Blaník
Je první ze série
lodí liniového typu o nosnosti 6 tis.DWT, 10 loď série B/455,
která byla již v takovém stadiu rozestavěnosti, že byla
převzata a uvedena do provozu prakticky bez jakýchkoli úprav a
změn a necelé tři měsíce po schválení nákupu a podepsání
kontraktu. Loď byla určena k zajištění rozvinuté výměny
zboží mezi Československem a Kubou.
v
provozu
|
|
|
rozměry
|
|
od
|
|
22.12.67
|
|
délka
|
m
|
124,0
|
provoz
|
|
05.03.90
|
|
šířka
|
m
|
17,0
|
roků
|
|
22,2
|
|
ponor
|
m
|
6,9
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1967
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Štětín
|
|
výrobce
|
|
Sulzer
|
země
|
|
Polsko
|
|
KS
|
HP
|
5500,0
|
druh
|
|
kus.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,5
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
17,3
|
parametry
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
5517
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
6005
|
|
PH
pův.
|
mil.Kč
|
39,3
|
prostor
|
m3
|
9701
|
|
PH
upr.
|
mil.Kč
|
35,6
|
V roce 1977 bylo
provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje
relativní ukazatele návratnosti v jednotlivých
letech).
Motor byl : původně
stavěn pro spotřebu lehkého paliva a teprve v roce 1977
přebudován na levnější těžké palivo. Loď měla původně i 144 m3
chladírenského prostoru, který byl rovněž v roce 1980 upraven,
čímž se zvýšila přepravní kapacita ostatního zboží. Kromě 11
dvoulůžkových a 13 jednolůžkových kabin pro posádku byla loď
vybavena šesti pasažérskými dvoulůžkovými kabinami uspořádanými v
samostatné části pro regulérní přepravu cestujících, která byla v
začátcích provozu těchto lodí úspěšně využívána; cesty na lodích
tohoto typu byly velmi oblíbené. Po zrušení pasažérské přepravy
v.roce 1976 byly tyto kabiny využity ke zlepšení ubytovacích
možností posádky a rodinných příslušníků při návštěvách. v
přístavu a spolujízdách.
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1968
|
9
|
306
|
32
|
33
|
49
|
124
|
19,2
|
10,7
|
2,2
|
12,8
|
32,7
|
3,1
|
5,5
|
1969
|
9
|
387
|
8
|
37
|
51
|
193
|
21,3
|
9,2
|
3,2
|
12,4
|
31,6
|
3,2
|
8,1
|
1970
|
9
|
327
|
14
|
37
|
48
|
208
|
21,3
|
10,4
|
3,2
|
13,6
|
34,6
|
2,9
|
8,1
|
1971
|
8
|
344
|
16
|
37
|
44
|
192
|
17,7
|
5,3
|
3,2
|
8,5
|
21,7
|
4,6
|
8,1
|
1972
|
9
|
367
|
19
|
41
|
49
|
218
|
18,1
|
4,3
|
3,2
|
7,4
|
19,0
|
5,3
|
8,1
|
1973
|
8
|
360
|
2
|
37
|
57
|
256
|
29,1
|
13,5
|
3,2
|
16,7
|
42,5
|
2,4
|
8,1
|
1974
|
7
|
330
|
20
|
31
|
45
|
171
|
29,0
|
13,9
|
3,2
|
17,1
|
43,5
|
2,3
|
8,1
|
1975
|
6
|
350
|
36
|
23
|
44
|
158
|
33,2
|
10,8
|
3,4
|
14,2
|
36,1
|
2,8
|
8,6
|
1976
|
6
|
329
|
1
|
28
|
34
|
155
|
19,4
|
2,9
|
2,2
|
5,1
|
12,9
|
7,7
|
5,6
|
1977
|
7
|
315
|
58
|
26
|
44
|
145
|
21,3
|
4,4
|
1,8
|
6,2
|
17,5
|
5,7
|
5,2
|
1978
|
7
|
397
|
2
|
24
|
50
|
159
|
34,9
|
12,8
|
1,9
|
14,7
|
41,2
|
2,4
|
5,2
|
1979
|
7
|
285
|
9
|
21
|
34
|
115
|
22,1
|
4,1
|
1,5
|
5,6
|
15,8
|
6,3
|
4,2
|
1980
|
7
|
379
|
24
|
30
|
50
|
175
|
39,1
|
12,3
|
2,1
|
14,4
|
40,3
|
2,5
|
5,8
|
1981
|
6
|
358
|
16
|
26
|
57
|
187
|
40,3
|
12,7
|
2,0
|
14,7
|
41,3
|
2,4
|
5,5
|
1982
|
10
|
374
|
1
|
35
|
53
|
161
|
35,1
|
10,2
|
2,0
|
12,2
|
34,2
|
2,9
|
5,6
|
1983
|
8
|
375
|
0
|
38
|
59
|
222
|
22,5
|
-0,4
|
1,8
|
1,4
|
3,9
|
25,4
|
5,0
|
1984
|
10
|
337
|
25
|
34
|
38
|
110
|
30,3
|
3,8
|
0,2
|
4,0
|
11,2
|
8,9
|
0,5
|
1985
|
11
|
327
|
45
|
24
|
29
|
48
|
41,3
|
14,7
|
0,0
|
14,7
|
41,4
|
2,4
|
0,1
|
1986
|
18
|
362
|
1
|
33
|
41
|
47
|
31,0
|
12,3
|
0,0
|
12,4
|
34,7
|
2,9
|
0,1
|
1987
|
11
|
358
|
1
|
32
|
52
|
92
|
29,4
|
12,6
|
0,0
|
12,6
|
35,4
|
2,8
|
0,0
|
1988
|
10
|
322
|
18
|
41
|
46
|
91
|
33,8
|
10,9
|
0,0
|
10,9
|
30,6
|
3,3
|
0,0
|
1989
|
10
|
394
|
0
|
45
|
55
|
183
|
28,3
|
6,4
|
0,0
|
6,4
|
17,9
|
5,6
|
0,0
|
1990
|
3
|
70
|
0
|
14
|
12
|
22
|
8,0
|
2,0
|
0,0
|
2,0
|
5,6
|
17,8
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
196
|
7752
|
349
|
727
|
1041
|
3432
|
625,8
|
199,9
|
40,0
|
239,9
|
28,2
|
3,6
|
4,7
|
První stovku cest
ukončila loď BLANÍK v lednu.1981 okružní cestou s nákladem
kusového zboží z Rostocku do Havany a s nákladem niklové rudy z
Nicara a měděného koncentrátu ze Santiaga do Štětína (s
bunkrováním v sovětském přístavu Ventspils). Na své sté cestě si
tak loď zopakovala relaci, která je spojena s jejími úspěšnými
začátky.
Lodě liniového typu
této velikosti se zpravidla nehonosí množstvím, nýbrž kvalitou
přepraveného zboží.
Z hlediska
přepraveného množství zboží
- prvních sto tisíc
tun přepravila loď v roce 1970 (cesta 26 in),
- druhou stovku
dovršila ,v roce 1973 (48 in),
- třetí stihla v roce
1976 (71 out),
- čtvrtou dokončila v
roce 1980 (99R)..
- pátou převezla
v roce 1983
- šestou v roce
1987
--sedmou v roce
1989
- nejvíce zboží na
jedné cestě přepravila Ioď již v roce 1969 na cestě ,18 in -
6056, tun převážně československého cukru,
- nejméně pak 502 tun
speciálního nákladu na cestě 88 out v roce 1979 z Ploče do
Tripoli a Latakie.
Z hlediska
času
- nejkratší cestou
byla exportní cesta 89 roce 1979 s přepravou speciálního
zboží z Ploče ,do Latakie za 10 dní,
- nejdelší cesta 93
out trvající 102 dny pak byla s nákladem železa a drobnice z
Hamburku a Gdaňsku do indických přístavů Bombay, Chalna a
Kalkuta.
Půl miliónu mil ujela
v roce 1978, celý milion dovršila v roce 1989
Jubilejní 5000. den
v exploataci pak Blaník oslavil na cestě 109 in s nákladem
pokrutin z Bedi Bunder do Rijeky v roce 1982
Jak již bylo řečeno,
loď o nosnosti. šest tisíc DWT liniového typu se přes dlouhodobý
provoz nemůže příliš chlubit kvantitativními ukazateli přepravy
zboží v tunách či ujetou vzdáleností v.:mílích. ale její ozdobou
jsou hospodářské výsledky.
Ve všech letech
skončil provoz se ziskem a loď se za dobu provozu nejen plně
zaplatila, ale vyprodukovaný zisk a odpisy představují šest
dalších lodí této pořizovací hodnoty: Celkový přínos % pořizovací
hodnoty je po Jiskře nejlepší ze .všech provozovaných lodí,
rovněž průměrná roční úhrada a průměrná návratnost v letech ji
řadí k nejefektivnějším lodím naší floty (třetí po Jiskře a těsně
za Krivání). Rok 1974 byl nejúspěšnější: za jediný rok byla
pořizovací hodnota uhrazena ze 43,5%, což představuje průměrnou
návratnost 2,3 roku (kromě toho ještě pětkrát v jednom roce
přes 40%).
Loď byla prodána
(plně odepsaná) za 17,9 mil.Kč, čistý přínos z prodeje činil
17,1 mil.Kč.
|