1987
V průběhu roku byla do
šrotu prodána loď Vítkovice (Taiwan)
a do dalšího provozu loď Kriváň.
Koncem roku bylo zahájeno jednáni s čínskou loděnici Dalian
o stavbě jednoho univerzálního bulkcarrieru o nosnosti zhruba
22.500 ,tun, který by měl v provozu doplnit úspěšnou loď KARLOVY
V ARY a. pozdě ji nahradit .
V únoru 1987 byl v
loděnici Xingang slavnostně položen kýl lodi Vltava s loděničním
označením XS 260, první ze série lodí o nosnosti 8 tis.DWT, které
loděnice Xingang staví pro Čs. námořní plavbu.
Xingangská loděnice,
součást ohromného přístavního komplexu vybudovanáho po válce v
blízkosti třetího největšího města ČLR - Tianjinu s 18,5 mil.
obyvatelI, zahájila tímto další etapu své činnosti. Založena byla
v roce 1945 a zprvu sloužila jako opravárenská loděnice. Později
zahájila i stavbu lodí a ke konci roku 1986 již vyprodukovala 256
lodí o celkové tonáží 348 tis.tun DWT. Především to byly lodě pro
přepravu kusového zboží, lodě osobní, pomocné a také vrtné
soupravy. V současnosti je dokončována série pěti lodí pro kusový
náklad - 15.000 tun DWT, zákazníkem je rejdař COSCO - Tianjin,
které viditelně vyhovují dobré technické schopnosti této loděnice
se 7 tis. zaměstnanců, s moderní technologií a hlavně zájmem
prosadit se na trhu.
V minulých letech již
loděnice postavila dvě serie lodí o DWT 7tis.tun, avšak pro čs.
rejdaře byl v "Shanghai Merchant Shlp Design and Research
Institute" připraven nový projekt spojující výsledky moderního
lodního stavitelství se specifickými požadavky současného
námořního obchodu.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
14
|
|
množství
|
tis.tun
|
1635,9
|
z
toho
|
G
|
9
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1613,9
|
|
B
|
5
|
|
|
naj.lodě
|
22,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
368,4
|
nosnost
|
tis.DWT
|
259,9
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
365,5
|
z
toho
|
G
|
98,6
|
|
|
naj.lodě
|
2,9
|
|
B
|
161,3
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
225,2
|
tonáž
|
tis.BRT
|
171,8
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
1352,6
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
453,7
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
372,8
|
|
%
|
34
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
61,0
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
18,3
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
1372,5
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
51,3
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
461,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
51,3
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
42,3
|
prům.stav
|
osob
|
1079
|
|
podíl
|
%
|
82,3
|
z
toho
|
ústředí
|
140
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
9,1
|
|
námořníci
|
939
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Úbytek 2 lodí se odrazil
do snížení přepravních výkonů, díky růstu sazeb se však zlepšil
dosažený zisk.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
míle
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Vítkovice
I.
|
1
|
113
|
0
|
37
|
17
|
371
|
|
2,5
|
1,1
|
0,0
|
1,1
|
106,6
|
|
1,0
|
100,8
|
0,0
|
Blaník
|
11
|
358
|
1
|
32
|
52
|
92
|
|
29,4
|
12,6
|
0,0
|
12,6
|
35,6
|
|
35,4
|
2,8
|
0,0
|
Sitno
|
12
|
352
|
20
|
42
|
47
|
92
|
|
21,2
|
1,1
|
0,0
|
1,1
|
34,5
|
|
3,2
|
30,9
|
0,1
|
Radhošť
|
7
|
388
|
0
|
21
|
46
|
113
|
|
21,0
|
4,2
|
0,0
|
4,2
|
34,8
|
|
12,0
|
8,3
|
0,0
|
Kriváň
|
5
|
167
|
3
|
21
|
19
|
53
|
|
10,5
|
5,0
|
0,0
|
5,0
|
34,5
|
|
14,4
|
6,9
|
0,0
|
Praha
|
9
|
377
|
0
|
265
|
42
|
771
|
|
45,4
|
13,3
|
4,6
|
18,0
|
92,9
|
|
19,3
|
5,2
|
5,0
|
Mír
II.
|
10
|
355
|
19
|
92
|
32
|
175
|
|
30,6
|
0,9
|
4,1
|
5,0
|
74,2
|
|
6,7
|
14,8
|
5,5
|
Bratislava
|
10
|
344
|
18
|
283
|
43
|
626
|
|
38,5
|
0,0
|
5,7
|
5,7
|
105,1
|
|
5,4
|
18,4
|
5,4
|
Třinec
|
9
|
376
|
2
|
266
|
45
|
679
|
|
38,5
|
11,8
|
7,3
|
19,1
|
129,3
|
|
14,7
|
6,8
|
5,6
|
Orlík
II.
|
10
|
364
|
0
|
124
|
43
|
355
|
|
29,6
|
0,4
|
15,1
|
15,6
|
194,9
|
|
8,0
|
12,5
|
7,8
|
Slapy
|
8
|
343
|
12
|
83
|
37
|
222
|
|
25,2
|
0,0
|
13,0
|
13,0
|
172,0
|
|
7,6
|
13,2
|
7,6
|
Lipno
|
8
|
366
|
0
|
94
|
40
|
333
|
|
26,6
|
0,5
|
13,2
|
13,6
|
170,8
|
|
8,0
|
12,5
|
7,7
|
Orava
II.
|
8
|
356
|
12
|
80
|
45
|
303
|
|
27,1
|
1,3
|
13,6
|
14,9
|
175,8
|
|
8,5
|
11,8
|
7,7
|
Vary
|
9
|
353
|
0
|
172
|
52
|
720
|
|
19,4
|
-0,2
|
4,3
|
4,1
|
82,5
|
|
5,0
|
20,0
|
5,2
|
vlastní
|
117
|
4612
|
87
|
1612
|
560
|
4905
|
0
|
365,5
|
51,9
|
80,9
|
132,9
|
1443
|
|
9,2
|
10,9
|
5,6
|
najaté
|
1
|
0
|
0
|
22
|
0
|
0
|
|
2,9
|
-0,3
|
0,0
|
-0,3
|
|
|
|
|
|
|
118
|
4612
|
87
|
1634
|
560
|
4905
|
|
368,4
|
51,6
|
80,9
|
132,6
|
1443
|
|
9,2
|
10,9
|
5,6
|
Námořní trh se zlepšil,
když v důsledku likvidace starších lodí a vzestupu objemu
světového obchodu došlo ke zvýšení sazeb především u hromadných
substrátů.
Ztrátová pouze Karlovy Vary, řada
dalších lodí s výsledkem mírně aktivním, zisk nad 10 mil.
pouze 3 lodě.
Cesta jedné najaté lodě
skončila menší ztrátou.
vlastní dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
23
|
956
|
|
100
|
130
|
424
|
|
69,9
|
13,5
|
G
|
Kuba
|
1
|
41
|
|
14
|
6
|
71
|
|
5,2
|
1,6
|
G
|
Levanta
|
17
|
426
|
|
119
|
38
|
167
|
|
31,2
|
7,8
|
G
|
ostatní
|
38
|
1626
|
|
358
|
188
|
1075
|
|
114,9
|
18,8
|
B
|
cesty
|
28
|
1100
|
|
800
|
126
|
1984
|
|
122,0
|
36,7
|
B
|
T/C
|
10
|
463
|
|
223
|
74
|
1184
|
|
22,2
|
7,1
|
|
|
117
|
4612
|
|
1614
|
562
|
4905
|
|
365,5
|
85,6
|
Základem provozu čs.lodí
bylo plnění kontraktů na přepravu importního čs.zboží, zejména
apatitů, fosfátů, cukru a rud, jeho objem v tunách i hodnotě
dopravného klesl proti předchozímu roku, stejně jako v exportu
především do oblasti Blízkého a Středního východu (16%) a Levanty
snížením přeprav speciálního zboží. Část lodí byly proto
provozována na třetí účet. 3 lodě pronajaty Maďarům, část na
volném trhu v časovém nájmu nebo na bázi jednotlivých
cest (22% u liniové tonáže). Podíl
BCC činil 51%.
Další cesta kolem světa
s lodí Karlovy Vary (kpt.Dočekal) z Rotterdamu
(Holandsko) do Malajsie,USA, Mexiko, Kanadu, Portoriko do
Bristolu (Anglie).
|