HISTORIE NÁMOŘNÍ PLAVBY
Úvod
V roce 2013 vzpomínají bývalí
pracovníci podniku ČNP (Česká, dříve Československá
námořní plavba)
61 let od vztyčení československé
vlajky na naší první poválečné lodi Republika I.
(11.1.1952)
54 let od svého založení
(1.4.1959), kdy vznikla ČNP jako samostatný podnik pro
námořní dopravu vlastními loděmi
a současně připomínají, že uplyne již
15 let od prodeje poslední české
námořní lodě (18.12.1998), což znamenalo konec provozu
vlastních námořních lodí v naší zemi
|
loď Republika u Dračí
skály
|
Tyto stránky jsou určeny všem, kdož se zajímají o historii a
výsledky námořní plavby, zejména pak těm, kteří se o její dobré
výsledky a pověst zasloužili svojí prací na námořních lodích.
Jsou jich tisíce, kteří na moři trávili dlouhé roky a někteří
často celý svůj aktivní život věnovali tomuto náročnému povolání
a v současně době rožívají konečně celý čas ve společnosti svých
blízkých, rodin i kamarádů, ať již na zaslouženém odpočinku, či
našli uplatnění v tuzemských organizacích. Stovky však dále
pokračují v tradici námořníků na cizích lodích zahraničních
rejdařů, nebo se věnují činnosti s námořní dopravou spjatých,
především zajišťováním námořních přeprav na cizí tonáži pro české
i zahraniční organizace.
Historie provozování vlastní námořní dopravy zahrnuje
prakticky celé období samostatného československého státu i po
jeho rozdělení a skončila vlastně v minulém století. Zatímco v
období první republiky se nejednalo o významnou činnost z
hlediska počtu a zejména tonáže provozovaných lodí, po druhé
světové válce vzniklo odvětví významné nejen počtem a tonáží mezi
vnitrozemskými státy, ale především svými hospodářskými výsledky
a zvláštním postavením v systému socialistického hospodářství.
Pro fungování na námořním trhu bylo upraveno jak právní postavení
jako mezinárodní akciové společnosti, ale i přizpůsobena
ekonomická pravidla, umožňující činnost v konkurenci s cizími
rejdaři.
Stránky obsahují nejdůležitější materiály, především
statistické, zahrnující téměř padesát let od roku 1952 do roku
1998, doplněné historickými fakty o jednotlivých stránkách
činnosti i významných událostech jednotlivých let, údaji o
jednotlivých námořních lodích i výkonech celé floty. Nechybějí
ani příspěvky především námořníků, kteří vzpomínají na různé
příhody ze života na mořích i v přístavech a další písemné i
fotografické dokumenty.
Údaje byly získány především z Národního archivu v Praze,
další příspěvky a materiály od řady bývalých pracovníků podniku
(zejména důchodců, kteří dodali spoustu unikátních dokumentů a
fotografií).
Současně s řadou kamarádů připravujeme projekt, který by měl
zachovat historii námořní plavby u nás (perspektivně i založení
námořnického muzea).
Děkuje, zdraví a na vaše příspěvky a podněty se těší
Zdeněk Bastl
byt
Brixiho 14, Praha 6, PSČ 162 00
pevná 222 742 588
mobil 775 909 979
chalupa
Velký Šenov 196, PSČ 407 78
pevná 412 391 100
e-mail: zdenek.bastl@tiscali.cz
webové stránky o historii a výsledcích ČNP:
www.namorniplavba.cz
skype: bastlz
Upozornění
Tyto údaje, přehled vývoje námořní dopravy a provozování
námořních lodí v českých zemích, jsou součástí připravované
publikace a všechna práva s tím spojená jsou vlastnictvím
autora.
Údaje mohou být použity pouze ke studijním účelům a nesmí být
dále publikovány bez autorova souhlasu. Nesmí být použity ke
komerčním nebo jiným účelům, pokud autor k tomu neudělí písemný
souhlas na základě osobního projednání nebo písemného sdělení, k
jakému účelu a za jakých podmínek bude materiál použit.
Autor současně upozorňuje, že vzhledem k různorodosti pramenů,
které se v detailech od sebe liší, nemá materiál definitivní
podobu a neručí za případné chyby nebo nepřesné údaje v textu ani
neodpovídá za uvedené závěry, které jsou jeho osobním
názorem.
|