V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Loď pro přepravu
kusového i hromadného zboží, s hnací jednotkou i celou
nástavbou na zádi, dodatečně vybavená vlastním překládacím
zařízením - jeřáby MAN, s podélně rozdělenými jícny nákladových
prostorů (osvědčily se pro přepravu kusového i sypkého nákladu),
poprvé s motorem švýcarské firmy Sulzer , vyráběným v licenci v
Polsku, postavená v polském Štětíně)
v
provozu
rozměry
od
09.03.64
délka
m
156,4
provoz
06.04.73
šířka
m
20,4
roků
9,1
ponor
m
8,9
stavba
hlavní
stroj
rok
1964
druh
vznětový
místo
Štětín
výrobce
Sulzer
země
Polsko
KS
HP
6500,0
druh
kus.
rychl.
míle/hod.
14,2
spotř.
tuny/den
22,5
parametry
tonáž
BRT
10897
poř.hodnota
nosnost
DWT
13928
PH
SC
mil.Kč
29,0
prostor
m3
20417
PH
VRCV
mil.Kč
67,8
Provoz v relacích na DV, na
Kubu a do Iráku, podle potřeby a dostatku vhodného zboží
k přepravě.
provozní výsledky
tuno
finanční výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1964
7
246
47
82
49
302
17,5
5,4
3,1
8,5
12,6
7,9
4,6
1965
8
298
48
82
49
414
31,4
18,1
3,7
21,8
32,1
3,1
5,5
1966
7
339
38
82
42
383
18,7
3,8
3,7
7,6
11,2
9,0
5,5
1967
6
326
5
70
63
553
20,2
7,3
3,7
11,0
16,2
6,2
5,5
1968
6
361
17
77
66
550
20,2
6,6
3,7
10,3
15,2
6,6
5,5
1969
6
355
14
47
62
248
29,9
13,7
5,4
19,1
28,2
3,6
8,0
1970
6
347
4
72
60
400
31,4
13,8
5,4
19,3
28,4
3,5
8,0
1971
5
362
45
63
74
686
28,5
5,9
5,4
11,3
16,7
6,0
8,0
1972
5
350
16
61
63
598
18,4
1,0
5,4
6,4
9,5
10,6
8,0
1973
2
96
7
26
24
213
6,7
1,6
1,6
3,1
4,6
21,6
2,3
58
3080
241
662
552
4347
222,9
77,2
41,2
118,4
17,5
5,7
6,1
Výsledky ve všech letech aktivní do
roku 1968 těžiště v kubánské relaci, poté v relaci do
Iráku. Za 9 let provozu se pořizovací cena vrátila téměř dvakrát,
návratnost nadprůměrná, nejvyšší u exportních cest do
Iráku.
Loď byla prodána do dalšího provozu (ve švédské Landskroně přes
zpostředkovatele Sven AB Salen Stockholm a H.C.Röver Hamburk
liberijské firmě Ebro Trading, kde plula pod novým jménem Cape
Blanc) za 52,3 mil.Kč, v době prodeje byla zůstatková cena
lodi 26,6 mil.Kč, takže čistý zisk z prodeje lodi činil 27,3
mil.Kč a celkový přínos z provozu i prodeje tak přesáhl
dvojnásobek pořizovací hodnoty.