Osobnosti ČNP
Narozen 3.3.1895
v Praze, zemřel tamtéž 11.11.1973.
Jeden z prvních
českých námořních kapitánů, malíř, člen Svazu čs.výtvarných
umělců, žák akademického malíře K.Hollanda.
Po maturitě na reálném
gymnáziu navštěvoval od roku 1913 námořnickou školu
v jugoslávské Pule. Ještě před rozpoutáním 1.světové války
narukoval do rakousko-uherského námořnictva, kde v průběhu
války sloužil na křižnících Saida (kadet), Szigetvar
(poddůstojník) a torpédoborci Uzsok (druhý důstojník). Na konci
války dosáhl hodnosti lodního nadporučíka (fregatní
poručík).
Po rozpadu
Rakousko-Uherska zůstal jako slovanský důstojník ve službě
v nově vzniklém jugoslávském válečném námořnictvu jako
velitel torpédoborce Uzsok a pomáhal při odstraňování minových
zátarasů v Jaderském moři.
V roce 1921 přešel
na první čs.nákladní parník Legii, provozovaný pražskou
Legiobankou; v letech 1929-1930, kdy byla Legie vyřazena
z provozu, zde vykonával nejvyšší velitelskou funkci.
Vychoval při tom řadu příštích kapitánů čs.dálné plavby, např.
J.Freye a B.Klose. Loď Legie s kpt.Haklem na velitelském
můstku vstoupila do dějin námořní dopravy příběhem svého lodního
lékaře dr.Ivana Roubala, který radiodepešemi správně
diagnostikoval onemocnění a přispěl k záchraně pacienta na
palubě amerického parníku City of Flint.
V době hospodářské
krize musel kpt.Hakl jako spousta jeho kolegů vylodit a pracoval
až do roku 1948 jako bankovní úředník (u téhož zaměstnavatele
Legiobanky). V letech 1948-1951 byl zaměstnán jako vedoucí
směnárny Státní banky československé.
V dubnu 1951 přijal
nabídku firmy Metrans (předchůdce Čechofrachtu) a nastoupil zde
jako superintendant (superkargo, tj. zástupce společnosti,
pověřený dohledem nad nákladem). Po obnovení čs.námořní plavby se
vrátil na moře, nejprve jako velitel druhé čs.námořní lodě
J.Fučík a později jako kapitán řady dalších čs.plavidel.
V čs.obchodní flotě sloužil až do ledna 1959, kdy se odebral
na zasloužený odpočinek.
Je pohřben
v Biskajském zálivu, 46°41´8“ N a 06°52´5“ W, hloubka 4400
m.
Dopis
kpt.Hakla
generálnímu
řediteli
Františku
Majerovi
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Obracím se na Tebe s poněkud nezvyklou prosbou. Léta
jsou tady a člověk se zajímá chtě nechtě o poslední věci člověka
v případě úmrtí.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Chtěl bych, aby po kremaci byla má urna hozena do moře
z paluby některé naší lodi a vydán o tom dokument – jako
výpis z lodního deníku, na které zeměpisné šířce a délce se
to stalo. Dokument by byl trojmo předán mým
pozůstalým:
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Manželka Marie Haklová
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Ing.Zdeněk Hakl – Praha
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Ing.Milan Hakl - Troja
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Nevím, zda se tato moje poslední vůle srovnává se zákonitými
předpisy a prosil bych o Tvé laskavé vyjádření v té
záležitosti.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Dále bych svoje obrazy s rámy, které se týkají více
moře, chtěl věnovat Námořní plavbě, aby je použila pro výzdobu
svých kanceláří a lodních obývacích prostorů, eventuelně jako dar
zasloužilým pracovníkům.
style="MARGIN:
0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Již tři
dny bylo moře pokryté mlhou. Skagerrak, Severní moře.
V Doverské úžině nebylo vidě příď lodi. Hustá bílá tma a
zvuk sirény. Kapitán u radaru, důstojník a námořník na křídlech
můstku, kormidelník. U bóje South Falls zněly zvonky strojního
telegrafu, vyhýbání. Padesáttři lodě v okruhu 12 mil, pět
lodí křižuje kurs. Před majákovou lodí Varne se mlha pomalu
zvedla; půl, jedna, dvě, skoro tři míle. To bylo odpoledne
třetího dne. Po půlnoci se nakrátko vrátila.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Je ráno. Slunce se prodírá přes rozmazaný prostor, zhasínají
navigační světla. Na stožár letí československá vlajka znovu
pomalu klesá do půli stožáru. Napíná se v sílícím větru.
Obzor kolem se stále rozšiřuje a ukazuje další a další lodě..
Všechny spěchají. Plout se musí…….
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Dopoledne zaměřuje kapitán radarem Ile de Ouessant, loď mění
kurs, vyplová na oceán. Směr plavby k mysu Finisterre,
dávnému konci evropského světa. Lodní zvon odměřuje čas služeb a
kolem plují lodi. Směřují na západ do přístavů obou Amerik, na
jih na Středomoří, do Afriky i Asie, na sever do Evropy a na
východ do Biskajského zálivu.Loď se stále více houpá, vlny rostou
do čtyř metrů a stříkají na palubu. Obloha i moře má ocelově
šedou barvu Atlantiku.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Slunce proráží mezi mraky nízko nad západním obzorem. Loď
stále snižuje rychlost a stáčí se šikmo proti vlnám. Kolem
křižuje své cesty a vyhýbá se pět lodí.Loď již téměř stojí. Na
levém boku hlavní paluby je nastoupena posádka, před ní velitel
lodi.Paluba se houpe, občas udeří a vystříkne vlna, je
ticho.Minuta, dvě, deset minut ticha a pohledu na moře. Loď stojí
a ze zádi jde šest námořníků.Nesou těžkou desku pokrytou státní
vlajkou, zastavují se , kladou desku okrajem na zvýšený bok lodi.
Velitel lodi pronáší slova rozloučení. Končí. Zní dlouhý tón
loďmistrovy píšťaly, dva posluchači námořní školy zvedají konec
desky, z pod vlajky klouže urna zašitá v hrubé
plachtovině, dopadá do vln a mizí. Nad lodí zní lodní zvon. Osm
úderů – konec služby, osm úderů – konec života
námořníka.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Kolem je moře a lodi, začal znovu pracovat motor. Všichni
námořníci mimo službu sedí v saloně lodi, před každým stojí
sklenka. Sedí tiše, až velitel pronese přípitek "Na památku
starého kapitána, za ty, kdo jsou na moři!“ Rozcházejí se. Loď
pluje dál do větrné noci.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">V lodním deníku m/s Kriváň je na stránce ke dni
11.4.1974 tento zápis:
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">„19.04/04.8 v poloze: šířka 46°41´8 N, délka 06°52´ 5
W, na křižovatce námořních cest Atlantického oceánu, byla
posádkou lodi uložena do moře urna s popelem kpt.Jana Hakla.
Čest jeho památce!“
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Věčnou vzpomínku památce kpt.Jana Hakla na palubách všech
lodí plujících pod československou vlajkou nad jeho mořským
hrobem!
Autor:
kapitán dálné
plavby ing.Jan Hošek
(1935-1984),
absolvent námořní
školy v Oděse, velitel Kriváně a řady našich námořních
lodí
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT:
35.45pt">Náš nejstarší kapitán v naší
poválečné flotě, veliký vzdělanec a osobnost, narozený ještě
v předminulém století, by kapitán Jan Hakl. Jeho námořní
kariéra začala vstupem do kadetní školy c.k.Mariny v Pule, tedy
v tehdejším Rakousko-Uhersku, kterou úspěšně skončil během
1.světové války v roce 1916 (Pula leží na poloostrově
Istria, dnes patří Chorvatsku). Po absolvování školy praktikoval
na c.k. válečných lodích a po vzniku Československé republiky
přešel jako palubní důstojník do nově vzniklé čs.floty, jmenovitě
na první loď Legii. Tato loď byla zakoupena jako novostavba
v Japonsku (předtím pod japonskou vlajkou absolvovala pouze
jednu plavbu). Pod naší vlajkou loď převážela naše ruské
legionáře ze sibiřského Vladivostoku do Terstu. Po tomto úkolu
převážela rovněž různé náklady pro ČSR. Ve dvacátých letech byly
prodána a náš kapitán Jan Hakl šel pracovat k rejdaři, tj.
do Legiobanky v Praze.
Kapitán Hakl byl velmi
vzdělaný všeobecně a jazykově, člověk s nadáním
k umění.Proto si běhen let v Praze vystudoval dálkově
akademii, jmenovitě na akademického malíře. Tato vášeň ho
provázela celý další život , jak na pevnině, tak i na moři –
stále maloval, nejvíce moře a lodě.Měl taktéž ohromný smysl pro
humor.
Po 2.světové válce byl
pro své odborné kvality s zkušenosti vysílán (Metransem
Praha) jako supercargo, na cizí lodě, které byly charterovány pro
převážení nákladů pro Československou republiku. Po vzniku naší
vlastní floty byl jmenován v lednu 1953 velitelem lodi m/s Julius Fučík, předtím také
působil ve vzniklé rejdařské společnosti Čechofracht jako
nautický inspektor a poradce. Dozoroval opravy a provoz naší
první lodi po 2.světové válce s/s Republiky, a to na loděnicích
v norském Stavangeru a polském Gdansku.
S jeho osobou se vážou
zajímavé mezinárodní asociace. Prvními absolventy námořních škol
nautického směru se stali dnešní kapitáni v důchodu
kpt.Fojtů, Kantner, Putna a Rusňák a to v polském Štětíně.
Přednášky z astronomie vedl profesor kpt.dálné plavby Antoni
Ledochowski, pocházející z hraběcího rodu. Během prvních
měsíců výuky v polském jazyku jsme měli všichni potíže
zejména v odborné terminologii. Profesor Ledochowski při
jedné počáteční zkoušce mne překvapil lámanou češtinou, když
řekl: „Můžete mluvit česky, já rozumím, narodil jsem se na Moravě
v Drahotušicích u Hranic.“ Během inspekčních pobytů
kpt.Hakla na lodi Republika jsem se zmínil, že astronomii nás
vyučoval nějaký hrabě Ledochowski. Kpt.Hakl nadšeně zvolal:
„Vždyť je to můj spolužák z kadetky v Pule, spolu jsme
se učili a potom sloužili na c.k. válečných lodích. Nevěřícně
jsme na to zírali a říkali si, jak je ten svět
malý.
V letech 1969/70
jsem byl velitelem na lodi Blaník na lince Štětín-kubánské
přístavy. Kpt.Hakl byl již v důchodu v Praze, zatímco
kpt.Ledochowski, ověnčený polskými
řády za zásluhy, stále přednášel na Vysoké námořní škole ve
Štětíně.V těch časech panoval v ČNP Prah hezký zvyk.
Penzionovaným pracovníkům ČNP byly povolována jedna okružní
rekreační plavba. A tak se v březnu 1969 na m/s Blaník
nalodil kpt.Hakl, můj osobní patron a přítel.Moře nebylo
k nám vlídné, obzvláště na zpáteční cestě z Kuby na
Atlantiku jsme se plavili ve středu prudké bouře, mluveno
meteorologickým jazykem, hluboké barometrické deprese. Stálá
vichřice s vysokou vlnou měla stejnou rychlost a směr
s naší lodí. Kpt.Hakl, pohladiv si bradku, přišel za mnou a
řekl: „Pokusíme se to moře trochu uklidnit. Vezmi noviny, trhej
je na úzké pásky a z můstku je pouštěj po větru. Já půjdu na
poopdeck (záď) a budu dělat totéž.“ Nebudete tomu věřit, avšak
moře se vždy uklidnilo na několik hodin o 2-3 baly Beaforta,
takže jeme se mohli v klidu najíst, zejména na oběd a
večeři. Tuto zajímavou proceduru jsme opakovali každý den plavby
po Atlantiku a ono to fungovalo!Bylo to neuvěřitelné!!!Byl jsem
vděčen kpt.Haklovi, že jsem se zase něčemu přiučil z dílny
starých a osvědčených praktik.
Než jsme dopluli do
Štětína, bleskla mně v hlavě myšlenka, zda bych nemohl
zorganizovat setkání dvou dávných spolužáků, tj.kpt.Hakla
s kpt.Ledochowskim. Co jsem si umínil, to jsem také
udělal.Zatelegrafoval jsem našemu delegátovi ve Štětíně
p.Herinkovi, aby po našem připlutí poprosil kpt.Ledochowkého, aby
přišel na loď setkat se s dávným spolužákem
kpt.Haklem.
A tak se také stalo. Po
našem doplutí a uvázání lodi v přístavu Štětín přijelo taxi,
ze kterého vystoupil v v bezvadné uniformě
kapitána-profesora s řády na prsou, kpt.Antoni Ledochowski.
Hned mne objal a „vycaloval“ jako starého přítele a řekl: „Panie
kapitanie bardzo dziekuje za Panskie zaproszenie alez jak
bedziemy z kolega rozmawiac, przeciz on po polsku nie
rozmawia jak Pan“. Staří pánové se rovněž objali a políbili a
začali vzpomínkami na staré časy v Pule. Neviděli se 51 let!
Z počátku hovořili lámaným slovanským esperantem, tj.
smíšeninou slov polských, českých, slovenských a ruských, až
nakonec přešli na svůj dávný učební jazyk,
tj.němčinu.
Vyjadřovali
velikou radost ze svého setkání, neviděli se totiž od roku 1918,
kdy se jejich cesty po vzniku samostatného Polska a
Československa rozdělily. Moje radost byly stejná, neboť mne
hřálo u srdce, že jsem přispěl takovou formou vděku k mým
oběma velkým učitelům námořnictví, jakým byli oba kapitáni.Jako
důkaz svého vděku mně kpt.Ledochowski dal s osobním
věnováním jeho knihu Astronomia Zeglarska kpt.Haklem mně byl také
později vnucen hezký obraz lodě na moři, který vlastnoručně
namaloval.Tento obraz dodnes visí v mé ložnici nedaleko
postele. Při pohledu na něj mně připomíná milé chvíle
s oběma kapitány, vynikajícími odborníky s citlivým
přístupem k nám mladším kolegům a vůbec ke všem lidem.Škoda,
že již nejsou mezi námi!
Autor:
kapitán dálné plavby
Milan Rusňák (*1930),
jeden z prvních
absolventů námořní školy v Polsku, velitel řady našich
námořních lodí
Chci se zmínit
ještě o jednom jubileu, které bychom si měli, v souvislosti
s třicátým výročím ČNP, připomenout. V roce 1959, kdy
československé námořní lodě, po reorganizaci v podnikovém
zázemí, vyplouvaly na dálné plavby pod novým firemním titulem,
nenápadně a bez fanfár opouštěl scénu moří a oceánů kapitán dálné
plavby Jan Hakl. My jsme začínali, on oficiálně končil
s námořní činností a ve věku 64 roků odcházel do důchodu.
Později jsme se s ním sice ještě několikrát na moři setkali
– jako s velitelem na akci SLAPY, jako s poradcem, nebo
čestným pasažérem – to už ale nebyl nijak výrazně účasten na
ekonomicko provozním zápolení nového podniku. Pro nás, kteří jsme
s ním v té době přišli do styku, se ovšem stal nedílnou
součástí našich třicetiletých vzpomínek. Poznali jsme ho
především jako dobrého člověka a citlivého umělce a ve vyprávění
starších pamětníků byl vždy i dobrým kapitánem.
V roce 1960 s námi plul na lodi
KLADNO, aby podpořil jistotu začínajícího velitele kapitána
Fojtů. Byla to pro něho více méně rekreační cesta, kdy se mohl
s klidným svědomím věnovat svým uměleckým zálibám. Studoval
proměnlivou tvář moře, jako by to byla pózující Mona Lisa se svým
záhadným úsměvem. S paletou a s malířským stojanem se
stavěl proti vlnám a na plátně zachycoval scenérie s bohatým
barevným spektrem před východem a po západu slunce. V Port
Saidu měl na kartonu načrtnutou skicu imposantní budovy
kapitanátu, sépiově bílou bělobou olovnatou zvěčnil nejkrásnější
nebe nad svinibrodskou zelení a červenými střechami Singapuru. Ve
volných chvílích si rád popovídal i se strážním námořníkem.
Třebas to byl jenom obyčejný začínající deckhand – nová ruka pro
palubu. Několik dní jsme stáli v přístavu Sihanoukville
v Kambodži. Štefan Karivalis, starší námořník známý sou
obchodní zdatností, získal tam tehdy výhodnou transakcí, za jedny
hodinky zvané „funtovky“ pěkného opičáka. Za lékařské dobrozdání
a zdravotním stavu, které požadoval velitel, zaplatil ovšem
praktickému lékaři v městě Sihanukově 30 dolarů. Je
zajímavé, že většina zvířat, která kdy byla na lodích, dostávala
jméno Pepík. Také toho našeho nového kamaráda pokřtili na Josefa.
Mladý kapitán ho neměl příliš rád a zakázal mu vstup do
ubytovacích prostorů posádky. Uvázaný na přídi – pod bakem –
prožíval Pepík těžké chvíle úzkosti a strachu, vždy když se
spouštěla nebo vytahovala kotva a vrčel kotevní naviják. Většinou
se namotal nakrátko na tyči vyčnívající nad vchodem a
z můstku bylo možné dalekohledem pozorovat, jak se snaží
drobnými prstíky rozmotat ten propletenec. Chvílemi se oběma
rukama chytal za hlavu, jako lidé v stresové situaci a
někteří pozorovatelé z toho měli velkou legraci. Jenom
Člověk Jan Hakl si ukazováčkem a palcem promnul svou šedivou
bradku a poslal strážného z můstku: „Jděte ho tam prosím vás
rozmotat, nebo se z toho chudák zblázní“. Kapitán Hakl
přelodil v Číně na loď Slapy, která tehdy dočasně plula pod
naší vlajkou a Pepík, když už si zvykl a našel mezi námi dobré
kamarády, byl na zpáteční cestě do Evropy vyměněn na Sicílii za
dvě chodící panny.
Doma jsem se
potom několikrát setkal s kapitánem jako se starším
přítelem. Společně jsme v Lounech navštívili pana učitele
Mirvalda, také Člověka s velkým začátečním písmenem a
z roku 1969 mám hezkou vzpomínku na návštěvu u Haklů na
chatě v Poříčí nad Sázavou. Starý pán pracoval na zahrádce
v kožené pracovní zástěře, s bílou bradkou, bělovlasý.
Nevím proč, ale tak nějak jsem si asi představoval Lešetínského
kováře. Paní Haklová nám ukazovala fotografie svých synů, pionýrů
a další dokumentární snímky s vysokoškolských promocí:
„Takhle mi je zanechal, když odešel na moře a takové jsem mu je
odevzdala.“ V tom výroku byla naostřená výčitka opuštěné
ženy, která musela všechno zvládnout sama, ale také hrdost a
sebechvála, že se to podařilo. Poslední osobní setkání se
uskutečnilo na podnikové schůzi ROH v budově Čechofrachtu.
Přišel skromný a nenáročný jako vždy, vypil svou sklenku a
popovídal se známými. Když jsme se po schůzi venku rozcházeli,
každý z nás najednou někam moc pospíchal. Jenom dva veteráni
– kpt. Jan Hakl a kpt. Klos – zvolna odcházeli na zastávku
tramvaje. Zavěšeni do sebe, s individuálním pocitem, že
jeden druhému poskytují nezbytnou oporu, ztráceli se pomalu
v anonymitě davu, jako v mlhavém oparu. Dva parníky
odepsané z námořního rejstříku, které už daleko nedoplují.
V jednom dopise si ještě kapitán postěžoval na žlučník, že
si nikdy nepředstavoval jaké patálie a bolesti může vyprovokovat
taková malá žoužvička. Potom už přišlo jen smuteční oznámení –
tečka za jedním lidským životem. Nakonec to ani nebyl žlučník,
ale obyčejný apendix, který tu nežádoucí tečku
zavinil.
Vždy třetího
března připomínáme nedožité narozeniny našeho kapitána č.1, a
15.listopadu 1973 jsme se s ním rozloučili v obřadní
síni krematoria. Mám před sebou projev kapitána Milana Rusňáka,
v kterém patřičně zhodnotil životní dráhu zesnulého,
pročítám několik stránek vánočního rozhlasového pořadu, kde
kapitán Hakl se sám v roce 1972 vyzpovídal z vlastního
životopisu, orientuji se v dalších materiálech z jeho
života. Jako bych vstřebával fluidum osobnosti, z které mám
vytvořit literární postavu.
S osmnáctiletým Jendou Haklem nastupuji v roce 1913
k rakousko-uherskému válečnému námořnictvu, prožívám
s ním rozpínavé mládí, kdy poprvé přicházel do styku
s mořem i s drilem vojenské maríny, absolvujeme námořní
akademii a další roky funkčního i ideového dozrávání.
Nejpodstatnějším úsekem jeho života je bezesporu jedenáct roků
prožitých s čsl. námořní lodí LEGIE. To byl v nejlepším
věku a v plné mužné síle poznával svět, tehdy ještě ne tak
příliš okoukaný a důsledně zmapovaný. Dvě cesty na Dálný východ
do Vladivostoku, potom převážně Jižní Amerika – Montevideo,
Buenos-Aires, Bahia Blanca – na severu Baltimore, New York,
Providence, v Evropě Cardiff, Antverpy, Hamburk, Terst,
Janov, Neapol … Škoda, že zápisky z této doby později sám
zničil, protože se mu v ideové dospělosti zdály být naivní a
příliš romantické. V období 1931 – 1951 bylo zase až příliš
mnoho tvrdého realismu. Celosvětová krize v třicátých
letech, hnědý mor hitlerismu, válečná hysterie. Existenčními
motivy připoutaný k profesi bankovního úředníka – ve sféře
reálných čísel, procent a úroků – proseděl a promarnil občan Jan
Hakl dvacet suchých let. Daleko od putujících horizontů, daleko
od rektascencí a deklinací hvězdných souřadnic. Jednoho dne, snad
v roce 1950, se objevil u valutové přepážky Čsl. státní
banky v Praze Na příkopech mladý muž v uniformě
studenta polské námořní školy. Po provedené peněžní transakci byl
překvapen otázkou: „Už umíš dělat se sextantem?“ Ve své mladické
hrdosti si zřejmě pomyslil, co že asi takový inkoust může vědět o
stupních a minutách hvězdných výšek. Uplynul čas a ti dva se
znovu setkali na palubě čsl. námořní lodi. Ten ouřada tam byl
kapitánem, mladý muž ve funkce palubního kadeta. Na frekvencích
radiotelegrafie se tehdy objevila nová volací značka O L G B –
československá námořní loď JULIUS FUČÍK – druhá v pořadí po
staré REPUBLICE. Elegantní štíhloboká, na tehdejší poměry možno
říci krasavice. Po bývalém majiteli v z Marseille jí
zůstal francouzský šarm a v malém servisním tanku
v hospodářském sektoru několik hektolitrů francouzského
vína, které bylo teprve za dva měsíce po vyplutí náhodou
objeveno. Nějaký čas udržovali nálezci svůj objev v tajnosti
a velitel lodi Jan Hakl se jen divil jakou mají jeho námořníci
optimistickou náladu. Když potom došlo k legální tropické
konzumaci, místo přípitku „na zdraví“ provolávali heslo VIVAT
FRANCE a zpívali Marseilleisu. Na této lodi absolvoval kapitán 23
cest převážně na Dálný východ do Číny a zpět do evropských
přístavů. Vypráví se o jedné pěkné bouři na Černém moři, kde se
JULIUS FUČÍK elegantně nakláněl až v padesáti stupňových
přechylech a hledal svou šanci na přežití. Velitel opřený na
křídle můstku se stopkami v ruce čekal na devátou vlnu – tu
největší – aby po jejím odeznění provedl obrátku. „Na vlnu
myslím, na devátou“ – vyznává se v jedné své básničce ze
svých tajných myšlenek František Branislav, ale když se ta devátá
vlna valila po palubě a její tříšť dusila poziční světlo na
hlavním stožáru, měl každý ze zúčastněných k poezii hodně
daleko. V Bosporu je tehdy přivítali jako zázračně
zachráněné z atomové války.
Pět roků na
lodi JULIUS FUČÍK uteklo jako voda, protože „čas jako voda utíká,
čas jako moře je“. Když už je po bouřích a uragánech můžeme
citovat Jiřího Wolkera, oblíbeného kapitánova básníka. Po obou
nám zůstalo černě orámované motto jejich skromného života: „Až
umřu, nic na tomto světě se nestane a nezmění, jen srdcí několik
se zachvěje v rose, jak k ránu květiny.“
Citová vlna
v srdcích už dávno odezněla a vzpomínky ty je nutné křísit a
osvěžovat, aby se nikdy nezapomnělo, že tady byl jednou jeden
kapitán. Ten, který miloval moře mladickou i pozdní láskou a
zůstal mu věrný i po smrti. Nebylo tak docela jednoduché splnit
jeho poslední vůli, získat povolení k vývozu, vyhovět
požadavkům a byrokratickým předpisům úřadů. Dne 11.dubna 1974 byl
na lodi Kriváň vykonán akt námořnického pohřbu. Urna zašitá
v plátěném obalu, byla spuštěna do moře v blízkosti
Biskajského zálivu, v průsečíku zeměpisných souřadnic
46°41;8 severní šířky, 6°52;5 západní délky. Poslední určená
pozice velkého putování a v houbce 4.400m hrobka mořského
tuláka. Žádná Cheopsova pyramida, ani sarkofág nebo mramorový
náhrobek. Leží tam na dně v písečném nánosu, jako pod
prostým křížem voják v širém poli a všechny lodě spěchající
po rušné námořní magistrále mezi majáky Ushant a Finister, jakoby
vplouvaly, vplouvaly do jeho modrých očí.
Jestliže někdy
poplujete nad onou hlubinou – vy nové elegantní lodě, vy mladí
perspektivní kapitáni – zapněte echosondu a vyšlete impuls tam
dolů k té osamělé amfoře. A zahoukejte. Jeden dlouhý zvukový
signál vržený do prostoru, jako důkaz, že běží dál štafeta
vzpomínek na kapitána, který se jmenoval J A N H A K L.
Až se vrátíte
domů z velkých dálek a náhodou v Praze pojedete do
Dejvic – nejenom do Tuzexu, ale o kousek dál za Hanspaulku –
zastavte se u svatého Matěje, tam kde se kdysi odbývaly matějské
poutě, veselice a radovánky. Na hřbitově najdete skromný pomníček
s kotvou a s nápisem: „Bohumil Klos kapitán dálné plavby.“ Další kotevní
pozice, kterou už žádný uragán ani seismická vlna
nevyvrátí.
Autor:
František
Ptáček (*1930)
absolvent námořní školy
v polské Gdyni,
palubní důstojník na řadě
našich námořních lodí
z knihy
Modré
vzpomínky
Narozen 9.2.1904
v Ljubinje, okr.Mostar, zemřel 10.2.1974 v Praze. Jeden
z prvních kapitánů dálné plavby, astronom a přírodovědec
(entomolog).
Pocházel z české
rodiny, žijící v Jugoslávii; kromě mateřštiny hovořil i
chorvatsky, německy, anglicky, polsky a italsky.
Po maturitě
v Blje Luke (1920) navštěvoval námořní akademii
v Bakaru; po vyřazení (1926) nastoupil jako námořní kadet
v rejdařství Artur Zdenkovič Trieste, kde na různých lodích
absolvoval praxi, potřebnou k vykonání důstojnických
zkoušek. S diplomem námořního poručíka nastoupil jako lodní
důstojník na prvním československém nákladním parníku Legie
(1928). Po ukončení provozu Legie sloužil na další čsl.lodi
Little Eve jako palubní důstojník (1934-1936), poté vykonával
funkci přístavního kapitána v Komárně
(1936-1938).
V průběhu 2.světové
války pracoval jako navigační úředník České letecké společnosti
(existence této společnosti, vlastnící několik letadel,
uskladněných v hangáru v Jinonicích, unikla pozornosti
protektorátních úřadů. Po válce 1945-1948) byl zástupcem firmy
Intrasped, později Metrans.
O roku 1952 velel první
poválečné lodi Republika a poté i na dalších lodích (Dukla,
MírI., Vítkovice I. a Republika II. Přestože již v únoru
1964 mohl odejít na zasloužený odpočinek, pracoval v oboru
námořní dopravy dál, dělil se o své bohaté zkušenosti
s mladými námořními důstojníky a vychoval řadu nástupců.
Poslední plavbu ukončil 12.9.1973.
style="MARGIN:
0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Je
pohřben na dejvickém hřbitově u kostela sv.Matěje.
Narozen 8.6.1906 v Postřekově u Domažlic, zemřel
23.10.1987 v Praze.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Jeden z prvních českých námořních kapitánů a vůbec
první z těch, co námořnické řemeslo poznali od píky: jako
absolvent námořnické akademie prošel všemi stupni tvrdé lodní
dřiny od plavčíka – kadeta přes palubního důstojníka až
k funkci toho, jak říkají Britové „co je Prvním po
Bohu…“
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Po maturitě na reálce v Domažlicích dostal stipendium
na státní námořní akademii v Bakaru, kterou absolvoval 1925.
Jako kadet a později po složení zkoušek na námořního poručíka
(1927) se plavil na čs.obchodní lodi Legie, provozované pražskou
Legiobankou. Později se plavil na lodích Baťovy společnosti
Morava a Little Eve; na druhé z jmenovaných vykonával, poté
co složil kapitánské zkoušky v Kotoru (1932) funkci velitele
a to až do jejího odprodeje 1935.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Neexistence čs.námořního loďstva až do roku 1952 jej
přinutila vykonávat různá občanská povolání. V průběhu
hospodářské krize, až do roku 1938, působil jako
Baťův nákupčí surovin (koží)
v Angole, 1939 byl vedoucím provozu na plavebním kanále téže firmy na jižní Moravě, později
jako skupinový vedoucí v nákupním oddělení. V roce 1948
přešel jako šéf obchodního oddělení n.p Moravia, později pracoval
v Centrolloydu, byl vedoucím kanceláře Čs.plavby oderské
v Praze a dále vedoucím nákupu lidového družstva znak v
Praze.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">1952 byl požádán nově ustaveným podnikem zahraničního
obchodu Čechofracht , aby svými zkušenostmi pomohl naší nově
vznikajícíc poválečné námořní dopravě (po poškození první
čs.poválečné nákladní lodi Republika v Čínském moři). 1954
převzal jako kapitán první novou loď Lidice, postavenou pro
čs.rejdařství. Velel řadě lodí, působil jako pedagog a publicista
(věnoval se výchově a výcviku našich mladých námořníků, předával
jim své zkušenosti a napsal řadu odborných publikací - Loď, moře,
námořníci, skripta Námořnická praxe , Angličtina pro námořníky
aj.) a překladatel z portugalštiny. Vychoval řadu
nástupců.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Dostalo se mu uznání na podnikové i celostátní úrovni (1966
státní vyznamenání „Za vynikající práci).
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Do důchodu odešel v roce 1966, jako kapitán však jezdil
až do roku 1978. Je pohřben v moři (80 st.v.d., 0,6 st.s.š.)
u ostrova Srí Lanka (dříve Ceylon).
Narozen 24.12.1905
v Lounech, zemřel 5.11.1983 v Praze. Jeden
z prvních a nejznámějších českých námořních
kapitánů.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Po maturitě na vyšší reálce v Lounech a na gymnáziu
v Brně (1923) získal stipendium ke studiu na jugoslávské
námořní akademii v Dubrovníku, kterou absolvoval v roce
1927. Nejprve se plavil jako námořní kadet v jugoslávském
obchodním loďstvu; první státní zkoušku složil a hodnosti
námořního poručíka dosáhl roku 1932; druhou státní zkoušku
vykonal a diplom námořního kapitána obhájil v Kotoru roku
1936. Kromě češtiny ovládal plynně němčinu, angličtinu, ruštinu,
polštinu, italštinu, francouzštinu a
srbochorvatštinu.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">V průběhu hospodářské krize nebyly pro československé
námořníky na moři práce a proto musel vylodit a přijmout občanské
zaměstnání. 1937-1938 pracoval jako havarijní referent dopravní
společnosti „Labská Magdeburk.“ V průběhu 2.světové
války1939-1940 byl odborným referentem mezinárodní dopravy
v Transportě Praha. V následujících letech prošel řadu
civilních zaměstnání: u firmy Gruntorád stavebniny Praha
(1940-1945); později přešel k Intrasped-Metrans(1945-1951)
jako vedoucí skupiny. 1951 byl recepčním karlovarského hotelu
Pupp a 1951-1953 pomocným horníkem Rudného průzkumu
Ejpovice.
style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-INDENT: 35.45pt">Ustavení Čechofrachtu a obnovení československé námořní
plavby jej v červenci 1953 znovu přivedlo na palubu a
velitelský můstek československých obchodních lodí, nejprve
v Šanghaji jako prvního důstojníka na parníku Republika I.
Až do svého odchodu do důchodu velel na řadě našich nákladních
lodí, např. na prvním tankeru Ostrava, provozovaném v dubnu
1959 ustavenou akciovou společností s mezinárodní účastí
Československá námořní plavba. Jeho práce byla oceněna řadou
vysokých vyznamenání a řádů (1966 „Za vynikající
práci“).
Je pohřben na
dejvickém hřbitově u kostela sv.Matěje vedle
kpt.B.Klose.
|