V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Podle zákona
513/1991 Sb. (obchodní zákoník) byly opět novelizovány stanovy
ČNP. Společnost byla zprivatizována v 1.vlně kupónové privatizace
a k vlastníkům patřil FINOP, Čechofracht, cca 50
investičních privatizačních fondů (z nichž největší byly
PIAS, KIS, YSE a SIS), restituční fond a dále téměř 20 tis. držitelů investičních
kuponů a zaměstnaneckých akcií.
Základní kapitál činil 1,325 miliardy Kč a byl rozvržen 1,3 mil.
akcií na majitele v nominální hodnotě 1 tis.Kčs/kus a 2,5
tis. zaměstnaneckých akcií na jméno v nominální hodnotě 10
tis.Kčs/kus. Akcie jsou obchodovány na nekotovaném trhu pražské
Burzy senných papírů a v RM-Systému.
Aktivity ČNP se rozšířily o majetkové účasti v dceřinných
společnostech v tuzemsku (COS-SERVIS, obhospodařující technicko-hospodářský
provoz a nemovitý majetek ČNP v tuzemsku) i zahraničí
(COS BULK Londýn, přebírající aktivity INTRASPEDU a
COS-SUN a COS-STAR na Maltě, provozující část lodí ČNP
-Vítkovice II. a budoucí Svitavu - pod maltskou vlajkou). Tyto
společnosti sloužily i k tvorbě finančních zdrojů pro
splácení dlouhodobých půjček na pořízení těchto lodí i budoucí investiční výstavby.
V souladu se záměrem restrukturalizace floty byly
v srpnu podepsány kontrakty na stavbu dvou lodí typu Panamax
70tis.DWTs korejskou loděnicí Daewoo.
stav k
1.1.
za
rok
lodě
přeprava
celkem
počet
18
množství
tis.tun
2382,0
z
toho
G
9
z
toho
vl.lodě
2382,0
B
9
naj.lodě
0,0
kapacita
dopravné
mil.Kčs
1062,8
nosnost
tis.DWT
443,7
z
toho
vl.lodě
1062,8
z
toho
G
109,2
naj.lodě
B
334,5
prům.sazba
Kč/1
t
446,2
tonáž
tis.BRT
282,5
příjmy
za
cestující
hodnota
pořiz.
mil.Kčs
3299,9
výsledky
zůst.
mil.Kčs
1898,1
výkony
mil.Kč
1212,2
%
58
odpisy
mil.Kč
403,0
ZP
ČNP
režie
mil.Kč
54,6
pořiz.
mil.Kčs
3489,2
zisk
mil.Kč
69,9
zůst.
mil.Kčs
2060,3
k
rozdělení
mil.Kč
77,0
pracovníci
odvody
mil.Kč
37,9
prům.stav
osob
1132
podíl
%
49,2
z
toho
ústředí
100
příděly
fondům
mil.Kč
16,1
námořníci
1032
nerozd.HV
mil.Kč
Stav ZP se výrazně zvýšil v ústředí nákupem nové techniky,
zejména výpočetní, což se projevilo v odpisech. Při poklesu
počtu pracovníků v ústředí (přesun do dceřinné společnosti)
vzrostly mzdové náklady. Meziroční růst režie ústředí byl
ovlivněn ještě kurzovými rozdíly a přeceněním dvizových aktiv a
pasiv.
Na dividendách bylo vyplaceno (poprvé) 20,9 mil.Kč.
dle
lodí
provozní
výsledky
tuno
finanční
výsledky
poř.
návratnost
odp.
loď
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odp.
přínos
hodn.
%
roky
%
Praha
8
325
21
217
56
996
40,3
6,4
0,1
6,4
92,9
6,9
14,4
0,1
Mír
II.
6
374
0
66
58
522
45,5
11,6
0,9
12,5
74,2
16,9
5,9
1,2
Bratislava
10
336
28
245
61
1235
59,1
4,8
0,1
4,9
105,1
4,7
21,2
0,1
Třinec
8
379
0
197
56
1215
50,3
23,6
0,2
23,8
129,3
18,4
5,4
0,2
Orlík
II.
8
360
0
56
71
390
52,4
10,5
10,4
20,9
194,9
10,7
9,3
5,4
Slapy
7
361
0
65
77
560
49,4
15,3
9,0
24,3
172,0
14,1
7,1
5,2
Lipno
8
389
3
66
57
367
56,4
12,9
9,8
22,7
170,8
13,3
7,5
5,7
Orava
II.
5
370
0
55
43
352
44,5
-29,1
9,6
-19,5
175,8
-11,1
-9,0
5,5
Vary
6
331
0
106
52
714
57,9
23,9
1,4
25,4
82,5
30,7
3,3
1,7
Vltava
11
344
29
58
63
227
39,5
-5,1
16,4
11,3
205,5
5,5
18,2
8,0
Otava
9
403
12
50
63
255
51,4
-9,3
17,8
8,6
198,9
4,3
23,2
9,0
Dunaj
7
378
10
212
71
1526
82,5
2,2
16,3
18,5
196,5
9,4
10,6
8,3
Berounka
14
391
1
66
57
210
45,5
5,5
16,1
21,6
189,1
11,4
8,7
8,5
Labe
6
389
0
171
66
1514
86,5
33,7
17,9
51,6
210,7
24,5
4,1
8,5
Vítkovice
II.
6
376
8
205
54
1214
77,3
23,0
21,1
44,2
178,9
24,7
4,0
11,8
Sázava
9
368
1
51
54
234
43,7
2,4
14,4
16,8
181,7
9,3
10,8
7,9
Košice
II.
6
372
9
226
79
1768
74,9
22,9
19,8
42,7
175,8
24,3
4,1
11,3
Tatry
5
368
11
270
69
2349
105,7
19,2
37,5
56,8
455,4
12,5
8,0
8,2
139
6614
133
2382
1107
15648
1062,8
174,5
219,0
393,6
3190
12,3
8,1
6,9
Po optimistickém začátku došlo v souvislosti se zpomalením
růstu světové ekonomiky k prudkému poklesu sazeb za
dopravné, zaměstnání floty bylo však zčásti pokryto dlouhodobými nájmy, uzavřenými v době
příznivého trhu, takže pokles se projevil především u
krátkodobých nájmů nebo nájmů na cestu.
Ztrátové lodě pouze 3, ale s vysokým propadem Oravy II.,
s vyjímkou Třince a Karlových Varů se zhoršily výsledky
ostatních BCC. U floty se tak snížil celkový zisk, přínos i
návratnost, ale na slušných 12%.
vlastní dle
kategorií
počet
kat.
relace
lodí
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
G
9
77
3360
46
533
543
3117
428
15
B
9
62
3254
87
1849
564
12531
634
160
celkem
18
139
6614
133
2382
1107
15648
1063
175
I nadále dominují BCC přes snížení podílu na zisku na 92%, tonáž
GC mírně zlepšila zisk i podíl na 8%.