V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
style="MARGIN: 0cm
0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Málokdo již
dneska ví, že první čs.námořníci vznikli z řad čs.legionářů
na Sibiři, na jezeře Bajkal v průběhu r. 1918, kde se jim
podařilo zarekvírovat několik transportních lodí, vybavili je
děly a kulomety a využívali pro strážní službu na jezeře a také
pro místní boje s Rudou armádou.Podobně tomu bylo i po
příchodu legionářů do Vladivostoku, za účelem jejich evakuace.Tam
jejich řady posílili příslušníci posádek s c.k.
Rakousko-uherské Mariny, kteří připluli z Evropy. Jmen je
bezpočtu a není v možnostech je uvésti, proto zde zaměříme
na později známé osobnosti. Na uvedených lodích vlála prozatímní
čs.vlajka tj. bílo-červená.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Evakuace našich legionářů z Vladivostoku probíhala
postupně do Evropy na zahraničních lodích během 2 let, do září r.
1920. Během roku r.1920 vedení legií založilo Legiobanku a
rozhodlo se zakoupit v Japonsku vlastní loď.Loď byly nazvána
LEGIE a byla na ní vztyčena
čs.vlajka. Jejím prvním velitelem se stal kpt.Holub, důstojníci
poručíci Béba a Furwirth, všichni z c.k. Mariny a další,
rovněž posádka z řad našich legionářů. Pouze 1.a 2. strojní
důstojník a R/O byli Rusové. S/S Legie vykonala několik plaveb
z Vladivostoku do Terstu. Na dalších plavbách se stal
velitelem kpt.Wosečka z c.k. Mariny a l.palubní důstojník
nám všem známý kpt.Jan Hakl.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Po zapojení lodi do evakuace legií, komerční exploatace této
první čs.lodi pokračovala nadále ve dvacátých letech plavbami do
Jižní Ameriky.Posádka začali posilovat první absolventi tříleté
námořní školy v chorvatském Bakaru. První absolvent byl
kpt.Stožický (mimochodem autor několika marinistických knih,
nejlepší „S palubou pod nohama“), druhý nám známý kpt.Jakub Frey
(autor mnoha učebnic pro námořníky a školitel našich pozdějších
námořníků).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">V Bakaru úspěšně absolvovalo námořní školu několik
desítek Čechů a Slováků, kteří z důvodu, že naše flota se
nezvětšovala, plavili se na jugoslávských a jiných lodích, také
na Dunajské a Labské plavbě. Někteří našli uplatnění ve
spedičních firmách (Metrans) a na úřadech.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Na Dunaji se plavil mimo jiné důstojník c.k.mariny kpt.Durda
(později, po 2.světové válce pracoval na Ministerstvu dopravy
Praha a byl členem komise, která v r.1954 přebírala loď
LIDICE ve Finsku).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Velmi zajímavý a čestný člověk
byl kpt.Wosečka, c.k.námořní letec. Třikráte byl na frontě
sestřelen a zajat, třikrát ze zajetí uprchl a vrátil se do
c.k.mariny z důvodu, že nechtěl porušit přísahu
císaři.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Další absolventi z Bakaru, které jsme poznali:
kpt.Krbek (pracoval v Čechofrachtu), kpt.dr.Dutka (po Bakaru
absolvoval vysokou školu v Neapoli a stal se doktorem
námořních věd, za 2. Světové války byl v Londýně u vlády
dr.Beneše), kpt.Makový, kpt.Cibík, kpt.Šlechta (za 2.světové
války jako letec v RAF), kpt.Klos, kpt.Horčic (školu
studoval v Dubrovníku) a poslední absolvent z r.1939/40
kpt.Oleg Harna. Údajně jako mladý hráč čs.fotbalového družstva
zúčastnil se zápasu s chorvatským družstvem, oni si ho
všimli a nabídli mu přestup a zároveň stipendium na studium
námořní školy v Bakaru. V důsledku obsazení Jugoslavie
v r.1940 hitlerovskými vojsky unikl s jugoslávskou lodí
na západ a běhen 2světové války se plavil jako důstojník
v konvojích z USA do Británie).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">O výstavbu a rozvoj naší námořní flotily po 2.světové válce,
kdy nastaly pro nás vhodné podmínky, se zasloužili ve značné míře
předváleční námořníci a kapitáni, zejména kpt.Bohumil Klos (stal
se kapitánem první poválečné lodi Republika, kpt.Jan Hakl (stal
se kapitánem druhé lodi Juliu Fučík), kpt.Jakub Frey (stal se
kapitánem třetí lodi Lidice, byl velkým vlastencem a propagátorem
naší floty s aktivním přístupem ke školení našich posádek a
k ekonomice exploatace našich lodí). Dalšími kapitány našich
poválečných lodí se stali kpt.Josef Horčic, kpt.Ladislav Makový
(zemřel náhle na palubě tankeru Ostrava v r.1959), kpt.Cibík
a kpt.Šlechta (plavili se na námořních lodích Dunajské plavby,
před válkou oba praktikovali na polské lodi
Batory).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Ze starých předválečných námořníků, kteří se plavili i po
2.světové válce na našich lodích, jmenujme alespoň některé:
1.strojní důstojník Munzar, 2.strojní důstojník Sokol, bocman Jan
Burián, bocman Jan Kozmík (kapitán Dunajských říčních
lodí).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">S předválečným Polskem ČSR neměla dobré styky, proto
tam nechodili naši občané studovat na námořní škole. Přesto
všechno, údajně tam měli absolvovat tzv. kandidátskou plavbu na
plachetní školní lodi Dar pomorza dva naši absolventi lékařské
fakulty v Praze. Jeden z nich skončil tragicky, zabil
se pádem z ráhna na uvedené školní lodi.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Mé uvedené povídání je z paměti, je proto neúplné a
patrně má i jiné věcné nedostatky. Snahou je evokovat další
pamětníky k doplnění těchto vzpomínek.
Autor:
podle vyprávění našich
starých námořních důstojníků
kapitán dálné plavby
Milan Rusňák
(*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v Polsku, velitel řady našich
námořních lodí