1988
Zahájil činnost společný čs.-čínský smíšený podnik
COSSHIP typu joint venture s 50% podílem obou účastníků (ČNP
a COSCO), se sídlem v Praze
(15 pracovníků, z toho 9 čs.), pobočkou v Pekingu (5
pracovníků, z toh 3 čs.), do provozu byly nasazeny po jedné
lodi z každé strany (Orava II. a Fuhniushan o nosnosti 15
tis.DWT) v dálněvýchodní relaci (předpokládaný objem
vzájemné výměny zboží 400 tis.tun ročně). Nájemné placené
mateřským společnostem bylo stanoveno na 4000 USD/loď/den,
dopravné placeno 50% ve volné měně a 50% v clearingu
(čínskými subjekty v cl.Sfrs a čs.v převoditelných Rbl,
poměr změněn na 60% VM a 40% clearing). Jako nakládací přístavy
byly stanovena polské přístavy Gdynia/Gdansk, perspektivně
jugoslávské Rijeka/Koper.
Počet lodí k počátku roku nižší o 2 jednotky vyřazené
v minulém roce.
Došlo ke zpoždění
předání novostaveb z Číny, PLR a SFRJ vinou partnerských loděnic,
z původně předpokládaných 5 lodí dodány pouze dvě. Lodě pro
přepravu kusových nákladů byly pro potřeby ČNP postaveny
v ČLR v létech 1988-89 jako tzv. “tweendeckery”, vesměs
s nosností kolem 8 tis.DWT. V tomto roce byly dodány
první dvě lodě Vltava a
Otava o velmi vysokém
standardu.
Koncem srpna 1988 byl s
konečnou platností schválen kontrakt na stavbu tří bulkcarrierů
typu Panamax o nosnosti 64 tis.DWT. Lodě pro ČNP postaví loděnice
Okpo, ležící nedaleko Pusanu v Jižní Koreji. .Stavba byla
zahájena v listopadu
Stavba bude probíhat pod
dohledem Lloyd's Register of Shipping a čtyřčlenného stavebního
dozoru CNP. Na Iodích je uplatněna unifikace ČNP v oblasti
výpočetního střediska automatiky, navigačního a spojového
vybavení.
Loděnice Okpo patří k
největším a nejmodernějším na světě. Leží na ostrově Koje asi 40
km jihovýchodně od Pusanu. Loděnice byla postavena a uvedena do
provozu počátkem osmdesátých let a má dva velké suché doky. Ve
větším z nich je : možno stavět lodě až do velikosti 1 milion DWT
a v menším do velikosti 350.000 DWT. Roční kapacita loděnice je
360 tis. tun zpracované oceli a 1,2 mil. GRT
novostaveb.
Z této mamutí kapacity
vyplývá i poněkud odlišný postup stavby našich lodí. První dvě:
"TATRY" a "SUMAVA" budou stavěny současně v jednom
doku.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
12
|
|
množství
|
tis.tun
|
1826,5
|
z
toho
|
G
|
8
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1632,6
|
|
B
|
4
|
|
|
naj.lodě
|
193,8
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
422,5
|
nosnost
|
tis.DWT
|
212,7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
396,2
|
z
toho
|
G
|
92,7
|
|
|
naj.lodě
|
26,3
|
|
B
|
120,1
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
231,3
|
tonáž
|
tis.BRT
|
142,2
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
1212,9
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
374,7
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
436,5
|
|
%
|
31
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
77,3
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
19,4
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
1234,7
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
46,4
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
379,2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
46,4
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
37,1
|
prům.stav
|
osob
|
1070
|
|
podíl
|
%
|
80,0
|
z
toho
|
ústředí
|
137
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
9,3
|
|
námořníci
|
933
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Stav pracovníků ústředí
klesl o další 3, zůstatková hodnota lodí klesay na 31%.. Úbytek 2
zcela odepsaných lodí se odrazil v poklesu HV, podíl odvodů
stále 80%.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Blaník
|
10
|
322
|
18
|
41
|
46
|
91
|
|
33,8
|
10,9
|
0,0
|
10,9
|
35,6
|
|
30,6
|
3,3
|
0,0
|
Sitno
|
10
|
358
|
0
|
44
|
52
|
156
|
|
25,8
|
6,3
|
0,0
|
6,3
|
34,5
|
|
18,1
|
5,5
|
0,0
|
Radhošť
|
8
|
307
|
24
|
30
|
44
|
113
|
|
20,8
|
1,8
|
0,0
|
1,8
|
34,8
|
|
5,1
|
19,6
|
0,0
|
Praha
|
12
|
342
|
3
|
359
|
63
|
1035
|
|
50,2
|
24,8
|
0,0
|
24,9
|
92,9
|
|
26,8
|
3,7
|
0,0
|
Mír
II.
|
9
|
356
|
3
|
110
|
36
|
366
|
|
29,9
|
8,3
|
2,7
|
11,0
|
74,2
|
|
14,8
|
6,8
|
3,6
|
Bratislava
|
11
|
378
|
0
|
303
|
55
|
1132
|
|
48,6
|
19,2
|
5,9
|
25,1
|
105,1
|
|
23,9
|
4,2
|
5,6
|
Třinec
|
9
|
350
|
29
|
271
|
60
|
1011
|
|
46,5
|
6,6
|
7,3
|
13,9
|
129,3
|
|
10,8
|
9,3
|
5,6
|
Orlík
II.
|
8
|
352
|
18
|
76
|
51
|
315
|
|
28,1
|
3,5
|
10,6
|
14,1
|
194,9
|
|
7,2
|
13,8
|
5,4
|
Slapy
|
8
|
335
|
0
|
87
|
35
|
201
|
|
25,4
|
6,4
|
9,5
|
15,8
|
172,0
|
|
9,2
|
10,9
|
5,5
|
Lipno
|
6
|
365
|
15
|
55
|
52
|
338
|
|
27,5
|
-1,6
|
11,2
|
9,6
|
170,8
|
|
5,6
|
17,8
|
6,5
|
Orava
II.
|
5
|
332
|
8
|
54
|
47
|
441
|
|
16,7
|
-8,8
|
11,5
|
2,7
|
175,8
|
|
1,6
|
64,3
|
6,6
|
Vary
|
8
|
311
|
26
|
158
|
55
|
814
|
|
18,5
|
-3,5
|
4,2
|
0,8
|
82,5
|
|
0,9
|
110,0
|
5,1
|
Vltava
|
8
|
261
|
8
|
45
|
33
|
144
|
|
24,3
|
-5,0
|
10,8
|
5,8
|
205,5
|
|
2,8
|
35,4
|
5,2
|
vlastní
|
112
|
4369
|
152
|
1633
|
629
|
6157
|
0
|
396,2
|
68,9
|
73,6
|
142,5
|
1508
|
|
9,5
|
10,6
|
4,9
|
najaté
|
10
|
0
|
0
|
194
|
0
|
0
|
|
26,3
|
-0,2
|
0,0
|
-0,2
|
|
|
|
|
|
|
122
|
4369
|
152
|
1827
|
629
|
6157
|
|
422,5
|
68,7
|
73,6
|
142,3
|
1508
|
|
9,4
|
10,6
|
4,9
|
Příznivá konjunkturní
situace pokračovala, sazby se dále zpevňovaly , což bylo při
dalším poklesu objemu čs.zboží (tradiční exportní přepravy cukru
a železné rudy) využito k pronájmům na cizí účet, 3 lodě
pronajaté Maďarům za výhodnou rublovou sazbu, ostatní převážně za
volné měny. Efektivnost přeprav se výrazně zvýšila, zejména
růstem přeprav i zisku u tonáže pronajaté za volnou
měnu.
Ve ztrátě 4 lodě,
nejvíce přispěly BCC Praha a Bratislava.
K uvolnění kapacity BCC
byly tradiční odvozy sovětských apatitů zajištěny najatou
sovětskou tonáží (10 cest), které skončily nepatrnou
ztrátou.
vlastní dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
22
|
830
|
|
117
|
112
|
418
|
|
66,7
|
12,3
|
G
|
Levanta
|
10
|
249
|
|
73
|
26
|
150
|
|
19,2
|
3,3
|
G
|
ostatní
|
40
|
1909
|
|
352
|
258
|
1595
|
|
146,4
|
35,7
|
B
|
cesty
|
28
|
831
|
|
819
|
133
|
2304
|
|
122,8
|
56,0
|
B
|
T/C
|
12
|
550
|
|
272
|
100
|
1689
|
|
41,1
|
19,5
|
|
|
112
|
4369
|
|
1633
|
629
|
6156
|
|
396,2
|
126,9
|
Na zisku vlastních lodí se BCC podílí 59%, u liniových lodí 10%
tvoří BSV, 3% Levanta a 28% tonáž
pronajatá na třetí účet.
|