V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
další, v pořadí již
šestá čínská loď (původně loď Žeromski čínsko-polské společnosti
Chipolbrok), sesterská loď Dukly, postavená v roce 1957 ve
Warnemünde v NDR)
v
provozu
rozměry
od
20.06.59
délka
m
146,5
do
10.10.65
šířka
m
20,1
roků
5,9
ponor
m
8,4
stavba
hlavní
stroj
rok
1957
druh
vznětový
místo
Warnemünde
výrobce
Halberst.
země
NDR
KS
HP
7200,0
druh
kus.
rychl.
míle/hod.
15,0
spotř.
tuny/den
26,2
parametry
tonáž
BRT
6503
poř.hodnota
nosnost
DWT
10070
PH
SC
mil.Kč
22,7
prostor
m3
18404
PH
VRCV
mil.Kč
68,2
Klasický provoz
v dálněvýchodní relaci pod velením pěti vesměs čínských
kapitánů
Maxima a minima
byla dosažena na těchto cestách:
ukazatel
jedn.
cesta
směr
od
do
odkud
kam
počet
čas
dní
nejvíce
16
out
19.12.62
09.05.63
Rijeka
Haiphong
141
nejméně
11
M
27.09.61
25.10.61
Sfax
Štětín
27
vzdálenost
mil
nejvíce
18
out
06.09.63
19.12.63
Gdansk
Haiphong
12580
nejméně
11
M
27.09.61
25.10.61
Sfax
Štětín
3735
přeprava
tun
nejvíce
21
in
24.05.64
26.07.64
Gdynia
15382
nejméně
17
in
13.06.63
06.09.63
Whampoa
Gdynia
6946
V jednotlivých letech bylo dosaženo těchto
výsledků (za cesty v daném roce provozně ukončené):
provozní výsledky
tuno
finanční
výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1959
2
151
7
19
19
162
2,5
0,8
0,7
1,4
6,3
16,0
2,9
1960
4
267
86
37
36
273
5,1
0,7
1,2
1,9
8,5
11,8
5,5
1961
5
347
59
49
39
363
5,3
0,4
1,2
1,7
7,5
13,4
5,5
1962
4
309
52
37
42
312
4,8
-0,1
1,2
1,2
5,2
19,1
5,5
1963
3
330
35
26
34
228
5,7
1,3
1,2
2,5
11,1
9,0
5,5
1964
4
292
58
43
29
205
4,8
0,2
1,3
1,5
6,6
15,2
5,5
1965
4
311
0
31
28
199
6,4
2,9
1,1
4,0
17,7
5,7
5,0
26
2007
297
242
228
1742
34,4
6,2
8,0
14,3
9,0
11,1
5,1
Přínos
dvě třetiny pořizovací ceny při průměrné návratnosti 9% ročně,
ztrátový pouze rok 1962. Vysoký podíl mimoexploatačního času
12,9% především v důsledku doby strávené na dokování.
Loď předána čínské straně (COSCO) po skončení cesty 26 out ve
Whampoa, nové jméno Lan-zhou.