Orlík II.
V roce 1978 byla
vypracována nová koncepce rozvoje československé námořní floty;
která předpokládala náhradu starých novými loděmi a rozšířením
počtu jednotek, v tom byly zahrnuty čtyři lodě o nosnosti 15
tisíc DWT s dodáním v roce 1980 - 1982
Po vyjasnění všech
základních otázek byl 21.12.1978 podepsán ve Rijece kontrakt na
dodávku čtyř lodí univerzálního typu o nosnosti 15 tisíc DWT při
ceně 11,8 miliónu USD a s dodáním prvé jednotky v roce 1980,
dalších dvou v roce 1981 a čtvrté začátkem roku 1982 s tím, že 70
% hodnoty každé lodi bude spláceno v půlročních splátkách.od
dodání po dobu sedmi let při úroku 8,5%.
Po podepsání kontraktu a
úvodního projektu se přikročilo ke zpracování technického
projektu. Schvalovací řízení proběhlo ve čtyřech etapách od dubna
do prosince roku 1979.
Byl ustaven stálý
stavební dozor, který nastoupil v loděnici 3. :Máj počátkem roku
1980, tedy při zahájení výroby sekcí a bloků v dílnách. Postupně
byl podle potřeby doplňován členy posádky a pro přejímku
jednotlivých lodí byl doplněn částí důstojnického sboru z posádky
pro příslušnou loď.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
od
|
|
30.12.80
|
|
délka
|
m
|
145,5
|
provoz
|
|
27.02.96
|
|
šířka
|
m
|
21,6
|
roků
|
|
15,2
|
|
ponor
|
m
|
9,4
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1980
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Rijeka
|
|
výrobce
|
|
Sulzer
|
země
|
|
Jugo
|
|
KS
|
HP
|
7200,0
|
druh
|
|
kus.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,8
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
24,0
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
|
BRT
|
10416
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
15870
|
|
PH
SC
|
mil.Kč
|
|
prostor
|
m3
|
22827
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
194,9
|
Kýl první lodi
s pořadovým číslem 601 byl položen dne 5.2.1980, na vodu
byla spuštěna 20.5.1980, zkušební>jízda a přejímka se
uskutečnily 15.-18.12.1980
Typem
a základním vybavením byly tyto lodě určeny pro generální náklad
s možností převozu hromadného substrátu. Těleso lodi a paluba je
uzpůsobena rozměry pro možný převoz kontejnerů s tím, že by bylo
dodatečně nutno instalovat uvazovací zařízení. Pro převoz obilí
jsou přizpůsobeny kryty v mezipalubí tak, aby je bylo možno
použít jako přepážek. Tyto kryty se otvírají bočně, doplní se
snímatelnými bočnicemi, takže tvoří souvislou podélnou stenu. Jde
o lodě s automatizovaným provozem strojovny, to znamená 16 hodin
bez služeb. Předností těchto lodí jsou velice dobré manévrovací
vlastnosti, způsob ovládání hlavního motoru, spotřeba paliva
v ekonomických rychlostech, rovné macgregory
umožňující.palubní náklad, solidní vybavení můstku, bezpečnostní
a protipožární zařízení. Jedná se o lodě univerzální s možností
přepravy jak kusového tak hromadného nákladu včetně možnosti
převozu těžkých a rozměrných nákladů, popřípadě i kontejnerů.
Maximální rozměry skladišť a jícnů však přímo ovlivňují velikost
strojovny a nástavby, včetně jejich uspořádání.
Vzhledem k tomu, že loď.
ORLÍK byla prototyp dosud nevyráběného typu, vznikly jak při
stavbě, přejimkách, dokončovacích pracech a následně i v provozu
některé problémy, které se ve spolupráci s loděnicí řešily a v
průběhu provozu odstraňovaly.
|
provozní
výsledky
|
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1981
|
5
|
319
|
37
|
68
|
48
|
454
|
47,3
|
1,0
|
14,0
|
15,0
|
7,7
|
13,0
|
7,2
|
1982
|
5
|
359
|
0
|
66
|
42
|
385
|
38,1
|
-1,3
|
14,3
|
13,0
|
6,7
|
15,0
|
7,3
|
1983
|
6
|
377
|
0
|
65
|
31
|
282
|
31,0
|
-10,6
|
15,0
|
4,4
|
2,3
|
44,4
|
7,7
|
1984
|
6
|
321
|
11
|
79
|
34
|
327
|
30,2
|
-3,9
|
13,2
|
9,3
|
4,8
|
20,9
|
6,8
|
1985
|
6
|
372
|
0
|
64
|
43
|
367
|
40,4
|
4,4
|
14,9
|
19,3
|
9,9
|
10,1
|
7,6
|
1986
|
11
|
365
|
15
|
121
|
47
|
397
|
35,3
|
-6,4
|
15,6
|
9,2
|
4,7
|
21,2
|
8,0
|
1987
|
10
|
364
|
0
|
124
|
43
|
355
|
29,6
|
0,4
|
15,1
|
15,6
|
8,0
|
12,5
|
7,8
|
1988
|
8
|
352
|
18
|
76
|
51
|
315
|
28,1
|
3,5
|
10,6
|
14,1
|
7,2
|
13,8
|
5,4
|
1989
|
6
|
226
|
0
|
78
|
33
|
323
|
30,5
|
11,2
|
6,5
|
17,7
|
9,1
|
11,0
|
3,3
|
1990
|
6
|
508
|
3
|
67
|
62
|
447
|
44,7
|
-2,4
|
14,7
|
12,3
|
6,3
|
15,8
|
7,5
|
1991
|
6
|
315
|
22
|
71
|
51
|
457
|
50,8
|
2,0
|
9,7
|
11,7
|
6,0
|
16,7
|
5,0
|
1992
|
8
|
360
|
0
|
56
|
71
|
390
|
52,4
|
10,5
|
10,4
|
20,9
|
10,7
|
9,3
|
5,4
|
1993
|
7
|
348
|
18
|
76
|
67
|
489
|
43,3
|
-19,1
|
13,5
|
-5,6
|
-2,9
|
*
|
6,9
|
1994
|
8
|
364
|
0
|
76
|
65
|
500
|
50,8
|
2,7
|
13,4
|
16,1
|
8,3
|
12,1
|
6,9
|
1995
|
7
|
351
|
9
|
78
|
50
|
551
|
39,5
|
-0,7
|
13,4
|
12,7
|
6,5
|
15,4
|
6,9
|
1996
|
2
|
101
|
3
|
22
|
14
|
157
|
11,3
|
-0,2
|
0
|
-0,2
|
-0,1
|
*
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
107
|
5402
|
135
|
1187
|
752
|
6196
|
603,1
|
-8,9
|
194,4
|
185,7
|
6,0
|
16,8
|
6,2
|
Lodě o nosnosti 15 tisíc
DWT byly původně určeny pro provoz do perského zálivu, vzhledem k
válečným událostem mezi Irákem a Iránem byly lodě nasazovány i do
jiných relací a pronajímány na čas na cizí 'účet.
Výsledky a vcelku a
zpoloviny roků ztrátové, takže celkový přínos je tvořen pouze
odpisy, jimiž byl pořizovací hodnota lodi plně
uhrazena.
Loď byla prodána přes
firmu Delaport Shipping Corporation Liberie společnosti Silver
Sea Liberie za 140 tis.USD.
|