1998
Byl
dokončen výprodej všech zbývajících lodí (Třinec, Slapy, Lipno, Tatry, Beskydy, Svitava, Šumava, Hus,
Žižka, Holý) včetně poslední převzaté v tomto roce
z Číny Jan Želivský (26 tis.
DWT).
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
10
|
|
množství
|
tis.tun
|
2425,0
|
z
toho
|
G
|
2
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
2425,0
|
|
B
|
8
|
|
|
naj.lodě
|
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
558,7
|
nosnost
|
tis.DWT
|
352,8
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
558,7
|
z
toho
|
G
|
31,8
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
321,0
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
230,4
|
tonáž
|
tis.BRT
|
198,1
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
5492,8
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
900,9
|
|
%
|
0
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
308,9
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
5576,7
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
-2352,7
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
-2352,7
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
|
prům.stav
|
Osob
|
|
|
podíl
|
%
|
0,0
|
z
toho
|
ústředí
|
49
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
|
|
námořníci
|
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
-2355,4
|
Pohyb lodí
v předchozím roce znamenal snížení počtu i kapacity, ale
zvýšení pořizovací hodnoty, která překročila 5 miliard
Kč.
Podnik vykázal hlubokou
ztrátu), když prodej realizovaly zahraniční dceřinné společnosti
a mateřskému podniku vznikla neuhrazená pohledávka, promítnutá do
HV jako opravná položka, protože převod lodí na zahraniční
dceřinné společnosti byl (při jejich založení) proveden jako
prodej bez úhrady ceny lodí a veden jako pohledávka. Přesto na
tantiemách bylo vyplaceno 2,7 mil.Kč.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Třinec
|
5
|
236
|
8
|
142
|
36
|
1034
|
|
28,9
|
6,5
|
0,0
|
6,5
|
129,3
|
|
5,0
|
19,9
|
0,0
|
Slapy
|
8
|
328
|
10
|
85
|
54
|
581
|
|
31,1
|
0,8
|
0,0
|
0,8
|
172,0
|
|
0,5
|
*
|
0,0
|
Lipno
|
5
|
296
|
11
|
53
|
39
|
417
|
|
39,4
|
-0,7
|
0,0
|
-0,7
|
170,8
|
|
-0,4
|
*
|
0,0
|
Tatry
|
9
|
386
|
9
|
521
|
104
|
5997
|
|
121,8
|
38,6
|
33,0
|
71,6
|
455,4
|
|
15,7
|
6,4
|
7,2
|
Beskydy
|
6
|
186
|
6
|
356
|
68
|
4035
|
|
62,5
|
9,5
|
36,0
|
45,5
|
876,0
|
|
5,2
|
19,2
|
4,1
|
Svitava
|
10
|
379
|
10
|
260
|
100
|
2600
|
|
80,0
|
40,6
|
45,0
|
85,6
|
773,0
|
|
11,1
|
9,0
|
5,8
|
Šumava
|
7
|
179
|
7
|
455
|
70
|
4550
|
|
60,0
|
8,9
|
34,0
|
42,9
|
960,0
|
|
4,5
|
22,4
|
3,5
|
Hus
|
6
|
359
|
6
|
138
|
60
|
1380
|
|
80,0
|
46,5
|
20,0
|
66,5
|
702,0
|
|
9,5
|
10,6
|
2,8
|
Žižka
|
7
|
374
|
7
|
161
|
70
|
1610
|
|
20,0
|
2,8
|
20,0
|
22,8
|
691,7
|
|
3,3
|
30,4
|
2,9
|
Holý
|
6
|
350
|
6
|
138
|
60
|
1380
|
|
20,0
|
2,8
|
20,0
|
22,8
|
692,0
|
|
3,3
|
30,4
|
2,9
|
Želivský
|
5
|
256
|
5
|
115
|
50
|
1150
|
|
15,0
|
2,1
|
15,0
|
17,1
|
692,0
|
|
2,5
|
40,5
|
2,2
|
|
74
|
3328
|
84
|
2425
|
712
|
24734
|
|
558,7
|
158,5
|
223,0
|
381,5
|
6314
|
|
6,0
|
16,6
|
3,5
|
Situace na námořním trhu
se zhoršila především v důsledku poklesu ekonomického vývoje
zejména v asijských zemích, silného kursu USD a pádu cen
ropy a dalších surovin. Sazební indexy výrazně klesly a lodě byly
zaměstnávány převážně po jednotlivých cestách se snahou získat
kvalitní nájemce a minimalizovat tak případné
problémy.
Samotný provoz nižšího
počtu lodí (se snížením přepravních výkonů) skončil aktivním
výsledkem, když ztrátu vykázala pouze loď Lipno. Objem zisku
výrazně klesl, návratnost se snížila na 6%.
vlastní dle
kategorií
|
počet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kat.
|
relace
|
lodí
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
|
2
|
13
|
623
|
20
|
138
|
94
|
998
|
|
70
|
0
|
B
|
|
9
|
61
|
2704
|
64
|
2286
|
618
|
23736
|
|
488
|
158
|
celkem
|
|
11
|
74
|
3328
|
84
|
2425
|
712
|
24734
|
|
559
|
158
|
S vyrovnanou
bilancí skončily lodě GC, na celkovém zisku se stoprocentně
podílely BCC, jejichž výsledek se
však výrazně zhoršil.
Přestože lodě (většinou
nové a moderní stavbou i vybavením, zajištěné kvalifikovanými
posádkami) byly nadále plně uplatnitelné na námořním trhu, měly
zajištěné zaměstnání s výsledky, umožňující přestát i pokles
námořního trhu, bylo rozhodnuto o jejich prodeji a podnik vykázal
hlubokou ztrátu (samotný provoz lodí skončil aktivním
výsledkem.
Tím skončil i provoz
vlastních námořních lodí, stav pracovníků ústředí byl postupně
zredukován na minimum, v činnosti zůstalo po určitou dobu
řízení technického provozu některých z prodaných lodí a
činnost dceřinných společností v tuzemsku:
COS-servis (hospodařící s tuzemským
majetkem – pronájem kanceláří a bytů, následně uveden do klidu,
aktivity převzaty ČNP)
a
COS-Crew
Management (posléze prodán a nadále zajišťuje zaměstnání pro část
námořníků na lodích v zahraničí).
|