Škody na přepravovaném zboží
Neoddělitelnou
součástí činnosti OSN? je zpracovávání reklamací na poškozen_í
nebo ztrátu zboží, tzv. "cargo claimy".
Tyto jsou uplatňovány
příjemcem zboží, v případě československého nákladu
prostřednictvím České státní pojišťovny. V případě cizího zboží
se formy předkládání claimů různí podle.místních předpisů a
zvyklostí a claimantem bývá příjemce zboží, jeho agent nebo
pojišťovna.
Cargo claimy jsou
adresovány buď našemu přístavnímu agentovi, nám jako rejdaři,
nebo přímo našemu P and I Clubu. Občas je claim předložen
prostřednictvím specializovaných firem jako je W.E.COX
v Kentu, STEEN SHAW RECOVERIES v Londýně, SICOMAR v Paříži
atd., které se zabývají právě vymáháním cargo
claimů.
Zřídka jsou některé
případy z důvodu místních předpisů nebo zvyklostí předávány přímo
místním soudům a my se o vzniku reklamace dozvíme až z doručené
žaloby, často s odstupem několika let.
U klasických cargo
claimů je lhůta pro jejich předložení stanovena na 1 rok od
ukončené vykládky dle Haagských pravidel 1924 na něž se výslovně
odvolávají naše konosamenty i všechny cizí konosamenty typu
CONLINEBILL, včetně těch, které se odvolávají i na
Haagsko-Visbyská pravidla 1968 (v případě aplikace Hamburských
pravidel 1978 by tato lhůta byla dvouletá).
Hlavní oblastí vzniku
cargo claimů jsou samozřejmě v úzké souvislosti s oblastmi, které
naše lodě pravidelněji najíždějí, počtem najetí a v neposlední
řadě s druhem přepravovaného nákladu. V praxi ČNP je nejvíce
reklamací předkládáno z Indie, a to z Bombay a Calcutty jednak
prostřednictvím našich přístavních agentů, z nichž zejména firma
J.M.BAXI zpracovává tuto agendu na vysoké úrovni a jednak jsou
některé reklamace předkládány zároveň Českou státní pojišťovnou,
zpravidla s určitým zpožděním. Reklamované částky jsou relativně
malé, v průměru 2.000 Rs. na 1 claim a v případě uznání
odpovědnosti lodi, daří se konečnou úhradu snížit jednáním, nebo
omezit na částku maximální odpovědnosti rejdaře stanovené v
Haagských pravidlech. Na druhé straně je však fakt, že vzhledem k
charakteru nákladu, který je tvořen převážně atraktivním zbožím,
jako jsou bedny ložisek, svazky speciální oceli, náhradní díly
dieselagregátů apod. tj. zbožím, které se dá v místních
podmínkách snadno zpeněžit, dochází ne k jedné, ale k celé řadě
reklamací za jednu cestu na tzv. "SHORT LANDED CARGO", což
znamená, že zboží prosté zmizí. Dle místních předpisů zde totiž
ručení rejdaře při vykládce nekončí přechodem zboží přes okraj
paluby, nebo složením pod loď, nýbrž teprve skutečným převzetím
příjemcem nebo jeho agentem z celního skladiště. Počítání posádky
nebo najaté firmy a jejich tally sheety nejsou uznávány a
tallyrneni BOMBAY PORT TRUST přesností nevynikají. K zajištění
dohledu při přejímce hodnotného zboží a zejména pak k vyhledávání
ztracených zásilek využíváme služeb nikterak levné, rešeršerské
firmy INSIMPEX, která čas od času v přístavních prostorech objeví
údajně nevyloděnou zásilku nebo její část a je schopna změnit
Outturn report v náš prospěch.
Tento zarážející fakt
spolu s tím, že některé nedodané zásilky jsou nakonec deklarovány
jako "LANDED BUT MISSING" svědčí o poměrech v přístavu Bombay. I
přes všechna prováděná opatření může zde dojít k velkému "joint
claimu" jako v případě lodi Kriváfi, kde na vykládku z cesty
95/out bylo předloženo 17 cargo claimů. Situaci v tomto teritoriu
ztěžují celní pokuty uvalované celní správou, pro které
neexistuje promlčení a prakticky je nelze odmítnout či omezit.
Tyto pokuty jsou ukládány při nesouladu mezi vyloženým a
manifestovaným zbožím, tj. za zboží, které je v Outturn reportu
označené jako nevyložené a na východním pobřeží dokonce i za
zboží údajně vyložené navíc. Obdobná praxe je i v přístavu
Karachi.
Druhou oblastí, z
jejíchž přístavů vykládky jsou nám předkládány cargo claimy a
většinou i celní pokuty, jsou arabské země, zejména Saudská
Arábie, Jordánsko, Sýrie, Egypt a Libye, dříve Kuwait a především
pak Irák. I v této oblasti ve většině zemí, stejně jako v Indii
podle místních zákonů ručíme za zboží, dokud i si jej příjemce
nepřevezme z celního nebo přístavního skladiště, navíc ve většině
zemí neexistuje promlčecí lhůta a často jsou claimy předkládány
formou žaloby prostřednictvím místních soudů. Rejdař je
informován až o vyneseném rozsudku, spolu s požadavkem t o
okamžitou úhradu, často s odstupem řady let. Svoji hodnotou jsou
významné především cargo claimy na exportní cukr do Saudské
Arábie. Dosahují značných částek 15-44 tisíc USD a vyskytly se
prakticky u všech cest do přístavu Jeddah i Dammam, kde bylo
reklamováno nedodání části nákladu (někdy již předem), potrhání
pytlů a následný rozsyp, zamáčení a poskvrnění pytlů a s tím
související nutné přepytlování, zamočeni obsahu a pod. Saudská
Arábie není signatářem Haagských pravidel.
Příjemce, který
zpravidla podá rovnou žalobu bývá však ochoten jednat a smlouvat
a s pomocí našich argumentů a podkladů získaných z lodě, mezi
které patří především Survey Report zástupce Pand I Clubu, různá
protestní korespondence, zejména proti používání háčků při
vykládce nebo další překládce, zpochybněni počítání přístavních
tallymenů (počítání posádkou není uznáváno a navíc zde komplikuje
situaci absolutní zákaz vstupu na břeh), využívání rozdílných
údajů v claimovýc( dokumentech apod. tedy s pomocí všech
dostupných podkladů se daří snižovat částky reklamací na padesát
i méně procent původní hodnoty. Do těchto jednání je vždy
samozřejmě zapojen náš P and I Club.
V posledním období je
indikováno stále více reklamací z dalšího přístavu arabského
teritoria, a to z Alexandrie. Jedná se o údajná manka v dodávkách
našeho ferromateriálu. Případy staré i několik let jsou většinou
předkládány již jako rozhodnutí místního soudu. Snažíme se
dosáhnout toho, aby nám byly agentem veškeré reklamace nebo
jejich náznaky včas oznamovány s cílem včas shromáždit potřebné
podklady pro naši obranu. Samotné příčiny vzniku claimů nejsou
zatím úplné jasné.
Třetí 'významnou
oblastí vzniku cargo claimů je Polsko. Zde dochází především při
najetí našich lodí s importním nákladem z Cíny ke značným
ztrátám, zejména atraktivního drobného,spotřebního zboží jako
obuv, od6vy, hračky, konzervy, nástroje o, a pod. Například k
cestě lodi LIPNO 21/in ze Shanghai do Gdyně došlo během roční
lhůty celkem 16 cargo claimů v hodnotě cl.Sfrs. 88.134,- tj.
téměř 788.000,- Kč. Kromě těchto ztrát reklamovaných Českou
státní pojištovnou došlo k dalším značný] ztrátám z 16ti
konosamentních partií, jak vyplývá z protokolu firmy SHIPCONTROL.
Na tyto škody však nebyly Českou státní pojišťovnou včas
předloženy cargo claimy, nicméně skutečností zůstává, že toto
zboží do ČSSR nemohlo dojít. Důvodem tak rozsáhlých ztrát, za
které loď nese dle všech pravidel odpovědnost je bezesporu
rozkrádáni nákladů přístavními dělníky při vykládce zboží z lodi.
Kradli bezostyšně a nepomohly ani protestní dopisy stevedorské
organizaci, která je navíc odmítala převzít nepomohlo ani
nepřetržité hlídání dělníků ve skladištích lodi. Milice, i když
vyšetřovala krádeže a byl chycen zloděj s kakaem z naší lodi,
odmítla vydat jakýkoli protokol, který by bylo možné použít pro
odmítnuti odpovědnosti lodi a zachování její ho;dobrého jména.
Obdobná situace byla při cestě lodi LIPNO 21/in vykládané pro
změnu v Gdaňsku. Mimo toto mají oba přístavy svůj podíl i na
claimech z jiných oblastí, neboť již několikrát byla v
přístavních prostorech nalezena zásilka nebo její část, která dle
všech vystavených dokladů měla již být v přístavu
určení.
Celkový přehled o
množství a hodnotě předložených cargo claimů, případně žalob na
nedodané nebo poškozené zboží udává připojená tabulka,
postihující období let 1983-1986.
loď
|
1983
|
|
1984
|
|
1985
|
|
1986
|
|
celkem
|
|
průměr na
loď
|
|
počet
|
tis.Kč
|
počet
|
tis.Kč
|
počet
|
tis.Kč
|
počet
|
tis.Kč
|
počet
|
tis.Kč
|
počet
|
tis.Kč
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brno
|
1
|
24
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
24
|
0,25
|
6
|
Blaník
|
2
|
11
|
2
|
4
|
2
|
884
|
0
|
0
|
6
|
899
|
1,50
|
225
|
Sitno
|
7
|
629
|
0
|
0
|
2
|
12
|
11
|
2748
|
20
|
3389
|
5,00
|
847
|
Radhošť
|
15
|
839
|
0
|
0
|
4
|
23
|
3
|
56
|
22
|
918
|
5,50
|
230
|
Kriváň
|
2
|
208
|
19
|
211
|
9
|
37
|
0
|
0
|
30
|
456
|
7,50
|
114
|
Mír
II.
|
6
|
324
|
4
|
1815
|
3
|
882
|
2
|
96
|
15
|
3117
|
3,75
|
779
|
Orlík
II.
|
8
|
740
|
5
|
1414
|
8
|
109
|
2
|
91
|
23
|
2354
|
5,75
|
589
|
Slapy
|
2
|
457
|
2
|
186
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
643
|
1,00
|
161
|
Lipno
|
1
|
164
|
18
|
2927
|
7
|
70
|
16
|
768
|
42
|
3929
|
10,50
|
982
|
Orava
II.
|
1
|
225
|
1
|
84
|
2
|
341
|
2
|
703
|
6
|
1353
|
1,50
|
338
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
univerzální
|
45
|
3621
|
51
|
6641
|
37
|
2358
|
36
|
4462
|
169
|
17082
|
42,25
|
4271
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0,00
|
0
|
Košice
I.
|
1
|
284
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
284
|
0,25
|
71
|
Vítkovice
I.
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1384
|
0
|
0
|
1
|
1384
|
0,25
|
346
|
Praha
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0,00
|
0
|
Třinec
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0,00
|
0
|
Bratislava
|
1
|
61
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
61
|
0,25
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bulkcarriery
|
2
|
345
|
0
|
0
|
1
|
1384
|
0
|
0
|
3
|
1729
|
0,75
|
432
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
celkem
|
47
|
3966
|
51
|
6641
|
38
|
3742
|
36
|
4462
|
172
|
18811
|
43,00
|
4703
|
průměr
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
na
loď
|
3,13
|
264
|
3,40
|
443
|
2,53
|
249
|
2,40
|
297
|
11,47
|
1254
|
2,87
|
314
|
na
claim
|
|
84
|
|
130
|
|
98
|
|
124
|
|
109
|
|
109
|
Z tohoto přehledu
vyplývá tendence k poklesu počtu předkládaných cargoclaimů,
nikoliv však jejich hodnoty. Avšak vzhledem ke skutečnosti, že
stále vyšší hodnotu předkládaných cargo claimů se daří odmítat
nebo alespoň snižovat reklamovanou částku, nemusí být výhled v
této oblasti činnosti OSNP nijak pesimistický.
V úzké spolupráci s
velením našich lodí a zejména předáváním zkušeností a
nejnovějších poznatků z likvidace cargo claimů a především z
praxe lodí v jednotlivých přístavech, bude jistě, dosazeno
značných úspor a udržení dobrého jména lodí CNP. .
Autor:
Ing. Miroslav
Winkler
ředitel obchodní skupiny
námořních přeprav
finanční ředitel ČNP
uveřejněno v podnikovém časopise Maják
2/1987
|