Tradice a zvyky
Lodě
plují po mořích tisíce let, po celou tuto dlouhou dobu se
vyvíjejí a s nimi i lidé žijící na nich - námořníci. Lidé, kteří
šli na moře z nejrůznějších důvodů , byli ve svých návycích i
myšlení hluboce ovlivněni bojem s přírodním živlem, námořní
službou a celým způsobem života tolik rozdílným od usedlé
stálosti suchozemců. Života chráněného, ale i ohraničeného lodí a
bdělostí i zručností její posádky. Snad právě proto se na
palubách lodí zrodila tak bohatá škála profesionálních návyků,
obyčejů a tradic.
Některé z nich přešly
do námořního práva a předpisů , jiné jsou nepsanými zvyklostmi
dodržovanými ve své většině námořníky lodí všech vlajek, další
upadly v zapomnění, když se díky vývoji lodní techniky a
sociálnímu pokroku změnil život posádek, některé se staly
pověrami.
Ty živé, ať už psané
nebo zvykové, neodmyslitelně patří k námořnickému řemeslu, ty
druhé k jeho historii. Často jsou, alespoň v náznacích, součástí
našeho života na lodi. Podívejme se tedy alespoň na některé z
nich, na jejich význam a původ.
Blíží se dvacáté
výročí činnosti Československé námořní plavby. Osm let po
obnovení čs. námořní dopravy lodí s/s Republika vzniklo
samostatné rejdařství, pod jehož vedením plují na mořích a
oceánech lodě s československou vlajkou na stožáru. Bude se
vzpomínat, oslavovat. Bude tedy i důvod k
přípitku.
Na lodi se připíjí
vždy vsedě. Nevstává se u stolu jako na pevnině. Tento zvyk,
který dodržují snad všechny floty světa, má svůj původ v dobách
velmi vzdálených. V těsných kabinách s pevně zabudovaným nábytkem
kolem skosených stěn plachetních lodí, když se paluba houpala pod
nohama, to snad ani jinak nešlo. Britská tradice zachovala pro
náš věk následující příběh.
Na jedné z H.M.S.
připíjeli na krále. Důstojníci vstávali jak se dalo, ale
přítomnému korunnímu princi, vévodovi z Clarence, to zrovna moc
nešlo. Podařilo se mu pořádně se uhodit do hlavy o lodní žebro -
jestli při tom zaklel, tradice nepraví. Navrhl tedy, aby se u
přípitku pokračovalo vsedě. Později, již jako král William IV.,
to potvrdil jako pravidlo.
K přípitku se váže
ještě jeden zvyk. Před dávnými lety se v důstojnických jídelnách
denní dávka rumu nebo tropického vína pila před hlavním jídlem s
přípitkem, který pronášel služebně nejstarší důstojník. Ale co si
měl stále vymýšlet? a tak se během doby v celé flotě ustavil
systém přípitků na každý den v týdnu. Zněly asi
takto:
Pondělí: "Za
vlast!
Úterý: "Na naše
matky!
Středa: "Na nás!
"
Čtvrtek: "Na
krále!
Pátek: "Na domovský
přístav!"
Sobota: "Na milenky a
ženy!
Neděle: "Za ty, kdo
jsou na moři!"
Tradice přípitků v
jídelně dávno zanikla, ale nedělní přípitek zůstal. V té formě,
jak je napsán, snad nezní správně česky. Je znát, že k nám přišel
přes polštinu a ruštinu. Ale právě tak se vžil. Až budete
připíjet 20. výročí ČNP, nezapomeňte na ty, kdo jsou na moři. Na
námořníky, ty vlastní i ty z celého světa. A vzpomeňte i na ty,
kteří na moři byli už před námi nebo i s námi a již
odešli.
Už kdysi před lety
kdosi řekl, že suchozemci se představu- jí vizitkou, námořníci
vlajkou. Z vlajek se skutečně dá vyčíst téměř vše o lodi a její
posádce.
Státní vlajka je
zvláště na moři posvátná. Ne pouhá součást vybavení lodi a
položka v inventáři 2. palubního důstojníka. Vždyť právě ona
právně vytváří z množství ocele a jiných materiálů spojených do
tvaru lodi i součást území státu na širém moři. Každé vztyčení
státní vlajky na lodi hlásí do dalekého okolí: My zde jsme lidé
ze socialistického Československa a paluby pod námi jsou naším
územím, řídíme se našimi zákony a vaše se nás dotýkají pouze tam,
kde je to dle mezinárodních úmluv možné. Způsob vyvěšení i stav
vlajky by tedy měly mluvit o vztahu k rodné zemi.
Státní vlajka může
být vztyčována pouze na určených stožárech, v místech, kam nesmí
být vyvěšena žádná jiná vlajka. V přístavu nebo na rejdě je to
vlajkový stožárek na zádi, za plavby vlajkový gafel záďového
stožáru /na moderních lodích většinou radarového/. Na lodi nesmí
nikdy vlát jiná vlajka, není-li vztyčena vlastní státní. To
znamená, že ráno se vztyčuje nejprve čs. státní vlajka, pak
následují vlajky další a večer při západu slunce se státní vlajka
spouští jako poslední. Státní vlajka na stožár letí, ale spouští
se pomalu
Kdy se objevila
státní vlajka na lodi jako symbol jejího
příslušenství?
V ranném středověku
vztyčovaly obchodní lodi vlajky přístavů, často téměř nezávislých
na státní královské moci. I lodní certifikát vystavovala městská
rada. Pouze výpravy organizované a financované králem nesly
královskou vlajku. S rozvojem absolutismu a pevnější státní
organizace vznikaly nové podmínky plavby a přesné předpisy, které
vedly k tomu, že pouze státní vlajka se stala právoplatnou na
volném moři /Anglie Navigation Act 1651, Rusko Petr I. 1703,
Francie 1793/. Od těch dob musí na širém moři plout pod státní
vlajkou s příslušným lodním certifikátem i ta nejmenší
jachta.
První vztyčení státní
vlajky na lodi patří k nejslavnějším okamžikům. Vždyť zde Československu přibývá nové státní území,
loď, nový vyslanec hospodářství i politiky státu v mnoha
přístavech světa. Ceremoniál opět probíhá dle námořních
zvyklostí. Protože jsme vnitrozemský stát a nestavíme sami
námořní lodě, nemáme možnost přímo
vztyčit naši vlajku. Jedná se vždy o změnu vlajky. Slavnosti se
účastní diplomatičtí představitelé, generální ředitel a další
pracovníci rejdařství, kmotra lodi a pozvaní hosté. Kapitán
předávající země žádá ředitele loděnice nebo diplomatického
představitele státu o povolení posledního spuštění vlajky. Vlajka
je odnesena a následuje povel československého kapitána k
vztyčeni vlajky. Vztyčení by měli provést zasloužilí členové
posádky nové lodi podle služebních let na moři. Hraje se státní
hymna, ale mnoho se nemluví, na moři to není zvykem. Velitelé si
jen popřeji tu "stopu pod kýlem." Následuje "číše vína" pro
představitele obou zemí i hosty - a to je většinou čas
přípitků a dalších
projevů.
Státní vlajkou se na
moři také zdraví. Nebylo to tak vždy. Kdysi dávno se zdravilo
dělovým výstřelem. A dokonce ostrým. Výstřik koule dopadající
mimo zdravenou loď hlásal mírumilovné záměry zdravící lodi. Nedej
přírodo, aby se zdravící matróz trochu spletl.
Byly i velké dohady o
to, kdo koho má zdravit jako první. Ještě v roce 1672 "královna
moří" nutila všechny lodě, aby zdravily ty její. O sto let
později se o to ještě snažila. V roce 1809 uzavřelo Rusko a
Švédsko smlouvu o zdravení válečných lodí na základě rovnosti.
První byla zdravena loď, jejímž velitelem byl důstojník vyšší
funkce nebo starší. Poznalo se to podle vlajek.
Dnes na širém moři
zdravíme válečné lodě všech států, s kterými udržuje ČSSR
diplomatické styky, lodě vlastní vlajky, význačné lodě
spřátelených států a školní
plachetní lodě. Nestřílíme z děl - na obchodních lodích je již
dávno nemáme - dnes při setkání můstků lodí spouštíme vlajku. Po stejné odpovědi
vlajka letí znovu na vrcholek stožáru. A prvenství pozdravu?
Obchodní loď zdraví jako první loď válečnou, menší loď stejné
vlajky zdraví větší, u dvou obchodních lodí stejného typu zdraví
první loď se služebně mladším velitelem.
Při setkání lodí
našeho malého rejdařství na širém moři bývá zvykem přidat i
přístavní pozdrav. Při spuštění vlajky tři dlouhé tóny sirénou,
po stejné odpovědi jedno krátké potvrzení.
Na pravém boku ráhna
předního stožáru vlaje státní vlajka státu, v jehož vodách naše
loď pluje. Je to projev zdvořilosti k hostiteli. Vyvěšuje se
ihned po vlastní státní vlajce a spouští jako poslední před ní.
Na lodích, které vyplouvají z přístavu vlastní země, se obvykle
vyvěšuje též před vyplutím lodi. Sděluje tak všem, kam má loď
namířeno.
Je stejná jako znak
na komíně lodi. Vyvěšuje se na pravém boku hlavního
stožáru.
Lodě na moři se
potřebovaly nejen pozdravit a představit, ale i domluvit. V době
ještě zcela nedávné pouze vlajky dokázaly říci vše. Dohovořily se
dokonce i lodě různých národností, jejichž posádky by se při
setkání na pevnině nedorozuměly. První vlajkové signalizace
uvnitř jednotlivých flot ovšem existovaly již ve starověku.
Římský císař Leon VI. vydal v roce 906 předpisy o signalizačním
kódu na moři. Středověké galéry měly zvláštní stožár určený pouze
pro signalizaci. Britská admiralita vydala první knihu vlajkových
signálů v roce 1647, v době bitvy
u Trafalgaru r. 1805 bylo v této knize zaneseno již 400 různých
kódovaných signálů. Pro obchodní lodě byla vydána první kniha
vlajkových signálů v roce 1818. Mezinárodní se stala v roce 1880
a zůstala beze změn až do roku 1934, kdy byla poprvé spojena se
signály rádiového kódu.
Nejznámější vlajkou
je vlajka "P" zvaná "modrý Petr." Již od 18. století značí: Loď
se připravuje k vyplutí, členové posádky, vraťte se na loď,
cestující urychleně nastupte. Nejčastěji jsou vyvěšovány vlajky
G, H, Q. Jejich význam není třeba námořníkům
vykládat.
O různých vlajkách by
se dalo napsat mnoho. Zvlášť kdybychom se zaměřili na vlajky
válečných lodí - pevnostní vlajky, "biče" neboli bojové plaménky,
admirálské nebo hodnostní vlajky. Tyto problémy však ponecháme
pro vyšší školu námořnických tradic. S trochou romantiky si
připomeneme jednu vlajku nepříliš chvalné pověsti.
V roce 1713 byla v
Utrechtu v Holandsku uzavřena dohoda o zákazu korzárských
bojových akcí na moři mezi bojujícími stranami. Bývalí uznávaní
hrdinové námořní vlajky, lapači vyzbrojení listem svého panovníka
zůstali bez ochrany královské vlajky a měli nechat výnosného
řemesla. Zvyk přepadat lodě a brát jejich náklad jako odměnu pro
ně byl železnou košilí. Přizpůsobit se disciplíně normálního
válečného loďstva s nízkým žoldem nebo se dát k obchodnímu
loďstvu a pracovat? Hrůza! A tak bývalí korzáři vztyčili novou
vlajku, svoji, bez státu a krále. Během let byla nazvána "Jolly
Roger" /veselý Roger/. Většinou byla černá s lebkou a zkříženými
hnáty. Pod ní se pak vesele přepadalo dál, nyní už bez zákona a
nutnosti odvádět panovníkovi podíl. Ovšem i bez jeho ochrany.
Mezinárodní námořní právo na pirátské akce dodnes
pamatuje.
Konstrukce a výstroj
obchodních námořních lodí prošla dlouhou cestou - od lodí
egyptské královny Hatšepsovét z roku 1 500 před n.l. a lodí
fénických kupců po lodě současnosti, vybavené globálními
navigačními systémy a zárodky automatizace. Třebaže v průběhu
staletí docházelo ke změnám typů, zvratům ve vývoji, objevům a
zdokonalováním, mají všechny tyto lodě jednu věc společnou. Byly
a jsou ohraničeným světem lidí uprostřed záludného moře. Jejich
konstrukce a stav byly a jsou nejen zárukou splnění
úkolů plavby, ale i zárukou života
posádky. Proto byl vždy kladen důraz na péči o loď, ať se jednalo
o prostou prohlídku všech jejích částí, nebo složitou kontrolu
namáhání konstrukce současných superlodí se zapojením číselné či
analogové výpočetní techniky. Stejně nezbytná je pravidelná
údržba a odstraňování všech nedostatků.
Právě odtud vycházel
a vznikal vztah posádky ke své lodi. V bájích starých
Řeků o plavbě za Zlatým rounem loď Argo žije, má myslící
duši a mluví. Anglický jazyk používá pro loď jako výjimku z
gramatiky osobní zájmeno "she - ona. Loď je tedy žena. A věřte,
že přes všechny zkoušky manévrových elementů a hory výpočtů
a formulí, které jsme si ji! o jejím chování vy- mysleli, dokáže
být pěkně tvrdohlavá a ne vždy vypočitatelná.
Loď je tedy od
nepaměti pro námořníka víc než jen pracovní prostředí a dočasné
obydlí. Nese v sobě něco víc - bezpečnost plavby, možnost návratu
a kus domova. A jako každá žijící bytost nemá pouhý název, má své
jméno.
Jména lodí jsou
různá. Od něžných dívčích jmen, jmen význačných osobností, přes
města, hory, až po vlastnosti, očekávané od jejich nositelek. Pod
jednou vlajkou nikdy nemohou plout dvě lodě téhož jména, musí se
lišit alespoň pořadovým číslem.
Snad bude zajímavé
připomenout jména lodí, které pluly pod československou vlajkou
před druhou světovou válkou. Bylo to v pořadí historického čs.
rejstříku celkem dvanáct lodí: LEGIE, ARNA, DALIBOR, NEPTUN,
MÍLA, DUBEN, PLZEŇ, JIŘINA, MARIE, LITOMĚŘICE, MORAVA, LITTLE
EVY. Z rejstříku bylo v roce 1928 vyškrtnuto jméno jedné lodi -
"PRAGA" /původně HEDVIKA z Hamburku/.
Třináctá loď starého
rejstříku zahájila dne 26. 9. 1951 novou etapu československé
námořní dopravy. Byla to S/S REPUBLIKA. Následovaly S/S JULIUS
FUČÍK a M/S LIDICE. Dnes již legendární jména prvních tří lodí, z
kterých vyrůstala naše socialistická mořeplavba.
Po nich následovaly:
DUKLA, MÍR, OSTRAVA, ORAVA, KLADNO, ORLÍK, PIONÝR, JISKRA,
KOŠICE, REPUBLIKA II., BRNO, VÍTKOVICE, BLANÍK, SITNO, RADHOŠŤ,
KRIVÁŇ, PRAHA, MÍR II., BRATISLAVA a TŘINEC.
Dostavěný trup lodi
stojí připraven na skluzu. Na tribunu před přídí přicházejí
poslední z řady čestných hostů. Kapela dohrává slavnostní pochod.
Mezi diváky utichá šum, je zde plno lidí z loděnice, města i
přístavu. K mikrofonu přistupuje vedoucí stavby a vydává povely k
přípravě spuštění. Údery palic pod trupem a jednotlivé úseky
hlásí splnění příkazů. Připraveno!
Nyní mluví ředitel
loděnice: Postavili jsme pro vás loď, do které
jsme vložili svou práci a své znalosti. Bude vám dobře
sloužit. Odpovídá mu diplomatický představitel ČSSR:
Děkuji Vaší loděnici jejím dělníkům, konstruktérům a technikům za
to, co dokázali. Přeji přítomnému generálnímu řediteli
Československé námořní plavby, aby po dokončení tato loď s našimi
námořníky na palubě úspěšně napomáhala k plnění ekonomických
úkolů zahraničního obchodu, aby vždy čestně reprezentovala naši
vlast, ČSSR.
Vítr rozevlává
vlajkoslávu nad novou lodí a do ticha pronáší kmotra lodi formuli
křtu: Pluj po mořích a oceánech pro slávu
československých námořníků a pracovníků loděnice. Přeji tobě,
tvému veliteli a posádce na všech plavbách mnoho úspěchů. Dávám
ti jméno ……………………
Kmotra pozvedá
ozdobnou sekerku, přesekává stužku, láhev šampaňského proletěla
vzduchem a tříští se o bok lodi. V prvních taktech československé
státní hymny zanikají údery do posledních klínů pod lodí. Víno
stéká po ocelové obšívce trupu a jeden z dělníků stačil sebrat na
skluzu hrdlo láhve, čeká jej za to odměna. Loď se zatím dává do
pohybu. Nejprve pomalu, ale nyní již rychleji klouže, vystříkla
voda, rozezněly se sirény loděnice i okolních lodí, které vítají
novou družku.
Tak podobně dnes
vypadá křest lodi. Existují malé změny dle zvyklosti loděnice a
místních tradic. Zvláště barvitou podívanou je spouštění na vodu
v japonských loděnicích. Podle zvyků země vlajky lodi se někdy
mění i tekutina použitá ke křtu. Na přiklad Indové a další národy
Indického oceánu a Tichomoří křtí mlékem kokosového ořechu,
pravověrní mohamedáni kravským nebo ovčím mlékem, Turci krví
obětního beránka.
První zachovaný zápis
o křtu lodi pochází ze starého Egypta z doby okolo roku 2100
př.n.l. Staří Řekové a Římané křtili lodě vodou, symbolem
očištění od zla a nebezpečí. Současně však připíjeli vínem na
zdar plaveb. Bojové lodě drsných norských Vikingů při spouštění
na vodu drtily živá těla válečných zajatců, jejichž krev měla
zaručit vítězství při nájezdech na evropské břehy. Po křížových
výpravách se ceremoniálu ujala církev a křty lodi se staly
výsadou jednotlivých biskupů. Počínaje 16. stoletím převzali
vrcholnou funkci členové královské rodiny nebo význační
šlechtici. Tehdejší zvyky připomínaly spíše starořímské otevření
navigační sezóny nebo slavné každoroční benátské zásnuby s
Jaderským mořem. Král nebo jeho představitel v slavnostním oděvu
dal lodi jméno, připil.jí ze zlatého nebo alespoň stříbrného
poháru, který vhodil do vln jako obět moři. Znamenalo to značnou
spotřebu drahých kovů a tak od roku 1690 začali šetrní Angličané
rozbíjet o příď lodi láhev kvalitního vína. Francouzi přišli v
posledních letech 18. století se šampaňským.
Po celá staletí
křtili lodě muži. Dodnes to platí pro mohamedánské a některé
další země. Teprve v první polovině minulého století se této
čestné úlohy ujímají ženy. Zapříčinila to tak trochu vláda
královny Viktorie.
Spouštění na vodu
není jednoduchá technická záležitost; je projevem zkušeností
loděnice. Stává se někdy, že se sklouznutí musí napomáhat i řadu
dní. Stará pověra pak říká, že loď nechtěla na vodu a její plavby
nebudou šťastné. V případě, kdy by se nepodařilo vůbec loď
spustit, zbývá jediná možnost: rozřezat nový trup a začít stavět
znovu.
Byly ovšem i případy,
kdy se loď rozjela trochu dříve, než se čekalo. Vypráví se např.
o zdatné kmotře, která doplavala s lahví k uprchlé lodi a
pokřtila ji z vody dle všech pravidel.
Loď se křtí pouze
jednou - při spouštění na vodu. Při každém dalším přejmenování
jde již jen o změnu jména, případně slavnost změny státní vlajky.
A popřání té stopy pod kýlem do dalšího života a
plaveb.
Na galérách a
plachetnicích starých Řeků a Římanů i na lodích raného středověku
nebylo napsáno jméno lodi. Symbolicky ho představovala figura
vyřezaná na přídi. Ať již to byla statná zvířata - tygr, lev,
orel, kentaur, gryf, nebo dávná božstva jako Neptun, Triton, Pallas Athéna. Vítěz
bitvy u Levanta (7.11.1571). 11. 1571/ don Juan a`Austria bojoval
na lodi SFINX označené postavou sfingy vyřezané pod beranidlem.
Některé lodě pojmenované po slavných osobnostech nesly pod
čelenem celé vyřezávané portréty. Za mnoho jiných můžeme
připomenout třeba holandskou loď ERASMUS Rotterdamský nebo
anglickou řadovou loď QUEEN CHARLOTTE z roku 1790. To už však
byla doba, kdy se figura stávala především výzdobou. Velké
množství lodí potřebovalo přesnější označení názvu a tak v roce
l6ů 8 vychází ve Francii dekret, vyžadující označení jména lodi
na zádi. V bohatě vyřezávaném rámu se zde objevuje jméno vypsané
zlatými písmeny. Tento zvyk přejímají další státy; během doby se
nápis zjednodušil a dostal se i na oba boky přídě lodi. Figura
nebo jednodušší znak však ještě přetrvávaly. Slavný kliper CUTTY
SARK vedla na jeho plavbách příďová figura poloobnažené
čarodějky, jejíž jméno nesl.
S příchodem železných
lodí tradiční výzdoba mizí. Jen mimořádně se objevují sochařsky
zpracované znaky lodí. Poměrně časté jsou však znaky
symbolizující domovskou příslušnost nebo název lodi.
Československé lodě nazvané podle měst nesou na přídi znak města,
ostatní znak svého domovského přístavu - Prahy.
Loď sama o sobě má
své dobré nebo výjimečně i méně dobré vlastnosti, ale živý
organismus z ní vytváří teprve její posádka. Na ní především
záleží, jak bude loď bezpečná, jak bude plnit své úkoly, ale i
jaký na ní bude život a vztahy. Lodě musí plout. A proto na nich
musí plout i námořníci. Ale to už je spíše začátek příštího
vyprávění.
Běh života na lodích
měl od nepaměti svůj pravidelný rytmus. Lodní čas rozděloval běh
služeb, práce, jídla a spánku. Čas však znamenal i možnost určení
zeměpisné délky polohy lodi astronomickým
způsobem.
V roce 1714 vypsala
anglická vláda ohromnou odměnu, 20 tisíc tehdejších liber, za
zhotovení lodního chronometru, který by během plavby neudělal
větší chybu než dvě minuty, tedy půl stupně zemské délky v určení
polohy lodi. Pro srovnání: roční plat kapitána obchodního loďstva
byl asi 120 liber, zkušeného námořníka 24 liber. Roku 1761
vyrobil anglický hodinář John Harrison chronometr, který během
plavby na Jamaiku po 161 dnech vykázal odchylku pouhých 5 sekund.
Lodě dostaly přesný čas a možnost určení polohy v zeměpisné
délce.
Jak se však měřil čas
do vynalezení chronometru? Každé půl hodiny námořník ve službě
obracel přesýpací hodiny a odbíjel "zvon" hlídky. První půlhodina
- jeden, druhá - dva údery, až do konce hlídky - osm "zvonů".
Dodnes se během dne odbíjejí zvony hlídek na válečných lodích a
na některých obchodních. Udávají čas pracujícím na palubě a jsou
signálem pozornosti a připravenosti námořníků, kteří mají službu
na můstku.
V dnešním obchodním
loďstvu se v celém světě dodržuje dělení na šest čtyřhodinových
hlídek se stálým časem hlídky a zvlášť vydělenou denní směnou
pracovníků údržby. Původně byla ještě hlídka od 16.00 do 20.00
hodin rozdělena na dvě dvouhodinové a zajištěn tak stálý posun
doby služby. Staré plachetnice znaly systém dvou hlídek, který
posádce zaručoval 16 hodin zaměstnání a 8 hodin spánku občas
přerušovaného povelem: Všichni na palubu (Rusky: Avral!,
anglicky: all hands on deck! Tedy morseovkou "A", signál, kterým
dodnes volají lodní zvonky na manévry)
Bývaly dokonce dvě a
kupodivu to byly právě zkrácené hlídky mezi 16. a 20. hodinou.
Jejich původní název totiž v angličtině zněl "dodge watch"
("Dodge" - . uskočení stranou, úskok, finta - dle Osičkova
slovníku).Vachta to byla mezi námořníky oblíbená a změna na "dog
watch" prý vznikla pouze slabou znalostí pravopisu mezi lodními
důstojníky. Dodnes je však pro anglické důstojníky psí vachtou
druhá odpolední hlídka.
Nejtěžší hlídkou vždy
bývala ta od půlnoci Chtělo se spát a tak pro ni vznikl název:
"Gravy eyed watch" /hlídka zavírajících se očí/ a později
spojením slov v rychlé nepřesné výslovnosti: "Graveyard watch"
/hřbitovní hlídka/. Prostě hodina duchů Polština pak ráda používá
pro věci nepříjemné přídavku psí .:a tak ho zde dostala i tato,
dosti proklínaná vachta. A tento název se vžil i u
nás.
Souvisí to vlastně se
"psí vachtou". Chce se ti spát a spát, ale nelze, :již snížení
pozornosti může ohrozit loď a její posádku. Usnout na vachtě je
jeden z nejtěžších přestupků námořníka. Byl vždy přísně trestán;
na obchodních lodích o výši trestu rozhodovala a výkonu se
účastnila celá posádka. Vždyť její životy byly ohroženy. Zvlášť
přísné tresty platily na válečných plachetnicích anglického krále
Jindřicha VIII. /to je ten. se šesti manželkami, kterých se
zbavoval většinou dosti originálními způsoby. Při bojových akcích
se prohřešky trestaly nemilosrdně.
Usnul .. na
hlídce:
Poprvé: Uvázání u
stožáru, polití dvěma vědry vody
Podruhé: Zavěšení za
ramena u stožáru, nalití dvou věder vody do zavázaných
rukávů
Potřetí: obdobné
uvázání, zatížení dělovou koulí.
Počtvrté: Spuštění v
koši uvázaném na čelenu. Výbavou pak byla láhev piva, bochník
chleba a ostrý nůž. Po snědení zásob měl provinilec možnost
zemřít žízní a hlady, nebo odříznout koš a utopit se. V každém
případě alespoň dvě možnosti.
Následující vyprávění
se týká především válečného loďstva v drsném období boje o
vytvoření světových koloniálních říší v XVII. a XVIII. století.
období, které známe z románů a
historických filmů . Jen malý počet posádek válečných lodí
tvořili skuteční námořníci. Na lodě se zaháněli trestanci,
unášeli námořníci z obchodních lodí i podroušení návštěvníci
přístavních krčem. A pro udržení disciplíny se zaváděly nové a
nové, stále ostřejší tresty. Bití devítiocasou kočkou, ulička,
uvázání u kapestanu, podtažení pod kýlem, vypalování cejchů,
mazání dehtem, pověšení na ráhně. Nic však nepomáhalo, rostly
vzpoury a především dezerce. Za poslední dvě provinění byl jediný
trest: ráhno. Zhoršováním podmínek na lodích a vzrůstem rozsudků
narůstala i svérázná fluktuace, za pověšené nebylo dost náhrad.
Zavedl se tedy zvyk hry v kostky, přímo před soudem - sázkou byl
život. Hráli proti sobě odsouzenci; pověšen bude jen jeden ze
skupiny. Ten, který prohrál. ostatní musí dál sloužit na
lodi.
Ovšem ne všechny lodě
jsou námořnickým peklem a ne všechny tresty se vyměřují bez
rozmyslu a v plném dosahu. Námořník Meredith, který se zúčastnil
první plavby kapitána Cooka, neměl rád kyselé zelí, ba ani
zahuštěné pivní kvasnice a jiné pochoutky. A jako správný
kverulant se s tím pečlivě svěřoval kamarádům, až i je začala
přecházet chuť. Spravil to pouhý tucet ran. Chuť
přišla. A na palubě, kde pravidelně umíralo na
kurděje kolem padesáti procent posádky, zemřel jediný. Ten, který
se neoblíbeným pochoutkám také vyhýbal. Ovšem uměl o tom
mlčet.
Takhle to platilo na
moři. V pondělí nemá vyplout loď, ne- začíná se vážná práce. V
pondělí se totiž vyplácelo. Přestupky předchozího týdne řešil
bocman nebo jeho pomocník /patřilo to k jejich povinnostem) s
karabáčem v ruce.
Srážky ze mzdy, zákaz
vycházek, polití vodou a "ulička" v případech okradení jiného
člena posádky, to čekalo na provinilce. Tělesné tresty v
obchodním loďstvu neexistovaly. Kapitán ani důstojnici nesměli
námořníky bít ani nechat bít. ,Udeřil-li kapitán námořníka
jednou, mohlo se to stát ve zlosti, a proto měl udeřený pouze
právo stížnosti a možnost finanční náhrady. Při druhém
úderu měl plné právo se bránit i
za přispění svých druhů.
Od nejstarších dob
byl život na lodích podřízen řádu a disciplíně. Vynucovala si to
sama plavba na moři. Podstatou řádů ovšem nebyla a není otázka
trestů, o kterých jsme již hovořili. Disciplinární řád je pouze
závěrečným přívěškem pro případ neplnění vlastních předpisů.
Hlavní otázkou je přesná organizace lodi, života na ní,
povinností hlídek, funkcí na lodi a jejich odpovědnosti a
práv.
Lodní řády vznikaly
současně s námořním právem a stejně jako ono byly původně sbírkou
dodržovaných zvyklosti.
Nejstarší známé
námořní právo vzniká na Rhodosu ve 3.-2.stol př.n.l. Po doplňcích
se stává základem nejen římského námořního práva, ale i řady
kodexů a řádů středověku a počátků
novověku.
Významnou úlohu v
rozvoji vlastního lodního řádu sehrály Roles d´Oléron z 11.
století - kodex obchodních lodí pobřeží Francie, Španělska a
Anglie. Z nich vznikají nizozemské Waterrecht, řády hansovních
měst, lodní řády Petra Velikého. Ovlivňují i britskou Black Book
of the Admiralty založenou ve 13. sto- letí.
První moderní
služební řády pro obchodní lodě vznikají spolu s rozvojem
kapitalistického mezinárodního trhu v posledních letech 18.
století a následující století je přizpůsobuje potřebám parních
lodí. V 20. letech našeho století vznikají první námořní zákony v
SSSR a Služební řád, který zahajuje období socialistických
vztahů na moři.
Hovoří-li se v Evropě o
legendách, začíná se většinou slovy: Již
staří Řekové......... Začněme tedy obdobně i naše závěrečné
vyprávění Bude to příběh o cestě Neptuna na mořský trůn a vzniku
rovníkového křtu
Nejprve bylo mnoho
vody, v níž plovala pevnina. Jen klenba nebe uzavírala. tento
svět. Z vody vyšli bohové a všechny živé bytosti. Prvním vládcem
bohů byl Uranos, jeho ženou Gáia. Ti zrodili nejprve nestvůrné
Hekatoncheiry, pak Kyklópy a posléze Títány. Prvním z Títánů byl
Okeanos /odtud název oceán/, který byl ustaven vládcem moří a
vod. Ženou mu byla Téthys a dá se říci, že manželství pečovalo o
vzrůst počtu božské společnosti měrou vrchovatou. Tři tisíce dcer
- Ókeanoven a tři tisíce synů bylo výsledkem. Stali se většinou; bohy ,a
bohyněmi řek, pramenů, jezer a sladkovodních toků napájejících
moře. Jak však plynul čas a jednotlivé boje o moc mezi bohy a . Títány neustávaly, cítil
se i Ókeános unavenější, až posléze vzal za vděk
důchodem 1. božské kategorie
v hloubi oceánů a snad i trochu nedobrovolně předal vládu nad
svou říší bratru právě zvítězivšího nového vrchního boha
Dia-Poseidónovi. Ten pak byl pánem všech mořských bohů i všech
obyvatel moře. Neopomněl však nikdy zdůraznit, že je rovný svému
mladšímu bratru Diovi'i, a neuznával proto, že by mu byl Zeus
nadřazen. Za manželku si zvolil Amfítríté, kterou učinil svou
spoluvládkyní. Byl však stejně záletný jak'o Zeus, prostě střídal
jak bohyně, tak nymfy, ba i ženy smrtelné - potomků měl mnoho z loží různých. Z toho
manželského byl pak prvorozeným Tritón.
Poseidón byl jako bůh
moře uctíván mořeplavci, kteří mu přinášeli oběti, aby se
uchovali před jeho hněvem a zlatým trojzubcem, kterým přivolával
i tišil bouře, drtil pobřežní skály a zabíjel ty, kdo se mu
provinili.
Později Římané
ztotožnili Poseidóna se svým bohem moří a přezdili jej na
Neptuna.
V roce 1535 vyplul
biskup země Castilla del Oro (dnešní Panama) Tomé Berleng na.
inspekční cestu do přifařených krajů v Peru. Nebyl to zrovna nezkušený
cestovatel, i když mořeplavecké umění Španělů nebylo v té době zcela na
výši úkolů a plánů. V
zimních měsících se zde proud různě stáčí a je značně silný,
převládají protivětry a loď plula týdny a týdny bez země a s
posledními zbytky potravin a vody. Až doslova za pět minut
dvanáct zaznělo se stožáru spásné zvolání: země na. obzoru! Byl
to ostrov a pan biskup byl
natolik zručným mořeplavcem, že určil jeho zeměpisnou šířku.
Ležel těsně pod rovníkem. Téměř zázračná záchrana na neznámém
ostrově, kolem kterého se objevovaly další, přivedla Berlenga k
myšlence sloužit slavnostní mši. A při té příležitosti nechal
nejen nakrmit, ale i umýt a civilizovaněji obléci celou
polomrtvou posádku. Mimochodem, podle množství želv vyskytujících
se v okolí objevených ostrovů, nazval je Želvími ostrovy - Galapagos.
Tak to byl začátek,
jenž vedl k oslavám přeplutí rovníku. Dlouho to znamenalo
nejen-mši, ale i volno pro posádku a generální očistu i úklid.
Říkalo se tomu "Berlengův křest".
Až 18. století skončilo
s přemírou církevních událostí kolem moře a vrátilo se k době
starší, k řecko-římské mytologii a na palubu přišel znovu Neptun
se svým doprovodem. Poprvé na lodích holandských a
francouzských.
Kromě
ateistických principů současného
křtu však tkví hlavní rozdíl oproti původnímu v tom, že tehdy
byla křtěna polomrtvá posádka.
Dnes v tomto stavu novokřtěnci spíše končí.
Potom se jasná Kirké
chopila sama slova:
Nejdříve připluješ
k Sirénám, ty zmámí každého, kdo se jen přiblíží
k nim.
Kdo jednou na jejich
ostrovy bezděky přijde a hlas jejich slyší,
Toho již nespatří žena
a kolem toho se nikdy již děti nesběhnou.
Sirény zmámí ho
zpěvem.
Na louce sedí a hromady
kostí leží u jejich nohou a na nich zvětrává poslední
kůže.
Jeď klidně mimo,
plavcům však zalep raději uši voskem z medových pláství, aby
jich neslyšeli.
Chceš-li je slyšeti
sám, rozkaž, ať přiváží tebe k stěžni za ruce za nohy,
stojícího a utáhnou pevně lana!
Pak můžeš slyšet
rozkošný jejich zpěv.
Budeš-li plavce však
zapřísahati a budeš-li řvát,aby tě rozvázali, ať ještě víc
utáhnou lana!
Až zmlknou Sirény za
vámi v dáli, nebudu ti již podrobně radit, kudy máš plout,
rozhodni se pak sám.
Naznačím ti jen obojí
cestu.
Následuje popis plavby
Mesinskou úžinou. Patrně byla v oněch dobách značně
nebezpečnější než dnes. Vlastní ukázka se týká plavby kolem
ostrova Capri – snad se tam nějaká Siréna dosud najde. Celá
zkazka pochází z Odyssey, tedy skladby staré již téměř
tisíce let.
Ale vraťme se
k Sirénám. Ty původní byly od pasu nahoru ženy, od pasu dolů
ptáci. Ubohé plavce svlékaly z kůže doslova. Později se
z ostrovů přestěhovaly do moře, spodní část těla se změnila
na rybí. A byly hodnější , jen občas za nimi do toho moře někdo
skočil. Při dlouhé plavbě se proto nedoporučuje postávat osaměle
na zádi a hledět do vln. Zvláště večer ne. Pokud však jde o to
skákání do moře, není zcela racionálně vysvětleno, proč se dělo.
Vždyť určité problémy ukazuje již stařičká anglická námořnická
anekdota (má za sebou více než to jedno století):
Ztroskotala loď a na
malém člunu se zachránili dva členové posádky, Angličan a Skot.
Lidé málomluvní. Atak určili směr plavby a veslovali, veslovali.
Uplyne řada dní, něco šplouchá u člunu, Skot vstane a vytáhne do
člunu krásnou mořskou pannu. Vrátí se na lavičku a vesluje, vesluje. Dívá
se. Uplyne řada dní a Skot vstane a vhodí mořskou pannu do moře.
Vrátí se na lavičku a vesluje,vesluje. Po několika dnech se
upovídaný Angličan' ,zeptá':: Proč? Když ještě dlouho veslují,
veslují, obrátí se Skot na spolutrpitele a odpoví stručně:
Jak?;
Námořníci neměli nikdy
jednoduché, živobytí, ale v takovém středověku to asi bylo zvláště složité.
Nepočítaje úmrtnost na lodích vznikal ještě problém, co si počít
po,smrti. Každý pořádný usedlý křesťan se chystal někam do ráje,
kdekdo ho k tomu namazal, on zase podmazával různými odpustky a
tady najednou přijde štorm,
Ioď jde ke dnu a co teď. Prostě docela normální konec bez naděje na další
blaženosti,.ani ty církevně učesané.
Takže těm lepším a
usedlejším lidem se na moře moc nechtělo. Učené hlavy se tedy
radily a radily a našly řešení. Utonulým a jinak v době služby na
moři zemřelým námořníkům bylo v ráji vyhrazeno místečko.
Ovšem pouze těm absolutně hodným. Bylo nazváno latinsky "locus
fidelis in germio IV překladu něco jako
místo pro zemřelé v hluboké víře). Lid námořnický však nebyl
tak kovaný v latině a brzy se název místa změnil v anglické
verzi ve Fiddler´s Green (z Fidelis in gremio). Což ovšem jsou
nějaké louky s náladovou hudbou smyčcového orchestru. Stačily se
do toho, jak se tak jezdilo po světových přístavech, ještě
připlést i mohamedánské představy.a vznikl vlastní ráj neboli
námořnická šťastná země. Vypadá zajímavě.
Žádná voda, jen
zelené..louky se táhnou do dáli. Vzduchem se nese hudba,
uprostřed. stojí bar, kde co hrdlo ráčí nalévají mladé barmanky.
Spoře oblečené tanečnice skotačí kolem a svádějí nestárnoucí mariňáky, aniž žádají slibu
manželského či jiných závazků. Běda, když nespokojeny ztichnou,
to dole zabouří moře.
Zdá se tedy, že za
dobré počasí vděčíme v mnohém svým předchůdcům.
Někdy byl však ten
konec námořníka i v legendách smutnější. Snad to vyplývalo i z
charakteru kraje. Následující legenda je z míst divokých skal,
bouří, mlh a proudů - ze severního Skotska.
Zemře-li námořník na
moři, utone, prostě nenalezlo-li jeho tělo kousek země, kam by se
mohl vrátit, mění se jeho duše v racka. Létá pak kolem rodných břehů a
sleduje plavby lodí. Blíží-li se nebezpečná bouře, volá na své
živé druhy a. varuje je. Křičí, křičí a.chce být slyšen. Protože
i v legendách bývá kus pravdy, je.třeba připomenout, že dříve než
oznámí rychle nastupující pobřežní bouři nebo větrnou smršť
moderní přístroj, cítí ji rackové. Stahují se k zádi lodi a křičí
trochu jinak než obvykle. Zkuste je pozorovat! Jinak z toho
vyplývá příkaz pověry nikdy nelovit ani nestřílet
racka.
To je takový maličký
pidimužík z mořských hlubin. S mořem nemá nic společného. Na to
jsou vyšší. Spíše zlobí na lodi. Ve dvacátém století nebo třeba
přímo v ČNP se nedoporučuje na něj vymlouvat. Ale jinak, když se
na lodi něco.nedobrého dělo s lidmi nebo výstrojí a zcela určitě
za to nikdo nemohl, způsobil to on. A velice rád. Tedy takový
legendární předchůdce objektivních potíží.
Končilo 16., začínalo
17. století. Plachetní lodě plují světem za obchodem. Kolem mysu
Dobré naděje se do Indonésie vypravila loď řízená kapitánem Van
der Becken. Na jihu Afriky zuří bouře a zvedají se nevídané vlny.
Duje silný protivítr, vlny nedovolují křižovat, týdny běhá
posádka na stožáry, přestavuje plachty natáčí ráhna. Změna na
opačný kurs. Hornův mys. Situace se opakuje. Znovu mys Dobré
naděje. Marně. Kapitán Van der Becken chce za každou cena
prorazit, má splnit úkol cesty. Nešetří nikoho. Proklíná
celý'svět a všechna moře. A uprostřed nadávek a kleteb se u
vrcholu stožáru zjevuje jasná postava a volá: "Jsi proklet a
odsouzen k věčné plavbě bez chvíle odpočinku, bez možnosti
zakotvení nebo dokonce vjezdu do přístavu Nebudeš mít tabák ani pivo. Pít budeš žluč
své zloby a jíst rozžhavené železo. Nikdy nesmíš spát, stále
budeš řídit loď a ve chvíli, kdy se ti jen: přivřou víčka, bodavá
bolest protkne tvé tělo. A protože jsi mučil námořníky, budeš pro
ně i nadále zlým duchem. Setkání s tebou jim bude přinášet bolest
a zkázu.
Moře se na chvíli
zklidnilo. Posádka a cestující opustili loď. Kapitán sám již 400
let hnán a štván bloudí po mořích.
Prý se stává, že v
ranní mlze nebo za noci pluje proti přídi lodi velká plachetní
loď a není možné jí uhnout. Rozplyne se před samou přídí. U
kormidla stojí unavený kapitán Van der Becken, ve stožárech jsou
někdy vidět stíny námořníků, jindy kostlivci. Přesný popis
neexistuje. Ten kdo viděl, nedoplul.
Tisíce let plují po
mořích lodi. Vznikaly na nich pověry, legendy, řády i zákony
moře. A ty patří tradicím i vzpomínkám na historii. Něco málo z
nich zůstalo i na lodích vyzbrojených moderní technikou jako
připomínka toho, že plavba na moři je stále měřením sil člověka s
přírodou i se sebou samým. V tomto smyslu mají své místo v
současném námořnickém řemesle, a právě proto je dobré si je
připomenout. Protože právě chvíle ukolébání se do pocitu bezpečí
a klidu je nebezpečná. A protože rozvíjet a měnit staré je možné
především tehdy, pochopíme-li, v čem má svůj
původ.
A tak závěrem, i když
dávno nejezdíme na plachetnicích, zbývá popřát všem čtenářům a
jejich lodím:
Dobrý
vítr do plachet a alespoň jednu stopu pod kýlem!
Autor:
kpt. ing.
Jan Hošek (1935-1984)
absolvent námořní školy
v ukrajinské Oděse,
velitel řady našich
námořních lodí
uveřejněno
v podnikovém časopise Maják
|