V roce 2014 vzpomínají bývalí pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá námořní plavba)
62 let od vztyčení československé vlajky na naší první poválečné lodi Republika I. (11.1.1952)
55 let od svého založení (1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
16 let od prodeje poslední české námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu vlastních námořních lodí v naší zemi
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých, především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české i zahraniční organizace.
V souvislosti
s rozdělením federace a vývojem zákonodárství akciových
společností byly novelizovány stanovy a od 15.6. došlo ke změně
obchodního jména na Česká námořní
plavba, akciová společnost.
Akcie ČNP byly na Burze přijaty na kotovaný trh a jejich kurs se
stabilně se pohyboval okolo hranice dva tisíce za 1
akcii.
Na
Maltě založena další společnost COS-MARS pro provoz lodi
Šumava.
Investiční činnost byla
zaměřena na postupnou změnu struktury (bylo provedeno poptávkové
řízení na nákup čtyř lodí pro hromadný náklad o nosnosti 26-29
tis.DWT), byly odprodány tři lodě Praha,
Bratislava a Otava(poslední
slovenské společnosti Dunajplavba). Dvě tankové lodě na přepravu
ropy, kontrahované v roce 1991 s rumunskými loděnicemi
v Mangalii a Konstanci byly převzaty v nedokončeném
stavu a odprodány zahraničnímu zájemci.
stav k
1.1.
za
rok
lodě
přeprava
celkem
počet
18
množství
tis.tun
2705,0
z
toho
G
8
z
toho
vl.lodě
2705,0
B
10
naj.lodě
0,0
kapacita
dopravné
mil.Kčs
1086,9
nosnost
tis.DWT
500,3
z
toho
vl.lodě
1086,9
z
toho
G
95,3
naj.lodě
B
404,9
prům.sazba
Kč/1
t
401,8
tonáž
tis.BRT
310,4
příjmy
za
cestující
hodnota
pořiz.
mil.Kčs
4071,0
výsledky
zůst.
mil.Kčs
2492,7
výkony
mil.Kč
2288,0
%
61
odpisy
mil.Kč
167,9
ZP
ČNP
režie
mil.Kč
90,0
pořiz.
mil.Kčs
4251,5
zisk
mil.Kč
613,0
zůst.
mil.Kčs
2634,5
k
rozdělení
mil.Kč
613,0
pracovníci
odvody
mil.Kč
0,1
prům.stav
osob
1001
podíl
%
0,0
z
toho
ústředí
89
příděly
fondům
mil.Kč
5,4
námořníci
912
nerozd.HV
mil.Kč
543,3
Uvedením lodi Beskydy do provozu v minulém r oce se počet
lodí sice nezměnil (odprodán Mír II), ale nosnost v DWT
překročila půl milionu (z toho BCC
překročila 400 tis. a GC klesly pod 100 tis), rejstříková tonáž
překročila 300 tis.BRT a pořizovací hodnota 4 miliardy.
Splatná daň je zahrnuta ve finančních nákladech a tudíž odečtena
ze zisku, takže v rozdělení není uvedena. Větší část zisku
(byl ovlivněn i jednorázovými prodeji lodí) však byla realizována
zahraničními dceřinnými společnostmi a nepodléhal tudíž zdanění
v tuzemsku.
Dividendy a tantiemy činily 60,9 mil.Kč.
dle
lodí
provozní
výsledky
tuno
finanční
výsledky
poř.
návratnost
odp.
loď
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
odp.
přínos
hodn.
%
roky
%
Praha
3
109
7
78
21
439
14,4
10,2
0,0
10,2
92,9
10,9
9,1
0,0
Bratislava
3
101
0
82
20
450
11,7
7,3
0,0
7,3
105,1
7,0
14,4
0,0
Třinec
9
352
0
226
52
1136
53,2
19,2
0,0
19,2
129,3
14,9
6,7
0,0
Orlík
II.
8
364
0
76
65
500
50,8
2,7
13,4
16,1
194,9
8,3
12,1
6,9
Slapy
7
340
21
67
38
288
44,3
-10,8
11,6
0,9
172,0
0,5
197,6
6,8
Lipno
7
391
0
68
56
402
58,0
8,2
12,6
20,8
170,8
12,2
8,2
7,4
Orava
II.
6
369
0
65
59
413
46,0
-0,6
12,3
11,7
175,8
6,6
15,1
7,0
Vary
6
302
17
106
62
855
51,0
18,1
0,0
18,1
82,5
21,9
4,6
0,0
Vltava
9
384
0
52
70
307
47,2
1,3
13,7
15,0
205,5
7,3
13,7
6,7
Otava
5
180
0
33
19
92
19,4
10,2
0,0
10,2
198,9
5,2
19,4
0,0
Dunaj
6
328
0
170
61
1446
68,6
9,6
12,2
21,8
196,5
11,1
9,0
6,2
Berounka
9
365
0
50
64
284
42,9
-0,6
13,0
12,4
189,1
6,6
15,2
6,9
Labe
7
356
1
202
63
1187
63,2
3,0
14,2
17,2
210,7
8,1
12,3
6,7
Vítkovice
II.
6
373
2
217
74
2236
101,7
61,9
0,0
61,9
178,9
34,6
2,9
0,0
Sázava
14
371
1
49
63
178
44,3
3,7
12,8
16,5
181,7
9,1
11,0
7,0
Košice
II.
8
382
2
283
61
1700
113,6
62,5
0,0
62,5
175,8
35,5
2,8
0,0
Tatry
7
361
0
415
83
3295
122,9
30,7
31,0
61,7
455,4
13,5
7,4
6,8
Beskydy
8
395
0
466
84
3307
133,6
96,1
0,0
96,1
876,0
11,0
9,1
0,0
128
5823
51
2705
1015
18515
1086,9
332,8
146,8
479,6
3992
12,0
8,3
3,7
Provoz lodí při příznivém vývoji námořního trhu (slabší začátek,
postupné oživování, s kulminací koncem roku) byl rozložen
opět do dlouhodobých časových nájmů a do operování na volném trhu
a pro středně a krátkodobé nájmy., přičemž pronájem i operování
bylo rozděleno mezi pražské ústředí a dceřinnou společnost
COS-BULK Londýn.
Zisk, přínos i návratnost se zvýšily, ztrátu vykázaly lodě Slapy,
Orava II. a Berounka.
vlastní dle
kategorií
počet
kat.
relace
lodí
cest
EČ
MEČ
tuny
míle
míle
tržby
zisk
G
8
65
2764
22
460
434
2464
353
14
B
10
63
3059
29
2245
581
16051
734
319
celkem
18
128
5823
51
2705
1015
18515
1087
333
V dosaženém zisku si BCC zachovaly loňskou úroveň (podíl
96%) a GC byly jako celek opět ziskové.