1973
V roce 1973 byla v NDR zakoupena loď Mír II. (loď
pro přepravu suchého nákladu, s robustní konstrukcí překládacího
zařízení, původně určena pro rejdaře v
ČLR).
Z provozu vyřazeny
dvě lod pro přepravu kusového nákladu: jedna
z nejproduktivnějších a nejspolehlivějších
Kladno, která byla odprodána řeckému rejdaři a
dále provozována pod jménem Apostolos (a v nájmu využita
spolu s další lodí Nicolaos, celkem k 3 cestám s cukrem
z Kuby) a Republika II. (švédskému rejdaři,
kde plula pod jménem Cape Blanc).
V důsledku výstavby
linky A Metra se ústředí přestěhovalo z budovy Na můstku, kde
byly v nájmu, do budovy Strojimportu v paláci Koruna na Václavském náměstí
(technický úsek byl umístěn v Legerově ulici). Protože i palác
Koruna měl být cca za 1 rok rekonstruován, začalo se
s přípravou výstavby provizorní budovy na Hagiboru ve
Strašnicích. Současně byly zahájena práce na projektové přípravě
nového sídla podniku, které mělo být v Opletalově ulici pod
budovou FMZO.
1.6. vstoupila v
platnost zásadní platová přestavba námořníků.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
11
|
|
množství
|
tis.tun
|
933,0
|
z
toho
|
G
|
8
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
896,3
|
|
B
|
3
|
|
|
naj.lodě
|
36,7
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
279,3
|
nosnost
|
tis.DWT
|
168,9
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
266,0
|
z
toho
|
G
|
68,3
|
|
|
naj.lodě
|
13,3
|
|
B
|
100,5
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
299,3
|
tonáž
|
tis.BRT
|
115,1
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
0,6
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
710,8
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
410,7
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
289,3
|
|
%
|
58
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
57,0
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
7,8
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
713,2
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
97,0
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
412,4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C k
rozd.
|
mil.Kč
|
97,0
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
77,0
|
prům.stav
|
osob
|
749
|
|
podíl
|
%
|
79,4
|
z
toho
|
ústředí
|
95
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
19,8
|
|
námořníci
|
654
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
11 lodí na začátku roku
překonala dosavadní maxima z roku 1965 v nosnosti DWT
(současně kapacita BCC přesáhla sto tisíc DWT a převýšila nosnost
lodí pro kusový náklad) a poprvé překročila i stotisícovou
hranici tonáže BRT. Počet pracovníků dále rostl, podíl odvodů
klesl k osmdesátiprocentní hranici.
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Kladno
|
3
|
169
|
27
|
35
|
32
|
308
|
|
12,5
|
1,3
|
2,7
|
4,1
|
74,7
|
|
5,4
|
18,4
|
3,7
|
Jiskra
|
24
|
364
|
12
|
42
|
35
|
37
|
|
15,8
|
3,7
|
1,9
|
5,6
|
23,6
|
|
23,8
|
4,2
|
8,2
|
Košice
I.
|
4
|
327
|
16
|
99
|
56
|
1236
|
|
27,3
|
2,6
|
6,7
|
9,2
|
83,2
|
|
11,1
|
9,0
|
8,0
|
Republika
II.
|
2
|
96
|
7
|
26
|
24
|
213
|
|
6,7
|
1,6
|
1,6
|
3,1
|
67,8
|
|
4,6
|
21,6
|
2,3
|
Brno
|
5
|
307
|
22
|
66
|
57
|
704
|
|
29,2
|
9,0
|
5,3
|
14,3
|
63,7
|
|
22,4
|
4,5
|
8,3
|
Vítkovice
I.
|
6
|
313
|
39
|
220
|
62
|
1223
|
|
24,9
|
1,1
|
10,3
|
11,3
|
127,8
|
|
8,9
|
11,3
|
8,0
|
Blaník
|
8
|
360
|
2
|
37
|
57
|
256
|
|
29,1
|
13,5
|
3,2
|
16,7
|
39,3
|
|
42,5
|
2,4
|
8,1
|
Sitno
|
9
|
367
|
14
|
39
|
48
|
199
|
|
18,8
|
4,7
|
3,5
|
8,1
|
43,4
|
|
18,8
|
5,3
|
8,0
|
Radhošť
|
10
|
396
|
15
|
42
|
59
|
226
|
|
27,7
|
11,8
|
3,5
|
15,3
|
43,2
|
|
35,4
|
2,8
|
8,0
|
Kriváň
|
5
|
280
|
22
|
21
|
62
|
246
|
|
19,9
|
6,9
|
3,5
|
10,4
|
43,4
|
|
24,0
|
4,2
|
8,0
|
Praha
|
8
|
358
|
15
|
225
|
69
|
1319
|
|
23,6
|
2,2
|
9,8
|
11,9
|
113,8
|
|
10,5
|
9,5
|
8,6
|
Mír
II.
|
4
|
275
|
5
|
44
|
57
|
581
|
|
30,4
|
12,3
|
5,2
|
17,5
|
91,0
|
|
19,2
|
5,2
|
5,7
|
vlastní
|
88
|
3612
|
196
|
896
|
618
|
6548
|
0
|
266,0
|
70,6
|
57,0
|
127,6
|
815
|
|
15,7
|
6,4
|
7,0
|
najaté
|
3
|
0
|
0
|
37
|
0
|
0
|
|
13,3
|
-4,0
|
0,0
|
-4,0
|
|
|
|
|
|
cestující
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
0,6
|
0,6
|
0,0
|
0,6
|
|
|
|
|
|
|
91
|
3612
|
196
|
933
|
618
|
6548
|
|
279,9
|
67,1
|
57,0
|
124,2
|
815
|
|
15,2
|
6,6
|
7,0
|
Všechny lodě opět
ziskové,. nejlepší výsledky dosáhly šestitisícovky Blaník a
Radhošť. Výrazné zvýšení zisku i návratnosti tak zaznamenala celá
flota.
3 cesty najatých lodí (2
Apostolos a 1 Nicolaos) však skončily ztrátou. Najímání cizích
lodí:mělo dva důvody:
a)
zajištění smluvních přeprav pro Čechofracht –
většinou sezonní přepravy cukru, soustředěné do poměrně krátkého
období po sklizni na Kubě
b)
uvolnění vlastních lodí pro efektivnější
zaměstnání, při čemž celkový výsledek byl takto
optimalizován
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
19
|
1198
|
|
165
|
244
|
2017
|
|
104,4
|
43,1
|
G
|
Kuba
|
26
|
1016
|
|
132
|
146
|
679
|
|
68,5
|
29,9
|
G
|
Levanta
|
25
|
401
|
|
55
|
41
|
74
|
|
17,3
|
4,8
|
B
|
cesty
|
4
|
327
|
|
99
|
56
|
1236
|
|
27,3
|
5,6
|
B
|
T/C
|
14
|
671
|
|
445
|
131
|
2542
|
|
48,5
|
15,4
|
|
|
88
|
3613
|
|
896
|
618
|
6548
|
|
266,0
|
98,9
|
|