V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
11.6.1953 byl podepsán Protokol o rozvoji námořní dopravy
mezi ČSR a ČLR, který vytvořil legislativní rámec pro spolupráci
v námořní dopravě mezi Československem a Čínou, na jehož
základě čínský partner provozoval své lodě pod čs.vlajkou a
formálně v čs.vlastnictví.
Druhá poválečná loď byla
zakoupena roku 1953, ale na první cestu vyplula až
v následujícím roce. Jednalo se o původně francouzský parník
(s parní turbínou na mazut) Volta, který byl postaven roku 1947 ve
Francii. Tato loď patřila ČLR a
působila pod naší vlajkou jakoJulius Fučík.
Loď Republika I. po celý
rok opravovala v šanghajské loděnici škody, způsobené
tajfunem v předchozím roce.
stav k
1.1.
za
rok
lodě
počet
1,0
přeprava
z
toho
čs.
1,0
množství
tis.tun
0,0
čín.
0,0
z
toho
čs
lodě
0,0
kapacita
čín.lodě
0,0
nosnost
tis.DWT
10,5
naj.lodě
0,0
tonáž
tis.BRT
6,5
dopravné
mil.Kčs
0,0
hodnota
z
toho
čs.lodě
0,0
pořiz.
mil.Kčs
13,0
čínské
0,0
zůst.
mil.Kčs
12,3
naj.lodě
0,0
%
94,5
prům.sazba
Kč/1
t
0,0
Výsledek
je opět totožný s výsledkem jediné lodi Republika I., která
prošla celkovou rekonstrukcí (365 dní mimoexploatačního času),
pláty obšívky byly již svařované a loď dostala zcela novou podobu
nástaveb a komína.