1972
Byla
vypracována nová koncepce rozvoje nám.floty do 198O,
předpokládající modernizaci floty pro suchý náklad a nákup
tankové tonáže pro plánované dovozy ropy z rozvojových
zemí.
S dodáním v letech
1972-75 byla v polských loděnicích (A.Warskiego ve Štětíně)
zakoupena série “bulkcarrierů” s nosností kolem 32 tis.DWT –
Praha, Bratislava a Třinec, s prvky automatizace, dálkového
ovládání a registrace manévrů hlavního motoru, s maximálním
pohodlím pro posádku z nichž byla v roce 1972 dodána a
do provozu uvedena loď
Praha.
Bylo započato
s regulérní přepravou cestujících, především v relaci
na Kubu.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
10
|
|
množství
|
tis.tun
|
887,0
|
z
toho
|
G
|
8
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
887,0
|
|
B
|
2
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
215,8
|
nosnost
|
tis.DWT
|
136,5
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
215,8
|
z
toho
|
G
|
68,3
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
68,2
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
243,3
|
tonáž
|
tis.BRT
|
94,8
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
0,6
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
611,7
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
364,9
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
218,9
|
|
%
|
60
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
53,4
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
6,9
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
613,9
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
23,1
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
366,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C k
rozd.
|
mil.Kč
|
23,1
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
21,2
|
prům.stav
|
osob
|
694
|
|
podíl
|
%
|
91,8
|
z
toho
|
ústředí
|
91
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
1,9
|
|
námořníci
|
603
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Pokračoval růst
pracovníků pro řízení provozu i obsluhu lodí, při výrazném
poklesu HV se výrazně zvýšil podíl odvodů až nad devadesát
procent.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Kladno
|
4
|
335
|
17
|
43
|
58
|
530
|
|
18,4
|
-0,9
|
6,0
|
5,1
|
74,7
|
|
6,8
|
14,7
|
8,0
|
Jiskra
|
23
|
334
|
22
|
27
|
52
|
28
|
|
16,2
|
3,0
|
1,9
|
4,9
|
23,6
|
|
20,8
|
4,8
|
8,2
|
Košice
I.
|
7
|
364
|
10
|
141
|
83
|
1307
|
|
34,1
|
7,2
|
6,7
|
13,9
|
83,2
|
|
16,7
|
6,0
|
8,0
|
Republika
II.
|
5
|
350
|
16
|
61
|
63
|
598
|
|
18,4
|
1,0
|
5,4
|
6,4
|
67,8
|
|
9,5
|
10,6
|
8,0
|
Brno
|
6
|
327
|
48
|
66
|
70
|
734
|
|
25,6
|
6,3
|
5,1
|
11,5
|
63,7
|
|
18,0
|
5,6
|
8,0
|
Vítkovice
I.
|
6
|
353
|
31
|
233
|
93
|
2339
|
|
27,5
|
-2,2
|
10,2
|
8,0
|
127,8
|
|
6,3
|
15,9
|
8,0
|
Blaník
|
9
|
367
|
19
|
41
|
49
|
218
|
|
18,1
|
4,3
|
3,2
|
7,4
|
39,3
|
|
19,0
|
5,3
|
8,1
|
Sitno
|
11
|
379
|
5
|
50
|
55
|
179
|
|
16,8
|
2,8
|
3,5
|
6,2
|
43,4
|
|
14,4
|
7,0
|
8,0
|
Radhošť
|
8
|
312
|
10
|
34
|
51
|
210
|
|
15,1
|
3,0
|
3,5
|
6,5
|
43,2
|
|
15,0
|
6,7
|
8,0
|
Kriváň
|
6
|
362
|
2
|
26
|
79
|
312
|
|
17,9
|
0,3
|
3,5
|
3,8
|
43,4
|
|
8,7
|
11,5
|
8,0
|
Praha
|
6
|
178
|
1
|
165
|
40
|
778
|
|
7,7
|
-0,9
|
4,4
|
3,6
|
113,8
|
|
3,2
|
31,7
|
3,9
|
cestující
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0,6
|
0,6
|
0,0
|
0,6
|
|
|
|
|
|
|
91
|
3661
|
181
|
887
|
693
|
7233
|
|
216,3
|
24,5
|
53,4
|
77,9
|
724
|
|
10,8
|
9,3
|
7,4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Námořní trh se
vyznačoval velmi proměnlivou situací (s určitými náznaky oživení
výrazněji až ve 2.pololetí) a byl doprovázen měnovou krizí KS a
inflačním vývojem. Výsledky se výrazně zhoršily
i-v souvislosti se snížením přeprav kvalitního exportního
zboží pro čs.plátce. S vyjímkou lodi Jiskra se zhoršily
výsledky u všech lodí a 3 z nich vykázaly dokonce
ztrátu.
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
18
|
1201
|
|
162
|
242
|
1605
|
|
72,0
|
15,6
|
G
|
Kuba
|
23
|
914
|
|
98
|
131
|
508
|
|
43,9
|
13,8
|
G
|
Levanta
|
27
|
432
|
|
49
|
64
|
76
|
|
22,4
|
7,3
|
G
|
ostatní
|
4
|
219
|
|
39
|
40
|
311
|
|
8,2
|
0,0
|
B
|
cesty
|
13
|
717
|
|
374
|
176
|
3646
|
|
61,6
|
13,7
|
B
|
T/C
|
6
|
178
|
|
165
|
40
|
778
|
|
7,7
|
-0,1
|
|
|
91
|
3661
|
|
887
|
693
|
6924
|
|
215,8
|
50,2
|
.S Čechofrachtem a
zbožovými OZO byl uzavřen kontrakt na přepravu železa a rudy v
relaci Indie a Perský záliv, což se projevilo v zajištění
zaměstnání za přijatelných podmínek. V kubánské relaci se situace
dále zhoršila v objemu i struktuře přepravovaného zboží, zisk se
snížil proti 1971 a podíl této relace na zisku klesl na 27% a
ztratil tak prní místo mezi relacemi. Zlepšení vykázal Levanta a
BSV. U BCC se výrazně snížil zisk, protože lodě byly zaměstnány
převážně přepravami pro ČFT.
|