Vítejte na nové verzi stránek www.namorniplavba.cz

Pionýr

Naše nejmenší námořní loď postavená v bulharské Varně (loděnice KKZ Dimitrova) dle kontraktu z 15.10.1958. Vybavena dvěma motory  z NDR, pohánějící lodní šroub přes společnou převodovku, s velmi obtížnou manévrovatelností, bez klimatizace, používaná pro výcvik posádek a svěřovaná často nově jmenovaným velitelům).


v provozu




rozměry



od


03.08.60


délka

m

92,0

provoz


13.09.69


šířka

m

13,5

roků


9,1


ponor

m

5,7








stavba




hlavní stroj



rok


1960


druh


vznětový

místo


Varna


výrobce


SKL

země


Bulh


KS

HP

2000,0

druh


kus.


rychl.

míle/hod.

11,5





spotř.

tuny/den

5,6

parametry







tonáž

BRT

1960


poř.hodnota



nosnost

DWT

3150


PH SC

mil.Kč

10,4

prostor

m3

5215


PH VRCV

mil.Kč

23,8


Jediná loď floty, která ztroskotala 6. srpna 1969 na cestě z Kuby, kdy narazila na nedaleký korálový ostrov Mayaguana, přičemž došlo k vážnému poškození lodi. Záchranné práce byly později shledány neefektivními a proto byla loď vyklizena a moře se postaralo o likvidaci zbývajích trosek. Náklad byl z větší části zachráněn, posádce se nic nestalo.



     provozní výsledky


tuno

         finanční výsledky

    návratnost

odp.

rok

cest


MEČ

tuny

míle

míle

tržby

zisk

odpisy

přínos

%

roky

%















1960

3

117

23

13

9

15

1,7

-0,7

0,2

-0,5

-2,3

*

0,7

1961

9

262

69

38

24

44

6,3

0,0

0,6

0,6

2,6

37,8

2,5

1962

11

368

25

39

30

50

7,8

0,4

1,3

1,7

7,0

14,3

5,5

1963

14

372

0

48

30

50

9,8

1,5

1,3

2,8

11,7

8,5

5,5

1964

11

294

47

37

36

74

10,9

4,5

1,3

5,8

24,5

4,1

5,5

1965

10

369

15

22

66

137

13,0

5,4

1,3

6,7

28,1

3,6

5,5

1966

8

354

11

22

47

144

9,7

1,8

1,3

3,1

13,2

7,6

5,5

1967

11

358

7

25

58

124

10,8

4,0

1,3

5,3

22,5

4,5

5,5

1968

9

347

16

20

57

118

10,5

3,8

1,3

5,1

21,5

4,7

5,5

1969

5

243

25

12

31

63

6,5

0,8

1,3

2,1

8,6

11,6

5,3
















91

3084

237

276

387

820

87,1

21,5

11,1

32,7

13,7

7,3

4,7


S vyjímkou prvého roku provoz vždy ziskový, nejlepší výsledky v provozu v levantské relaci (speciální náklad vojenského materiálu), navštívila i baltské přístavy, Kubu a Indii.

Ztráta lodi uhražena pojišťovnou v hodnotě 16,2 mil.Kč, při zůstatkové hodnotě lodi v době havarie 11,5 mil.Kč činil čistý přínos při vyřazení ještě 4,7 mil.Kč.



© 2004-2014 Zdeněk Bastl | tvorba webu www.efektivita.cz