1978
Po
dokončení stavby lodi TŘINEC a jejím uvedení do provozu v roce
1975 nastalo poměrně dlouhé období, v němž bylo zřejmé, že
koncepce rozvoje floty založená na stavbě lodí pro přepravu rudy
nebude realizována, a proto se připravovala změna této koncepce.
Pro období 6. pětiletky se uvažovalo o nákupu a dodání čtyř lodí,
z toho dvou lodí typu Panamax o velikosti asi 76 tisíc DWT a dvou
lodí liniového typu velikosti 14 - 16 tisíc DWT. Průzkum
výrobního programu socialistických zemí (zejména v PLR, ale i v
SSSR a NDR ukázal, že lodě v požadovaných parametrech a
vlastnostech se v současné době nestAvějí a nejsou zahrnuty v
programu loděnic ani do roku 1980.
V roce 1978 byla
vypracována nová koncepce rozvoje československé námořní floty;
která vycházela z trendu rozvoje výměny zboží se zahraničím,
realizovaným po moři a ze zkušeností s dosavadním provozem lodí.
Vzhledem k tomu, že do konce 7. pětiletky (1985) se počítalo s
ukončením žIvotnosti a vyřazením lodí JISKRA; KOSICE, BRNO,
VITKOVICE, BLAN!K, SITNO, RADHOST a KRIVÁŇ), předpokládala se
jejich náhrada novými loděmi a rozšířením počtu jednotek z
dosavadních 12 lodí na 14 v roce 1985. Proto se předpokládalo, že
v tomto období bude zakoupeno celkem 10 lodí, a to čtyři lodě o
nosnosti 15 tisíc DWT s dodáním v roce 1980 - 1982, tři lodě o
nosnosti 33 tisíc DWT s dodáním v roce 1982 - 1984 a tři lodě o
nosnosti 6 tisíc DWT s dodáním v roce 1983 - 1985.
Průzkum výrobních
programů loděnic socialistických zemí ukázal, že jedinou zemí,
která má ve svém výrobním programu zařazenu stavbu lodí o
nosnosti 15 tisíc DWT, je Jugoslávie, jmenovitě loděnice 3. Máj
Rijeka, která již v průběhu roku 1977 projevovala zájem o dodávky
lodí souvislosti s nákupy lodních
plechů a zařízení z Ceskoslovenska. Došlo k několika
informativním jednáním na úrovni generálních ředitelů CNP a
jugoslávské loděnice za účasti zprostředkovatelské firmy
Brodomaterijál.
Po vyjasnění všech
základních otázek byl 21.12.1978 podepsán ve Rijece kontrakt na
dodávku čtyř lodí univerzálního typu o nosnosti 15 tisíc DWT při
ceně 11,8 miliónu USD a s dodáním prvé jednotky v roce 1980,
dalších dvou v roce 1981 a čtvrté začátkem roku 1982 s tím, že 70
% hodnoty každé lodi bude spláceno v půlročních splátkách.od
dodání po dobu sedmi let při úroku 8,5%.
Dosavadního generálního
ředitele Františka Majera nahradil Karel Kapr, předtím náměstek
ministra dopravy pro úsek železnic.
stav k
1.1.
|
|
|
|
za
rok
|
|
|
lodě
|
|
|
|
přeprava
|
|
|
celkem
|
počet
|
12
|
|
množství
|
tis.tun
|
1480,0
|
z
toho
|
G
|
7
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
1480,0
|
|
B
|
5
|
|
|
naj.lodě
|
0,0
|
kapacita
|
|
|
|
dopravné
|
mil.Kčs
|
356,6
|
nosnost
|
tis.DWT
|
221,6
|
|
z
toho
|
vl.lodě
|
356,6
|
z
toho
|
G
|
56,0
|
|
|
naj.lodě
|
|
|
B
|
165,7
|
|
prům.sazba
|
Kč/1
t
|
240,9
|
tonáž
|
tis.BRT
|
146,2
|
|
příjmy
za
|
cestující
|
|
hodnota
|
|
|
|
|
|
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
765,7
|
|
výsledky
|
|
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
353,2
|
|
výkony
|
mil.Kč
|
355,8
|
|
%
|
46
|
|
odpisy
|
mil.Kč
|
53,0
|
ZP
ČNP
|
|
|
|
režie
|
mil.Kč
|
11,0
|
pořiz.
|
mil.Kčs
|
778,8
|
|
zisk
|
mil.Kč
|
46,2
|
zůst.
|
mil.Kčs
|
362,9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
k
rozdělení
|
mil.Kč
|
46,2
|
pracovníci
|
|
|
|
odvody
|
mil.Kč
|
42,4
|
prům.stav
|
osob
|
772
|
|
podíl
|
%
|
91,8
|
z
toho
|
ústředí
|
126
|
|
příděly
fondům
|
mil.Kč
|
3,8
|
|
námořníci
|
646
|
|
nerozd.HV
|
mil.Kč
|
|
Nezměněný stav lodí,
přesto v ústředí růst pracovníků i režie, odvody stále přes
devadesát procent
dle
lodí
|
|
provozní
výsledky
|
tuno
|
|
finanční
výsledky
|
|
poř.
|
|
návratnost
|
odp.
|
loď
|
cest
|
EČ
|
MEČ
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
odp.
|
přínos
|
hodn.
|
|
%
|
roky
|
%
|
Jiskra
|
16
|
352
|
13
|
12
|
35
|
16
|
|
23,5
|
12,3
|
0,9
|
13,2
|
19,9
|
|
66,3
|
1,5
|
4,5
|
Košice
I.
|
17
|
364
|
1
|
366
|
61
|
660
|
|
36,0
|
10,6
|
3,9
|
14,6
|
69,7
|
|
20,9
|
4,8
|
5,6
|
Brno
|
6
|
388
|
15
|
66
|
54
|
502
|
|
41,6
|
7,8
|
3,0
|
10,8
|
55,3
|
|
19,5
|
5,1
|
5,4
|
Vítkovice
I.
|
6
|
321
|
31
|
226
|
64
|
1294
|
|
20,5
|
-5,0
|
5,8
|
0,7
|
106,6
|
|
0,7
|
*
|
5,4
|
Blaník
|
7
|
397
|
2
|
24
|
50
|
159
|
|
34,9
|
12,8
|
1,9
|
14,7
|
35,6
|
|
41,2
|
2,4
|
5,2
|
Sitno
|
5
|
392
|
12
|
22
|
52
|
201
|
|
26,8
|
4,0
|
1,8
|
5,8
|
34,5
|
|
16,8
|
6,0
|
5,3
|
Radhošť
|
7
|
340
|
18
|
26
|
40
|
135
|
|
22,9
|
5,1
|
1,8
|
6,9
|
34,8
|
|
19,9
|
5,0
|
5,3
|
Kriváň
|
9
|
397
|
1
|
28
|
52
|
121
|
|
25,7
|
5,2
|
1,8
|
7,0
|
34,5
|
|
20,3
|
4,9
|
5,2
|
Praha
|
8
|
342
|
14
|
204
|
61
|
1115
|
|
27,4
|
3,9
|
7,0
|
10,9
|
92,9
|
|
11,8
|
8,5
|
7,6
|
Mír
II.
|
5
|
323
|
0
|
50
|
55
|
413
|
|
29,4
|
0,7
|
5,6
|
6,3
|
74,2
|
|
8,5
|
11,7
|
7,6
|
Bratislava
|
8
|
372
|
2
|
204
|
92
|
1220
|
|
28,1
|
2,7
|
8,0
|
10,8
|
105,1
|
|
10,2
|
9,8
|
7,6
|
Třinec
|
8
|
311
|
29
|
252
|
65
|
1143
|
|
39,7
|
8,6
|
10,1
|
18,7
|
129,3
|
|
14,4
|
6,9
|
7,8
|
|
102
|
4299
|
138
|
1480
|
681
|
6979
|
|
356,6
|
68,7
|
51,6
|
120,3
|
792
|
|
15,2
|
6,6
|
6,5
|
Krizové tendence
světového hospodářství nadále ovlivňovaly nepříznivě námořní trh.
V oblasti trampové dopravy sazby klesaly až do května (na
nejnižší úroveň minulých let), poté došlo k postupnému zpevnění,
ale na úrovni neuspokojivé pro rejdaře. V liniové dopravě
pokračoval růst sazeb, který se snažil dohonit vzestup provozních
nákladů.
Celkové výsledky obdobné
jako v předchozím roce, u jednotlivých lodí rozdíly větší
oběma směry, největší zlepšení Jiskra (návratnost 66%),
v minusu naopak Vítkovice.
dle
relací
|
|
|
|
|
|
tuno
|
|
|
prov.
|
kat.
|
relace
|
cest
|
EČ
|
|
tuny
|
míle
|
míle
|
|
tržby
|
zisk
|
G
|
BSV
|
26
|
1655
|
|
162
|
240
|
1195
|
|
136,8
|
37,6
|
G
|
Kuba
|
4
|
218
|
|
18
|
31
|
97
|
|
11,6
|
3,0
|
G
|
Levanta
|
21
|
484
|
|
17
|
38
|
26
|
|
42,6
|
27,8
|
G
|
ostatní
|
4
|
232
|
|
31
|
37
|
228
|
|
13,9
|
1,3
|
B
|
cesty
|
35
|
1161
|
|
919
|
252
|
3710
|
|
124,4
|
32,9
|
B
|
T/C
|
12
|
549
|
|
332
|
90
|
1722
|
|
27,3
|
5,1
|
|
|
102
|
4299
|
|
1479
|
688
|
6978
|
|
356,6
|
107,8
|
U liniových lodí nadále
dominovala relace indicko-irácká (ale zisk klesl téměř o čtyřicet
milionů Kč a podíl se snížil na 35%) s těžištěm v exportních
cestách, importní cesty končily většinou ztrátou. Levantská relace dosáhla výrazně
lepších výsledků (přírůstek zisku dvacet milionů Kč a podíl 26%)
v důsledku zlepšení exportu HTS.
BCC (36%) pokračovaly
částečně v časových nájmech, většinou však byly zaměstnány odvozy
pro čs.plátce.
Loď Bratislava (velitel
kpt.Kadlečík) proplula 14.6. jako první Magellanovou úžinou a v
témže roce obeplula loď Praha (velitel kpt.Ivanov) 2.8. mys Horn
(nejjižnější část Jižní Ameriky, s nepříznivými podmínkami pro
námořní plavbu).
|