V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
|
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
|
VÝSLEDKY DLE ROKŮ
Jednotlivé roky
Zdeněk Bastl
Byt | Brixiho 14, Praha 6, PSČ 162 00 |
Pevná linka | 222 742 588 |
Mobil | 775 909 979 |
|
Chalupa | Velký Šenov 196, PSČ 407 78 |
Pevná linka | 412 391 100 |
|
E-mail | zdenek.bastl@tiscali.cz |
|
1954
K řízení námořního
podnikání byla vytvořena pod náměstkem Böhnelem skupina Rejdařství, v níž pracovali:
jako vedoucí Skřivánek, dále Biederman, Huraj, Frühauf, Šafařík,
Ptáček, Tůma, Kotouš a další. Na každou cestu byl vypracován
provozní plán a předběžná kalkulace, které byly po skončení cesty
a účetní uzávěrce příslušných nákladů a příjmů vyhodnoceny s
příslušnými závěry.
Stav floty se změnil až
v průběhu roku, začátkem roku se na první plavbu vydala loď
J.Fučík (první naše loď s kvalitním radarem
Kelvin&Hughes), koncem roku k ní přibyla další čínská loď
Lidice (na tehdejší dobu velmi
moderní loď s nástavbou rozdělenou na dvě části s kvalitním
interiérem a saunou, jako naše
první loď poháněná jednoduchým a spolehlivým vznětovým motorem),
postavená (jako první novostavba) ve finském Turku téhož roku,
která však první cestu ukončila až v následujícím
roce.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
počet
|
1,0
|
|
přeprava
|
|
|
z
toho
|
čs.
|
1,0
|
|
množství
|
tis.tun
|
28,2
|
|
čín.
|
0,0
|
|
z
toho
|
čs
lodě
|
8,3
|
kapacita
|
|
|
|
|
čín.lodě
|
19,9
|
nosnost
|
tis.DWT
|
10,5
|
|
|
naj.lodě
|
|
tonáž
|
tis.BRT
|
6,5
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
6,7
|
hodnota
|
|
|
|
z
toho
|
čs.lodě
|
1,6
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
13,0
|
|
|
čínské
|
5,2
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
11,5
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
%
|
89,0
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
238,3
|
Po opravách v Šanghaji,
trvajících rekordních 666 dní, při nichž byla loď Republika
I. totálně rekonstruována
vč.nástavby, začala další cesta lodi 16.6. zpět do Evropy (cesta
začala být označována opět číslem 1).
dle
lodí
|
provozní
výsledky
|
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
RE
I.
|
1
|
91
|
166
|
8
|
13
|
110
|
|
1,6
|
-0,1
|
0,7
|
0,6
|
13,0
|
|
4,4
|
22,6
|
5,5
|
FU
|
4
|
279
|
26
|
20
|
43
|
194
|
|
5,2
|
0,0
|
0,5
|
0,5
|
15,9
|
|
3,3
|
30,7
|
3,0
|
celkem
|
5
|
370
|
192
|
28
|
56
|
304
|
|
6,7
|
-0,1
|
1,2
|
1,1
|
28,9
|
|
3,8
|
26,4
|
4,1
|
Jediná cesta lodi
Republika skončila ztrátou, zisk ostatních cest lodi Fučík byl
jen o málo větší než náklady na
dokováním této lodi.
dle
relací
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
DV
|
5
|
370
|
|
28
|
56
|
304
|
|
6,7
|
0,5
|
Všechny cesty
realizovány v DV relaci, z toho 2 exportní a 2 importní
při vzájemné výměně zboží, následovala 1 mezicesta z Colomba
do Kantonu.
|