1995
Došlo
k zásadní změně vlastníků a majoritu získala společnost
Stratton Investments , spojená se skupinou Harvard Group,
z jejíchž řad byl jmenován valnou hromadou v červnu 1
pracovník do představenstva a 1 do dozorčí rady. Všechny akcie
byly převedeny na doručitele (veřejně obchodovatelné)
s nominální hodnotou 1 tis.Kč/kus. Jejich cena se na
kapitálovém trhu pohybovala mezi 1500-1850 Kč za
kus.
Byla založen další
dceřinná společnost v tuzemsku: COS –
Crew Management, zabezpečující obsazování lodí posádkou
(pro ČNP i zahraniční partnery, též v souvislosti
s aplikací nového systému odměňování a zavedení u 4 lodí
mezinárodní systém odměňování podle standardů ITF.
V rámci koncepce
restrukturalizace floty byly odprodány zbývající 3 sesterské lodě
Otavy – Vltava (stejně jako Otava slovenské společnosti
Dunajplavba), Sázava a
Berounka.
S řeckou firmou Salamis
Shippyard byl podepsán kontrakt na dostavbu dvou novostaveb z
Rumunska o nosnosti 29 043 DWT,
z nichž první Svitava
z loděnice Mangalia byla uvedena do provozu v polovině
roku a druhá Morava nebyla vůbec předána. S čínskou loděnicí
Guangshou Shipyard International byly v březnu a listopadu
podepsány kontrakty na dodávku čtyř lodí o nosnosti 26 tis.DWT (
Jan Hus, Jan Žižka, Prokop Holý, Jan Želivský), s postupným
dodáním v průběhu roku 1997.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
15
|
|
množství
|
tis.tun
|
2804,0
|
z
toho
|
G
|
7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
2804,0
|
|
B
|
8
|
|
|
naj.lodě
|
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
1155,8
|
nosnost
|
tis.DWT
|
428,1
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1155,8
|
z
toho
|
G
|
87,4
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
340,7
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
412,2
|
tonáž
|
tis.BRT
|
263,0
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3594,6
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
2143,4
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
1421,9
|
|
%
|
60
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
147,1
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3789,2
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
362,2
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
362,1
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
0,1
|
prům.stav
|
osob
|
831
|
|
podíl
|
%
|
0,0
|
z
toho
|
ústředí
|
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
|
|
námořníci
|
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
359,2
|
K počátku roku počet lodí,
jejich hodnota i přepravní parametry klesly, stejně jako
v předchozím roce je vykázán zisk již po zdanění, opět
vyplaceny dividendy a větší část zisku nebyla rozdělena. Na
dividendách a tantiemách bylo vyplaceno 64,4
mil:kč.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Třinec
|
9
|
400
|
14
|
255
|
66
|
1862
|
|
52,0
|
11,7
|
0,0
|
11,7
|
129,3
|
|
9,0
|
11,1
|
0,0
|
Orlík
II.
|
7
|
351
|
9
|
78
|
50
|
551
|
|
39,5
|
-0,7
|
13,4
|
12,7
|
194,9
|
|
6,5
|
15,4
|
6,9
|
Slapy
|
11
|
393
|
13
|
117
|
75
|
799
|
|
56,5
|
1,1
|
11,6
|
12,7
|
172,0
|
|
7,4
|
13,5
|
6,8
|
Lipno
|
9
|
351
|
19
|
95
|
71
|
751
|
|
52,9
|
-1,2
|
12,6
|
11,4
|
170,8
|
|
6,7
|
15,0
|
7,4
|
Orava
II.
|
6
|
360
|
6
|
65
|
44
|
483
|
|
32,3
|
-2,2
|
12,3
|
10,0
|
175,8
|
|
5,7
|
17,5
|
7,0
|
Vary
|
8
|
370
|
12
|
152
|
65
|
1240
|
|
45,8
|
12,9
|
0,0
|
12,9
|
82,5
|
|
15,7
|
6,4
|
0,0
|
Vltava
|
5
|
156
|
4
|
27
|
27
|
143
|
|
16,1
|
-1,6
|
13,7
|
12,1
|
205,5
|
|
5,9
|
17,0
|
6,7
|
Dunaj
|
8
|
392
|
7
|
223
|
85
|
2364
|
|
85,4
|
32,1
|
12,2
|
44,3
|
196,5
|
|
22,5
|
4,4
|
6,2
|
Berounka
|
10
|
308
|
20
|
46
|
51
|
234
|
|
32,3
|
-6,7
|
13,0
|
6,3
|
189,1
|
|
3,3
|
29,9
|
6,9
|
Labe
|
6
|
375
|
6
|
171
|
58
|
1650
|
|
61,7
|
17,9
|
14,2
|
32,2
|
210,7
|
|
15,3
|
6,6
|
6,7
|
Vítkovice
II.
|
7
|
386
|
8
|
242
|
67
|
2308
|
|
99,4
|
83,3
|
0,0
|
83,3
|
178,9
|
|
46,6
|
2,1
|
0,0
|
Sázava
|
6
|
215
|
4
|
31
|
35
|
183
|
|
22,4
|
-2,2
|
12,8
|
10,6
|
181,7
|
|
5,8
|
17,2
|
7,0
|
Košice
II.
|
9
|
340
|
15
|
325
|
82
|
2939
|
|
116,7
|
50,4
|
0,0
|
50,4
|
175,8
|
|
28,7
|
3,5
|
0,0
|
Tatry
|
7
|
354
|
7
|
406
|
81
|
4664
|
|
100,3
|
30,0
|
31,0
|
61,0
|
455,4
|
|
13,4
|
7,5
|
6,8
|
Beskydy
|
7
|
342
|
7
|
415
|
79
|
4707
|
|
117,7
|
102,7
|
0,0
|
102,7
|
876,0
|
|
11,7
|
8,5
|
0,0
|
Svitava
|
6
|
126
|
6
|
156
|
60
|
1560
|
|
224,9
|
128,2
|
0,0
|
128,2
|
773,0
|
|
16,6
|
6,0
|
0,0
|
|
121
|
5218
|
158
|
2804
|
994
|
26438
|
|
1155,8
|
455,9
|
146,8
|
602,7
|
4368
|
|
13,8
|
7,2
|
3,4
|
Podmínky trhu pro provoz
byly dobré a zejména lodě pro hromadný náklad typů Panamax a
Handysize dosáhly historicky nejvyšších sazeb. Při vytěžování
tonáže byly využity všechny možnosti nájmů dlouho a střednědobých
i krátkodobých za účelem využití pozitivních výkyvů námořního
trhu. Všechny kapacity byly celoročně plně využity, ve většině
případů u prvotřídních nájemců, což se odrazilo opět v dobré
úrovni hospodářských výsledk který se zlepšil v objemu i
kvalitativních ukazatelích návratnosti..
S vyjímkou Slap
všechny lodě GC ztrátové, naproti tomu všechny BCC
v zisku.,
vlastní dle
kategorií
|
počet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kat.
|
relace
|
lodí
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
|
7
|
54
|
2134
|
76
|
460
|
352
|
3144
|
|
252
|
-14
|
B
|
|
9
|
67
|
3084
|
82
|
2344
|
642
|
23294
|
|
904
|
469
|
celkem
|
|
16
|
121
|
5218
|
158
|
2804
|
994
|
26438
|
|
1156
|
456
|
Skupina GC opět
ztrátová, naproti tomu výrazné zlepšení BCC nejenže kompenzovalo
tuto ztrátu, ale přispělo i k výraznému růstu
zisku.
|