuk
sirény. Kapitán u radaru, důstojník a námořník na křídlech
můstku, kormidelník. U bóje South Falls zněly zvonky strojního
telegrafu, vyhýbání. Padesáttři lodě v okruhu 12 mil, pět lodí
křižuje kurs. Před majákovou lodí Varne se mlha pomalu zvedla;
půl, jedna,dvě, skoro tři míle. To bylo odpoledne třetího dne.
Po půlnoci se nakrátko vrátila.
Je ráno. Slunce se prodírá přes rozmazaný prostor, zhasínají
navigační světla. Na stožár letí československá vlajka znovu
pomalu klesá do půli stožáru. Napíná se v sílícím větru. Obzor
kolem se stále rozšiřuje a ukazuje další a další lodě.. Všechny
spěchají. Plout se musí…….
Dopoledne zaměřuje kapitán radarem Ile de Ouessant, loď mění
kurs, vyplová na oceán. Směr plavby k mysu Finisterre, dávnému
konci evropského světa. Lodní zvon odměřuje čas služeb a kolem
plují lodi. Směřují na západ do přístavů obou Amerik, na jih na
Středomoří, do Afriky i Asie, na sever do Evropy a na východ do
Biskajského zálivu.Loď se stále více houpá, vlny rostou do čtyř
metrů a stříkají na palubu. Obloha i moře má ocelově šedou
barvu Atlantiku.
Slunce proráží mezi mraky nízko nad západním obzorem. Loď stále
snižuje rychlost a stáčí se šikmo proti vlnám. Kolem křižuje
své cesty a vyhýbá se pět lodí.Loď již téměř stojí. Na levém
boku hlavní paluby je nastoupena posádka, před ní velitel
lodi.Paluba se houpe, občas udeří a vystříkne vlna, je
ticho.Minuta, dvě, deset minut ticha a pohledu na moře. Loď
stojí a ze zádi jde šest námořníků.Nesou těžkou desku pokrytou
státní vlajkou, zastavují se , kladou desku okrajem na zvýšený
bok lodi. Velitel lodi pronáší slova rozloučení. Končí. Zní
dlouhý tón loďmistrovy píšťaly, dva posluchači námořní školy
zvedají konec desky, z pod vlajky klouže urna zašitá v hrubé
plachtovině, dopadá do vln a mizí. Nad lodí zní lodní zvon. Osm
úderů – konec služby, osm úderů – konec života námořníka.
Kolem je moře a lodi, začal znovu pracovat motor. Všichni
námořníci mimo službu sedí v saloně lodi, před každým stojí
sklenka. Sedí tiše, až velitel pronese přípitek "Na památku
starého kapitána, za ty, kdo jsou na moři!“ Rozcházejí se. Loď
pluje dál do větrné noci.
V lodním deníku m/s Kriváň je na stránce ke dni 11.4.1974 tento
zápis:
„19.04/04.8 v poloze: šířka 46°41´8 N, délka 0652°´ 5 W, na
křižovatce námořních cest Atlantického oceánu, byla posádkou
lodi uložena do moře urna s popelem kpt.Jana Hakla. Čest jeho
památce!“
Věčnou vzpomínku památce kpt.Jana Hakla na palubách všech lodí
plujících pod československou vlajkou nad jeho mořským
hrobem!
Autor:
kapitán dálné plavby ing. Jan
Hošek (1935-1954),
absolvent námořní školy v Oděse, velitel Kriváně a řady našich
námořních lodí