V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Spuštěna na vodu
30.12.1987 druhá loď ze série se stejnými parametry jako
předchozí i následujícící sesterské lodě.
v
provozu
rozměry
od
16.11.88
délka
m
119,0
provoz
01.06.94
šířka
m
18,6
roků
5,5
ponor
m
7,7
stavba
hlavní
stroj
rok
1988
druh
vznětový
místo
Xingang
výrobce
Sulzer
země
Čína
KS
HP
4650,0
druh
kus.
rychl.
míle/hod.
13,5
parametry
spotř.
tuny/den
13,0
parametry
tonáž
BRT
6425
poř.hodnota
nosnost
DWT
7947
PH
SC
mil.Kč
prostor
m3
11705
PH
VRCV
mil.Kč
198,9
provozní výsledky
tuno
finanční výsledky
návratnost
odp.
rok
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odpisy
přínos
%
roky
%
1989
9
360
25
48
61
193
23,5
-8,2
16,5
8,3
4,2
23,9
8,3
1990
9
372
6
50
45
210
27,1
-7,1
16,2
9,2
4,6
21,7
8,2
1991
10
315
13
38
54
151
32,3
-4,6
14,1
9,5
4,8
21,0
7,1
1992
9
403
12
50
63
255
51,4
-9,3
17,8
8,6
4,3
23,2
9,0
1993
8
330
8
42
42
172
40,2
5,2
12,3
17,5
8,8
11,3
6,2
1994
5
180
0
33
19
92
19,4
10,2
0,0
10,2
5,2
19,4
0,0
50
1960
64
261
284
1073
193,9
-13,7
77,0
63,3
5,3
18,8
6,5
Krátkost období provozu
nedovolilo dosáhnou ani na půlmilionovou hranici přeravy
v tunách ani ujeté vzdálenosti v mílích.
Výsledek byl trvale
ztrátový (ve dvou posledních letech zisk) a finanční ukazatele
tomu odpovídají, přínos je tvořen výhradně odpisy a návratnost je
pod odpisovou normou.
Prodána Dunajplavbě jako
protihodnota za rozestavěné rumunské tankery, provozována pod
jménem Golden Trade.