Co víte a nevíte o radiové signalizaci
Moderní
námořní lodě jsou pevné a stabilní, jsou vybavovány
nejmodernějšími navigačními přístroji, které by měly zvýšit
bezpečnost plavby. A přesto denně éterem zní radiové signály
...SOS…SOS…SOS! Co to znamená? Potápí se loď, lidské životy.jsou
v nebezpečí, je třeba okamžitá pomoc. Každá loď, která zachytí
tento signál a je v blízkosti neštěstí, spěchá co nejrychleji na
pomoc postižené lodi.
Uplynuly sotva 73 roky
od doby, kdy byl tento tísňový signál zaveden - a kolik
hrdinství, obětí a humanismu je spojeno s těmi třemi hláskami:
SOS .
Většina námořníků se
domnívá, že signál SOS je odvozen od prvních písmen anglického
obratu "Save Our Souls", což znamená - "spaste naše duše". Avšak
zrozeni tohoto signálu mělo dlouhý a komplikovaný
průběh.
Radiotelegraf na
námořních lodích začal být používán až po 11. prosinci roku 1901,
kdy se italskému inženýru G. Marconimu podařilo navázat rádiové
spojení mezi poloostrovem Kornwal /Velká Británie/ a ostrovem New
Foundland. Přítomní představitelé námořních mocností se
přesvědčili o velkém významu nového spojového zařízení, třebaže
text prvního radiogramu tvořila pouze hláska "S".
Marconi vycítil dobrý
obchod a založil akciovou společnost s názvem Marconiho
mezinárodní společnost námořních spojů. uzavřel zvláštní dohody s
vládami Anglie a Italie a začal instalovat radioaparatury své
vlastní výroby na lodích těchto států. .
Podobně zahájila svoji
činnost firma Telefunken v Německu.
Mezi oběma firmami,
vyrábějícími a instalujícími na lodích rádiové aparatury,
vzplanul ostrý konkurenční boj. Situace dospěla tak daleko, že
Marconiho společnost zakazovala navazovat spojení s loděmi
poulívajícími zařízení druhých firem dokonce i tehdy, když loď
volala o pomoc nebo se potápěla.
Potíže v éteru donutily
hlavní námořní mocnosti, aby se dohodly na zavedení jednotného
rádiového signálu, který by informoval o námořní nehodě. A tak na
Mezinárodní radiotelegrafní konferenci, uspořádané v Berlíně v
roce 1903 za účasti osmi států - Velké Británie,
Rakousko-Uherska,:Německa, Francie, Ruska, Itálie a USA_byl
schválen jednotný rádiový signál, který se skládal z písmen
SSSDDD. Marconiho společnost vlak tento signál , neuznala a v
roce 1904 zavedla signál SQD na lodích, které byly vybaveny její
aparaturou. Tento signál se skládal z všeobecně používaného
volacího signálu SQ, ke kterému byl dodán znak "D", začáteční
písmeno anglického slova d a n g e r /nebezpečí/.
Teprve v roce 1906 na
další Mezinárodní radiotelegrafní konferenci, konané opět v
Berlíně,: zástupci již 29 států anulovali všechny dosud používané
záchranné radiosignály a zavedli jediný, rytmický a výrazný
radiosignál - SOS, skládající se podle Morseovy abecedy ze tří
teček, tří čárek .a tří teček.
Takže signál SOS neměl
nic společného s obratem"spaste naše duše". Teprve v pozdější
době námořníci z různých zemí začali přirovnávat tento signál k
obratu .Save Our Souls", "Save Our Ship" (zachraňte naši loď),
"Send Our Succour" (pošlete nám pomoc), .Swim Or Sink" (plout
nebo utonout) atd. Ruští námořníci vymysleli pro, tento signál
obrat .Spasite Ot Smierti".
Velký vliv na rychlejší
zavádění radiotelegrafie na obchodní lodě měl případ anglické
parní lodi KIMTRICK. Tato loď 3. února 1908 při cestě z Bostonu
do Liverpoolu potkala 200 mil jižně od Nového Skotska hořící loď
SAINT COTBERT, ze které se jí podařilo zachránit 38 lidí. Ačkoliv
při této akci nebylo použito rádia, měl tento případ velkou
odezvu v USA, neboť parní loď KIMTRICK informovala rádiem New
York o provedené záchranné akci.
Všechny noviny v USA
dlouho psaly o tomto .zázraku. pomocí radiostanice přijaté
zprávě, vyslané z tak velké vzdálenosti. V této souvislosti se
hodně psalo o nutnosti vybavovat lodě vhodnými radiostanicemi.
Mezi rejdaři se však našlo mnoho oponentů, kteří tvrdili, že
instalování radioaparatury je příliš drahá
záležitost.
Nakonec se ukázalo, že
rádio je nejlepším zařízením, které umožňuje, aby bylo na.moři
navázáno spojení. Dne 23. ledna 1909, ve vzdálenosti 23 mil
východně od majákové lodi NUNTUCKET, se přihodilo jedno z větších
námořních neštěstí. V husté mlze se srazily dvě osobní liniové
lodě - italská FLORIDA s anglickou REPUBLIC. Anglická loď se s
proděravěným trupem začala rychle potápět, FLORIDA měla silně
zdeformovanou příď. Po srážce vypukla na obou lodích panika.
Radistovi lodi REPUBLIC se podařilo ještě vyslat starý signál pro
záchranu - SQD.. .SQD.. .SQD., Na tento signál přispěchala na
pomoc anglická liniová loď BALTIC, která převzala cestující z
poškozené lodi FLORIDA a potom cestující z lodi
REPUBLIC.
Tento případ jasně
ukázal, že rychlé poskytnutí pomoci a záchrana tolika lidí byla
možná jen díky rychlému rádiovému spojení. Doposud neznámý lodní
radista Jack Bense.se stal slavným v USA, Anglii a Itálii a byl
.v těchto zemích málem uznán za národního hrdinu. Slova rádio,
SOD a jméno anglického radisty se dlouho objevovala na stránkách
amerických i evropských novin.
Za další tři roky se
opět začalo ve světě psát o rádiu a o signálu neštěstí. V
námořních dějinách se stala jedna z nejdramatičtějších
nehod.
Před 67 roky otřásla
celým světem tragická katastrofa luxusní anglické .osobní lodi
TITANIC o výtlaku 66 000 tun. Tato loď na své první plavbě z
Anglie do New Yorku narazila 14. dubna 1912 ve 23.40 hod. na
mohutnou ledovou horu v oblasti mysu Ras, blízko cíle své cesty.
V té chvíli bylo na lodi 1360 cestujících a 890 členů
posádky. Zachránit se podařilo 705 lidí.
Mohl TITANIC uniknout
svému osudu? Zcela určitě ano, kdyby rejdař a velení lodi nebyli
přesvědčeni o jeho nepotopitelnosti, a kdyby radiotelegrafisté
TITANICU dodržovali pravidla radiové služby.
Již ráno 14. dubna
anglická loď CORONIA rádiem varovala TITANIC před ledovci,
vyskytujícími se v blízkosti. Stejná varování přicházela i od
dalších lodí. Ale radisté TITANICU byli příliš zaneprázdněni
vysíláním soukromých telegramů bohatých cestujících, kteří
oznamovali svým příbuzným šťastně se končící plavbu
prostřednictvím pobřežní stanice na mysu Ras. Proto radisté
neměli čas přijímat varovná telegramy o ledovcích. Dokonce hodinu
před srážkou, tj. ve 22.40 hod., se radista lodi CALFORNIA,
nacházející se mezi ledovci, pokoušel odeslat varovný telegram,
ale radista TITANICU mu drze odpověděl: „Buď zticha, mám práci.
Pracuji s mysem Ras.“. Teprve srážka lodi s ledovcem a
hrozící nebezpečí vzpamatovalo velení lodi.
15. dubna v 00.40 hod.
na rozkaz velitele TITANICU Smithe první radista Filips vyslal
SQD...SQD...SQD. Tento signál zachytily lodě CARPATHIAN,
VIRGINIA, BIRMA a FRANKFURT, nacházející se poblíž. Druhý radista
Braid poradil Filipsovi: „Vyšli ještě SOS, to je nový .signál pro
neštěstí. Možná, že už nebudeš mít
příležitost jej vyslat.“.
A tak se éterem rozezněl
ještě signál SOS…SOS…SOS.
15. dubna v 02.40 hod.
se TITANIC potopil. Zachránci se dostavili až za dvě hodiny a z
plovoucích člunů se podařilo zachránit jen 705 lidí. Tělko říci,
jaký by byl jejich osud, kdyby TITANIC neměl rádio a kdyby
nevyslal signál žádající o záchranu.
Míjela léta. Přibývalo
lodí vybavených radiostanicemi. V éteru přibyly radiosignály a
práce radistů se stala namáhavější. Silnější radiostanice často
překryla slabší a signál SOS lodi volající o pomoc
zanikl.
Této záležitosti se
věnovala další Mezinárodní radiotelegrafní konference, která se
konala ve Washingtonu v roce 1927. Tady bylo dohodnuto, že signál
námořního neštěstí bude vysílán na tak zvané bezpečnostní
vlně.
Rovněž byly stanoveny
"časy ticha", které určují, že .od 15. do 18. a od 45. do 48.
minuty každé hodiny v telegrafii a od 00. do 03. a od 30. do 33.
minuty každé hodiny v radiofonii je zakázáno vysílat jakékoliv
rádiové signály kromě signálů volání o pomoc a signálů
zajišťujících bezpečnost plavby.
Na této konferenci byl
rovně! schválen speciální signál nebezpečí - "MAYDAY", používaný
na fonii loděmi i letadly, která mají instalován radiotelefon.
Tento signál je odvozen od francouzského slova- "Maider" - pomoz
mi.
Také bylo dohodnuto, že
lodě o ustálené tonáži budou povinně vybaveny radiostanicí. Po
II.světové válce bylo zjednodušeno vysílání signálu neštěstí.
Začaly se instalovat automatické vysílače a přijímače, které
umožňují rychlé vyslání a příjem signálu SOS a geografické polohy
lodi volající o pomoc.
Před několika desítkami
let se bylo možné o existenci lodi přesvědčit až po jejím návratu
z plavby do přístavu nebo ze zprávy jiné lodi. V. případě
neštěstí místo vyslání signálu "volání o pomoc" mohli námořníci
nanejvýš použít "lahvovou službu".
Dnes každá loď, která
pluje i ve velké vzdálenosti od pevniny, se může rádiem spojit s
břehem nebo s jinou lodí a předat jejím prostřednictvím
jakoukoliv zprávu nebo signál o nebezpečí.
Autor:
kapitán dálné plavby František
Beran (1941)
absolvent námořní školy
v polském Štětíně,
velitel řady našich
námořních lodí
uveřejněno
v podnikovém časopise Maják
|