V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Roku 1952 byla
problematika mezinárodní dopravy svěřena nově vzniklému podniku
ČECHOFRACHT. Tento podnik prováděl jak obstaratelskou (agenturní
a brokerskou -zprostředkovatelskou), tak i vlastní provozně
dopravní činnost.
Čs. námořní doprava byla po 2. světové válce
zahájena vztyčením čs.vlajky
10.ledna, lodi s/s Republika
(poháněna parním strojem, původně na uhlí, později přestavěn na
mazut), provoz začal plavbou pod velením kpt.Klose na Dálný
Východ 3.května (v posádce i budoucí kapitáni Fojtů, Kantner a
Rusňák).
Brzy po začátku zpáteční cesty byla loď při tajfunu
Caren v jihočínském moři 17.-19.8.
vážně poškozena (silné vlny loď
roznýtovaly - nebyla svařovaná) a za asistence hongkongské lodi
Eastway se dostala zpátky k čínskému pobřeží k ústí řeky
Yang-tse, odkud byla odvlečena na loděnici do Šanghaje, kde byla
opravována.
stav k
1.1.
za
rok
lodě
počet
1,0
přeprava
z
toho
čs.
1,0
množství
tis.tun
18,0
čín.
0,0
z
toho
čs
lodě
18,0
kapacita
čín.lodě
0,0
nosnost
tis.DWT
10,5
naj.lodě
tonáž
tis.BRT
6,5
dopravné
mil.Kčs
1,7
hodnota
z
toho
čs.lodě
1,7
pořiz.
mil.Kčs
13,0
čínské
zůst.
mil.Kčs
13,0
naj.lodě
%
100,0
prům.sazba
Kč/1
t
91,7
Výsledek je totožný s výsledkem jediné lodi
v provozu Republika I., která
v dálněvýchodné relaci uskutečnila 1 exportní cestu,
naložila zboží pro zpáteční importní cestu a zbytek roku
opravovala škody po tajfunu.: