1969
Dne 6.
srpna 1969 došlo ke ztroskotání naší lodě Pionýr, která na cestě z Kuby narazila na
nedaleký korálový ostrov Mayaguana, přičemž došlo k vážnému
poškození lodi. Záchranné práce byly později shledány
neefektivními a proto byla loď vyklizena a časem se
potopila.
Až koncem roku byla do
provozu uvedena m/s Sitno, sesterská
loď Blaníku a 11. ze serie B/455, u které již byly uplatněny naše
připomínky ke stavbě (motor na těžké palivo, úprava pro přepravu
rud, atd).
V souladu s celosvětovou
tendencí zkracování životnosti lodí
zejména v důsledku morálního opotřebení se změnily odpisové normy
a odpisy se zvýšily o 2,5%, což bylo hlavním důvodem poklesu
HV.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
8
|
|
množství
|
tis.tun
|
680,2
|
z
toho
|
G
|
6
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
680,2
|
|
B
|
2
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
192,0
|
nosnost
|
tis.DWT
|
118,7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
192,0
|
z
toho
|
G
|
50,5
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
|
B
|
68,2
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
282,3
|
tonáž
|
tis.BRT
|
79,3
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
504,0
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
378,6
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
193,7
|
|
%
|
75
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
39,7
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
1,5
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
505,4
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
81,3
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
379,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C k
rozd.
|
mil.Kč
|
81,3
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
39,1
|
prům.stav
|
osob
|
579
|
|
podíl
|
%
|
48,1
|
z
toho
|
ústředí
|
89
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
42,2
|
|
námořníci
|
490
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Stav pracovníku se
zvýšil v ústředí i na lodích, výrazně stoupl podíl odvodů
již k padesáti procentům.
Situace na námořním trhu
byla velmi proměnlivá a v podstatě ale stagnovala, v posledním
čtvrtletí se najímací činnost oživila a sazby překročily úroveň
předchozího roku a to jak v nájmech na jednotlivé cesty tak i v
oblasti časových nájmů.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Kladno
|
10
|
380
|
8
|
102
|
42
|
359
|
|
28,8
|
12,6
|
6,0
|
18,5
|
74,7
|
|
24,8
|
4,0
|
8,0
|
Pionýr
|
5
|
243
|
25
|
12
|
31
|
63
|
|
6,5
|
0,8
|
1,3
|
2,1
|
23,8
|
|
8,6
|
11,6
|
5,3
|
Jiskra
|
9
|
330
|
19
|
20
|
51
|
104
|
|
12,1
|
5,0
|
1,9
|
6,9
|
23,6
|
|
29,2
|
3,4
|
8,0
|
Košice
I.
|
7
|
340
|
10
|
163
|
74
|
1534
|
|
24,0
|
4,5
|
6,7
|
11,2
|
83,2
|
|
13,4
|
7,4
|
8,0
|
Republika
II.
|
6
|
355
|
14
|
47
|
62
|
248
|
|
29,9
|
13,7
|
5,4
|
19,1
|
67,8
|
|
28,2
|
3,6
|
8,0
|
Brno
|
7
|
413
|
7
|
60
|
81
|
597
|
|
44,2
|
23,6
|
5,1
|
28,8
|
63,7
|
|
45,1
|
2,2
|
8,0
|
Vítkovice
I.
|
7
|
320
|
16
|
241
|
96
|
2253
|
|
25,3
|
5,4
|
10,2
|
15,6
|
127,8
|
|
12,2
|
8,2
|
8,0
|
Blaník
|
9
|
387
|
8
|
37
|
51
|
193
|
|
21,3
|
9,2
|
3,2
|
12,4
|
39,3
|
|
31,6
|
3,2
|
8,1
|
|
60
|
2767
|
106
|
680
|
488
|
5351
|
|
192,0
|
74,9
|
39,7
|
114,5
|
504
|
|
22,7
|
4,4
|
7,9
|
Všechny lodě skončily
ziskem (markantní opět exportní cesty Brna do Iráku a Kladna na
Kubu) ,
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
Amerika
|
1
|
59
|
|
13
|
7
|
56
|
|
2,1
|
-0,3
|
G
|
BSV
|
4
|
222
|
|
14
|
54
|
187
|
|
46,7
|
35,3
|
G
|
DV
|
1
|
91
|
|
13
|
17
|
172
|
|
5,9
|
1,3
|
G
|
Kuba
|
32
|
1369
|
|
169
|
185
|
822
|
|
74,5
|
34,2
|
G
|
ostatní
|
8
|
367
|
|
67
|
55
|
327
|
|
13,5
|
1,1
|
B
|
cesty
|
14
|
659
|
|
404
|
170
|
3787
|
|
49,4
|
14,4
|
|
|
60
|
2767
|
|
680
|
488
|
5351
|
|
192,0
|
86,0
|
Lodě přepravovaly zboží
převážně v oblasti Kuby a BSDV, po dvou pětinách HV bylo dosaženo
v relacích kubánské a irácké.
Další cesta kolem světa
opět Košice: 4.2. Rostock (NDR), Willemstad (H.Antily.Panama,
japonské Hirohata a Tsukumi, australské Newcastle a Kembla,
Kapské město (JAR)), Cardif a Immingham (Velká Britanie) do
holandského Rotterdamu 4.8.
|