V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Politické změny
vedly i ke zrušení zákazu najíždění přístavů Jižní Koreje,
Taiwanu a Chile.
Nejúrodnější rok z hlediska přírůstku nových lodí . Do
provozu uvedeny další dvě osmitisícovky z čínské série
Berounka aSázava, z polských loděnic ve Štětíně
dodány dva moderní bulkcarriery,
sesterské lodě Dunaj a Labe po 32 tis.DWT a z jugoslávské loděnice
v dnes již chorvatské Rijece “bulkcarriery” se jmény
Košice II. a Vítkovice II.S nosností po 41 tis.DWT. (jde o novostavby pod
dříve již použitým názvem).
Počet lodí vzrostl koncem roku na rekordních dvacet.
stav k
1.1.
za
rok
lodě
přeprava
celkem
počet
14
množství
tis.tun
2145,6
z
toho
G
10
z
toho
vl.lodě
1967,3
B
4
naj.lodě
178,3
kapacita
dopravné
mil.Kčs
599,4
nosnost
tis.DWT
227,6
z
toho
vl.lodě
574,2
z
toho
G
107,5
naj.lodě
25,2
B
120,1
prům.sazba
Kč/1
t
279,3
tonáž
tis.BRT
155,0
příjmy
za
cestující
hodnota
pořiz.
mil.Kčs
1671,5
výsledky
zůst.
mil.Kčs
700,1
výkony
mil.Kč
628,7
%
42
odpisy
mil.Kč
116,8
ZP
ČNP
režie
mil.Kč
20,9
pořiz.
mil.Kčs
1697,1
zisk
mil.Kč
109,4
zůst.
mil.Kčs
707,6
k
rozdělení
mil.Kč
109,4
pracovníci
odvody
mil.Kč
87,5
prům.stav
osob
1133
podíl
%
80,0
z
toho
ústředí
141
příděly
fondům
mil.Kč
21,9
námořníci
992
nerozd.HV
mil.Kč
Postupné zařazení nových
lodí do provozu se odrazilo v růstu přepraveného množství
v tunách, které poprvé v jednom roce překročilo hranici
dvou milionů tun (na čemž se podílí i cizí najaté lodě). HV se
více než zdvojnásobil, podíl odvodů zůstal na 80%.
dle
lodí
provozní
výsledky
tuno
finanční
výsledky
poř.
návratnost
odp.
loď
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odp.
přínos
hodn.
%
roky
%
Blaník
10
394
0
45
55
183
28,3
6,4
0,0
6,4
35,6
17,9
5,6
0,0
Sitno
14
326
30
67
46
156
26,5
3,5
0,0
3,5
34,5
10,1
9,9
0,0
Radhošť
10
394
1
43
54
161
26,7
5,4
0,0
5,5
34,8
15,7
6,4
0,1
Praha
10
328
25
284
54
1039
54,8
19,5
0,8
20,3
92,9
21,8
4,6
0,8
Mír
II.
5
331
1
47
50
383
31,9
12,2
0,1
12,3
74,2
16,6
6,0
0,1
Bratislava
13
327
24
366
57
1054
56,6
15,8
3,6
19,4
105,1
18,4
5,4
3,4
Třinec
7
326
0
198
60
1199
57,9
21,3
6,3
27,6
129,3
21,4
4,7
4,9
Orlík
II.
6
226
0
78
33
323
30,5
11,2
6,5
17,7
194,9
9,1
11,0
3,3
Slapy
7
382
16
73
50
290
38,6
14,1
10,1
24,3
172,0
14,1
7,1
5,9
Lipno
7
344
1
78
49
426
38,7
10,7
8,6
19,3
170,8
11,3
8,8
5,0
Orava
II.
4
347
4
49
43
472
20,8
0,5
8,9
9,4
175,8
5,4
18,7
5,1
Vary
7
347
1
143
69
1077
30,0
14,8
4,2
19,0
82,5
23,0
4,3
5,1
Vltava
12
343
14
68
54
215
23,1
-5,7
15,9
10,2
205,5
4,9
20,2
7,7
Otava
9
360
25
48
61
193
23,5
-8,2
16,5
8,3
198,9
4,2
23,9
8,3
Dunaj
9
317
6
255
55
1051
50,7
22,4
12,2
34,6
196,5
17,6
5,7
6,2
Berounka
7
136
29
35
23
77
16,8
-0,3
5,6
5,3
189,1
2,8
35,6
3,0
Labe
2
109
4
52
17
394
13,3
4,2
4,3
8,5
210,7
4,0
24,8
2,1
Vítkovice
II.
1
42
3
38
11
218
5,5
-0,1
2,3
2,2
178,9
1,2
82,0
1,3
vlastní
140
5379
184
1967
841
8911
0
574,2
147,8
106,0
253,7
2482
10,2
9,8
4,3
najaté
9
0
0
178
0
0
25,2
0,8
0,0
0,8
149
5379
184
2145
841
8911
599,4
148,6
106,0
254,5
2482
10,3
9,8
4,3
Sazby na námořním trhu si udržely předcházející vysokou úroveň,
což bylo využito k pronájmům za volnou měnu, jejichž podíl dále
rostl. Problémy s vhodným zaměstnáním bylo u přestárlých lodí
typu Blaník i u čínských novostaveb, vzhledem jejich vysokým
pevným nákladům (vyplývajícím z odpisů). Přepravy pro
čs.zahraniční obchod (v importu tradiční rudy a cukr, v importu
zboží HTS) i pro Maďary (pronajata
pouze 1 loď) dále klesly ve prospěch volných měn. V důsledku
rozšíření floty a dodávce moderních lodí, vybavených moderní
technikou, které bylo možno rentabilně zaměstnat na třetí účet
při příznivé konjunkturní situaci, se zvýšil objem přeprav i
jejich efektivnost.
Ztrátu vykázaly všechny 3 čínské novostavby i Vítkovice II. na
své první cestě.
Odvozy apatitů z Murmaňska
zajišťovala s mírným ziskem najatá sovětská tonáž (9 cest)
.
vlastní dle
relací
tuno
prov.
kat.
relace
cest
EČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
G
BSV
24
1070
121
150
648
89,3
20,8
G
DV
5
297
36
47
278
31,5
8,9
G
Levanta
12
206
65
22
94
19,2
5,1
G
ostatní
50
2010
403
297
1854
39,6
B
cesty
31
1371
888
173
3292
182,0
89,4
B
T/C
18
425
448
151
2740
86,9
42,5
140
5379
1961
840
8906
574,2
206,4
Na zisku
vlastních lodí se nejvíce podílí BCC 64%, u liniových lodí 16%
tvoří odvozy čs.zboží a 19% pronajatá tonáž.
Loď Lipno (velitel kpt. ..............) uskutečnila cestu kolem
světa (začátek 19.2. i konec 19.9. jihovýchodní cíp italské
Sicílie Cape Passero přes 12 přístavů v 11 zemích ve 4
světadílech za 211 dní - přesně 7
měsíců).