Mír II.
Nákup lodi .Mír
představuje netypický způsob získání lodi využitím okamžité
situace v obchodní a platební bilanci k realizaci transakce
výhodné z hlediska zahraničního obchodu. Její nákup nebyl předem
zahrnut v plánu, po lodi PRAHA měly následovat další dvě
kontraktní jednotky BRATISLAVA a TŘINEC. Loď Mír byla původně
stavěna pro Čínskou lidovou republiku, dohotovena koncem roku
1972, ale čínskou stranou jednostraně odmítnuta ddajně pro
odchylku přední vaznice od střední linie lodi. Německá strana
nabídla tuto loď typu Ozean 30.1.1973 Čs.námořní
plavbě.
16. 2. 1973
uskutečnila technickoekonomická komise CNP prohlídku lodi a na
základě souhlasu FMZO byl uzavřen kontrakt 9. 3.1973. Loď byla
převzata 23.3.1973 a uvedena tak do provozu v mimořádně krátké
době po obdržení nabídky a po uzavření kontraktu.
Loď Mír byla
postavena loděnicí ve Warnemünde a převzata prakticky hotová.
Protože část vnitřního zařízení a vybavení byla uzpůsobena pro
potřeby čínského partnera, bylo třeba je postupně vyměnit nebo
upravit. Loď byla přejímána s vědomím, že jako typ liniového
rychlého plavidla není nejvhodnější pro přepravní potřeby čs.
zahraničního obchodu a již při jejím nákupu se uvažovalo o
pronájmu na cizí účet s inkasem dopravného ve volné
měně.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
|
od
|
|
23.03.73
|
|
délka
|
m
|
152,8
|
provoz
|
|
07.04.93
|
|
šířka
|
m
|
20,3
|
roků
|
|
20,0
|
|
ponor
|
m
|
9,3
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1973
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Warnemünde
|
|
výrobce
|
|
MAN
|
země
|
|
NDR
|
|
KS
|
HP
|
11200,0
|
druh
|
|
kus.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,5
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
22,5
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
9651
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
13870
|
|
PH
pův.
|
mil.Kč
|
91,0
|
prostor
|
m3
|
18895
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
74,2
|
V roce 1977 bylo
provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje
relativní ukazatele návratnosti v jednotlivých
letech).
Jako rychlá liniová
loď má velmi silný motor, který umožňuje dosáhnout rychlosti až
17,5 uzle při spotřebě těžkého paliva 40,5 tun denně
(pt¨rovzována byla při nižší ekonomické rychlosti s výrazným
sníýžením spotřeby). Loď je vybavena pěti desetitunovými
výlqžniky a jedním těžkým jeřábem o nosnosti 70
tun.
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1973
|
4
|
275
|
5
|
44
|
57
|
581
|
30,4
|
12,3
|
5,2
|
17,5
|
19,2
|
5,2
|
5,7
|
1974
|
3
|
265
|
55
|
35
|
44
|
473
|
58,1
|
29,0
|
7,3
|
36,2
|
39,8
|
2,5
|
8,0
|
1975
|
4
|
335
|
21
|
42
|
57
|
445
|
44,6
|
15,8
|
7,1
|
22,9
|
25,2
|
4,0
|
7,8
|
1976
|
6
|
393
|
4
|
69
|
58
|
482
|
58,6
|
24,5
|
7,3
|
31,7
|
34,9
|
2,9
|
8,0
|
1977
|
6
|
328
|
15
|
50
|
54
|
335
|
35,3
|
7,6
|
5,6
|
13,3
|
17,9
|
5,6
|
7,6
|
1978
|
5
|
323
|
0
|
50
|
55
|
413
|
29,4
|
0,7
|
5,6
|
6,3
|
8,5
|
11,7
|
7,6
|
1979
|
5
|
399
|
19
|
54
|
43
|
400
|
39,8
|
5,2
|
6,4
|
11,7
|
15,7
|
6,4
|
8,7
|
1980
|
5
|
371
|
24
|
58
|
41
|
373
|
51,3
|
3,6
|
4,6
|
8,3
|
11,1
|
9,0
|
6,2
|
1981
|
3
|
294
|
31
|
31
|
29
|
241
|
20,9
|
3,1
|
3,5
|
6,5
|
8,8
|
11,3
|
4,7
|
1982
|
10
|
392
|
23
|
100
|
40
|
313
|
48,2
|
9,4
|
4,5
|
13,9
|
18,7
|
5,4
|
6,0
|
1983
|
7
|
314
|
6
|
62
|
33
|
237
|
27,5
|
-4,1
|
3,5
|
-0,6
|
-0,8
|
*
|
4,7
|
1984
|
9
|
359
|
16
|
85
|
40
|
345
|
38,2
|
1,2
|
4,1
|
5,3
|
7,2
|
14,0
|
5,5
|
1985
|
10
|
366
|
10
|
107
|
23
|
193
|
43,5
|
8,6
|
4,1
|
12,8
|
17,2
|
5,8
|
5,6
|
1986
|
14
|
387
|
0
|
77
|
41
|
160
|
75,6
|
38,5
|
4,3
|
42,7
|
57,5
|
1,7
|
5,7
|
1987
|
10
|
355
|
19
|
92
|
32
|
175
|
30,6
|
0,9
|
4,1
|
5,0
|
6,7
|
14,8
|
5,5
|
1988
|
9
|
356
|
3
|
110
|
36
|
366
|
29,9
|
8,3
|
2,7
|
11,0
|
14,8
|
6,8
|
3,6
|
1989
|
5
|
331
|
1
|
47
|
50
|
383
|
31,9
|
12,2
|
0,1
|
12,3
|
16,6
|
6,0
|
0,1
|
1990
|
6
|
378
|
16
|
68
|
59
|
451
|
30,3
|
-7,1
|
0,2
|
-7,0
|
-9,4
|
*
|
0,3
|
1991
|
7
|
301
|
3
|
82
|
32
|
256
|
39,6
|
9,6
|
0,0
|
9,7
|
13,0
|
7,7
|
0,1
|
1992
|
6
|
374
|
0
|
66
|
58
|
522
|
45,5
|
11,6
|
0,9
|
12,5
|
16,9
|
5,9
|
1,2
|
1993
|
2
|
145
|
4
|
18
|
17
|
145
|
10,3
|
-1,2
|
0,0
|
-1,2
|
-1,6
|
*
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
136
|
7041
|
275
|
1347
|
899
|
7289
|
819,4
|
189,7
|
81,1
|
270,9
|
16,7
|
6,0
|
5,0
|
Mír byl provozován v
různých relacích pro přepravu kusového i hromadného substrátu na
čs. i cizí účet. Nejčastější relací, ve které se plavil, byla
relace na Střední východ, kam vozil v exportu převážně kusové
zboží, v importním směru byl využíván pro přepravu hromadných
substrátů.
S vyjímkou 3
ztrátových let vžda úspěšná, nejlepší výsledek v roce 1986
s návratností přes polovinu pořizovací
hodnoty.
Jako loď pro přepravu
kusového zboží přepravila jubilejní půlmiliontou tunu až v roce 1982, kdy na cestě 49 R z
norské Mo-i-rany do Rostocku přepravila náklad železné rudy a
miliontou tunu přepravila v roce 1988.
Půlmilióntá míle loď
dosáhla v roce 1983.
Jubilejní cesta s
půimilióntou tunou byla rovněž cestou nejkratší a trvala pouze 18
dní. Nejdelší cestu pak loď uskutečnila' v roce 1979, kdy na
exportní cestě č. 29 out přepravila kusové zboží z Rostocku,
Halmstadtu, Aarhusu a Gdaňsku do Port Saidu, Kuwajtu, Basry a
Abadánu za 153 dní.
Nejvíce zboží
přepravila v roce 1975 na cestě 9 out, celkem 13115 tun železa a
drobnice ze Stětína do Basry. Nejméně zpoží na jedné cestě
tvořilo 994 tun speciálu na cestě 45 out z Bakaru do Bombaye
v roce 1982.
Provoz lodi MíR byl
proti původním předpokladům o nevhodné lodi pro přepravní potřeby
československého zahraničního obchodu velmi úspěšný i z hlediska
provozního. Za dobu provozu uhradil vyprodukovaným ziskem a
odpisy třikrát svoji pořizovací hodnotu. Průměrnou úhradou a
návratností se řadí k nejúspěšnějším lodím floty.
Vysoký zisk v měně
kapitalistických států potvrdil
předpoklad úspěšných devizových výsledků při provozu na cizí
účet.
Loď byla prodána
společnosti Red Rose Malta za 972 tis.USD.
|