V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
třetí čínská loď postavená ve
spolupráci s čínským rejdařem China Ocean Shipping Agency (COSA)
v NDR v loděnici Warnowerft ve Warnemünde (první naše loď
vybavená 2 chladícími boxy, čtyřmi vznětovými motory SKL
pohánějícími přes převodovku dva lodní šrouby (což mělo vliv na
ztížené manévrování), s nástavbou umístěnou v přední části trupu,
s velmi pohodlným interiérem (ale s nedostatečnou
klimatizací), s kajutami pro 12 cestujících, vybavení
představující první krok k automatizaci však bylo značně
poruchové.
v
provozu
rozměry
od
19.03.58
délka
m
157,6
do
07.08.65
šířka
m
20,0
roků
7,4
ponor
m
8,4
stavba
hlavní
stroj
rok
1958
druh
vznětový
místo
Warnemünde
výrobce
Halberst.
země
NDR
KS
HP
7200,0
druh
kus.
rychl.
míle/hod.
15,0
spotř.
tuny/den
26,2
parametry
tonáž
BRT
6508
poř.hodnota
nosnost
DWT
10070
PH
SC
mil.Kč
22,8
prostor
m3
16707
PH
VRCV
mil.Kč
68,4
Provoz
výhradně v dálněvýchodní relaci mezi baltskými,
černomořskými a středozemními přístavy v Evropě a indickými,
vietnamskými a čínskými přístavy na opačném konci. Prvním 4
cestám velel kpt.Klos, dále se vystřídalo 5 pouze čínských
kapitánů.
Maxima a minima
byla dosažena na těchto cestách:
ukazatel
jedn.
cesta
směr
od
do
odkud
kam
počet
čas
dní
nejvíce
18
in
12.03.62
06.07.62
Hongkong
Varna
116
nejméně
28
in
17.08.64
06.10.64
Haiphong
Gdynia
50
vzdálenost
mil
nejvíce
25
out
14.12.63
15.03.64
Rijeka
Whampoa
14140
nejméně
24
in
04.10.63
14.12.63
Whampoa
Rijeka
8086
přeprava
tun
nejvíce
14
in
08.05.61
29.06.61
Whampoa
Rijeka
9884
nejméně
19
out
06.07.62
23.10.62
Varna
Haiphong
5548
V jednotlivých letech bylo dosaženo těchto
výsledků (za cesty v daném roce provozně ukončené):
provozní výsledky
tuno
finanční
výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1958
3
204
43
27
36
274
5,4
0,6
0,9
1,6
6,9
14,5
4,0
1959
3
240
75
25
35
251
4,9
-0,2
1,3
1,0
4,6
21,8
5,5
1960
5
391
61
47
51
409
6,4
0,9
1,3
2,2
9,6
10,4
5,5
1961
5
334
4
46
49
381
5,4
1,1
1,3
2,4
10,5
9,5
5,5
1962
3
313
13
24
29
174
4,0
0,5
1,3
1,8
7,9
12,7
5,5
1963
5
367
50
41
51
362
7,2
2,7
1,3
3,9
17,3
5,8
5,5
1964
4
297
54
42
73
733
5,5
1,1
1,3
2,3
10,2
9,8
5,5
1965
3
252
0
32
46
291
5,1
2,1
0,8
2,9
12,5
8,0
3,3
31
2398
300
283
370
2875
44,1
8,9
9,2
18,1
9,9
10,1
5,0
Jediným
ztrátovým rokem byl 1959, zisk v ostatních letech upravil
celkovou návratnost pořizovací hodnoty na 9.9%. Loď měla časté
výpadky a dlouhé časy dokování, podílem 11,1% mimoexploatačního
času patřila k nejporuchovějším.
V roce 1965 byla
předána čínskému partnerovi (COSCO), kde byla přejmenována na
Hang-zhou.