V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
Stav
lodí se nezměnil z hledika počtu ani kapacity, dále vzrostly
přepravní výkony i finanční výsledky (zisk ve srovnání
s předchozím rokem čtyřnásobně):
stav k
1.1.
za
rok
lodě
počet
3,0
přeprava
z
toho
čs.
1,0
množství
tis.tun
189,7
čín.
2,0
z
toho
čs
lodě
94,7
kapacita
čín.lodě
95,0
nosnost
tis.DWT
26,1
naj.lodě
tonáž
tis.BRT
17,3
dopravné
mil.Kčs
23,9
hodnota
z
toho
čs.lodě
7,0
pořiz.
mil.Kčs
53,9
čínské
16,9
zůst.
mil.Kčs
49,0
naj.lodě
%
90,9
prům.sazba
Kč/1
t
126,3
Zlepšení se projevilo u
všech lodí a odrazilo se i do kvalitativních ukazatelů
návratnosti pořizovací hodnoty:
dle
lodí
provozní
výsledky
tuno
finanční
výsledky
poř.
návratnost
odp.
loď
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odp.
přínos
hodn.
%
roky
%
RE
I.
8
321
0
95
46
376
7,0
1,6
0,7
2,3
13,0
18,0
5,5
5,5
FU
6
347
0
45
61
357
7,7
1,0
0,9
1,9
15,9
12,0
8,4
5,5
LI
6
352
0
50
60
414
9,2
3,3
1,4
4,7
24,9
18,8
5,3
5,5
celkem
20
1020
0
190
167
1148
23,9
6,0
3,0
8,9
53,9
16,6
6,0
5,5
Všechny lodě skončily se
ziskem (a to i na jednotlivých cestách) a návratnost se zvýšila
na dvojnásobek předchozího roku
dle
relací
prov.
kat.
relace
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
G
Amerika
1
59
19
8
71
1,5
0,3
G
Baltik
4
76
50
6
36
1,4
0,2
G
DV
15
885
120
153
1041
21,0
6,1
20
1020
190
167
1148
23,9
6,6
Převahu měla opět DV
relace, kde lodě uskutečnily po 7 exportních a importních cestách
(dále 1 mezicesta). Loď Republika uskutečnila pod velením
kapitána Klose první cestu mimo DV relaci a to do kanadského
Montrealu s nákladem cementu a zpět pšenice. Ostatní cesty
byly uskutečněny v baltické relaci mezi polskými přístavy a
švédskou Luleou.