Bratislava
Pořízení lodi
BRATISLAVA představuje začátek nové etapy z hlediska technické
úrovně lodí. Typem a základním strojním zařízením je to osmnáctá
loď série podobnéh typu jako PRAHA, avšak s vysokým stupněm
automatizace a dálkového ovládání, umožňující provoz" strojovny
16 hodin bez obsluhy. Kontrakt na dodávku lodí typu B-447/III/18
o nosnosti 32 tisíc. DWT byl podepsán 23.7.1973 v Praze
generálními řediteli Centromoru a ČNP. Stavební dozor zahájil
činnost v produkční'loděnici A. Warskiego ve Štětíně, koncem
srpna, když stavba lodi již byla částečně rozpracována, protože
kontrakt byl podepsán'beze změn proti specifikaci, dohodnuté s
PŽM. :Loď byla spuštěna na vodu 15.10., jízdní zkoušky byly
uskutečněny v prosinci.a lod převzata 10.1.1974.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
|
od
|
|
10.01.74
|
|
délka
|
m
|
199,0
|
provoz
|
|
21.04.94
|
|
šířka
|
m
|
24,5
|
roků
|
|
20,3
|
|
ponor
|
m
|
10,7
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1974
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Štětín
|
|
výrobce
|
|
Sulzer
|
země
|
|
Polsko
|
|
KS
|
HP
|
12000,0
|
druh
|
|
hrom.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,5
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
36,0
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
20589
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
31882
|
|
PH
SC
|
mil.Kč
|
|
prostor
|
m3
|
40758
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
105,1
|
S ohledem na
kvalitativní změny v technickém vybavení lodi automatikou, bylo
nutné věnovat velkou pozornost výběru stavebního dozoru i.celé
posádky po stránce odborné, morálně-politické a psychologické. V
důsledku rozpracovanosti sekcí v době nástupu stavebního dozoru a
zajištění veškerého zařízení výhradně loděnicí se počítalo, že
některé z původního vybavení bude tradičně poruchové a bude nutno
je v průběhu exploatace vyměnit (zejména vybavení radiostanice a
radionavigační zařízení, stykače atd.). Hlavním rysem této stavby
bylo rychlé tempo, které není v této loděnici obvyklé a který
vyplývalo z podstatného zkrácení výrobního cyklu z obvyklých 7 -
8 měsíců na 5 měsíců.
V průběhu exploatace
byla část poruchového vybavení vyměněna za spolehlivě fungující
standartní vybavení jako na ostatních lodích, původní polská
automatika byla nahrazena norskou fy Norcontrol. Loď BRATISLAVA
byla první lodí a tudíž i průkopníkem při nové organizaci práce,
kde 16tihodinový provoz strojovriy bez obsluhy znamenal zlepšení
pracovních podmínek strojní posádky i možnost celkového snížení
stavu posádky lodi. Loď má i vysoký standart ubytování (každý
čten posádky vlastní kabinu) i ostatních společných zařízení
(těloc;vična, sauna). Posádka, která .absolvovala první cesty
lodi BRATISLAVA, se stala základem pro zaškolení posádek dalších
automatizovaných lodí (TŘINEC a jugoslávské
novostavby).
V roce 1977 bylo
provedeno přecenění lodi (podle obecných pravidel pro přecenění
základních prostředků a hodnota lodi se snížila (což ovlivňuje
relativní ukazatele návratnosti v jednotlivých
letech).
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1974
|
9
|
308
|
16
|
267
|
64
|
1176
|
35,0
|
16,8
|
10,2
|
26,9
|
20,5
|
4,9
|
7,8
|
1975
|
9
|
363
|
9
|
220
|
64
|
1150
|
36,7
|
12,5
|
10,6
|
23,1
|
17,6
|
5,7
|
8,1
|
1976
|
7
|
353
|
1
|
174
|
56
|
861
|
37,3
|
16,5
|
10,5
|
26,9
|
20,6
|
4,9
|
8,0
|
1977
|
7
|
382
|
11
|
209
|
82
|
1198
|
34,7
|
-1,9
|
8,0
|
6,1
|
5,8
|
17,2
|
7,6
|
1978
|
8
|
372
|
2
|
204
|
92
|
1220
|
28,1
|
2,7
|
8,0
|
10,8
|
10,2
|
9,8
|
7,6
|
1979
|
6
|
327
|
23
|
175
|
45
|
952
|
29,1
|
4,1
|
7,7
|
11,8
|
11,2
|
8,9
|
7,3
|
1980
|
9
|
328
|
5
|
258
|
57
|
1226
|
47,7
|
17,5
|
8,2
|
25,7
|
24,5
|
4,1
|
7,8
|
1981
|
6
|
291
|
77
|
175
|
55
|
932
|
40,1
|
0,1
|
5,7
|
5,8
|
5,5
|
18,2
|
5,4
|
1982
|
9
|
375
|
1
|
259
|
69
|
1196
|
59,6
|
20,8
|
5,8
|
26,7
|
25,4
|
3,9
|
5,6
|
1983
|
7
|
382
|
14
|
200
|
73
|
1293
|
43,0
|
-5,7
|
6,2
|
0,5
|
0,5
|
*
|
5,9
|
1984
|
7
|
338
|
0
|
197
|
42
|
807
|
41,2
|
12,2
|
5,3
|
17,5
|
16,7
|
6,0
|
5,0
|
1985
|
10
|
352
|
16
|
295
|
50
|
1163
|
57,2
|
12,1
|
5,8
|
17,9
|
17,0
|
5,9
|
5,5
|
1986
|
10
|
378
|
0
|
286
|
55
|
821
|
38,2
|
4,1
|
6,0
|
10,0
|
9,5
|
10,5
|
5,7
|
1987
|
10
|
344
|
18
|
283
|
43
|
626
|
38,5
|
0,0
|
5,7
|
5,7
|
5,4
|
18,4
|
5,4
|
1988
|
11
|
378
|
0
|
303
|
55
|
1132
|
48,6
|
19,2
|
5,9
|
25,1
|
23,9
|
4,2
|
5,6
|
1989
|
13
|
327
|
24
|
366
|
57
|
1054
|
56,6
|
15,8
|
3,6
|
19,4
|
18,4
|
5,4
|
3,4
|
1990
|
12
|
334
|
0
|
346
|
62
|
991
|
57,8
|
18,7
|
-1,1
|
17,6
|
16,8
|
6,0
|
-1,0
|
1991
|
8
|
392
|
0
|
210
|
67
|
1237
|
112,2
|
32,9
|
0,2
|
33,1
|
31,5
|
3,2
|
0,2
|
1992
|
10
|
336
|
28
|
245
|
61
|
1235
|
59,1
|
4,8
|
0,1
|
4,9
|
4,7
|
21,2
|
0,1
|
1993
|
11
|
382
|
2
|
282
|
78
|
1505
|
59,7
|
25,9
|
0,0
|
25,9
|
24,6
|
4,1
|
0,0
|
1994
|
3
|
101
|
0
|
82
|
20
|
450
|
11,7
|
7,3
|
0,0
|
7,3
|
7,0
|
14,4
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
182
|
7143
|
247
|
5036
|
1247
|
22225
|
972,2
|
236,5
|
112,4
|
348,9
|
15,3
|
6,5
|
4,9
|
BRATISLAVA byla
zpočátku provozována tři roky v.časovém nájmu na cizí účet za
velmi výhodnou sazbu vysoké konjunktury, poté na čs. i cizí účet
především v relaci mezi Jižní Amerikou a Evropou, přepravovala
hromadné substráty, především rudy, obilí a chemikálie pro čs.
zahraniční obchod i cizí přepravce.
Dva roky se ztrátou,
nejlepší v roce 1991 s úhradou třetiny pořizovací
hodnoty.
Miliontou tunu
loď přepravila na cestě.38.: in se
sojovými boby v roce 1978 z Jižní Ameriky do Anglie, dvoumiliontou, která byla dosažena na cestě
73 out z Holandska do Japonska se železným šrotem
v roce 1983 tři miliony v roce 1987, čtyři miliony
v roce 1990 a v posledním roce 1994 stihla i pátý
milion.
Půlmiliontá míle byla
ujeta v roce 1981 na cestě 60 R z Tubaraa do Štětína se železnou
rudou, milintá pak v roce 1990.
Cesta 38 in s
miliontou tunou byla i nejdelší a trvala celkem 113 dní, naproti
tomu nejkratší cesta trvala pouze 13 dnů a byla na ní přepravena
ruda ze Seven Islands do Gijonu.
Nejmenší přepravené
množství představuje 15111 tun rudy na cestě 14 in ze Smalkaldenu
do Burnside v roce 1975, nejvíce zboží pak bylo přepraveno v roce
1983 na cestě 65 R – 31201 tun železné rudy z norské Mo-i-rany do
Štětína.
Provoz lodi
BRATISLAVA byl finančně i devizově velmi efektivní. Za dobu
provozu uhradila lo0 vyprodukovaným ziskem a odpisy třikrát svoji
pořizovací hodnoty,. průměrem~roční úhrady se řadí na třetí:
místo v bulkcarrieréch za loď KOŠICE a
TŘINEC.
Loď byla prodaná
firmě Valume Shipping Malta za 1770tis.USD a dále
provozována pod jménem Eva.
|