Lipno
Jako třetí loď
jugoslávského kontraktu s pořadovým číslem 603. Kýl lodi byl
položen 20.5.1980, spuštěna na vodu 6.11.1980. Uvazovací zkoušky
proběhly koncem dubna a začátkem května 1981 a jízdní zkoušky
včetně přejímek zařízení 6. - 7. května
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
od
|
|
23.05.81
|
|
délka
|
m
|
145,7
|
provoz
|
|
01.12.98
|
|
šířka
|
m
|
21,6
|
roků
|
|
17,5
|
|
ponor
|
m
|
9,4
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1981
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Rijeka
|
|
výrobce
|
|
Sulzer
|
země
|
|
Jugo
|
|
KS
|
HP
|
7200,0
|
druh
|
|
kus.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
14,8
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
24,0
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
10416
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
15916
|
|
PH
SC
|
mil.Kč
|
|
prostor
|
m3
|
22827
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
170,8
|
V závěru stavby
byly uplatněny základní připomínky z provozu lodí Orlík a
Slapy. Na lodi bylo s konečnou platností vyřešeno uložení
pomocných motorl a zástupce vystavil čistý certifikát bez
„Condition of Class“ a doporučil uložení pomocných motorů stejným
způsobem na celé serii lodí stavěných pro ČNP.
Stejně jako sesterské
lodě celé série je určena pro kusový náklad s možností převozu
hromadných substrát. Proti předchozím dvěma lodím série je
vybavena těžkým výložníkem o nosnosti 70 tun s možností
obsluhovat skladiště č. 1 a 2.
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1981
|
2
|
148
|
6
|
15
|
26
|
87
|
12,5
|
2,3
|
5,9
|
8,2
|
4,8
|
20,9
|
3,5
|
1982
|
5
|
393
|
31
|
52
|
58
|
421
|
36,7
|
-1,0
|
15,1
|
14,1
|
8,2
|
12,1
|
8,9
|
1983
|
5
|
344
|
8
|
70
|
53
|
580
|
28,9
|
-3,6
|
12,6
|
9,0
|
5,3
|
18,9
|
7,4
|
1984
|
6
|
384
|
3
|
77
|
59
|
549
|
39,8
|
-0,1
|
13,9
|
13,8
|
8,1
|
12,4
|
8,1
|
1985
|
3
|
328
|
22
|
42
|
42
|
426
|
27,4
|
-8,9
|
12,6
|
3,7
|
2,2
|
46,3
|
7,4
|
1986
|
9
|
365
|
0
|
91
|
41
|
366
|
26,6
|
-9,6
|
13,1
|
3,5
|
2,1
|
48,4
|
7,7
|
1987
|
8
|
366
|
0
|
94
|
40
|
333
|
26,6
|
0,5
|
13,2
|
13,6
|
8,0
|
12,5
|
7,7
|
1988
|
6
|
365
|
15
|
55
|
52
|
338
|
27,5
|
-1,6
|
11,2
|
9,6
|
5,6
|
17,8
|
6,5
|
1989
|
7
|
344
|
1
|
78
|
49
|
426
|
38,7
|
10,7
|
8,6
|
19,3
|
11,3
|
8,8
|
5,0
|
1990
|
7
|
309
|
75
|
78
|
52
|
318
|
32,0
|
-20,5
|
9,6
|
-11,0
|
-6,4
|
*
|
5,6
|
1991
|
6
|
342
|
0
|
57
|
45
|
361
|
45,9
|
3,8
|
8,5
|
12,4
|
7,2
|
13,8
|
5,0
|
1992
|
8
|
389
|
3
|
66
|
57
|
367
|
56,4
|
12,9
|
9,8
|
22,7
|
13,3
|
7,5
|
5,7
|
1993
|
7
|
311
|
20
|
69
|
46
|
338
|
48,3
|
-1,1
|
10,4
|
9,2
|
5,4
|
18,5
|
6,1
|
1994
|
7
|
391
|
0
|
68
|
56
|
402
|
58,0
|
8,2
|
12,6
|
20,8
|
12,2
|
8,2
|
7,4
|
1995
|
9
|
351
|
19
|
95
|
71
|
751
|
52,9
|
-1,2
|
12,6
|
11,4
|
6,7
|
15,0
|
7,4
|
1996
|
7
|
355
|
15
|
74
|
55
|
584
|
41,1
|
11,5
|
0,0
|
11,5
|
6,8
|
14,8
|
0,0
|
1997
|
7
|
377
|
15
|
74
|
55
|
584
|
50,6
|
-0,9
|
0,0
|
-0,9
|
-0,6
|
*
|
0,0
|
1998
|
5
|
296
|
11
|
53
|
39
|
417
|
39,4
|
-0,7
|
0,0
|
-0,7
|
-0,4
|
*
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
114
|
6158
|
244
|
1209
|
896
|
7649
|
689,2
|
0,7
|
169,6
|
170,2
|
5,5
|
18,1
|
5,5
|
V důsledku válečného
konfliktu mezi Iránem a Irákem a zastavení provozu do této relace
byla od samého začátku provozována na cizí účet v časovém nájmu,
poté střídala přepravy cizího a československého zboží, se
zapojením do přeprav cukru z Kuby i importu z Dálného východu.
.
Prvého půl
milionu přepravených tun bylo
dosaženo v roce 1989, milion v roce 1995 Prvý půlmilionu mil
ujela loď v roce 1991
Nejdelší cestou z
hlediska času byla cesta 21 in v roce 1985 za 144 dní s
magnezitem a drobnicí z Číny db PLR a z hlediska vzdálenosti
předchozí - 20/R v témže roce délkou. 16953 mil s cukrem z Kuby
do Qingdao.
Nejkratší cesty byly
realizovány v následujícím roce 1986 22 out v trvání 25 dní s
drobnicí z Beneluxu do Bridgetown a 30 R v délce 1002 mil s
kukuřicí z Ravenny do Misuraty.
Nejvíce zboží bylo
přepraveno v roce 1983 na cestě 9/R - 14331 tun s cukrem z Kuby
do PLR a nejméně v roce 1982 na cestě 7 out - pouze 119 tun
(speciální zboží do Marielu).
Hodnocení efektivnosti
je stejně jako u všech lodí této skupiny nepříliš lichotivé
(jejich provoz je shodný s obdobím nejhlubší krize v námořní
dopravě). Přestože 11 roků je ztrátových a pouze 7 ziskových,
celkový výsledek je mírně aktivní a pořizovací hodnota odpisy
uhražena. Nejlepší výsledky pouze ve 3 letech přesahují hranici
10% návratnosti.
V roce 1997 byla
loď převedena dceřinné společnosti Rastaban Kypr, prodána byla
firmě Hebei Ocean Shipping Company Čína.
|