1993
Odvolán dosavadní
generální ředitel Vladimír Podlena
a jmenován Pavel Trnka, rovněž dlouholetý námořní kapitán s bohatou praxí v ústředí
(ekonomický, technický i obchodní úsek).
Ceny akcií Na Burze i v RM se zvýšily.
V rámci koncepce
restrukturalizace byla odprodána loď Mír
II. a nahrazena moderní a trhu lépe vyhovujícím
bulkcarierem Beskydy, postaveným
rovněž v jihokorejské loděnici Daewoo, s níž byla kontrahována v říjnu
stavba další lodi Šumava.
Na Maltě byla založena
již třetí společnost COS-MOON,
provozující loď Beskydy. Lodě maltských společností, minimálně
zdaněné v zahraničí, vytvářejí svými výsledky zdroje pro
splácení dlouhodobých půjček na jejich pořízení a pro financování
budoucí investiční výstavby.
Přepravní kapacitou
zaujímala ČNP koncem roku 78. místo na světě, mezi vnitrozemskými
státy byla na druhé příčce.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
18
|
|
množství
|
tis.tun
|
2939,0
|
z
toho
|
G
|
9
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
2939,0
|
|
B
|
9
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
1072,3
|
nosnost
|
tis.DWT
|
443,7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1072,3
|
z
toho
|
G
|
109,2
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
334,5
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
364,9
|
tonáž
|
tis.BRT
|
282,5
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3314,3
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
1516,2
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
1653,5
|
|
%
|
49
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
172,4
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
77,6
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
3561,1
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
271,1
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
1735,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
271,1
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
73,3
|
prům.stav
|
osob
|
1024
|
|
podíl
|
%
|
27,0
|
z
toho
|
ústředí
|
84
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
4,3
|
|
námořníci
|
940
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
132,6
|
Průměrný stav pracovníků klesl v ústředí (další
racionalizace, převod do COS-servisu) i na lodích (snížení
systemizace-pokles pod tisíc pracovníků, z toho pouze 2
zahraniční), s novým systémem odměňování s důrazem na
denivelizaci.
Při poklesu odpisů (kromě 5 starších, již odepsaných i 3 nové,
registrované v zahraničí, zcela bez odpisů), vyšší přírůstek
zisku než přínosu, v rozdělení HV klesl podíl odvodů (daní)
na 27%, část zisku vyplacena na dividendách akcionářů 59,1 mil:Kč
a větší část nerozdělena.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Praha
|
10
|
356
|
0
|
243
|
65
|
1430
|
|
45,9
|
20,7
|
0,0
|
20,7
|
92,9
|
|
22,3
|
4,5
|
0,0
|
Mír
II.
|
2
|
145
|
4
|
18
|
17
|
145
|
|
10,3
|
-1,2
|
0,0
|
-1,2
|
74,2
|
|
-1,6
|
*
|
0,0
|
Bratislava
|
11
|
382
|
2
|
282
|
78
|
1505
|
|
59,7
|
25,9
|
0,0
|
25,9
|
105,1
|
|
24,6
|
4,1
|
0,0
|
Třinec
|
9
|
327
|
28
|
209
|
51
|
1174
|
|
45,0
|
-10,0
|
0,0
|
-10,0
|
129,3
|
|
-7,8
|
-12,9
|
0,0
|
Orlík
II.
|
7
|
348
|
18
|
76
|
67
|
489
|
|
43,3
|
-19,1
|
13,5
|
-5,6
|
194,9
|
|
-2,9
|
*
|
6,9
|
Slapy
|
10
|
390
|
0
|
83
|
67
|
392
|
|
44,8
|
-3,1
|
12,6
|
9,4
|
172,0
|
|
5,5
|
18,3
|
7,3
|
Lipno
|
7
|
311
|
20
|
69
|
46
|
338
|
|
48,3
|
-1,1
|
10,4
|
9,2
|
170,8
|
|
5,4
|
18,5
|
6,1
|
Orava
II.
|
8
|
360
|
19
|
102
|
68
|
677
|
|
42,3
|
-10,6
|
12,2
|
1,6
|
175,8
|
|
0,9
|
*
|
7,0
|
Vary
|
6
|
393
|
25
|
120
|
65
|
1081
|
|
70,7
|
23,5
|
0,0
|
23,5
|
82,5
|
|
28,5
|
3,5
|
0,0
|
Vltava
|
9
|
324
|
0
|
42
|
58
|
249
|
|
36,9
|
2,2
|
12,2
|
14,4
|
205,5
|
|
7,0
|
14,3
|
5,9
|
Otava
|
8
|
330
|
8
|
42
|
42
|
172
|
|
40,2
|
5,2
|
12,3
|
17,5
|
198,9
|
|
8,8
|
11,3
|
6,2
|
Dunaj
|
6
|
373
|
0
|
157
|
77
|
1493
|
|
95,5
|
47,9
|
13,5
|
61,4
|
196,5
|
|
31,2
|
3,2
|
6,8
|
Berounka
|
10
|
370
|
10
|
51
|
67
|
261
|
|
40,6
|
-0,1
|
13,2
|
13,1
|
189,1
|
|
6,9
|
14,5
|
7,0
|
Labe
|
6
|
338
|
17
|
167
|
72
|
1637
|
|
78,3
|
28,5
|
13,7
|
42,2
|
210,7
|
|
20,0
|
5,0
|
6,5
|
Vítkovice
II.
|
10
|
380
|
15
|
321
|
57
|
1222
|
|
92,7
|
47,5
|
0,0
|
47,5
|
178,9
|
|
26,6
|
3,8
|
0,0
|
Sázava
|
9
|
343
|
11
|
56
|
60
|
249
|
|
38,6
|
-13,5
|
11,8
|
-1,7
|
181,7
|
|
-0,9
|
*
|
6,5
|
Košice
II.
|
8
|
341
|
14
|
300
|
54
|
1589
|
|
112,1
|
70,9
|
0,0
|
70,9
|
175,8
|
|
40,3
|
2,5
|
0,0
|
Tatry
|
9
|
365
|
0
|
534
|
78
|
2352
|
|
106,9
|
46,2
|
31,3
|
77,5
|
455,4
|
|
17,0
|
5,9
|
6,9
|
Beskydy
|
1
|
65
|
0
|
67
|
18
|
950
|
|
20,1
|
17,5
|
0,0
|
17,5
|
876,0
|
|
2,0
|
50,0
|
0,0
|
|
146
|
6241
|
191
|
2939
|
1107
|
17405
|
|
1072,3
|
277,2
|
156,6
|
433,8
|
4066
|
|
10,7
|
9,4
|
3,9
|
Lodě byly zaměstnány pouze na trampové bázi převážně formou
časových nájmů plně na účet zahraničních plátců s inkasem
100% volně směnitelných měn a s příznivým hospodářským
výsledkem.
S vyjímkou Vltavy a Otavy bvly
všechny ostatní GC ztrátové, minusový výsledek z BCC pouze
Třinec.
vlastní dle
kategorií
|
počet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kat.
|
relace
|
lodí
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
|
9
|
70
|
2921
|
90
|
539
|
492
|
2972
|
|
345
|
-41
|
B
|
|
10
|
76
|
3320
|
101
|
2400
|
615
|
14433
|
|
727
|
319
|
celkem
|
|
19
|
146
|
6241
|
191
|
2939
|
1107
|
17405
|
|
1072
|
277
|
Zisk floty tvořil výsledek BCC (přírůstek lodi Beskydy koncem
roku se promítl pouze 1 cestou), který pokryl i celkovou ztrátu
lodí pro přepravu kusového zboží (GC).
|