V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
|
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
|
VÝSLEDKY DLE ROKŮ
Jednotlivé roky
Zdeněk Bastl
Byt | Brixiho 14, Praha 6, PSČ 162 00 |
Pevná linka | 222 742 588 |
Mobil | 775 909 979 |
|
Chalupa | Velký Šenov 196, PSČ 407 78 |
Pevná linka | 412 391 100 |
|
E-mail | zdenek.bastl@tiscali.cz |
|
Svitava
S řeckou firmou Salamis
Shippyard byl podepsán kontrakt na dostavbu dvou novostaveb z
Rumunska o nosnosti 29 043 DWT,
z nichž první Svitava
z loděnice Mangalia byla uvedena do provozu v polovině
roku a druhá Morava nebyla vůbec předána.
v
provozu
|
|
|
|
rozměry
|
|
|
od
|
|
10.08.95
|
|
délka
|
m
|
180,8
|
provoz
|
|
18.12.98
|
|
šířka
|
m
|
24,9
|
roků
|
|
3,4
|
|
ponor
|
m
|
10,4
|
|
|
|
|
|
|
|
stavba
|
|
|
|
hlavní
stroj
|
|
|
rok
|
|
1995
|
|
druh
|
|
vznětový
|
místo
|
|
Mangalia
|
|
výrobce
|
|
MAN-B&W
|
země
|
|
Rumunsko
|
|
KS
|
HP
|
8198,0
|
druh
|
|
hrom.
|
|
rychl.
|
míle/hod.
|
13,5
|
|
|
|
|
spotř.
|
tuny/den
|
20,5
|
parametry
|
|
|
|
|
|
|
tonáž
|
BRT
|
17630
|
|
poř.hodnota
|
|
|
nosnost
|
DWT
|
29043
|
|
PH
SC
|
mil.Kč
|
|
prostor
|
m3
|
34762
|
|
PH
VRCV
|
mil.Kč
|
773,0
|
Jedná se o BCC ve
skupině 30tis.DWT, vybavené 4 jeřáby po 25 tunách, s 5
holdy, s kryty Mac Gregor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
provozní výsledky
|
|
tuno
|
finanční výsledky
|
návratnost
|
odp.
|
rok
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
tržby
|
zisk
|
odpisy
|
přínos
|
%
|
roky
|
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1995
|
6
|
126
|
6
|
156
|
60
|
1560
|
224,9
|
128,2
|
0,0
|
128,2
|
16,6
|
6,0
|
0,0
|
1996
|
8
|
334
|
8
|
208
|
80
|
2080
|
120,6
|
33,3
|
0,0
|
33,3
|
4,3
|
23,2
|
0,0
|
1997
|
7
|
356
|
7
|
182
|
70
|
1820
|
146,5
|
74,5
|
46,3
|
120,7
|
15,6
|
6,4
|
6,0
|
1998
|
10
|
379
|
10
|
260
|
100
|
2600
|
80,0
|
40,6
|
45,0
|
85,6
|
11,1
|
9,0
|
5,8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31
|
1195
|
31
|
806
|
310
|
8060
|
572,1
|
276,7
|
91,3
|
368,0
|
11,9
|
8,4
|
3,0
|
První půlmilionu tun
přepravila loď v roce 1997.
Stejně jako ostatní BCC,
stavěné v tomto období, loď prokázala správnost orientace na
jednotky, schopné konkurovat na světovém námořním trhu. Výsledky
ve všech letech aktivní, za 3 roky provozu vyprodukovala loď
téměř polovinu své pořizovací hodnoty a vykázala vysoké
kvalitativní parametry návratnosti.
V roce 1992 předána
dceřinné společnosti COS Star Malta, prodána dánské společnosti
ClipperApS, kde jezdila pod jménem Clipper Might a pod technickým
řízením ČNP.
|