V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
čtvrtá čínská loď (první
naše loď vybavená klimatizací, s elegantní aerodynamickou linií).
postavená v Pule (Jugoslávie) roku 1958 ve spolupráci
s čínským rejdařem China Ocean Shipping Agency
(COSA).
v
provozu
rozměry
od
08.11.58
délka
m
148,4
do
30.12.66
šířka
m
18,9
roků
8,1
ponor
m
9,0
stavba
hlavní
stroj
rok
1958
druh
vznětový
místo
Pula
výrobce
B&W
země
Jugo
KS
HP
6250,0
druh
kus.
rychl.
míle/hod.
14,3
spotř.
tuny/den
22,2
parametry
tonáž
BRT
9313
poř.hodnota
nosnost
DWT
12540
PH
SC
mil.Kč
20,9
prostor
m3
26373
PH
VRCV
mil.Kč
62,6
Provoz
v dálněvýchodní relaci, vedle tradičních evropských přístavů
najížděn zejména v posledních dvou letech provozu často
albánský Durres, v roce 1961 jedna cesta též
z australského Freemantlu. Na prvních dvou cestách velel
kpt.Frey, poté se na lodi vystřídali čtyři sovětští a dva čeští
kapitáni (Klos a Fojtů)
Maxima a minima
byla dosažena na těchto cestách:
ukazatel
jedn.
cesta
směr
od
do
odkud
kam
počet
čas
dní
nejvíce
22
out
21.02.63
28.06.63
Varna
Haiphong
127
nejméně
8
M
28.03.60
17.04.60
Pasuo
Dairen
20
vzdálenost
mil
nejvíce
28
out
10.12.63
27.03.64
Haiphong
Rijeka
14347
nejméně
8
M
28.03.60
17.04.60
Pasuo
Dairen
3421
přeprava
tun
nejvíce
28
out
10.12.63
27.03.64
Haiphong
Rijeka
14697
nejméně
22
out
21.02.63
28.06.63
Varna
Haiphong
7507
V jednotlivých letech bylo dosaženo těchto
výsledků (za cesty v daném roce provozně ukončené):
provozní výsledky
tuno
finanční
výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1959
6
376
40
72
56
570
6,9
1,3
1,1
2,4
11,6
8,7
5,5
1960
5
331
35
56
47
457
6,2
2,2
1,1
3,3
15,9
6,3
5,5
1961
4
338
16
38
42
322
4,6
0,3
1,1
1,4
6,9
14,4
5,5
1962
5
314
18
52
43
384
4,3
1,5
1,1
2,7
12,8
7,8
5,5
1963
4
368
24
40
40
341
5,1
1,3
1,1
2,4
11,5
8,7
5,5
1964
4
356
10
50
28
215
7,0
2,1
1,1
3,2
15,4
6,5
5,5
1965
4
335
0
37
43
345
6,1
2,0
1,1
3,2
15,3
6,5
5,5
1966
5
397
16
62
53
544
9,5
3,5
1,1
4,6
22,3
4,5
5,5
37
2815
159
408
353
3179
49,8
14,1
9,2
23,3
14,0
7,2
5,5
Výsledky
všech roků ziskové, přínos vyšší než pořizovací hodnota o 2,4
mil.Kč a průměrná roční návratnost pořizovací hodnoty činila
14%.
Do výsledků není
započítána poslední exportní cesta 38 out na DV, kde byla v
Dairenu předána 21.3.1967 čínskému partnerovi
(COSCO).