1991
Začalo se projevovat
vytvoření některých legislativních podmínek, nutných
k úspěšné komerční činnosti. Státní zásahy do činnosti
podniku se zredukovaly na minimum a výrazně se posílilo právo
podniku na samostatné rozhodování o své finanční, komerční a
investiční politice. Podnik se více soustředil na aktivity,
související bezprostředně s námořní dopravou a s tím
související rozhodnutí o vyčlenění ostatních činností do
dceřinných společností.
Díky dobré sazební úrovni světového námořního trhu, příznivému
vývoji kurzu Kčs, redukci státních zásahů do činnosti podniku a
zvýšení kvality komerční a řídící práce, ovlivněné zdokonalením
sítě výpočetní techniky a systému výměny informací s loděmi prostřednictvím satelitní
komunikace dosáhl podnik opět dobrých výsledků.
Liberalizace v měnové oblasti
(kurz USD se zvýšil z 18,2Kč na 29,5 Kč za 1 USD) se odrazil
i v hodnotě finančních výsledků. Při nezměněné ceně starých
lodí (uvedených do provozu do
31.12.1990) se výrazně změnily výsledky hospodaření.
V rámci deblokace čs. státních pohledávek v Rumunsku,
byl roku 1991 s rumunským podnikem “Navexim” podepsán
kontrakt na stavbu dvou tankerů (o nosnosti po 85 tis.DWT), které
stavěly loděnice v Konstantě a v Mangalii. Tyto
novostavby však ČNP r. 1994 odprodala, aniž by byly začleněny do
naší námořní floty.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
18
|
|
množství
|
tis.tun
|
2566,0
|
z
toho
|
G
|
9
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
2566,0
|
|
B
|
9
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
1179,1
|
nosnost
|
tis.DWT
|
443,2
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1179,1
|
z
toho
|
G
|
108,7
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
334,5
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
459,5
|
tonáž
|
tis.BRT
|
282,5
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3274,0
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
2083,1
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
1204,9
|
|
%
|
64
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
216,6
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
44,2
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3312,8
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
273,9
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
2101,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
281,0
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
150,7
|
prům.stav
|
osob
|
1242
|
|
podíl
|
%
|
53,6
|
z
toho
|
ústředí
|
113
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
130,4
|
|
námořníci
|
1129
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Praha
|
7
|
367
|
12
|
187
|
62
|
1038
|
|
78,0
|
26,1
|
0,3
|
26,4
|
92,9
|
|
28,4
|
3,5
|
0,3
|
Mír
II.
|
7
|
301
|
3
|
82
|
32
|
256
|
|
39,6
|
9,6
|
0,0
|
9,7
|
74,2
|
|
13,0
|
7,7
|
0,1
|
Bratislava
|
8
|
392
|
0
|
210
|
67
|
1237
|
|
112,2
|
32,9
|
0,2
|
33,1
|
105,1
|
|
31,5
|
3,2
|
0,2
|
Třinec
|
9
|
327
|
24
|
257
|
59
|
1228
|
|
75,6
|
9,5
|
0,0
|
9,5
|
129,3
|
|
7,4
|
13,6
|
0,0
|
Orlík
II.
|
6
|
315
|
22
|
71
|
51
|
457
|
|
50,8
|
2,0
|
9,7
|
11,7
|
194,9
|
|
6,0
|
16,7
|
5,0
|
Slapy
|
6
|
316
|
18
|
76
|
45
|
315
|
|
40,9
|
-6,3
|
8,5
|
2,2
|
172,0
|
|
1,3
|
77,7
|
5,0
|
Lipno
|
6
|
342
|
0
|
57
|
45
|
361
|
|
45,9
|
3,8
|
8,5
|
12,4
|
170,8
|
|
7,2
|
13,8
|
5,0
|
Orava
II.
|
8
|
374
|
0
|
67
|
54
|
368
|
|
48,6
|
14,0
|
9,7
|
23,7
|
175,8
|
|
13,5
|
7,4
|
5,5
|
Vary
|
7
|
339
|
13
|
128
|
58
|
840
|
|
61,9
|
18,7
|
4,3
|
23,0
|
82,5
|
|
27,9
|
3,6
|
5,2
|
Vltava
|
11
|
364
|
0
|
50
|
65
|
234
|
|
41,3
|
-0,9
|
16,2
|
15,4
|
205,5
|
|
7,5
|
13,4
|
7,9
|
Otava
|
10
|
315
|
13
|
38
|
54
|
151
|
|
32,3
|
-4,6
|
14,1
|
9,5
|
198,9
|
|
4,8
|
21,0
|
7,1
|
Dunaj
|
6
|
382
|
1
|
156
|
82
|
1502
|
|
87,7
|
36,1
|
16,4
|
52,5
|
196,5
|
|
26,7
|
3,7
|
8,3
|
Berounka
|
10
|
349
|
1
|
31
|
48
|
77
|
|
33,4
|
-2,0
|
14,4
|
12,4
|
189,1
|
|
6,6
|
15,2
|
7,6
|
Labe
|
8
|
353
|
1
|
238
|
77
|
1748
|
|
98,6
|
35,5
|
16,2
|
51,7
|
210,7
|
|
24,5
|
4,1
|
7,7
|
Vítkovice
II.
|
7
|
350
|
0
|
260
|
79
|
1958
|
|
86,5
|
38,8
|
18,6
|
57,5
|
178,9
|
|
32,1
|
3,1
|
10,4
|
Sázava
|
10
|
343
|
15
|
60
|
66
|
311
|
|
37,9
|
-4,7
|
14,1
|
9,5
|
181,7
|
|
5,2
|
19,2
|
7,8
|
Košice
II.
|
7
|
388
|
4
|
242
|
66
|
1635
|
|
106,7
|
39,6
|
20,5
|
60,0
|
175,8
|
|
34,1
|
2,9
|
11,6
|
Tatry
|
6
|
367
|
1
|
356
|
77
|
2396
|
|
101,4
|
35,7
|
36,4
|
72,1
|
455,4
|
|
15,8
|
6,3
|
8,0
|
|
139
|
6284
|
128
|
2566
|
1087
|
16112
|
|
1179,1
|
283,8
|
208,3
|
492,1
|
3190
|
|
15,4
|
6,5
|
6,5
|
Tonáž byla provozována
výlučně na trampové bázi převážně na cizí účet na bázi
jednotlivých cest,a časových nájmů vč. střednědobých. 12 lodí
bylo provozováno z ústředí v Praze a. komerční provoz 6
bulkcarierů byl převeden do pobočky Intraspedu Londýn, který i
nadále vykonával brokerskou činnost pro lodě operované
z Prahy.
Provozní výsledky i
přínos výrazně vzrostly, ztrátové opět 4 čínské osmitisícovka a
Slapy, ztrátové opět všechny čínské a Slapy.
vlastní dle
kategorií
|
počet
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
|
kat.
|
relace
|
lodí
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
|
9
|
74
|
3019
|
72
|
532
|
460
|
2530
|
|
371
|
11
|
B
|
|
9
|
65
|
3265
|
56
|
2034
|
627
|
13582
|
|
808
|
273
|
celkem
|
|
18
|
139
|
6284
|
128
|
2566
|
1087
|
16112
|
|
1179
|
284
|
Vzhledem
ke ztrátě čs.trhu námořních přeprav a zaměstnání lodí na cizí
účet, není již sledován provoz dle relací, ale dle kategorií lodí
(lodě pro přepravu hromadných nákladů-BCC-dříve též jako trampová
tonáž, lodě pro přepravu kusových zásilek-GC-dříve též jako
liniová tonáž), ze zisku jsou odečteny náklady na opravy (dříve
vykazován provozní zisk bez nákladů na opravy). Výraznou převahu
mají lodě BCC,.které představují sice polovinu provozovaných
jednotek s menší polovinou realizovaných cest , ale
s trojnásobnou nosností v DWT a převahou
v přepraveném množství, příjmech za dopravné a zejména
v zisku (96%).
|