1974
Byla
převzata loď Bratislava, sesterská
loď Prahy z hlediska trupu a provedení (liší se dispozicí
nástavby a druhým ko
mínem),
která však představuje další
generaci z hlediska vybavení. Z technického hlediska
představuje počátek nové éry našich lodí (vysoký stupeň
automatizace a dálkové hydraulické ovládání pohonného zařízení -
nástavný lodní šroub - z můstku, umožňující denní
šestnáctihodinový provoz strojovny bez obsluhy, moderní navigační
zařízení-poprvé antikolizní radar). Rovněž interiér byl komfortně
vybavený saunou, tělocvičnou a vestavěným bazénem.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
10
|
|
množství
|
tis.tun
|
1348,0
|
z
toho
|
G
|
7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1321,4
|
|
B
|
3
|
|
|
naj.lodě
|
26,6
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
398,5
|
nosnost
|
tis.DWT
|
156,5
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
388,4
|
z
toho
|
G
|
56,0
|
|
|
naj.lodě
|
10,2
|
|
B
|
100,5
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
295,7
|
tonáž
|
tis.BRT
|
105,1
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
0,6
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
676,2
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
424,0
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
399,0
|
|
%
|
63
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
64,3
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
7,1
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
678,6
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
126,1
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
425,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C k
rozd.
|
mil.Kč
|
126,1
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
105,6
|
prům.stav
|
osob
|
779
|
|
podíl
|
%
|
83,7
|
z
toho
|
ústředí
|
101
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
4,0
|
|
námořníci
|
678
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Přeprava
zboží v jednom roce překonala poprvé hranici jednoho milionu
tun a to velmi výrazně, o což se zasloužily 4 BCC, které samy
přepravily více než 1 mil.tun.
Stav pracovníků dále zvyšoval, v ústředí již přesáhl stovku,
u námořníků činil počet cizinců 14 osob (3,4%). Dle nové metodiky
byli zahrnuti do stavu námořníků pouze pracovníci, kteří jsou na
lodi nebo čerpají dovolenou a volné dny. Pracovníci, kteří nejsou
podnikem placeni, mají neplacenou dovolenou nebo souhlas
k brigádě v jiném podniku, zůstávají pouze
v evidenčním stavu.
Při růstu zdrojů k rozdělení stoupl i podíl odvodů
nad osmdesát procent.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Jiskra
|
18
|
352
|
11
|
21
|
54
|
60
|
|
27,4
|
14,2
|
2,0
|
16,2
|
23,6
|
|
68,6
|
1,5
|
8,3
|
Košice
I.
|
14
|
368
|
35
|
341
|
94
|
1470
|
|
28,7
|
5,2
|
6,7
|
11,9
|
83,2
|
|
14,3
|
7,0
|
8,0
|
Brno
|
4
|
378
|
17
|
55
|
52
|
568
|
|
39,3
|
9,3
|
5,3
|
14,6
|
63,7
|
|
23,0
|
4,4
|
8,3
|
Vítkovice
I.
|
7
|
370
|
23
|
248
|
83
|
1599
|
|
35,5
|
11,1
|
10,3
|
21,4
|
127,8
|
|
16,7
|
6,0
|
8,0
|
Blaník
|
7
|
330
|
20
|
31
|
45
|
171
|
|
29,0
|
13,9
|
3,2
|
17,1
|
39,3
|
|
43,5
|
2,3
|
8,1
|
Sitno
|
8
|
371
|
0
|
35
|
59
|
221
|
|
37,4
|
18,4
|
3,5
|
21,9
|
43,4
|
|
50,5
|
2,0
|
8,0
|
Radhošť
|
7
|
323
|
0
|
35
|
38
|
183
|
|
25,7
|
11,2
|
3,5
|
14,7
|
43,2
|
|
33,9
|
3,0
|
8,0
|
Kriváň
|
6
|
393
|
19
|
27
|
76
|
319
|
|
46,0
|
21,9
|
3,5
|
25,3
|
43,4
|
|
58,4
|
1,7
|
8,0
|
Praha
|
9
|
352
|
6
|
227
|
81
|
1662
|
|
26,4
|
7,6
|
9,0
|
16,6
|
113,8
|
|
14,6
|
6,8
|
7,9
|
Mír
II.
|
3
|
265
|
55
|
35
|
44
|
473
|
|
58,1
|
29,0
|
7,3
|
36,2
|
91,0
|
|
39,8
|
2,5
|
8,0
|
Bratislava
|
9
|
308
|
16
|
267
|
64
|
1176
|
|
35,0
|
16,8
|
10,2
|
26,9
|
131,0
|
|
20,5
|
4,9
|
7,8
|
ostatní
|
1
|
0
|
0
|
26
|
0
|
0
|
|
10,2
|
-4,2
|
0,0
|
-4,2
|
|
|
|
|
|
cestující
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0,6
|
0,6
|
0,0
|
0,6
|
|
|
|
|
|
|
93
|
3810
|
202
|
1348
|
690
|
7902
|
|
399,1
|
154,9
|
64,3
|
219,2
|
803
|
|
27,3
|
3,7
|
8,0
|
Vzestup sazeb pokračoval
ještě v prvním pololetí, poté z počátku prudce a později
pozvolněji klesly až na úroveň 1.poloviny 1973.
4
BCC byly provozovány za podmínek dlouhodobých časových nájmů
uzavřených v předchozím roce, ost.lodě se opíraly především o
čs.zboží a cizí substrát přepravovaly pro zlepšení využití kapacity lodí a HV. Všechny lodě
skončily ziskem, přínos i návratnost nadprůměrné u všech skupin
lodí, nejvíce u Jiskry a všech šestitisícovek.
1 cestu uskutečnila
najatá loď Capetan Psaross se ztrátou.
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
17
|
1289
|
|
125
|
225
|
1453
|
|
178,3
|
94,2
|
G
|
Kuba
|
19
|
863
|
|
93
|
105
|
482
|
|
63,8
|
28,1
|
G
|
Levanta
|
16
|
211
|
|
17
|
26
|
14
|
|
17,1
|
10,5
|
G
|
ostatní
|
1
|
49
|
|
4
|
12
|
46
|
|
3,6
|
1,3
|
B
|
cesty
|
1
|
65
|
|
24
|
12
|
282
|
|
3,6
|
-1,2
|
B
|
T/C
|
38
|
1333
|
|
1059
|
310
|
5624
|
|
122,0
|
60,1
|
|
|
92
|
3810
|
|
1322
|
690
|
7901
|
|
388,4
|
193,0
|
Počet lodí v
jednotlivých relacích byl přizpůsoben množství a struktuře
přepravovaného zboží, k přesunu došlo především z kubánské
relace do relace Perský záliv a
Indie, kde bylo zajištěno využití lodního prostoru pro dosažení
vysoké rentability. HV se zvýšil u všech sledovaných skupin
lodí.
Na celkovém HV se
podílela relace Indie-Irák 49, Kuba 15, Levanta 5 a BCC (v
dlouhodobém časovém nájmu s příjmy v efektivních volných měnách)
31% .
|