1966
Změny
z předchozího roku byly dovršeny odvoláním zbývajících 3
čínských lodí, kde do výsledků byly započítána
realizace do poslední ukončené
importní cesty, vlastní předání lodí bylo až po skončení
následných exportních cest v roce 1967 v Číně.
Byla přijata nová mezinárodní úmluva ICLTM 1966 obsahující
pravidla o ponorové čáře. Na jejím základě byly provedeny úpravy
některých lodí a zvýšena jejich nosnost.
Začal vycházet
podnikový časopis „Zpravodaj ČNP“, s informacemi ze života
podniku, lodí a námořníků, který osahoval nejdůležitější
informace o dění ve společnosti a příspěvky pracovníků ústředí a
lodí.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
počet
|
9
|
|
přeprava
|
|
|
z
toho
|
čs.
|
6
|
|
množství
|
tis.tun
|
653,2
|
|
čín.
|
3
|
|
z
toho
|
čs
lodě
|
518,0
|
kapacita
|
|
|
|
|
čín.lodě
|
135,2
|
nosnost
|
tis.DWT
|
105,6
|
|
|
naj.lodě
|
|
tonáž
|
tis.BRT
|
72,5
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
68,3
|
hodnota
|
|
|
|
z
toho
|
čs.lodě
|
47,1
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
196,0
|
|
|
čínské
|
21,2
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
148,7
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
%
|
75,8
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
104,6
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
výsledky
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
197,5
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
69,0
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
149,7
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
11,3
|
pracovníci
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
1,5
|
úhrnem
|
osob
|
480
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
23,1
|
z
toho
|
ústředí
|
110
|
|
z
toho
|
čs.
|
17,3
|
|
námořníci
|
370
|
|
|
čín.
|
5,8
|
Změny
v počtu jednotek čínské strany se promítly do všech oblastí
činnosti podniku, počtu lodí, jejich přepravní kapacity i hodnoty
lodí i do přepravních výkonů a
finančních výsledků, všechny ukazatele vykázaly proti předchozímu
roku pokles. Podíl zisku pro čs.stranu vzrostl na 75%.
Počet pracovníků se snížil pouze u lodí, kde čínské posádky
odešly s loděmi v předchozím roce, v ústředí
pracovalo nadále 13 občanů ČLR a v posádkách 9 cizích
státních příslušníků.
Koncem roku byla uvedena
do provozu největší námořní loď a první loď typu “bulkcarrier”
(specializovaná loď na přepravu hromadných sypkých substrátů -
ruda, obilí, minerální hnojiva apod.) m/s Vítkovice I., postavená ve Skotsku (loděnice
Glasgow). Při křtu této lodi bylo použito netradičně pivo –
Plzeňský Prazdroj – za tím účelem byla zhotovena a naplněna
speciální velká, několikalitrová láhev.
Podle konvence o
ponorové čáře byla zvýšena nosnost lodi o 3850
tun.
dle
lodí
|
provozní
výsledky
|
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
LI
|
5
|
358
|
11
|
38
|
50
|
354
|
|
5,2
|
0,2
|
1,4
|
1,6
|
25,0
|
|
6,3
|
15,9
|
5,5
|
M
I.
|
5
|
397
|
16
|
62
|
53
|
544
|
|
9,5
|
3,5
|
1,1
|
4,6
|
20,9
|
|
22,3
|
4,5
|
5,5
|
KL
|
9
|
345
|
6
|
68
|
52
|
353
|
|
11,9
|
7,3
|
1,3
|
8,7
|
23,7
|
|
36,5
|
2,7
|
5,5
|
OK
I.
|
4
|
315
|
2
|
35
|
41
|
345
|
|
6,4
|
2,6
|
1,1
|
3,7
|
20,7
|
|
18,0
|
5,6
|
5,5
|
PI
|
8
|
354
|
11
|
22
|
47
|
144
|
|
4,0
|
1,2
|
0,6
|
1,7
|
10,4
|
|
16,6
|
6,0
|
5,5
|
JI
|
10
|
358
|
5
|
25
|
52
|
97
|
|
3,9
|
0,7
|
0,6
|
1,3
|
11,0
|
|
11,4
|
8,8
|
5,5
|
KO
I.
|
7
|
342
|
13
|
174
|
91
|
1217
|
|
8,3
|
1,9
|
1,5
|
3,3
|
26,4
|
|
12,5
|
8,0
|
5,5
|
RE
II.
|
7
|
339
|
38
|
82
|
42
|
383
|
|
7,2
|
1,8
|
1,6
|
3,4
|
29,2
|
|
11,5
|
8,7
|
5,5
|
BR
|
10
|
337
|
42
|
110
|
51
|
462
|
|
10,9
|
5,6
|
1,6
|
7,2
|
28,3
|
|
25,3
|
4,0
|
5,6
|
VÍ
I.
|
1
|
42
|
0
|
37
|
6
|
118
|
|
0,8
|
-0,2
|
0,4
|
0,2
|
40,7
|
|
0,4
|
233,7
|
1,0
|
|
66
|
3187
|
144
|
653
|
485
|
4018
|
|
68,3
|
24,4
|
11,2
|
35,6
|
236,3
|
|
15,1
|
6,6
|
4,7
|
Zbývající 3 čínské lodě
(Lidice, Mír I. a Orlík I.) byly v provozu po celý rok a
uskutečnily celkem 14 cest v DV relaci, s ukončením
importními cestami do Evropy a fyzickým předáním lodí po
exportních cestách do Číny v roce 1967. Loď Vítkovice I.
uskutečnila pouze 1 cestu se záporným hospodářským
výsledkem
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
9
|
353
|
|
20
|
61
|
120
|
|
3,9
|
0,9
|
G
|
DV
|
14
|
1069
|
|
136
|
143
|
1224
|
|
21,2
|
6,6
|
G
|
Kuba
|
23
|
889
|
|
178
|
131
|
985
|
|
28,8
|
17,0
|
G
|
Levanta
|
6
|
250
|
|
21
|
21
|
33
|
|
2,3
|
0,3
|
G
|
ostatní
|
6
|
242
|
|
87
|
32
|
321
|
|
3,0
|
-0,6
|
B
|
cesty
|
8
|
384
|
|
211
|
97
|
1335
|
|
9,1
|
2,1
|
|
|
66
|
3187
|
|
653
|
485
|
4018
|
|
68,3
|
26,3
|
Lodě provozovány opět v
obvyklých relacích DV, indické, kubánské a brazilské, navíc také
2 cesty do Kanady. Výsledky v DV relaci byly poznamenány úbytkem
3 lodí v předchozím roce, přepravy hromadných substrátů byly
ovlivněny obecným poklesem sazeb, a vše se promítlo do snížení
přepravních výkonů, příjmů za dopravné a zisku.
Loď Košice s velitelem kpt.Freyem uskutečnila za 112
dní od 28.10.1965 cestu kolem světa od západu na východ z
polského Štětína (přes brazilskou Vitorii, okolo Afriky do
japonské Nagoji, poté do Peru-Chaňaral a přes Panamský průplav)
do jugoslávské Rijeky 16.2.1966.
|