V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
pátá čínská a dosud jediná loď
v naší flotě pro přepravu tekutého substrátu, postavená
v roce 1959 v Shipyard Ulanik (původní jméno Istina) v
jugoslávské Pule, (motorový tanker moderně vybavený včetně
klimatizace, palubní mechanismy byly z bezpečnostních důvodů
poháněny párou)
v
provozu
rozměry
od
13.04.59
délka
m
170,7
do
30.05.65
šířka
m
17,7
roků
6,1
ponor
m
9,0
stavba
hlavní
stroj
rok
1959
druh
vznětový
místo
Pula
výrobce
B&W
země
Jugo
KS
HP
8750,0
druh
tanker
rychl.
míle/hod.
14,3
spotř.
tuny/den
26,2
parametry
tonáž
BRT
13339
poř.hodnota
nosnost
DWT
20195
PH
SC
mil.Kč
30,5
prostor
m3
37776
PH
VRCV
mil.Kč
91,6
Loď
provozována převážně v dálněvýchodní relaci a přepravovala
ropu (příp. ropné výrobky) z oblasti Černého moře (rumunská
Konstanca a sovětské Tuapse) do Číny (Whampoa, Tsamkong),
většinou při zpáteční cestě v balastu (prázdná), později i
mezicesty s nákladem, v posledním období operovala
v evropských přístavech. Velitelem na prvních cestách
kpt.Horčic, střídaný kpt.Makovým, dvěma sověty a pěti Číňany .
Maxima a minima
byla dosažena na těchto cestách:
ukazatel
jedn.
cesta
směr
od
do
odkud
kam
počet
čas
dní
nejvíce
3
R
15.08.59
11.11.59
Konstantza
Tsamkong
88
nejméně
33
M
05.11.64
09.11.64
Brunsbütel
Bremen
4
vzdálenost
mil
nejvíce
3
R
15.08.59
11.11.59
Konstantza
Tsamkong
18471
nejméně
33
M
05.11.64
09.11.64
Brunsbütel
Bremen
63
přeprava
tun
nejvíce
12
R
17.03.61
16.05.61
Konstantza
Tsamkong
19739
nejméně
31
in
14.08.64
06.10.64
Oděsa
Dunkirk
15371
V jednotlivých letech bylo dosaženo těchto
výsledků (za cesty v daném roce provozně ukončené):
provozní výsledky
tuno
finanční
výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1959
3
198
51
72
53
502
4,3
0,3
1,2
1,5
4,8
20,8
3,9
1960
6
325
37
108
85
810
7,5
0,6
1,7
2,3
7,4
13,5
5,5
1961
6
320
59
115
84
830
7,2
1,3
1,7
3,0
9,9
10,1
5,5
1962
6
282
80
94
68
684
5,7
-0,4
1,7
1,3
4,3
23,4
5,5
1963
5
289
59
96
78
738
6,6
1,6
1,7
3,3
10,7
9,3
5,5
1964
9
346
41
163
84
794
6,3
0,7
1,7
2,4
7,9
12,6
5,5
1965
5
139
13
95
23
267
2,3
-0,1
0,7
0,6
2,1
48,4
2,3
40
1899
340
743
475
4624
39,8
4,1
10,2
14,3
6,7
14,9
4,8
Celkový
přínos necelá polovina pořizovací ceny, 2 roky ztrátové ( 1962 a
1965), návratnost v průměru pouze 6,7% ročně. Vysoký podíl
mimoexploatačního času 15,,2% v důsledku periodického
čištění nákladových prostor a dlouhých dokování.
Loď předána čínské straně (COSCO) po skončení cesty 40 out
v Tsamkongu, nové jméno Chun-chu.