Vítejte na nové verzi stránek www.namorniplavba.cz

1988

Zahájil  činnost společný čs.-čínský smíšený podnik COSSHIP typu joint venture s 50% podílem obou účastníků (ČNP a  COSCO), se sídlem v Praze (15 pracovníků, z toho 9 čs.), pobočkou v Pekingu (5 pracovníků, z toh 3 čs.), do provozu byly nasazeny po jedné lodi z každé strany (Orava II. a Fuhniushan o nosnosti 15 tis.DWT) v dálněvýchodní relaci (předpokládaný objem vzájemné výměny zboží 400 tis.tun ročně). Nájemné placené mateřským společnostem bylo stanoveno na 4000 USD/loď/den, dopravné placeno 50% ve volné měně a 50% v clearingu (čínskými subjekty v cl.Sfrs a čs.v převoditelných Rbl, poměr změněn na 60% VM a 40% clearing). Jako nakládací přístavy byly stanovena polské přístavy Gdynia/Gdansk, perspektivně jugoslávské Rijeka/Koper. 


Počet lodí k počátku roku nižší o 2 jednotky vyřazené v minulém roce.

Došlo ke zpoždění předání novostaveb z Číny, PLR a SFRJ vinou partnerských loděnic, z původně předpokládaných 5 lodí dodány pouze dvě. Lodě pro přepravu kusových nákladů byly pro potřeby ČNP postaveny v ČLR v létech 1988-89 jako tzv. “tweendeckery”, vesměs s nosností kolem 8 tis.DWT. V tomto roce byly dodány první dvě  lodě Vltava  a Otava o velmi vysokém standardu.

Koncem srpna 1988 byl s konečnou platností schválen kontrakt na stavbu tří bulkcarrierů typu Panamax o nosnosti 64 tis.DWT. Lodě pro ČNP postaví loděnice Okpo, ležící nedaleko Pusanu v Jižní Koreji. .Stavba byla zahájena v listopadu

Stavba bude probíhat pod dohledem Lloyd's Register of Shipping a čtyřčlenného stavebního dozoru CNP. Na Iodích je uplatněna unifikace ČNP v oblasti výpočetního střediska automatiky, navigačního a spojového vybavení.

Loděnice Okpo patří k největším a nejmodernějším na světě. Leží na ostrově Koje asi 40 km jihovýchodně od Pusanu. Loděnice byla postavena a uvedena do provozu počátkem osmdesátých let a má dva velké suché doky. Ve větším z nich je : možno stavět lodě až do velikosti 1 milion DWT a v menším do velikosti 350.000 DWT. Roční kapacita loděnice je 360 tis. tun zpracované oceli a 1,2 mil. GRT novostaveb.

Z této mamutí kapacity vyplývá i poněkud odlišný postup stavby našich lodí. První dvě: "TATRY" a "SUMAVA" budou stavěny současně v jednom doku.


stav k 1.1.




za rok



lodě




přeprava



celkem

počet

12


množství

tis.tun

1826,5

z toho

G

8


z toho

vl.lodě

1632,6


B

4



naj.lodě

193,8

kapacita




dopravné

mil.Kčs

422,5

nosnost

tis.DWT

212,7


z toho

vl.lodě

396,2

z toho

G

92,7



naj.lodě

26,3


B

120,1


prům.sazba

Kč/1 t

231,3

tonáž

tis.BRT

142,2


příjmy za

cestující


hodnota







pořiz.

mil.Kčs

1212,9


výsledky



zůst.

mil.Kčs

374,7


výkony

mil.Kč

436,5


%

31


odpisy

mil.Kč

77,3

ZP ČNP




režie

mil.Kč

19,4

pořiz.

mil.Kčs

1234,7


zisk

mil.Kč

46,4

zůst.

mil.Kčs

379,2









k rozdělení

mil.Kč

46,4

pracovníci




odvody

mil.Kč

37,1

prům.stav

osob

1070


podíl

%

80,0

z toho

ústředí

137


příděly fondům

mil.Kč

9,3


námořníci

933


nerozd.HV

mil.Kč





Stav pracovníků ústředí klesl o další 3, zůstatková hodnota lodí klesay na 31%.. Úbytek 2 zcela odepsaných lodí se odrazil v poklesu HV, podíl odvodů stále 80%.


dle lodí


provozní výsledky

tuno


   finanční výsledky


poř.


návratnost

  odp.

loď

cest


MEČ

tuny

míle

míle


tržby

zisk

odp.

přínos

hodn.


%

roky

%

Blaník

10

322

18

41

46

91


33,8

10,9

0,0

10,9

35,6


30,6

3,3

0,0

Sitno

10

358

0

44

52

156


25,8

6,3

0,0

6,3

34,5


18,1

5,5

0,0

Radhošť

8

307

24

30

44

113


20,8

1,8

0,0

1,8

34,8


5,1

19,6

0,0

Praha

12

342

3

359

63

1035


50,2

24,8

0,0

24,9

92,9


26,8

3,7

0,0

Mír II.

9

356

3

110

36

366


29,9

8,3

2,7

11,0

74,2


14,8

6,8

3,6

Bratislava

11

378

0

303

55

1132


48,6

19,2

5,9

25,1

105,1


23,9

4,2

5,6

Třinec

9

350

29

271

60

1011


46,5

6,6

7,3

13,9

129,3


10,8

9,3

5,6

Orlík II.

8

352

18

76

51

315


28,1

3,5

10,6

14,1

194,9


7,2

13,8

5,4

Slapy

8

335

0

87

35

201


25,4

6,4

9,5

15,8

172,0


9,2

10,9

5,5

Lipno

6

365

15

55

52

338


27,5

-1,6

11,2

9,6

170,8


5,6

17,8

6,5

Orava II.

5

332

8

54

47

441


16,7

-8,8

11,5

2,7

175,8


1,6

64,3

6,6

Vary

8

311

26

158

55

814


18,5

-3,5

4,2

0,8

82,5


0,9

110,0

5,1

Vltava

8

261

8

45

33

144


24,3

-5,0

10,8

5,8

205,5


2,8

35,4

5,2

vlastní

112

4369

152

1633

629

6157

0

396,2

68,9

73,6

142,5

1508


9,5

10,6

4,9

najaté

10

0

0

194

0

0


26,3

-0,2

0,0

-0,2







122

4369

152

1827

629

6157


422,5

68,7

73,6

142,3

1508


9,4

10,6

4,9




Příznivá konjunkturní situace pokračovala, sazby se dále zpevňovaly , což bylo při dalším poklesu objemu čs.zboží (tradiční exportní přepravy cukru a železné rudy) využito k pronájmům na cizí účet, 3 lodě pronajaté Maďarům za výhodnou rublovou sazbu, ostatní převážně za volné měny. Efektivnost přeprav se výrazně zvýšila, zejména růstem přeprav i zisku u tonáže pronajaté za volnou měnu.

Ve ztrátě 4 lodě, nejvíce přispěly BCC Praha a Bratislava.

K uvolnění kapacity BCC byly tradiční odvozy sovětských apatitů zajištěny najatou sovětskou tonáží (10 cest), které skončily nepatrnou ztrátou.


vlastní dle relací






tuno



prov.

kat.

relace

cest



tuny

míle

míle


tržby

zisk

G

BSV

22

830


117

112

418


66,7

12,3

G

Levanta

10

249


73

26

150


19,2

3,3

G

ostatní

40

1909


352

258

1595


146,4

35,7

B

cesty

28

831


819

133

2304


122,8

56,0

B

T/C

12

550


272

100

1689


41,1

19,5



112

4369


1633

629

6156


396,2

126,9






Na zisku vlastních lodí se BCC podílí 59%, u liniových lodí 10% tvoří BSV, 3% Levanta  a 28% tonáž pronajatá na třetí účet.





© 2004-2014 Zdeněk Bastl | tvorba webu www.efektivita.cz